Mulla oli eilen elämäni ensimmäinen allerginen reaktio ja aika karmea kokemus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miuku-Mauku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miuku-Mauku

Aktiivinen jäsen
23.07.2005
1 714
0
36
Mulla alkoi taas illalla migreeni ja on tollasia Naprometin nimisiä lääkkeitä siihen, söin samaista lääkettä viime kesänä ja syksynä kuurina selkäkipuun.
Otin siis sen lääkkeen joskus siinä yhdeksän aikaan illalla, eikä mennyt kauaa, kun alkoi ihan hirveä kutina, ja en saanut hengitettyä. Menin pihalle, kun aattelin että jos se helpottais hengitystä ja yritin yskiä.

Mies tuli sisälle ja soitti päivystykseen ja sieltä saatiin lääkäri puhelimeen (harvinaista!!). Kysyivät onko kotona mitään allergialääkettä ja onneks miehellä oli ja se helpotti aika pian hengistystä. Mutta koko kroppaan nousi sellainen nokkosihottuma, ja kavot turposivat mm. suun ympäriltä ja sitä ihottumaa oli ihan jokapaikassa. Ja arvatkaapa kutisko! Lääkäri sanoi, että jos ei pian ala helpottamaan, niin sitten TAYSiin. Mutta sitä ihmettelen, miten se voi yhtäkkiä tulla, vaikka aiemminkin olen lääkettä ottanut.

Mun äiti on aika pahasti allerginen kaikelle lääkkeille, voi ottaa ainoastaan Panadolia ja Panacodia, ei mitään penisilliinejä tai antibiootteja, ei buranaa tms.
Mä ajattelinkin nyt varata itelleni aikaa lääkäriin ja mennä selvittämään voinko ottaa enään mitään muuta lääkettä kuin tuota Panadolia.

Sitten mä hoksasin, että otin pari viikkoo sitten sitä lääkettä aamulla ennen töihin menoa päänsärkyyn ja silloin alkoi kans kutina jalkapohjissa ja kämmenissä, mutta se meni aika nopeasti ohi.
Ilmeisesti sitten johtui tuosta lääkkeestä.

Oletko muuten millekään allerginen? Ajattelin vaan näin keväällä kun on noita siitepölyjä, jos lääkkeessä on jokin aine joka ristireagoi siitepölyn kanssa. Tosin kyllähän eri aineille voi herkistyä/allergisoitua koska vaan

Ohhoh :o Siinä sen näkee, miten eri tavalla ihmiset reagoi lääkkeisiin
Onneks teillä oli allergialääkettä lähellä :hug:

Mulla sama lääke migreeniin ja fibromyalgiaan

Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
Oletko muuten millekään allerginen? Ajattelin vaan näin keväällä kun on noita siitepölyjä, jos lääkkeessä on jokin aine joka ristireagoi siitepölyn kanssa. Tosin kyllähän eri aineille voi herkistyä/allergisoitua koska vaan

En ole millekään allerginen, ainakaan ennen tätä kokemusta..

Olet varmaankin vaan herkistynyt sille lääkkeelle. Minä olen monelle allerginen ja astmaatikko. Näin keväällä siitepölynaikaan tulee aina yllätyksiä vaikka on jatkuva lääkitys.

Allergiaan tarviikin ensin altistuksen. Jos on esim. penisiliiniallergia, niin ekalla kerralla ei ole oireita, vasta seuraavalla kerralla.
Mun poika on monta vuotta altistunut heinän siitepölylle, mutta vasta viimekesänä alkoi saada oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Kokeilemalla vain tietää mille lääkkeelle on allerginen, tai mitä lääkettä ei voi syödä esim.astman takia.
Itse en voi syödä penisilliiniä (allergia), voltaren(astma), pronaxen(maha sekaisin) mut esim.buranaa voin syödä

On vaan aika riskialtista lähteä kokeilemaan eri lääkkeitä, jos tulee taas tuo "anafylaktinen sokki", niin kuin lääkäri sanoi.

