Mulla ei ole pakokeinoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!?

Vieras
Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Maniavaihe taittui tuossa vuodenvaihteessa masennuksen puolelle, ja viikko sitten aloin summaamaan aiheuttamiani tuhoja. Mulla mania purkautuu lähinnä holtittomana shoppaamisena, ostan vaatteita, sisustustavaraa, lapsille leluja ja oikeastaan melkeen mitä vaan. Ostinpa tuossa toisen koirankin loppuvuodesta. No, pitkien laskeskeluiden jälkeen totesin perheemme olevan 10000e miinuksella. Olen sopinut kaikkiin laskuihin maksusuunnitelmat, karsinut kaikki ylimääräiset kulut, ja eilen varasin kirppispöydän jotta voin myydä turhat tavarat pois. Silti mulla on vain kaksi kuukautta aikaa selvitä kaikista veloista. Muuten menee kämppä alta ja kaikki ulosottoon jne. Vuokria ei vielä ole myöhässä, niistä olen aina pitänyt huolen, mutta mutta. Kaukana ei ole sekään päivä kun vuokra jää maksamatta.

Mun ja mun miehen tulot on yhteensä n. 3700e/kk käteen. En tiedä oikeasti mistä saan noi rahat, tai miten edes kerron asiasta miehelleni. En oikeasti tiedä yhtään. Olen miettinyt viikon verran pääni puhki, ja ainoat jäljelle jääneet keinot on tyyliin myydä persettä tai tappaa itsensä. Mun vanhemmat on vielä köyhempiä kuin minä, ja itselläni on vielä puoli vuotta merkintä luottotiedoissa vaikka olen velat jo maksanut pois aikapäivää sitten, joten lainaa ei tipu. Auttakaa mua, mitä mä voin tehdä? Oon jo muutenkin masentunut tällä hetkellä, ja tää oikeasti syöksee mut vielä syvemmälle. Mä olen myös niin väsynyt tähän sairauteeni, olen vähän väliä kusessa noiden maniakausieni takia. Ahdistaa ajatuskin siitä, että jos tästä vielä selviän, mitä seuraavan manian iskiessä tapahtuu. Lääkitys ei tunnu auttavan, terapiaa en saa kun en kuulemma ole tarpeeksi pimeä jne.

No ei sulla nyt ihan heti ole kämppä menossa, jos kerran vuokrarästejäkään ei ole. Ja jätät sitten jotain muuta maksamatta, kunhan vuokran hoidat.

Olisikohan parempi, että sulla ei olisi mitään luottokortteja, tai pääsyä teidän tileille tms? Voisitte avata taloustilin, johon kortiksi electron ja sinne mies siirtää kuukausittain pienen käyttösumman . Ja kun saat luottotiedot takaisin, voit tehdä itsellesi sinne vapaaehtoisen merkinnän. Se ei haittaa esim. asuntolainaa hakiessa, mutta estää sua tekemästä liian isoa vahinkoa.

Kehottaisin ehdottomasti sinua kertomaan miehellesi. hän on varmasti huomannut kotiin tullut uudet tavarat, vaatteet tai ainakin uuden koiran. Rehellisyys maan perii. Rohkeasti kirjat ja laskelmat esiin.
Ehkä miehesi onnistuu saamaan paremmat maksusuunnitelmat mikäli hänellä luottotiedot kunnossa?
Vuokrasta varmaan voi myös neuvotella etukäteen(siis siirtää hieman maksupäivää) jos asiallisesti asiasta puhuu.kIrpparipöytä on myös hyvä ajatus. Sieltä saa pientä rahaa vaikka ruokakauppaa ajatellen..

No ei sulla nyt ihan heti ole kämppä menossa, jos kerran vuokrarästejäkään ei ole. Ja jätät sitten jotain muuta maksamatta, kunhan vuokran hoidat.

Olisikohan parempi, että sulla ei olisi mitään luottokortteja, tai pääsyä teidän tileille tms? Voisitte avata taloustilin, johon kortiksi electron ja sinne mies siirtää kuukausittain pienen käyttösumman . Ja kun saat luottotiedot takaisin, voit tehdä itsellesi sinne vapaaehtoisen merkinnän. Se ei haittaa esim. asuntolainaa hakiessa, mutta estää sua tekemästä liian isoa vahinkoa.

ei meidän taloudessa edes ole yhtään luottokorttia. :ashamed: Meillä on nyt jo sovittu että kaikki rahat on miehellä, hän antaa mulle 50e päivässä ruokaostoksiin ja työmatkoihin. Tuon manian aikana silti huijasin miestäni, jätin tietyt laskut maksamatta ja tuhlasin ne rahat, ja niistä kertyneistä laskuista toi velkasummakin koostuu. :(

Joo, no nyt vaan sitten kerrot miehellesi mitä tuli tehtyä ja jatkossa järjestätte asiat niin, että sulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä isoa vahinkoa. Ei sun kuulu vastata mistään laskujen maksusta, jos kerran et pysty sitä hoitamaan.
Tajuaako mies millaisesta sairaudesta on kyse? Että se laittaa valehtelemaan jne.

