Mulla alkaa olemaan voimat finaalissa 5kk vauvan yöheräilyjen takia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipunen

Jäsen
23.04.2011
858
0
16
Öisin herää poika yli 10kertaa, tunnin-puolentunnin välein. Poika nukkuu meidän vieressä ja tissi saisi olla hänellä suussa koko ajan... Selkäkin alkaa osoittamaan mulla mieltään, kun samassa jäykässä kylkiasennossa pitää nukkua... Poika nukkui n. 3kk ikäiseksi hyvin, parhaina öinä heräsi vaan 3kertaa syömään ja nukkui 6tuntia kerralla.

Annan pojalle 3kiinteätä päivässä, aamulla hedelmää, iltapäivällä lihakasvissosetta ja illalla 1-2tuntia ennen nukkumaan menoa puuroa. Eli nälästä ei tässä tapauksessa pitäisi olla kyse...

Tämä on pikkuhiljaa mennyt vain pahemmaksi, ensiksi nukkui alkuyöstä sen 3-4tuntia putkeen, viikon päästä nukkuikin vaan 2tuntia putkeen ja nyt herätään ekan kerran jo tunti nukahtamisesta... Ja eikä suostu nukkumaan enää yhtään omassa punkassaan, jos siirrän sinne meidän sängystä, niin 10minuutin sisällä herää. Ennen tuon siirron kanssakaan ole ollut mitään ongelmaa.

Nyt tuota jatkuvaa heräilyä on kestänyt 2viikkoa, poika on neuvolan mukaan liikunnallisessa kehityksessä muita edellä. Sekin tietenkin saattaa vaikuttaa ja se että viihtyy nyt itsekseen pitkiä aikoja, eikä ole sylissä niin paljoa kuin ennen...

Mutta mä alan olemaan ihan puhki ja silmät ristissä, kun en saa nukuttua hyvin. Päivälläkään ei pysty nukkumaan, kun pitää 2v. esikoisen kanssa olla ja touhuta.

Poika nukkuu päikkärit hyvin, aamulla on 2-3tuntia hereillä ja sen jälkeen lähtee ulos 3tunnin unille. Tuon jälkeen on taas pari tuntia hereillä ja ottaa alkuillasta/iltapäivällä 1-2tunnin unet... ja seuraavat unet onkin "yöunet".

Mitä mä voisin tehdä että yöt helpottuisi??

Onko hampaita tulossa? Meillä ainakin 4 kk ikäisellä yöunet tooodella katkonaisia ja tissi suussa pitäis olla kokoajan yöaikaan. Pari vkoa sitten tuli eka hammas ja nyt on tullut toinen ja huomaa, että hampaista ainaki meillä tuo useammin heräily johtuu (vaikka saanut panadol-suponkin yöksi). Normaalisti meillä heräillään 3 krt yössä.

No ei oikeastaan mitään... tuo menee ajan kanssa ohi. Sen sijaan että yrität tehdä vauvan heräämisille jotain, yritä tehdä jotain sen eteen että saisit levättyä, joko yöllä tai päivällä, niin, että joku muu hoitaisi vauvaa sillä aikaa. Mulla on samallainen kuopus, se nukkui 5kk asti kuin unelma mutta sen jälkeen ei oo nukuttu. Nyt ikää 1v2kk ja edelleen heräilee vaihtelevan määrän yön aikana.

Olisiko mahdollista, että siitäisit pienen omaan sänkyyn nukkumaan? Ensin sänky ihan vanhempien sänkyyn kiinni, sitten toiselle puolelle huonetta ja myöhemmin mahdollisesti ihan omaan huoneeseen / sisaruksen kanssa samaan. Meidän tyttö nukkui samassa huoneessa hyvin juuri viisi kuiseksi asti, mutta sitten alkoi jatkuvat yöheräilyt. Koetimme sitä, että siirsimme lapsen omaan huoneeseen nukkumaan. Ekat kaksi yötä oli aikamoisia, mutta sitten hän tottui siihen ja alkoi nukkua katkeamattomia 11-12 tunnin yöunia.

