Mulla alkaa olla mitta täynnä noit pässinpää amppareita

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
saatana huushollissa vähän väliä yks pörräämässä ja pakko se on lehdellä mäiskästä päiviltää ettei lapsia härnää tai kissat syö sitä.
Tähän mennessä saldo alkaa varmasti lähentyä toistakymmentä ampparia mitä oon viimesinä päivinä päästäny hengestään :headwall:

Ja sit jos joku teistä alkaa lässyttää et niit ei saa tappaa niin on hyvä ja tulee meille laskemaan ne lempeästi ulos ilman että ketään meidän perheestä joutuu uhriksi :wave:

Mä tapoin eilen lastenhuoneesta SEITSEMÄNTOISTA ampparia. 17. :|

Tänään olen nirhannut...ootas...keittiössä neljä, olkkarissa kaksi, lastenhuoneessa yksi, ja ulkona varmaan viisi.

Roskien vieminen on myös yhtä helvettiä ku ne pörrää niiden astioiden ympärillä.
Nyt olen itseasiassa vain onnellinen etten ole viimeisilläni raskaana, lähtis synnytyskin ihan taatusti noissa mun pyrähtelyissäni käyntiin.

Ja kun ne lentää päin!!!!!!

*pakkaa hyönteismyrkkyä laukkuun*

Ai miks niitä muka ei saa tappaa? Auttaisko jos pistät kaikki luukut ja ovet kii niin ei tulis noin paljoo?

Mut kauheita ne on ja tosi rasittavia. Itekin juossu pakoon niitä.

varsinais-suomessa on ollut nyt noin puoltoista viikkoo älyttömästi ja kiukkusia. asutaan turun kupeessa ja alkaa olla kiusaksi asti kun lapset ei voi ulkona leikkii rauhassa. samoin tunkevat nukkuvien vauvojen rattaisiin vaikka itikkasuojat paikallaan.... meille ei onneksi sisälle tunge (ampiais kammoinen olen) kaveri asuu 500m päässä ja heillä roskiksessa iana noin 30kpl ja sisältä tänään tappoi 6 sillä aikaa kun tunti siellä oltiin.

Ampiaisten äkillisesti lisääntynyt määrä kummastuttaa Etelä-Suomessa. Alkukesän aikana ampiaisia ei ollut juuri lainkaan, mutta nyt niitä on tavattu paikoin riesaksi asti.

Esimerkiksi Helsingissä Linnanmäen huvipuistossa ampiaisia on nähty erittäin paljon. Espoossa ampiaiset ovat kiusanneet ihmisiä tunkeutumalla asuntoihin ja jopa ruokakauppoihin.

Hyönteistutkija, dosentti Juhani Itämies epäilee, että ainakin osa ampiaisista on tullut Suomeen rajan takaa etelästä ja kaakosta puhaltaneiden voimakkaiden ilmavirtausten mukana.

Lisäksi loppukesästä ampiaisyhdyskunnat alkavat hajota, mikä saattaa aiheuttaa omituista käytöstä "orvoiksi" jääneissä työläisissä.

- Vanha kuningatar kuolee ja uudet kuningattaret ja koiraat lähtevät pesästä omille teilleen. Kuningattaret parittelevat, koiraat kuolevat ja kymmenet tai sadat, joissain tapauksissa jopa tuhatkin työläistä jää ikään kuin äitiä vaille. Nämä työläiset sitten kuljeskelevat ympäriinsä ja silloin ne saattavat tulla asuntoihinkin, Itämies sanoo.

Hyönteistutkijan mukaan myös ilman viileneminen saattaa ajaa ampiaisparvia sisätiloihin.

- Asuntojen lämpö ja iltaisin sytytettävät valot saattavat houkutella ampiaisia koteihin. Huokuttimena voivat toimia myös esimerkiksi makeat herkut ja hedelmien, kuten vaikkapa omenoiden, tuoksu.

Itämies kertoo, että jo viime kesä oli ampiaisten suhteen hyvin poikkeuksellinen. Ampiaisia oli alkukesästä erittäin paljon, mutta sitten kanta äkkiä romahti.

- Alkukesästä näytti, että tulisi kaikkien aikojen ampiaiskesä. Sitten ampiaisiin iski todella rajusti joku tauti, ilmeisesti virusperäinen. Ampiaiset hävisivät sen seurauksena lähes tyystin ja tämä näkyi tänä vuonna keväällä ja alkukesästä lähes olemattomana kantana.

(MTV3)

428854_350x215.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Tänään olen nirhannut...ootas...keittiössä neljä, olkkarissa kaksi, lastenhuoneessa yksi, ja ulkona varmaan viisi.

Vai miten ihmeessä teillä on noin paljon ampiaisia ?

