Mulla on flunssa ja lääkärissä kävin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eihän tuota sikaflunssaa enää testata mitenkään, niin sitten vain oletetaan, että tää on sikaflunssaa ja sain tamiflu kuurin, koska olen raskaana. Kuume ei ole kova, kurkku on kipeä, nuhaa hieman. Pää on 'höttö' ja viluttaa. Siis oireet sopii mihin tahansa flunssaan.

Mä en todellakaan tiedä haetutanko(itse en saa mennä edes apteekkiin) tuon kuurin itselleni vai olenko vaan ilman.

Onkohan tää nyt 'sitä'? Mitä, jos syönkin kuurin ns. turhaan? Se ei mua houkuta kyllä lainkaan :(

Mä painiskelen täällä saman asian kanssa, että onko vai ei? Toisaalta mitä väliä, mut ois kiva tietää..

Kyllä minä olisin ilman Tamifluta, jos ei ole ihan maailman kauhein olo. Sehän lieventää oireita, mutta ei mikään ihmeparantaja ole. Oliko lääkäri sitä mieltä, että sun PITÄIS ottaa?

Mulla just sama juttu paitsi en raskaana.kuulun riskiryhmään koska syön lääkettä joka heikentää vastustuskykyä.Eilen haetutin apteekista tamifluun ja eilen illalla ensimmäisen otin.

Aloitin sen koska tamiflu helpottaa hieman oireita ja auttaa että virus ei leviäisi muualle elimistöön.Olisin kyllä varman ilmankin pärjännyt mutta kun tuo vastuuskyky on juuri nyt nollan luokkaa niin ajattelin että jos säästyisin juuri siltä että virus ei leviäsi ja aiheuttaisi esim.keuhkokuumetta.

uskaltaako sitä tamifluta ottaa raskauden aikana? Ja mitä jos ei olekaan sikaflunssa, mutta sairastuu joskus myöhemmin. Heikkeneekö teho toisella mahdollisella kuurikerralla? Ihan vain pohdiskelen ja hermoilen tulevia.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
Mä painiskelen täällä saman asian kanssa, että onko vai ei? Toisaalta mitä väliä, mut ois kiva tietää..

Kyllä minä olisin ilman Tamifluta, jos ei ole ihan maailman kauhein olo. Sehän lieventää oireita, mutta ei mikään ihmeparantaja ole. Oliko lääkäri sitä mieltä, että sun PITÄIS ottaa?

Oli kyllä, parempi kuulemma ottaa ns. turhaan :O

Alkuperäinen kirjoittaja näin täällä:
Mulle lääkäri sanos et tälläisessä tilanteessa ei siitä haittaakaan ole että varoiks ottaa

Sis se tilanne et pojallani melkein 39 astet kuumet,kurkkukipu,päänsärky yskä -> meinas et jos on sikainflunssa ja mä siinä riskiryhmässä.

Mulle lääkäri sanos et tälläisessä tilanteessa ei siitä haittaakaan ole että varoiks ottaa

Toinen lääkäri olis voinu sanoa toista. Ei siitä lääkkestä varmaan erityistä haittaa sinulle olekaan (tavallisin sivuvaikutus on pahoinvointi), mutta sitä todennäköisemmin virus muuntuu lääkkeille vastuskykyiseksi, mitä herkemmin läkkeitä määräillään. Lääke on oireita helpottava ja jälkitautiriskiä pienentävä, millä oleellista merkitystä lähinnä riskiryhmään kuuluville. Raskaana ollessa tosin miettisin kaks kertaa ottaisinko...

Kyllä se jälkisairaus siis jälkitautikin on syntymättömälle lapselle vaarallinen.Itse ottaisin lääkkeen jos raskaana olisin.Lue lääkeoppaasta (lääkeopas.fi/poliklinikka) mitä kyseisestä lääkkeestä sanotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin mutta:
Kyllä se jälkisairaus siis jälkitautikin on syntymättömälle lapselle vaarallinen.Itse ottaisin lääkkeen jos raskaana olisin.Lue lääkeoppaasta (lääkeopas.fi/poliklinikka) mitä kyseisestä lääkkeestä sanotaan.

On varmasti joo, mutta onko tää sitä sikaflunssaa??? Sitä ei tiedä. Olokaan ei ole normi flunssaa pahempi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja niin mutta:

On varmasti joo, mutta onko tää sitä sikaflunssaa??? Sitä ei tiedä. Olokaan ei ole normi flunssaa pahempi...

Näin siellä sanotaan : Lääkäri arvioi lääkkeen käytön raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä.