Ehkä voisi olla hampaita tulossa, mutta en menisi ihan varmaksi sanomaan. Kuolaa kyllä, pureskelee ja järsii. Mutta samaa teki esikoinenkin ja eka hammas tuli vasta 9kk iässä :)

Noilla lapsilla on kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä... Esikoinen oppi 5kk iässä nukahtamaan itekseen omaan sänkyynsä ja nukkui täysiä öitä.

Toivottavasti tämä menisi pian ohi :( Ei ole oikein ketään kuka voisi auttaa, tai en kehtaa pyytää, kun kaikilla tuntuu olevan jollain lailla kiire tai rankkaa...

Kai se parhain olisi alkaa pojan kanssa nukkuu yhtä aikaa, mutta on se rentouttavaa sekin että saa illalla olla rauhassa, muttei siinä univelka kyllä kuittaannu yhtään...

Meillä 10,5 kk joka heräili ihan alusta 10-20 krt yössä. Viimeiset kaksi viikkoa on mennyt paremmin, kun saatiin selville, että tytöllä on maito- ja kananmuna-allergia. Jätin ne pois ruokavaliostani (imetän yhä ja vauva syö 5 kiinteää ateriaa päivässä) ja nyt herätään enää 3 kertaa yössä! Se on suoranaista juhlaa. Aloin olemaan aivan poikki. Tukiverkkoakaan ei ole lähellä, jotta vauvan saisi hoitoon välillä. Mies on viikonloppuisin hoitanut vauvaa ja mie olen saanut nukkua. Itseäni vaan harmittaa, etten ottanut tiukemmin neuvolassa yöheräämisiä puheeksi. Sukulaiset vaan hymistelivät, että sellaista se on, kun niitä lapsia hankkii, äiti ei nuku ensimmäiseen vuoteen. Tällaisia hymistelyjä ei kannata kuunnella.

Kannattaa siis miettiä allergian mahdollisuutta varsinkin jos heräily jatkuu pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä vaan;24816144:
Olisiko mahdollista, että siitäisit pienen omaan sänkyyn nukkumaan? Ensin sänky ihan vanhempien sänkyyn kiinni, sitten toiselle puolelle huonetta ja myöhemmin mahdollisesti ihan omaan huoneeseen / sisaruksen kanssa samaan. Meidän tyttö nukkui samassa huoneessa hyvin juuri viisi kuiseksi asti, mutta sitten alkoi jatkuvat yöheräilyt. Koetimme sitä, että siirsimme lapsen omaan huoneeseen nukkumaan. Ekat kaksi yötä oli aikamoisia, mutta sitten hän tottui siihen ja alkoi nukkua katkeamattomia 11-12 tunnin yöunia.

voisihan tuota kokeilla, meinaatko, että ottaisin pojan herättyä aina viereen ja sitten taas takaisin omaan sänkyyn kun on nukahtanut vai miten?

Meillä kans esikoinen nukkui yöt todella hyvin, jo 3 kk:n iässä yöunet katkeematta. Nyt toisen kanssa heräillään vähän väliä, tosin ne hampaat taitaa ny lähinnä olla se syy, mut eiköhän se tästä....jonain päivänä :) tsemiä jaksamiseen.

Meidän neiti 7kk ja heräilty tunnin välein kuukauden verran. Pari hammasta on tullut jo aikasemin ja niitä huudettiin pari yötä. Tyttö konttaa, nousee istumaan ja nyt yrittää pystyyn, sen piikkiin oon laittannu yöheräilyt. Välillä oon tosi väsynyt... Tyttö nukkuu päivällä niin lyhyitä pätkiä ettei ehdi itse siinä ajassa edes nukahtaa.

[QUOTE="mina";24816211]Meillä 10,5 kk joka heräili ihan alusta 10-20 krt yössä. Viimeiset kaksi viikkoa on mennyt paremmin, kun saatiin selville, että tytöllä on maito- ja kananmuna-allergia. Jätin ne pois ruokavaliostani (imetän yhä ja vauva syö 5 kiinteää ateriaa päivässä) ja nyt herätään enää 3 kertaa yössä! Se on suoranaista juhlaa. Aloin olemaan aivan poikki. Tukiverkkoakaan ei ole lähellä, jotta vauvan saisi hoitoon välillä. Mies on viikonloppuisin hoitanut vauvaa ja mie olen saanut nukkua. Itseäni vaan harmittaa, etten ottanut tiukemmin neuvolassa yöheräämisiä puheeksi. Sukulaiset vaan hymistelivät, että sellaista se on, kun niitä lapsia hankkii, äiti ei nuku ensimmäiseen vuoteen. Tällaisia hymistelyjä ei kannata kuunnella.

