Muita teiniäitien vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäs nyt

Vieras
Tyttäreni, joka täyttää pian 16v, ilmoitti odottavansa lasta poikaystävälleen, joka puolestaan on täyttämässä 19v. He ovat kuulemma keskustelleet ja pohtineet asiaa yhdessä ja tulleet lopputulokseen, että pitävät lapsen.

Sinänsähän tuo uutinen on hieno, mutta samalla niin kamala. Tietysti tahdon olla heidän tukenaan kaikessa missä vain pystyn, mutta täytyy silti myöntää, että olen kovin järkyttynyt asiasta. Tyttöni sai juuri kuukausi sitten kuulla päässeensä opiskelupaikkaan, josta hän on pitkään haaveillut.
Pojan kanssa ovat suunnitelleet vuokraavansa asunnon ennen vauvan syntymää tästä 10km säteeltä.

Mielessäni kuitenkin pyörii huoli, kuinka he tulevat lapsen kanssa pärjäämään. Olen tämän huoleni kertonut heille, mutta he uskottelevat pärjäävänsä ja vakuuttavat päätöksen olevan oikea.

Onko kokemuksia, kuinka teidän nuoret ovat tulleet toimeen oman lapsen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja surku:
Voi sentään, oisi tyttö nyt älynnyt vaan mennä keskeytykseen ja jatkanut normaalia nuoren elämää. Ehtii niitä lapsia tehdä paaljon myöhemminkin. :(

juurikin näin. elää nuoruutenssa ajallaan ettei tarvi sitten lapsen hyvinvoinnin kustannuksella juosta kapakoissa menetettyä nuoruutta elämässä....:(

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Voi sentään, oisi tyttö nyt älynnyt vaan mennä keskeytykseen ja jatkanut normaalia nuoren elämää. Ehtii niitä lapsia tehdä paaljon myöhemminkin. :(

juurikin näin. elää nuoruutenssa ajallaan ettei tarvi sitten lapsen hyvinvoinnin kustannuksella juosta kapakoissa menetettyä nuoruutta elämässä....:(

Sairaita ihmisiä nämä vastaajat :(

Alkuperäinen kirjoittaja :/:

kuinka niin sairaita. kyllä se vaan niin menee että jos oikein nuorena lapsen tekee. vähän aikaa jaksaa leikkiä kotia ja sitten iskee nuoruuden kaipuu jossain vaiheessa.

peesi. Mä pakottasin, alaikänen kun kuitenkin on

Mulla on eka lapsi syntynyt, kun olin just 18v täyttäny. Samat koulut oon käyny, kun muutkin, töissä myös, nyt taas äitiyslomalla. Kerran pari vuodessa käyn niin sanotusti ryyppäämässä kamujen kanssa. Viinalla ehdin läträän jo ennen esikoisen syntymää ihan tarpeeks. Paljon se antaa, mutta paljon myös ottaa, kun nuorena tekee vauvan. Mullakin useat kaverit hylkäs. Ja tosi asia on myös se, että monet nuoret äidit jämähtää kassoille ym muihiin huonoihin työpaikkoihin tai elää sossun tuilla.
Huolehdi, että tyttös käy koulut myös, niin kaikki menee hyvin.

:( Ikävä tilanne.
Siinä menee nyt koko elämä ihan uusiksi, nythän hänellä ois vasta elämä alussa.
Keskeytys ois ehdottomasti oikein ratkaisu, kaikkien kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:

kuinka niin sairaita. kyllä se vaan niin menee että jos oikein nuorena lapsen tekee. vähän aikaa jaksaa leikkiä kotia ja sitten iskee nuoruuden kaipuu jossain vaiheessa.

Ihan samanlailla ne kolmikymppiset mammatkin siellä baareissa juoksevat ei ole iästä kiinni tuo. Toiset vaan sen lapsen synnyttyä tulevat äidiksi, ja toisista ei siihen ole joku oma lapsuuden trauma tms. ei kyetä laittamaan lasta etusijalle...

Hyvin varmasti pärjää tuo tyttäresi. Annat vain kaiken tukesi heille. Lapsen saaminen on maailman ihanin asia (sitä eivät nuo abortin kannattajat taida ymmärtää) olen itse saanut esikoisen nuorena 17 vuotiaana ja en kadu hetkeäkään, hyvin miehen kanssa pärjättiin eikä liiemmin apua tarvittu. Ottaahan se paljon, mutta voi kuinka paljon antaakaan..

höpö,höpö..taatusti pärjää jos vaan haluaa:) Et onnittelut ....ei se nuorena olo siihen lopu lapsen saantiin tai ole este elämässä etenimiselle....Nyt vaan tuet ja autat ja rohkaset siinä missä pystyt :) Sellasta äitiä tyttäresi kapaaa taatusti ..... :)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

peesi. Mä pakottasin, alaikänen kun kuitenkin on

luuletko, että voi pakottaa?? Vaikka on alaikäinen neuvolasta ei edes vanhemmille kerrota raskaudesta. MIetippä sitä

Kerrassaan omituista yleistämistä,että nuorena äidiksi tulleet alkavat ravata baareissa jossain vaiheessa.Siis JOKAINEN nuori äiti..Eiköhän se riipu ihan ihmisestä itsestään eikä siitä iästä.

