Mulla hirveä unettomuusongelma nyt imetysaikana!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä auttaisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikä auttaisi

Vieras
Koliikkivauva, nyt se aika ohi mutta vauva heräilee paljon öisin ja mä olen lopen uupunut. Kun on yritetty että isä juottaa pullosta öisin, vauva vain parkunut rinnalle. Joten ei auta kun mun heräillä. Aamuyöstä keikkuu sen verran, etten enää pitkälle aamuun pysty/osaa nukkua. Suurin ongelma on, etten osaa nukkua päiväunia nyt kun mulla tämä vauva! Vaikka mies lähtee lenkille lapsen kanssa, menen pimeään peittojen alle ja tärisen väsymystä, en vaan osaa nukkua. Tämä on hirveää!! Olen niin väsyksissä, puolivuotias vauva nyt ja tarvitsisin pois univajetta. Mikä tähän auttaa!? : (

Kuullostaa tutulta... Tuo aika oli minulekkin raskainta aikaa. Kun yritin nukkua päkkäreitä, niin mielessäni pyörivät vain asiat mitä voisin tehdä. Kävin ihan ylikierroksilla! Meillä asiaa hieman helpotti osaksi se, että pystyin jatkamaan aamulla nukkumista pari tuntia, miehen ottaessa vauvasta hoitovastuun. Tämä ei kuitenkaan kirjoituksesi perusteella toimi teillä.

Nyt, tällä konstilla nukahdan joka kerta varmasti. Lasken kolmestakymmenestä alaspäin, HITAASTI, numeroihin keskittyen. Heti kun huomaan ajatukseni harhailevan palaan takasin laskemiseen. Ensimmäisillä kokeilukerroilla pääsin lähes nollaan, mutta nyt en edes kahteenkymmeneen. Kokeile ihmeessä!

sama täällä. Lapseni on n.7vk ja unta en ole saanut sen jälkeen kun sairaalasta kotiin tulin. Öisin nukun max 4h josta hyvällä tuurilla 2h putkeen, yleensä tunnin. Nyt seitsemän viikon valvomisen jälkeen alan olla jo siinä pisteessä että mielessä pyörii jo "lopulliset nukkumiset"..päivällä ei uni tule ja itken pitkin iltaa kun ei uni tule. Maanantaina menen lääkärille ja hankin lääkkeet ennen kuin raivo/väsymyspäissäni teen jotakin typerää. En toivo kenellekään tätä, kuudessa viikossa tuntuu menevän hulluuden raja eikä ajatukset kestä kasassa saati että muistaisi yhtään mitään mistään tai enää jaksaa välittää - ainoa tavoite on UNI jota ei tule.

Itselläni ei laskemiset, ulkoilut, korvatulpat, kirjat ym auta enää tässä vaiheessa kun on niin pahaksi päässyt - nuija nukutus tai lääkkeet. :(

Kärsin vastaavanlaisesta unettomuudesta kuin ap ja sainkin todella hyvän ja miedon lääkkeen heti jälkitarkastuksen yhteydessä unettomuuteen. Joku uusi mieto melatoniinia sisältävä lääke nukahtamiseen, joka myös parantaa unen laatua. Nimeltään circadin (2mg) ja varsinkin jos isä hoitaa yösyötön, ei tarvitse hätäillä saako vauva lääkettä imettäessä. Tosin neuvolalääkäri totesi, että ko. lääke on niin mieto, että harvoin käytettynä imettää voi jo muutaman tunnin kuluessa. Parasta tässä lääkkeessä oli se, että se todella auttoi nukahtamiseen, eikä tehnyt ollenkaan tokkuraa tms. kuten jotkut jyräkämmät aineet. Samoin siihen ei voi jäädä koukkuun, koska melatoniini on kehon oma hormooni. Suosittelen lämpimästi, käytin sitä pahimpina aikoina pari kertaa viikossa ja se jo auttoi. Minäkään en päivä-unia osaa vieläkään nukkua (vauva 7kk), tosin alkuaikoina vauva ei juuri nukkunut päivin ei öin...

Täällä on aikaisemmin pitkä keskustelu aiheesta, jos jaksat selata taaksepäin. Et siis ole yksin...

Itselläni oli samoja unettomuusongelmia, jotka helpottivat kun aloin vähentää imetystä. Syytän siis unettomuusongelmistani hormoneja. Aloin pystyä taas nukkumaan päiväuniakin vähennettyäni/lopetettuani imetyksen. Tietysti kannattaa jatkaa imetystä sinne 1 v ikään asti, mutta siinä vaiheessa kun oma (mielen)terveys alkaa kärsiä... Mutta tämä on vain oma diagnoosini, ja unettomuuden syyt voivat olla monet.

Yhteistyössä