Muita vasta plussanneita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiuku

Vieras
Täällä viikkoja 5+2. Olisiko muita samassa tilanteessa olevia? Viime perjantaina sain raskaustestistä plussan ja olis kiva päästä vaihtamaan ajatuksia muiden vasta plussanneiden kanssa.

Tiuku 5+2 Kangasala

Minkälaisia oireita teillä on ollut?
Itselläni: nipistelyjä vatsassa, rinnat turvonnut ja kipeet, pissattaa vähän väliä, kuvottaa sillon tällön.

Oletteko kauan yrittäneet ennen kuin onnstui? Meillä onnistui 4 kierrosta.

Lähden nyt ravintolaan, kun mut luvattiin viedä hyvin syömään kun on plussa tullut.

Aika vähän mitään oireita, en tiedä onko se sitten hyvä vai huono!? Kovat menkkakivut oli alussa mutta ei siis niitä menkkoja, sitten ummetusta, pissatusta, rinnat vähän arat ja väsyttää. Ei ollenkaan pahoinvointia.

Ei vielä edes yritetty vauvaa, vaan tuli iloisena yllätyksenä tämä tieto.

Kk 4+2. Toinen lapsi. 7. kierrosta tärppäsi.

Olen tosi onnellinen, mutta pelkään hitosti keskenmenoa tai tuulimunaa tai jotain. Esikoisen kanssa kaikki meni loistavasti eikä mitään edellämainituista ole sattunut kohdalle, mutta pelottaa vaan että kun tätä on niin kovasti toivottu niin jotain menee pieleen. Pitäis osata rentoutua ja nauttia raskaudesta. Ehkä eka neuvolakäynti saa tämän kaiken tuntumaan todellisemmalta.

Onnea kaikille plussista :)
Kk täällä samoja pelkoja, yritän kuitenkin ottaa raskaudesta ilot ja surut ja pahoinvoinnit irti. Kuitenkin on niin erityistä aikaa elämässä. Eiköhän se neuvola käynti helpota. Monenko vanha esikoisesi Kk on?

Riina: ainakin raskausoire sivustolla oli että joidenkin raskaus ei aiheuta ollenkaan oireita, joten ole huoletta sen suhteen.

Hyvää viikonalkua kaikille :)

Hei! Onnittelut myös minulta vasta plussanneille!:) Itse kuulun samaan joukkoon. Menossa rv 5+4. Eli toukokuun alussa jännäillään meillä pikkukakkosta, jos kaikki menee hyvin. Kirjoitin juuri Vihdoinkin!-ketjuun, jossa oli myös tuore plussaaja ja ehdotin, että perustettaisiin toukokuisille oma ketju. Olisi mukava vaihtaa kuulumisia!:)

Kk: muakin pelottaa keskenmenot ja tuulimunat ym kaikki mikä voi mennä pieleen. Eka neuvolakin on vasta reilun viikon päästä. Tuntuu ettei uskalla vielä täysillä iloita tästä.. Millonkas te muut ootte menossa neuvolaan?

Kaikki on niin uutta ja jännittävää, ku esikoinen on tulossa.

Onnea kaikille plussanneille!
Meillä on "yritetty" vajaa 2vuotta ja nyt lauantaina testi näytti plussaa ;) tosin loma on just takana ja pelottaa ne saunakaljat (max 5/ilta) joita join?
Mä oon ihan aloittelija ja tietämätön joten... millon meette neuvolaan? Netissä on aika vaihtelevia ohjeaikoja?
Oireita on ollu pahoinvointi(oksensin tänäkin aamuna), väsymys, menkkamaiset vatsakivut ja pahimpana aristavat rinnat! Mulla on nytkin päällä urheilurintsikat ;)

Onnittelut minunkin puolesta plussan jo saaneille!