Meillä on omakotitalo, puutarha ja paljon kukkia, mutta yhtään ainutta ampiaista ei ole ollut sisällä

Meilläkin on tehneet pesän tuohon ikkunan taakse! :o Pelkään niitä, siksipä ikkunat talon sillä puolen pysyy kiinni. Heti muuten tulevat sisälle. Talkkarille ilmoitettu, kuulemma tilannut jotkut tuhoajat paikalle. Tosin tästä jo viisi päivää. Murr |O

Alkuperäinen kirjoittaja eli ?:

Meillä on omakotitalo, puutarha ja paljon kukkia, mutta yhtään ainutta ampiaista ei ole ollut sisällä

Aurinko paistaa ja varjolämpötila näkyy olevan 23 astetta tuossa meidän takapihalla, eli totta kai meillä on ikkuna raollaan. Keittiössä ja olkkarissa.

Täälläpäin on tänä kesänä ollut ihan hitosti ampiaisia, eikä loppua näy |O

Millä tapatte niitä? Mä en uskalla lätkiä, kun pelkään että tulee huti ja amppari hyökkää :ashamed: Itse olen napannut ne lasin avulla ja en vapauta, vaan jätän lasin alle kunnes voi kipata roskikseen :| Niillä on satojen yksilöiden pesä tuossa väkerrettynä meidän viereen.

Meillä marjapensaat ja luumupuut kuhisevat ampiaisia. Syövät hedelmiin reikiä, ennenkuin ehtivät kunnolla kypsyä. Omenoissakin isoja koloja ja amppari siellä herkuttelemassa =( ARGH!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vihainen hedelmätarhuri:
Meillä marjapensaat ja luumupuut kuhisevat ampiaisia. Syövät hedelmiin reikiä, ennenkuin ehtivät kunnolla kypsyä. Omenoissakin isoja koloja ja amppari siellä herkuttelemassa =( ARGH!!!

Mä olen joskus kuullut kauhujuttuja kuinka joku haukkaa ampiaista hedelmässä :o Meillä lensi Lintsillä ampiainen hattaraan kesken sen tekemisen. Paikka oli täynnä ampiaisia. Onneksi mies huomasi hattarassa tumman laikun ja poisti ampparin ennen kuin poika haukkasi :o

Alkuperäinen kirjoittaja vihainen hedelmätarhuri:

Mä otin yks päivä omenan puusta (tytön päiväkodin pihalla, omia omppupuita meillä ei ole) katsomatta sen tarkemmin, ja kun vilkaisin niin näin että siinä omenassa oli ainakin viisi ampparia kiinni |O
Se omppu muuten lensi ja nopsaan. Kauas lensikin :|

Alkuperäinen kirjoittaja eli ?:

Aurinko paistaa ja varjolämpötila näkyy olevan 23 astetta tuossa meidän takapihalla, eli totta kai meillä on ikkuna raollaan. Keittiössä ja olkkarissa.

Täälläpäin on tänä kesänä ollut ihan hitosti ampiaisia, eikä loppua näy |O

Ei se mitään jos ne olisi vaikka kärpäsiä mutta kun noi on ihan oikeasti vaarallisia !

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Millä tapatte niitä? Mä en uskalla lätkiä, kun pelkään että tulee huti ja amppari hyökkää :ashamed: Itse olen napannut ne lasin avulla ja en vapauta, vaan jätän lasin alle kunnes voi kipata roskikseen :| Niillä on satojen yksilöiden pesä tuossa väkerrettynä meidän viereen.

Mun tehokkain aseeni on ohut muovinen leikkuulauta :D
Sillä tempaisen ilmassa lentävää ampparia vastapalloon, amppari pökertyy ja tipahtaa joko maahan tai ikkunalaudalle, ja sitten nirhaan sen.
Raid-pullo on myös ollut kovassa käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Eli:
Ei se mitään jos ne olisi vaikka kärpäsiä mutta kun noi on ihan oikeasti vaarallisia !

Niinpä, varsinkin tällaiselle astmaatikolle kuin minä. Kun amppari viimeeksi vuosia sitten pisti, piti mennä päivystykseen :/
Yhtään pistosta ei onneksi olla vielä saatu.

Alkuperäinen kirjoittaja Karl Eri Raaja:
Ampiaisten äkillisesti lisääntynyt määrä kummastuttaa Etelä-Suomessa. Alkukesän aikana ampiaisia ei ollut juuri lainkaan, mutta nyt niitä on tavattu paikoin riesaksi asti.

Esimerkiksi Helsingissä Linnanmäen huvipuistossa ampiaisia on nähty erittäin paljon. Espoossa ampiaiset ovat kiusanneet ihmisiä tunkeutumalla asuntoihin ja jopa ruokakauppoihin.