Nyt suut säkkiä myöden, tonni kuussa laskuihin ja ensi vuonna on jo paremmin.

Kaikki rahaliikenne jatkossa miehen hoidettavaksi ja sulle käteen vain käteistä. Anna miehelle myös pankin tunnusluvut. Itselle vapaaehtoinen luottohäiriömerkintä. Näin toimin mieheni kanssa. Hän on romuttanut neljä kertaa perheemme talouden masennuksen kourissa.
Tsemppiä sairauden hallintaan.

Ei kymppitonnin vuoksi vielä hirteen kannata mennä, eikä myymään persettäkään.
Mäkään en keksi muuta keinoa kuin kertoa miehelle, valitettavasti. Ystäväperheessä vastaavassa tapauksessa on tehty niin, että toinen puoliso saa vain x summan visaelektronille. Pankkitunnukset yms. on puolisolla.

Voimia!

ei meidän taloudessa edes ole yhtään luottokorttia. :ashamed: Meillä on nyt jo sovittu että kaikki rahat on miehellä, hän antaa mulle 50e päivässä ruokaostoksiin ja työmatkoihin. Tuon manian aikana silti huijasin miestäni, jätin tietyt laskut maksamatta ja tuhlasin ne rahat, ja niistä kertyneistä laskuista toi velkasummakin koostuu. :(

joo oon se vaan helppoo syyttää sairautta! tiedätkö sä että ihan ite sä oot mokannut! ihan ite oot tehnyt valintasi! en usko että mikään sairaus pistää huijaamaan miestä, syöksemään perheensä perikatoon,ota järki käteen sä tiedät mitä sun sairauteesi kuuluu, opettele siis ennaltaehkäisemään/hillitsemään itsesi!

silel miehelle voi sanoa että nyt tuntuu etten voi hillitä itseäni,auta! oot todella vastuuton

Eikö mies ole ihmetellyt kotiin ilmestyneitä tavaroita?? Aika sokeaa toimintaa häneltäkin...

Ja mikä ihme toi 50€/päivä on?? Kuljetko sä lentokoneella töihin vai miksi työmatkoihin menee tuollaisia summia? Ruokakaupassakin voi käydä yhdessä perheen voimin 1-2 krt/viikko, ei tarvi juosta joka päivä. Nyt jatkossa kaikki rahat miehen taakse ja laskette realistisen päivärahan sulle. Mies hoitakoon myös ne laskut jatkossa.

Minäkin olen bipo ja mulle ei vaan sovi raha-asioitten hoito, ei minkäänlaisten. Se on vaan myönnettävä.
Meillä mies hoitaa kaikki, kaupassa käydään yhdessä, minä en edes pääse tilille sinne pääsee vaan mies. Siltä varalta että isopyörä alkaa heittää, ei ole ainakaan mahdollisuutta tuhlata rahaa.
Kun haluan rahaa käyttööni, meidän pitää yhdessä mennä nostamaan sitä tai sitten mies hakee yksistään. Kyllähän se välillä vituttaa, mutta itse halusin näin ja pakkohan mun on asettaa itseni tällatavoin "holhouksenalaiseksi" raha-asioitten osalta, kun muuten ei onnistu. Välillä lääkitys toimii, välillä ei.

Kerrot miehellesi ja sitten pyritte miettimään miten asiat hoidetaan...

Jatkossa ois hyvä miettiä etukäteen sudenkuopat, ettei näin pääse taas käymään.
Eli, että mies hoitaa laskut ym. Ja sulla on oikeasti käytettävissä vain se tietty summa päivää kohden, ei muuta.

Jäi mietityttään tuo, että et pääse terapiaan tms. Vaadi, vaadi ja vaadi.
Jos lääkityskään ei tunnu olevan kohdallaan, niin olis parasta vaihtaa lääkäriä.

Onko sulla voimia taistella hoidostasi, että se saatais sille tolalle kuin pitääkin, jos ei, niin onko joku, joka voisi sua tän asian hoitamisessa auttaa? Miehesi?