Meillä tjottailua takana vajaa 3kk, eli kolmannesta kierrosta tärppäsi. Esikoinen on reilu 8kk, eli ikäeroa tulee sitten junioreille se puolisentoista vuotta, vähän vajaa. Itse soitin heti vahvistuneen plussan jälkeen neuvolaan tänä aamuna ja sain ajan jo ensi vkolle, viikkoja nyt kasassa ilmeisesti 5+1. Rinnat ja maha kipeenä täälläkin, hitusen heitättää ja vähän normia enemmän väsyttää. Ja tietysti ennen kaikkea pelko hiipii persiiseen, entä jos meneekin kesken tai on tuulimuna taitaitai... Kuvittelin että toka kierroksella olisi jo hiukan rennompi tuon asian kanssa, mut eipä tainnut mennä ihan niin...

Alkuperäinen kirjoittaja Ippa:
tosin loma on just takana ja pelottaa ne saunakaljat (max 5/ilta) joita join?
Mä oon ihan aloittelija ja tietämätön joten... millon meette neuvolaan?

Missä vaiheessa raskautta oot. Ihan ekoina viikkoina juodulla alkoholimäärällä ei ole mitään merkitystä, koska istukka ei oo vielä kehittynyt.

Mä itse meen neuvolaan viikolla 11 (tai 10, riippuu laskutavasta). Oisin halunnut mennä aikaisemmin, mutta tuollaisen ajan antoivat minulta sen enempää kyselemättä. Alkuraskauden ultrassakin on käyty ja syke bongattu.

Katriina rv 6 + 5

Onnea kaikille myös minun puolesta. Itse yritän saada teidän iloanne vähän tarttumaan, kun aika yllätyksenä tuli tämä asia. Ja aivan vääränä ajankohtana, aivan liian aikaisin. Tällä viikolla pitää vielä käydä oikeessa testissä, viikonloppuna kotitesti näytti heti kahta viivaa.. Mutta samanlaista vessassa juoksua ja rintojen aristusta oon huomannu, joten aika varmana alan jo asiaa pitää. Ainakin kirjoituksista päätellen muut ovat jo vanhempia ja kokeneempia, ja haluaisinkin kysyä että mitä mieltä olette nuorista äideistä? Eniten kun ehkä mietityttää muiden suhtautuminen asiaan..

Eikai nuo määrät voi tuossa vaiheessa haitata. Raskaushan on alkanut vasta puolen kuun tienoilla ja siitäkin menee vielä monta viikkoa, ennenkuin alkoholi voi kulkeutua äidistä sikiöön. Ei huolta.

Parempi kun et neuvolassa sano mitään. Oliko se nyt täällä palstalla vai missä, missä jonkun äidin parereihin oli jäänyt alkoholistin leima, vaikka kyse olikin vain muutamasta paukusta alkuraskaudessa, kun itse raskaudesta äiti ei vielä edes tiennyt.

Kiitos rohkaisuista! Mä oon tosi alottelija näissä jutuissa, vaikka ikää onki jo 33v ;)
Toivotaan että kaikilla meillä menee nyt hyvin. Soitan huomenna äitiysneuvolaan ja kysyn koska ne mut sinne haluaa

Heli: ei se varmaan iästä ole kiinni, kun muiden suhtautuminen arveluttaa. Itse olen 27v, yhden lapsen äiti, innoissani odottelemassa toista, mutta juuri piti palata lokakuussa töihin... Tietysti heti alkoi arveluttamaan mitä siellä uudessa työpaikassa sitten sanotaan, kun hommat jää äippäloman takia sitten keväällä kesken jajajajajaja... No, vaikka alkuvaiheessa viel olenkin ja kaikki on mahdollista, niin silti ilmoitin esimiehelle heti että tilanne on tämä, ota tai jätä. Eipä tarvi miettiä sitten sen kummemmin. Ok, sivuraiteelle vierähdin niin että heilahti...

Mutta pointtini on se, että jos itse tunnet olevasi kypsä jo äidiksi, on ihan sama mitä muut asiasta ajattelevat. Mun mielestä nuorissa äideissä on niitä "hyviä ja huonoja äitejä", mutta niin niitä on ihan joka ikäryhmässä. Jos lastaan rakastaa ja asianmukaisesti hoitaa, niin ei kai se ikää katso. Häntä pystyyn vaan ja masusta nauttimaan, se raskausaika menee niin nopsaan ja helposti jää paljosta paitsi jos vaan murehtii muiden mielipiteitä.

