Mulla on grillaajille ihan mieletön makuvinkki ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Kasvisvartaat!

Siis kulhoon kesäkurpitsaa paloina, TUORETTA ananasta paloina, kirsikkatomaatteja kokonaisina, herkkusieniä lohkottuina ja paprikaa paloina. Kaikki suunnilleen kirsikkatomaattien kokoisiksi paloiksi (sienet puokkiin tai korkeintaan neljään osaan), päälle pullollinen Saarioisten tummaa barbeque-kastiketta ja sekoitus. Koko hässäkkä marinoitumaan kylmään ainakin muutamaksi tunniksi ja sitten vedessä liotettuihin puuvartaisiin. Vartaisiin voi myös laittaa väleihin lidlin LIHApullia (lihapitoisuus 70%) tai pienia prinssinakkeja. Sitten pötköt grilliin ja voi nam kuinka ihania lisukkeita syntyyykään helposti ja vaivattomasti. Nää on oikeesti niin hyviä, että vievät kielen mennessään ja lapsetkin syövät silmät pyöreinä. Herrrrrrrkkua!

Voin oikeesti suositella. Äskettäin syötiin ja oli aivan törkeen hyviä :) Onneksi tuli sen verran iso satsi marinoitua, että osa vartaista jäi odottamaan grillaamista vielä huomisellekin. Kannattaa tosiaan käännellä vartaita grillaamisen aikana muutamia kertoja ja jos näyttää siltä että marinadia ei jostain syystä ole kaikkialla, niin voihan niitä sivellä vielä grillaamisen aikanakin tuolla kastikkeella. Mä en tosin sivellyt kun tuo marinadi oli niin paksua että pysyi hyvin päällä, ja oikein maittavia tuli näinkin.

No mä laitoin kirsikkatomaatteja rasiallisen, suunnilleen (ostin irtona), herkkusieniä kanssa rasiallinen ehkä. Tuoreesta ananaksesta meni puolet ja paprikaa yks isohko. Kyllähän sitä marinadia jää sinne kulhon pohjallle kun tekee vartaat, mutta jos käyttäis vähemmän niin tuskin makustuisivat noin hyvin? Jos jostain syystä ahdistaa heittää hukkaan marinadi tuon jälkeen, niin kaipa sen voi käyttää toisenkin kerran samanlaiseen satsiin kasviksia?

Minä olen alkanut nyrpistellä valmiille marinadeille, mutta muuten vinkkisi on oikein kiva. :) Monesti ihmiset laittaa samaan vartaaseen lihaa ja kasviksia ja esim tomaatit ehtii hajota, ennen kuin liha on kypsää. Noin, kuten sinä teit, voi kasvisvartaat laittaa vähän myöhemmin kuin lihavartaat. Näin jossain myynnissä hauskoja melkein täysympyrän muotoisia varrastikkuja, sopivat kuulema hyvin sitten lautaselle. Melkein niistä innostuin, kunnes tulin ajatelleeksi, etteivät ne sitten niin hyvin mahdu grillille :D

Mulla ei oo koskaan tomaatit räjähtäneet, vaikka kaikki muut kasvikset onkin ehtineet saamaan hyvin väriä. Mutta johtuu varmaan sitten siitä, että en näihin yhdistä raakaa lihaa/kalaa. Pelkät kasvisvartaatkin näin tehtyinä uppoaa meillä, mutta tähään laitoin lisukkeeksi joukkoon noita lidlin lihapullia (jotka muuten on ihan eri kategoriaa kaikkien muiden valmislihapullien joukossa ;) )
Oli niin hyviä, että melkein tekis mieli kuumentaa grilli vielä toistamiseen ja tehdä vähän yöpalaa myöhemmin :D
Mun makuuni muuten tuo tumma barbequekastike ei oikein muuten uponnut, mutta näissä kasvisvartaissa se oli kuin tehty niille. Aivan loistava.

Minusta tuore ananas on grillattuna tosi hyvää, usein tosin liekitän sen pannulla, siihen tulee vielä ihanampi täyteläinen maku. Liekitys ulkona on turvallisempaa kuin sisällä, säästyy kulmakarvat :D Tänään en pääse grillaamaan, mutta jospa huomenna. Eilen pestiin grilli oikein kunnolla, nyt se on ihanan kiiltävä jälleen!

Mä liekitin grillimakkarat ihan vahingossa toissailtana. Olin pessyt muurinpohjapannun ja laitoin sen sitten liekkeihin että kaikki viimeisetkin pöpöt talven jäljilta kuolee. Lorautin sitten pannulle lisää öljyä, kun siihen kylmänä laitettu tuntui haihtuvan jonnekin.. ja kas, liekitys oli valmis. Ja niin, makkarat sai osansa kans :/
Yök.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä liekitin grillimakkarat ihan vahingossa toissailtana. Olin pessyt muurinpohjapannun ja laitoin sen sitten liekkeihin että kaikki viimeisetkin pöpöt talven jäljilta kuolee. Lorautin sitten pannulle lisää öljyä, kun siihen kylmänä laitettu tuntui haihtuvan jonnekin.. ja kas, liekitys oli valmis. Ja niin, makkarat sai osansa kans :/
Yök.

Auts :saint:

Yhteistyössä