Mulla just sama juttu paitsi en raskaana.kuulun riskiryhmään koska syön lääkettä joka heikentää vastustuskykyä.Eilen haetutin apteekista tamifluun ja eilen illalla ensimmäisen otin.

Mulla kans heikentynyt vastustuskyky lääkkeiden takia, mutta en saanut kuuria flunssaoireisiin...

Mitä lääkkeitä sulla ? Mulla trexan ja biologinen lääke.

Mä en söis jos vointi hyvä.. en ota sitä rokotettakaan!
Palkonko sul on r.viikkoja? Itellä on nyt 24 ja olen miettiny etten tosiaan aloita kuuria, jos vointi pysyy normina, enkä aloita mein 1v6kk ikäisellekkään, jos on ihan normi räkätautinen.. Tietty sit jos kuumetta kovasti ja jotain muuta ni sit alottaisin, mut jos ei juurikaan kuumetta ja on räkänen olo, en kuuria aloittas!

Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Mulla kans heikentynyt vastustuskyky lääkkeiden takia, mutta en saanut kuuria flunssaoireisiin...

Etkö todellakaan saanut? Mä soitin vaan lääkäriin tiedustellakseni kun kortisonia syön 30mg ja kun poika kovasti kipee niin aattelin vaa kysästä ,et miten kun itseni tunnen kanssa kipeeksi niin tuon kuumeen kanssa on ,että nouseeko se mulla ollenkaan kun kortisoni käytössä.ja sit mietitytti just toi kortisonin määrä ja se että siinä sanotaan et kuumetautina voi olla parempi annosta muuttaa. Sit sanos et kun sitä sikainfluenssaa ei enää testata ja kun kuulun riskiryhmään hän laittaa reseptin apteekkiin ja reseptissä lukee et influenssaepäily riskiryhmä.Ensi viikolla olisi mun pitanyt alkaa tuo metotreksaatti(piikkinä) mut saas nähdä nyt miten parannun et voiko vielä alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Etkö todellakaan saanut? Mä soitin vaan lääkäriin tiedustellakseni kun kortisonia syön 30mg ja kun poika kovasti kipee niin aattelin vaa kysästä ,et miten kun itseni tunnen kanssa kipeeksi niin tuon kuumeen kanssa on ,että nouseeko se mulla ollenkaan kun kortisoni käytössä.ja sit mietitytti just toi kortisonin määrä ja se että siinä sanotaan et kuumetautina voi olla parempi annosta muuttaa. Sit sanos et kun sitä sikainfluenssaa ei enää testata ja kun kuulun riskiryhmään hän laittaa reseptin apteekkiin ja reseptissä lukee et influenssaepäily riskiryhmä.Ensi viikolla olisi mun pitanyt alkaa tuo metotreksaatti(piikkinä) mut saas nähdä nyt miten parannun et voiko vielä alkaa.

Tuli vielä mieleen et jos sen takia sain kun poika kipee,korkee kuume ja muita tuohon tautiin sopivia oireita ja vaik itella ei niin vahvoja oireita mut jos tuon pojan tautiepäilyn takia sit sain.

Mulla oli kanssa sama tilanne. En ottanut ja onneks en kun ei sitten sitä ollutkaan. Mutta pelkäsin eniten sitä,jos otan nyt ja sitten se ei olekkaan sitä ja kohta oikeesti sairastun siihen Ja auttaako tamiflu sitten ollenkaan uudestaan. Hankalia tilanteita. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Manse:
Ei sitä voi testauttaa onko sikainfluensaa yksityiselläkään kun sairaalassa jos todella epäilevät...
Näin sanoi lastenlääkäri Mehiläisessä

niin, paitsi että yksityisellä saa influenssatestin ja sitä onko mitä influenssaa... ja sikainfluenssahan on influenssa a.

Alkuperäinen kirjoittaja voi testata:
Alkuperäinen kirjoittaja Manse:
Ei sitä voi testauttaa onko sikainfluensaa yksityiselläkään kun sairaalassa jos todella epäilevät...
Näin sanoi lastenlääkäri Mehiläisessä

niin, paitsi että yksityisellä saa influenssatestin ja sitä onko mitä influenssaa... ja sikainfluenssahan on influenssa a.

Tampereen Mehiläisen lastenlääkäri sanoi ettei sitä testata kun erikoissairaah
nhoidossa. Ei kai siinä mitään järkeä testata loppujen lopuksi!
Riskiryhmäläisillä jos flunssan oireita aloitetaan joka tapauksessa lääkitys!

Yhteistyössä