Mut vietiin kesäkuun 21 päivä viime vuonna ambulanssilla sairaalaan. Sinä aamuna heräsin klo 04 siihen kun en saanut hengitettyä kunnolla vaan jouduin haukkomaan henkeä, kaikki ilmatiet oli tukossa limasta ja turvotuksesta, kieli turposi, en pystynyt ollenkaan nielemään kun ei ollut refleksiä, huulet kutisi, silmiä särki, kurkkua kutitti ja koko päässä oli valtava jomottava kipu. Aluksi yritin vain mennä ulos jos pihalla pystyis hengittämään paremmin mut ei se auttanut. Lopulta herätin miehen et soittaa ambulanssin kun en pystynyt enää puhumaan. Kohtauksen jälkeen kävin lukuisissa allergiatesteissä mutta reaktionlähdettä ei pystytty selvittämään. Ambulanssissa annettiin kaksi adrenaliinipistosta ja happea. Sairaalassa sain sitten suonen sisäisesti kortisonia ja olin tarkkailussa seuraavaan päivään. Nyt mulla on jatkuvasti mukana epipen ettei vastaavaa enää tapahtuisi. Viel joskus mulle tulee lieviä reaktioita mm. tomaatista, kaakaosta, suklaasta ja pähkinöistä. (noi oli aineita joita ei kumma kyllä allergiatesteissä testattu :o )

Mä olen allerginen penisilliinille, ja voi jessus sitä reaktiota minkä se viimeeksi aiheutti. Ihan järkyttävää.

Veljelläni on sama allergia, ja armeijassa ollessaan joku valopää lääkärinplanttu antoi hänelle penisilliinipistoksen vaikka papereissa luki kissan korkuisilla punaisilla kirjaimilla että ALLERGINEN PENISILLIINILLE. No, sitä "pikku mokaa" paranneltiin sitten sairaalassa noin viikko, veli oli kuin neulatyyny kaikkien pistosten jäljiltä |O . Ja hoitovirhesyytehän siitä tuli. Voisi kai olettaa että lääkärit osaa lukea...lisäksi veli oli sairastuvalle mennessään vielä sanonut allergioistaan.

Mun tyttö on allerginen sille ainoalle antibiootille mikä hänen korvatulehduksiinsa on auttanut. Eli Zithromaxille ja sen kanssa samaan lääkeryhmään kuuluville antibiooteille. Nokkosrokkoa, kovaa kutinaa, kurkun turpoamista ja äänen käheyttä. Nice. Onneksi tulehduksia ei ole ollut yli 5 kuukauteen, eli sen jälkeen kun korvat putkitettiin ja kitarisa poistettiin. Sitä, mitä keksitään sitten kun tulehdus taas tulee, en tiedä. Eikä tiedä muuten lääkärikään.

Tulikin muuten mieleeni että antihistamiinit on loppu. Huomenna apteekkiin siis.

Tyttö 4 v sai torstaina astmadiagnoosin ja tiistaina menee allergiatesteihin, toivottavasti ei tule yllätyksiä siellä :/ . Tutun lapselta pysähtyi sydän allergiatestissä :o :( , olikin niin allerginen niin monelle testatulle aineelle. Selvisi onneksi, ja tästä on jo kymmenisen vuotta aikaa.

Mun esikoinen on pahasti allerginen ampiaisille (ilmeisesti mehiläiset ja muut herhiäiset myös)
Ensimmäisen kerran kun pisti ei ollut muuta oirettakuin aivan hervoton paukama, toisella kerralla reaktio olikin sitten samaa luokkaa kuin käärmeen puremassa :(
Sanoivat ensiavusta että yleensä ensimmäinen kerta onkin lievä reaktio, sitten keho onki tuottanut vasta-ainetta ja seuraava kerta on tosi raju

Yhteistyössä