Kannattaa siis miettiä allergian mahdollisuutta varsinkin jos heräily jatkuu pitkään.[/QUOTE]

Okei, tuota maidotonta ja munatontakin voisin kokeilla jossain vaiheessa.

Oon kyllä valmis tekee ihan mitä vaan... :)

Niin ja meillä ei poika syö tuttia ollenkaan, eikä suostu juomaan maitoa pullosta...

Nyt kyllä kovasti yrittää mennä konttaus asentoon, nostelee mahallaan pyllyä ja käsien varaan nostaa itseään korkealle.

Söisipä edes tuttia, niin sekin voisi rauhoittaa, ettei itse tarvisi niin jäykistellä pojan vieressä yöllä...

Meillä on heräilty nyt pari kuukautta tunnin parin välein ja tissi pitäisi olla suussa koko ajan. Ikää vauvalla 9kk. Hampaita tullut 4 ja näyttää, että ainakin 2 olisi tulossa lisää. Oletko koittanut iltasella antaa särkylääkettä? Meillä Panadol on antanut ainakin alkuyöstä yhden rauhallisemman unijakson.

Olen yrittänyt lohduttautua silä, että ei tätä loputtomiin kestä. Yösyötöt saa loppua kuukauden päästä. Toivottavasti sitten helpottaa. Tosin voihan siinä päin vastoinkin käydä...

Tsemppiä sinulle, kyllä se siitä ajan kanssa :hug:

Voihan sitä yrittää lempeästi opettaa talon tavoille eli yöllä ei syödä. Tosin hän on kovin pieni vielä.
Itse varmaan tekisin niin, että viikon verran yrittäisin siirtää ekaa syöttöä vaikka klo 3. Eli siis sylittelisin, silittelisin, tutittaisin jne., mutta maitoa ei tulisi ennen jotakin kellonaikaa. Minusta hyvinvoiva äiti on tärkeämpää kuin lapsen oikeus nukkua tissi suussa. Aamen. Odotan kivitystuomiota.

juu no, kyllä tuo puolentunnin välein heräily menee vähän yli hilseen... Siis siinä mielessä, ettei itellä ainakaan ole levännyt olo aamulla. Ihan kuin olisi koko yön suorittanut jotain tehtävää :D

5 kiinteetä ateriaa päivässä, imetys päälle. Muissa väleissä en imettänyt. Sitten illalla omaan sänkyyn. Sitten kun heräsi ekan kerran syömään sai jäädä viereen, mutta pikku hiljaa piteni tuo ensimmäinen unen jakso.

Noin siinä käy, kun liian pienelle alottaa kiinteät. Oma moka. Tarvii vielä tissiä ja sinä sitten menit korvaamaan niitä joillain soseilla, joten vauva tankkaa tissikiintiönsä täyteen yöllä. Vai notkahtiko kenties painokäyrä 3-4kk iässä? :D

Niin ja meillä ei poika syö tuttia ollenkaan, eikä suostu juomaan maitoa pullosta...

Nyt kyllä kovasti yrittää mennä konttaus asentoon, nostelee mahallaan pyllyä ja käsien varaan nostaa itseään korkealle.

Söisipä edes tuttia, niin sekin voisi rauhoittaa, ettei itse tarvisi niin jäykistellä pojan vieressä yöllä...

Näin meilläkin on tytön kanssa. Ei pulloa, ei tuttia ja aikaisin aloitti konttaamaan, oli juurikin vähän päälle 5 kk. Yöheräämisissä ei kelpaa kukaan muu kuin äiti. Toivottavasti teillä ratkeaa nopeammin kuin meillä. (Se 10 kk meni.)

Yhteistyössä