Muksun vatsatautinen kaveri kävi kylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vatsatauti pelkoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vatsatauti pelkoinen

Vieras
Elikkäs,
muksun kaveri (10v) kävi kylässä ja ihmettelin kun kokoajan lastenhuoneessa haisi ihan kuin joku päästelisi,
huomautin siitä että kuka tahansa päästelee niin voisiko noin tuoksuvat tehdä vessassa.
No kaiken huippu kun kyseinen kaveri oli meiltä lähdössä kun mekin olimme menossa kauppaan niin tämä ilmoitti meille silloin että hän on kipeä?!
Minä sitten ihmetellen kysyin että mikä hänessä on niin kuulemma kouluterkka laittanut lapsen mukana lapun että olisi hyvä käydä lääkärissä sillä epäilee että lapsella on vatsaflunssa,
Kysyin sitten tältä lapselta miksi tuli meille jos kerran on kipeä niin eipä sanonut mitään vaan otti nopeasti jalat alleen :(
en kerennyt siinä sanomaan muuta kuin että kiitos nyt vaan että kerroit kun nyt se luultavasti on sitten meissäkin.
Kiva nyt sitten odotella josko kyseinen tauti tulee meihin,
huomenna olisi ollut 2 eri synttäritkin joten TOOOSI kivat vaan :(

Lapset oli aika vapaasti tuolla lastenhuoneessa joten enhän minä niitä sillai vahtimalla vahdi, ja kun omalta lapseltani kysyin niin tämä kaveri oli kokoajan käynyt vessassa ja jatkuvasti oli piereskellytkin :( Että lupaavalta siis näyttää :(
Luulisi että 10v tajuasi sen verran ettei kipeenä mennä kyläilemään.
Sitä en kerennyt tuolta lapselta kysyä että oliko hän lähtenyt kesken koulupäivän mutta varmaan oli jos kerran terkka epäilee kyseistä tautiakin :(
mutta ei sitten tosiaan ollut tajunnut tuo sitä että nyt sen tartutti luultavasti meihinkin :(

voi voi sentään. ihan niinkun sellasta vatsaflunssaa ei muualta saisikaan kun juuri siltä tietyltä kaverilta.
Ei sitä karkuun pääse, se tulee jos tulee. Typerää tollanen hysteria.

Alkuperäinen kirjoittaja öh;23226749:
voi voi sentään. ihan niinkun sellasta vatsaflunssaa ei muualta saisikaan kun juuri siltä tietyltä kaverilta.
Ei sitä karkuun pääse, se tulee jos tulee. Typerää tollanen hysteria.

Että sinua ei haittaa jos joku sen tahallaan teille tuo?
Jos tauti nyt meille tulee kuten epäilen niin kerroppa osoite niin tuon teillekin tuon ihanuuden. Vittu, mennä nyt kipeenä kylään!

[QUOTE="vieras";23226754]Mä soittaisin tän pojan vanhemmille, selittäisin tilanteen ja pyytäisin heitä keskustelemaan pojan kanssa siitä, että kipeänä ei kyläillä.[/QUOTE]

Kyse tytöstä ;) Mutta kuitenkin..
En tiedä heidän puh.numeroa, asuu naapuritalossa mutta en tosiaan ejatellut sinne mennä.
Tosin kun kyseisen äidin näen niin aivan varmasti otan puheeksi, jo lapsen itsensä takia.

En sitten tiedä onko enään hyötyä mutta nyt annoin maitohappopakteereja ja mies joutui siellä kaupassa pakosti käymään kun kaappi oli tyhjä, joten nyt on gefilus maitoa kaappi täysi :)

peskää käsiä ja ostakaa nopeasti gefilustuotteita ja käyttäkää niitä muutama pvä ja pyyhi vielä kostealla puhd.liinalla kaikki oven kahvat,lastenhuoneen pinnat ja tuuleta. Jos ei auta se tulee jos on tullakseen!

[QUOTE="pöö";23226826]peskää käsiä ja ostakaa nopeasti gefilustuotteita ja käyttäkää niitä muutama pvä ja pyyhi vielä kostealla puhd.liinalla kaikki oven kahvat,lastenhuoneen pinnat ja tuuleta. Jos ei auta se tulee jos on tullakseen![/QUOTE]

Juuri äsken pesin tolulla kaikki ovien kahvat ja vessankin pesin kunnolla, käsidesinkin nostin takasin käyttöön ja muksuille jo ohjeistin että kokoajan pitää käsiä pestä.