Mä olen vakaasti sitä mieltä,että kun nuoret saavat kunnolla tukea eikä heitä tuomita ja arvostella oman perheen puolelta niin varmasti pärjäävät.Mun mielestä hirvittävä ajatus,että tulevan isoäidin pitäisi pakottaa oma lapsensa tekemään abortti!Ei kyllä minulle tulisi mieleenkään moinen.Vahinkoja sattuu ja tässä on nyt esimerkki siitä kuinka myös nuoret voivat osata kantaa vastuun omista teoistaan.

En tietenkään toivo,että omalle kohdalle moinen joskus sattuisi,mutta jos näin tulee käymään annan ehdottomasti nuorten itse päättää asioistaan ja sen jälkeen annan tukeni heidän päätökselleen.Helppoa se ei nuorille tule olemaan,mutta varmasti pärjäävät jos vain vähänkään on niitä järjenhippusia pääkoppaan osunut. =)

Onnittelut tulevalle isoäidille! =)

ihan varmasti tulevat pärjäämään jos oikeasti haluya ja sitoutumista pieneen kultaan! minäkin sain ensimmäisen 17v jäin yksin,ei ollut pahemmin mummejakaan auttamassa mutta olen niin onnelinen lapsistani,nuoret voivat pärjätä aivan siinä missä vanhmmatkin joskus jopa paremmin(yö heräilyt sun muut)ovathan vielä nuoria ja virkeitä. ei siellä yö elämässä mitään kummosia perheetömiä aikuistuttomia yhen yön heiloja.
mä toivon että mummi osaa antaa tukeaan oman pelkonsa sijaan,lapsi on iloinen asia ja tä oli näin nyt jumala tarkottanu,kaikki kääntyy hyväksi.

Järkkyjä vastauksia joillakin!! Mun tytär sai viime tammikuussa lapsen ollessaan vielä 17v. Muuttivat raskauden alkuvaiheessa yhteen poikaystävän kanssa ja ovat vauvansa erittäin hyvin hoitaneet ja vastuun kantaneet. Sulla on ap hyvää aikaa totutella ajatukseen ja mikä tärkeintä,älä vain painosta aborttiin kuten jotkut täällä ehdottivat. Mukavaa odotusaikaa teille:)

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ai se sun tyttös oliki vasta 15? Mitäs mieltä ootte? Onko eroa, saako lapsen 16veenä vai 18? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Mun mielestä on, 18v on kuitenkin lain silmissä aikuinen, on jo ehtinyt peruskoulun lisäksi käydä jotain muuta koulua tai jopa valmistua ammattiin. 16v taas on ihan teini.... Itse ainakin olin 18v huomattavasti "aikuisempi" kuin 16v.. Mulla on ystävä joka on saanut lapsensa 16v ja sanoo ettei suosittele sitä kenellekään ja hänellä oli vanhemmat jotka todella paljon auttoivat... Kaverit hylkäsivät, niin eri elämäntilanteet... Mies lähti jne... Lopulta vauva 3v ikäsenä jäi vallan isovanhempien hoitoon, kunnes äiti 25v valmistuttuaan ammattiin otti lapsen takaisin ja nykyään on hyvä äiti :)

Kyllä varmaan pärjää, jos on aikuismainen ja fiksu tyttö. Sääliksi silti käy, kun miettii omaa elämää tuon ikäisenä - festareita, interrail ympäri Euroopan, matkustelua, aamuun asti kestäviä juhlia, opiskeluajan aktivismia, iloista, vapaata, huoletonta aikaa jota ei enää koskaan saa takaisin. Nyt onnellinen kahden äiti, mutta en voisi kuvitellakaan että noin nuorena olisin hankkinut lapset ja jättänyt oman vapaan nuoruuden elämättä, ja minua myös surettaisi jos omat tytöt noin nuorina joutuisivat tuollaiseen tilanteeseen. Mutta eihän tällaisessa tilanteessa ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin tukea omaa lastaan - tsemppiä paljon sinne teille kaikille. Jokainen astelee oman elämänsä polkuja ja tekee omat valintansa, me vanhemmat voimme neuvoa ja ohjata, mutta emme koskaan päättää sitä lopullista suuntaa.

Yhteistyössä