Ippa: eikös se ole niin, että sikiö on suojassa ruskuaispussissa ensimmäiset viikot, eikä ole yhteydessä äidin verenkiertoon, jolloin ei myöskään saa alkoholia, nikotiinia tms.?? Muistelen lukeneeni jostain että siinä vaiheessa kun huomaa olevansa raskaana, on hyvä miettiä tulevia tekemisiä, menneillä ei ole mitään vakavaa merkitystä juuri tuon ruskuaispussin takia. En siis ole idiootivarma tästä jutusta, mutta näin käsittääkseni. Eikä varmaankaan kannata neuvolassa alkaa moisia juttuja mainostamaan, siitä ei todennäköisesti seuraa kuin turhaa tenttaamista ja pahimmassa tapauksessa pahaa mieltä.

Tuota alkoholiasiaa itekki oon miettinyt, join viimeisen kerran juuri niinä päivinä kun menkkojen olisi pitänyt alkaa, mutta eivät olleet vielä varsinaisesti myöhässä. Oli viikonloppu, perjantaina otin siivouksen päälle kaljan ja ihmettelin ku maistui niin pahalle, lauantaina sitten siideriä ja paukkuja (ja hyvin maistui silloin....). En tosiaan osannut edes aavistaa raskautta siinä vaiheessa, kun ei oltu yritetty eikä varsinaisesti edes "tjottailtu". Eli viimeinen humala siinä noin viikolla 4.

Väkisinkin sitä miettii, että onkohan aiheuttanut jotain vahinkoa, koska onhan alkio ollut tuossa vaiheessa kiinnittyneenä jo noin viikon??

Kun menkat oli ollu viikon myöhässä, tein testin (perjantaina), koska lauantaina oli taas kemut tulossa ja ajattelin, että parempi katsoa kuin katua. Ja yllätysplussahan sieltä pärähti...

Onpa mukavasti samassa tilanteessa olevia. Neuvola ajat vaihtelee nähtävästi paljonkin. Soitin tänään neuvolaan ja ekan ajan sain vasta viikolle 10, eli nelisen viikkoa pitäisi jännittää...
Tiedättekö helpottaako rintojen turvotus koko aikana.. Hyvä että käveleen pystyn kun arastaa niin vietävästi.

Hyvää vointia kaikille :)

Heippa, ilmottaudun mukaan joukkoon. Mulla taitaa olla viikkoja nyt 5+6. Toinen raskaus mulla. Neuvolaankin ehdin kanssa soittamaan, vasta kk päähän laittovat ekan ajan. Mulla oli ekassa raskaudessa tosi paha pahoinvointi, olin ihan sairaalassakin.. :/ Toivottavasti nyt ei tulis samaa..

Täällä kanssa yksi viikonloppuna plussannut. Edelliset kuukautiset alkoivat 2.8. eli nyt olisi viides viikko menossa. Meillä tärppäsi kolmannesta kierrosta.
Oireita ei ole juurikaan ollut, vähän vatsan nipistelyä silloin tällöin ja lievää kuvotusta ajoittain. Rinnat ova myös arat ja jotenkin kasvaneet.
Kyseessä on esikoinen ja ikää minulla on 34 v.

Onko teillä kenelläkään tullut vastenmielisyyttä jotain tiettyä ruokaa tai juomaa kohtaan? Ku mulla ei niin mitään, aamukahvikin maistuu samalla tavalla ku ennenkin...

Viikkoja nyt 6+4

Sama täällä kun Riinalla. Ei ällötä mikään. Ei ole muitakaan oireita. Kummallista! Tää on kolmas raskaus, yks km. Aiemmissa oli oireita vaikka muille jakaa.
Ainakin siellä masussa joku ultran perusteella asustaa.

Nele oletko käynyt yksityisellä ultrassa? Itsekkin tekisi mieli jo päästä, mutta kangasalalla kunnalliselle pääsee vasta 12 viikolla.

Vastenmielisyyksiä ei ole ollut kun hetkittäin, mutta makuaisti on muuttunut. Limpsasta en maista kun hiilihapon, eli pahalle maistuu.

Yhteistyössä