[QUOTE="aap";23226768]Että sinua ei haittaa jos joku sen tahallaan teille tuo?
Jos tauti nyt meille tulee kuten epäilen niin kerroppa osoite niin tuon teillekin tuon ihanuuden. Vittu, mennä nyt kipeenä kylään![/QUOTE]

En usko, että kukaan lapsi tahallaan mitään tautia tulee tartuttamaan! Kun ei ole kotona kukaan kieltänyt kyläilemästä/ulkoilemasta vatsapöpön takia, niin ei kat lapsi välttämättä tajua, että se voi tarttua! Vihaaan vatsatautia itsekin, niin kuin varmaan jokainen vanhempi, mutta niinkuin joku aiemmin mainitsi, niin sen kyllä saa ihan mistä hyvänsä, jos on saadakseen.. Ja jos se vieraileva lapsi ei ole niin kipeä, että oksentaa/ripuloi kovasti kokoajan, niin ei voi vastuuta lapsen päälle kantaa siitä, ettei älyä pysyä poissa kavereilta..Jos taas on tarpeeksi paha tauti, niin silloinhan ei pysty edes kaverille lähtemään...

[QUOTE="desiree";23226860]En usko, että kukaan lapsi tahallaan mitään tautia tulee tartuttamaan! Kun ei ole kotona kukaan kieltänyt kyläilemästä/ulkoilemasta vatsapöpön takia, niin ei kat lapsi välttämättä tajua, että se voi tarttua! Vihaaan vatsatautia itsekin, niin kuin varmaan jokainen vanhempi, mutta niinkuin joku aiemmin mainitsi, niin sen kyllä saa ihan mistä hyvänsä, jos on saadakseen.. Ja jos se vieraileva lapsi ei ole niin kipeä, että oksentaa/ripuloi kovasti kokoajan, niin ei voi vastuuta lapsen päälle kantaa siitä, ettei älyä pysyä poissa kavereilta..Jos taas on tarpeeksi paha tauti, niin silloinhan ei pysty edes kaverille lähtemään...[/QUOTE]

Kyllä minä olen noille omille muksuilleni terottanut hyvin tarkkaan että kipeänä ei mennä minnekään, etenkin jos kouluterkka on vielä sanonut että on kipeä niin sitä suuremmalla syyllä ei juosta kavereille kylään.
Mutta hienoa huomata jos tauti nyt meille tuli niin heti kun vähän voin paremmin tai jos se yöllä iskee niin palstan mukaan jos minä vaan itse jaksan voin mennä kyläilemään tai vaikka shoppailemaan, mitäpä niistä muista ihmisistä juu.. ei ihme että tauteja on kun imisillä ihme ajatusmaailma.

No itse kyllä mietin tässä yhteydessä sitä, että jos lapsi oli koulusta lähetetty kotiin, miten lapsen vanhemmat antoivat pojan tulla teille kyläilemään? Ei meillä isompikaan poika yksin kyläilypäätöksiään tee, saati sairaana. Aina, jos on poika (pian 12v.) johonkin menossa, ilmoittaa tai kysyy. Ja jos tietäisin pojan tulleen kesken päivän mahataudin takia kotiin, en todella antaisi lähteä yhtään mihinkään.

No ei ole ihme, että lapset tuovat toisille tauteja, kun ei aikuisetkaan asiasta välitä.
Meilläkin tuli perhekerhoon äiti lapsineen, jolla epäili olevan vesirokko!

Jos toiset tykkää sairastella, niin voisi ystävällisesti ottaa muutkin huomioon, että ei kaikki halua lastensa tai itsensä olevan kipeä.
Meille tuotu tauti tarkoittaa kuutta sairasta lasta ja olisin ihan raivona, jos meille tuotaisiin mahatauti, oli tuojana lapsi tai aikuinen.

Joku tuolla sanoi, että voihan sen taudin muualtakin saada, kun kyläilevältä kaverilta. Voi toki, mutta kyllä riski on tietysti huomattavasti suurempi, kun tautia sairastava tulee jonkun kotiin, levittää hengittäessään bakteerit ja koskee kaikkialle likaisin käsin.

Toivottavasti ap selviätte säikähdyksellä.

Miten tuon ikäinen voisi ymmärtää, kun ei ikäihminenkään? Meille tuli tänään vanhusten kerhoon ikäihminen, joka oli sairastanut noroa koko alkuviikon. Omaiset olivat kyllä kieltäneet lähtemästä, mutta tulipa kumminkin. Ja oli niin huonossa kunnossa, että laitettiin ampparin kyydillä sairaalaan. Nyt sitten odotellaan, että kuinka moni ryhmäläisistä ja henkilökunnasta sairastuu...