Hyönteistutkija, dosentti Juhani Itämies epäilee, että ainakin osa ampiaisista on tullut Suomeen rajan takaa etelästä ja kaakosta puhaltaneiden voimakkaiden ilmavirtausten mukana.

Lisäksi loppukesästä ampiaisyhdyskunnat alkavat hajota, mikä saattaa aiheuttaa omituista käytöstä "orvoiksi" jääneissä työläisissä.

- Vanha kuningatar kuolee ja uudet kuningattaret ja koiraat lähtevät pesästä omille teilleen. Kuningattaret parittelevat, koiraat kuolevat ja kymmenet tai sadat, joissain tapauksissa jopa tuhatkin työläistä jää ikään kuin äitiä vaille. Nämä työläiset sitten kuljeskelevat ympäriinsä ja silloin ne saattavat tulla asuntoihinkin, Itämies sanoo.

Hyönteistutkijan mukaan myös ilman viileneminen saattaa ajaa ampiaisparvia sisätiloihin.

- Asuntojen lämpö ja iltaisin sytytettävät valot saattavat houkutella ampiaisia koteihin. Huokuttimena voivat toimia myös esimerkiksi makeat herkut ja hedelmien, kuten vaikkapa omenoiden, tuoksu.

Itämies kertoo, että jo viime kesä oli ampiaisten suhteen hyvin poikkeuksellinen. Ampiaisia oli alkukesästä erittäin paljon, mutta sitten kanta äkkiä romahti.

- Alkukesästä näytti, että tulisi kaikkien aikojen ampiaiskesä. Sitten ampiaisiin iski todella rajusti joku tauti, ilmeisesti virusperäinen. Ampiaiset hävisivät sen seurauksena lähes tyystin ja tämä näkyi tänä vuonna keväällä ja alkukesästä lähes olemattomana kantana.

(MTV3)

428854_350x215.jpg

Terveiset vaan Espoosta :wave:
Ja kyllä meillä on pakko pitää tuuletusikkunoita silloin tällöin auki et saadaa kämppä tuuletettua. mutta kun ei niitä voi pitää noitten amppareiden takia |O
Muistan 2 vuotta sit ku kuopus oli syntyny ni oli samanlaista. Ampiaisia riitti ja sisälle tuli. lukitsin niitä sit aina tuuletusikkunan väliin pörisemään ja sinne kuolivat hapenpuutteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Mun tehokkain aseeni on ohut muovinen leikkuulauta :D
Sillä tempaisen ilmassa lentävää ampparia vastapalloon, amppari pökertyy ja tipahtaa joko maahan tai ikkunalaudalle, ja sitten nirhaan sen.
Raid-pullo on myös ollut kovassa käytössä.

Heiiii! toihan on hyvä idea. Tosin, mies saattais soittaa mulle hyvin pian apua jos heilun täällä leikkuulauta kädessä kun tulee kotia :ashamed: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Karl Eri Raaja:

(MTV3)

428854_350x215.jpg

Terveiset vaan Espoosta :wave:
Ja kyllä meillä on pakko pitää tuuletusikkunoita silloin tällöin auki et saadaa kämppä tuuletettua. mutta kun ei niitä voi pitää noitten amppareiden takia |O
Muistan 2 vuotta sit ku kuopus oli syntyny ni oli samanlaista. Ampiaisia riitti ja sisälle tuli. lukitsin niitä sit aina tuuletusikkunan väliin pörisemään ja sinne kuolivat hapenpuutteeseen.

aika julmaaaaaaaaaaaa

terveisiä helsingistä, meillä niitä on kans. sisälle eivät luojan kiitos pääse, parvekeremppa menossa ja ikkunat teipattu kiinni, on vielä huppukin koko talon päällä. bussipysäkeillä on aivan helvetillistä olla, roskikset on aivan täynnä ja niitä tunkee joka paikasta. onneksi eivät busseihin sisälle lentäneet vielä. omaan autoon ei tahdo uskaltaa mennä ku katolla aina kymmenen pörrikkää kerralla ja ovissa on. kammottaa, että jos lykkää sormet sinne kahvan alle ja sielä onki amppari. eilen meinasin jo panikoida ku aina vaan lensi örrikkää niin että ei tohtinu auton lähelle mennä, saatika sisälle autoon. ja ukko vaan pitää mua naurettavana :| minkäs teen ku pelkään kuollakseni.

voiku joku keksis konstin millä ne ei tulis ympärille pörräämään ja sais auton ympäriltä pois. :ashamed:

onneksi en ole ainut, ei meillä vaan kahtena viime vuotena ole yhtään ampparia tullut sisälle, no ehkä satunnaisesti muutama, mutta tän viikon aikana olen tappanut ihan hirveesti amppareita ja koira pelkää niitä jo

Yhteistyössä