[QUOTE="vieras";23227193]Ettekö te oikeesti tiedä ettei vatsatauti tartu enää siinä vaiheessa kun oireilee? Luulin että kaikki äidit tietää![/QUOTE]

Toivottavasti et opiskele lääkäriksi :laugh: on nimittäin keskiaikaisen parantajan tietoo sulla.

Hmm...
kommentteja on tullut :) No ainakin vielä ollaan siis oireettomia ja mitä näihin naureskelijoihin tulee kun sanoin että lapsi oli pukutellut huoneessa ja käynyt isoilla hädällä vessassa niin heti olen muka hysteerinen,
niin sillähän ei väliä kun koulusta oli terkka laittanut lappua kotiin jne. sisälukutaito ja sillai ;)

Lapsen äiti oli töissä joten siellä kotona ei ollut ketään aikuista vahtimassa jo kuitenkin 10v tyttöä jonka luulisi tietävän vaan eipä tiennyt ettei sairaana juoksennella kylillä.
Toki ymmärrän siinä mielessä kyseistä äitiä sillä hän on yh- eli ne jokainen centti on kotiinpäin ja harva työnantajakaan antaa 10v tai yli jäädä kotiin hoitamaan lasta jollei kovin vakavasta ole kyse

[QUOTE="vieras";23227193]Ettekö te oikeesti tiedä ettei vatsatauti tartu enää siinä vaiheessa kun oireilee? Luulin että kaikki äidit tietää![/QUOTE]

Todellakin tarttuu :x Pöpöt voivat elää pinnoillakin jopa pari viikkoa, joissain tapauksissa. Käsien saippuapesu taudin ehkäisyssä tärkeää, käsidesi ei kaikkiin vatsapöpöihin pure (tämä ei siis liity lainaamaani kommenttiin, mutta mainitsen sen silti..)

Minä sitten ihmetellen kysyin että mikä hänessä on niin kuulemma kouluterkka laittanut lapsen mukana lapun että olisi hyvä käydä lääkärissä sillä epäilee että lapsella on vatsaflunssa,

Takerrun tuohon et miksiköhän pitäisi mennä LÄÄKÄRIIN normi vatsaflunssassa?

lapset on lapsia. vaikka on "jo" 10v kyseessä, ei se välttämättä osaa ajatella asiaa ellei aikuinen puutu asiaa.

voin sanoa (haukkukaa vaan) etten olisi itse 10veenä osannut jäädä kipeenä kotia ellei olisi ollut todella kova kuume jne. jos mua olisi pikkuisen pierettänyt ja terkka "epäillyt" mahatautia, olisin surutta mennyt kaverille.

[QUOTE="vieras";23228225]Minä sitten ihmetellen kysyin että mikä hänessä on niin kuulemma kouluterkka laittanut lapsen mukana lapun että olisi hyvä käydä lääkärissä sillä epäilee että lapsella on vatsaflunssa,

Takerrun tuohon et miksiköhän pitäisi mennä LÄÄKÄRIIN normi vatsaflunssassa?[/QUOTE]

No jos vaikka oli kuivumisen merkkejä? Lapsethan tunnetusti on virtapiikkejä ja silloin kun niillä lievää kuivumista ei ne sitä huomaa ;)

Kurja tapaus kaiken kaikkiaan! Ottaisin kyllä minäkin asian puheeksi kyseisen lapsen äidin kanssa..
Itse vihaan ja kammoan etenkin vatsatauteja ja olisin kyllä myös aivan raivoissani jos joku sellaista tieten tahtoen meille kiikuttais!
En ymmärrä ihmisten ajatusmaailmaa "tulee jos on tullakseen".. Kahden erittäin pahassa infektiokierteessä olleen lapsen äitinä voin kertoa että yksikin tauti vähemmän riittäisi! Se että ihmiset kulkevat itsekkäästi puolikuntoisena ja antavat vielä lastensakin kulkea on minusta täysin vastuutonta! On olemassa lapsia ja aikuisiakin joille nämä pelkät "kulkutauditkin" voivat olla hengenvaarallisia!!

AP:lle tsempit pöpön karkoitukseen, hyvä käsihygienia ja maitohappobakteereita tupla annostuksella!

Yhteistyössä