Mulla on huono itsetunto ja yritän miellyttää kaikkia - tajusin juuri tästä pari asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aada"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aada"

Vieras
Huoh, haluaisin tänään kertoa vähän tarinaa teille omasta elämästäni. Mä nimittäin tuossa kaupungilla ollessa tajusin pari juttua.

Mulla on ollut huono itsetunto yläasteelta lähtien. Siis tosi huono. Pidän itseäni rumana ja lihavana, vaikkakin paino on vain normaalipainon ylärajalla. En kai minä nyt muutenkaan ruma ole oikeasti. Mutta siis, esimerkiksi tänään sovittelin taas juoksuvaatteita kaupoilla (olen siis laihiksella, jälleen), niin oikein mielessäni lietsoin vihaa peilikuvaani kohtaan. Nyt vielä suututtaa enemmän, kun vatsa on oikea röllykkä synnytyksen jäljiltä. Mulla tuli vielä tosi paljon pahoja raskausarpia.

No joo, sitten ostin myös juoksukengät. Soitin joka välissä miehelle, että millaiset voin ostaa, paljon saa maksaa, kumpi on parempi ja että hän ei kyllä varmaan pysty enää katsomaan mua, jos näkee mut niissä juoksutrikoissa. Mies sanoi, että koita nyt vihdoin päättää jotakin itse. Alkoi ihan itkettää. Siis täytyy sanoa, että mies jaksaa mua hienosti, rakastaa tosi kovin, ei annan aihetta mustasukkaisuuteen, hoitaa oman osuutensa kotitöistä ja lastenhoidosta. Ja ymmärtää mua, mun menneisyyttä. Mutta tuo kommentti sai mut ajattelemaan.

Mä tajusin, että kun mä haluaisin koko ajan miellyttää muita, niin kyse on siitä, että lapsena oon saanut huomiota ja hyväksyntää olemalla vain kiltti tyttö. Mun isolla siskolla oli tosi paha murrosikä ja pikkusisarukset oli vaippaikäisiä, kun mulla alkoi miellyttämisen tarve. Se on jatkunut tähän päivään asti ja edelleen yritän tehdä kaiken "oikein", enkä kuuntele mitä itse haluan. Siis esimerkiksi käydään molempien vanhemmilla kylässä suht saman verran, koska se on "oikein". En halua tuottaa kellekään pettymystä. Ylisuoritin yliopiston, kun kaipasin hyväksyntää. Ahdistun esimerkiksi suuseksistä, kun jos mies sitä haluaisi ja itse en, niin yritän kuitenkin, etten vain loukkaisi miestä. Nää siis vain esimerkkejä, toimii melkein kaikkeen mitä teen.

Sitten kun tajusin tuon, aloin miettiä, että tämän jälkeen olen sitten alkanut sättiä itseäni, kun en onnistukaan aina miellyttämään kaikkia. Esimerkiksi ei voida olla jouluja molemmilla isovanhemmilla, kun asuvat toisistaan yli 400km päässä. Ajattelen aina vain että olen huono. Että olen huono, jos en ole ehtinyt siivota/laittaa ruokaa/käydä kaupassa, kun kerta hoidan vauvaa kotona ja mies on töissä. Ja en tiedä, että siitäkö se johtuu, mutta olen tämän "huonouden" kohteen vaihtanut konkreettisesti ulkonäköön. Eli siis kun jotain menee pieleen, niin lähes heti ajattelen, että kun olen rumakin vielä. Että olen lihava ja huono kun en saa laihdutettua. Ja siis tuo ulkonäköovouhotus on todella pahaa jo. Ahdistun ulos menemisestä, jos on kesäpäivä ja pitäisi laittaa esim. shortsit. "Kaikki muut naiset näyttää paremmilta ja hoikemmilta." "Mulla on rumat jalat ja säärikarvojakin vielä." "Mulla on huono iho ja ryppyjä silmien alla." "Mun maha pömpöttää ja perse roikkuu." Ja tää on tätä päivästä toiseen. Olen alkanut myös uskoa tähän. Olen jopa niin epätoivoinen, että välillä kysyn mieheltä, miten on mahdollista että sillä edes seisoo mun kanssa :(

Halusin vain jakaa tämän asian teidän kanssa, kun mulla on vaikea olla. Kiitos teille, jotka luitte tän. Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos jollain olisi tähän jotain kommentoitavaa tai apuja. Haluaisin muuttua. Oppia hyväksymään itseni sekä tietämään, mitä mä oikein elämältä haluan.

Kiinnitä huomiota siihen mitä annat "sisäisen äänesi" puhua itsellesi. Sinä voit päättää millaista levyä se soittaa. Ihan oikeasti, se on omassa hallinnassasi. Lue elämäntaito kirjoja, monet niistä käsittelevät juuri huonoa itsetuntoa. Ota itse vastuu omasta hyvinvoinnistasi, se on monesti avain parempaan itsetuntoon. Hienoa että olet oivaltanut asioita, siitä se lähtee:)

Ja kehittynyt jo jonkin verran....suosittelen että, käyt juttelemassa jonkun ulkopuolisen asiantuntijan kanssa. Sain ainakin itse hyviä välineitä itseni kehittämiseen.

Ihanko totta siihen voi vaikuttaa, mitä sisäinen ääni mulle sanoo? Uskonko mä sitä, tai saanko itseni uskomaan sitä?

Mä olen käynyt psykologilla ja kehityin jonkun verran mutta sitten lopetin, kun en saa vauvaa hoitoon, kun hänellä on vain päivisin aikoja ja mies on silloin töissä.

Voiko musta tulla täysin onnellinen? Se mua pelottaa, että ei voi :(

Kyllä, miehelläni on todella raskasta. Mutta hän ei mua jätä, vaan rakastaa mua. Ei hän tuosta itsetuntohommasta tykkää, mutta ei anna vaikuttaa, kun ei se ole mun piirre, ei kuulu muhun. Ja onhan tää menny mullakin paremmaksi, en edes ole mustasukkainen enää kovin usein, kun olen huomannut, että vaikken aina häntä miellytäkään, niin hän ei mua jätä <3

Tottakai kai voit vaikuttaa siihen mitä sisäinen äänesi pauhaa. Sehän olet sinä itse;) Ja oikeasti alat tehdä asioita niin miten itse haluat! Se saa olosi huonoksi kun jatkuvasti teet vastoin omia halujasi. Tiedän että ei se noin vaan käy, mutta se on mahdollista.

Ei kenestäkään tule koskaan täysin onnellista. Elämään kuuluu kaikkien värienkirjo, ja juuri se tekee elämästä niin ihanaa.

Keskity hyviin ominaisuuksiisi. Vaikutat ihanan herkältä ja empaattiselta ihmiseltä, ne ovat hyviä ominaisuuksia, jotka monelta nykyään puuttuvat.

Kiitos Miiu <3 Täytyy yrittää. Mutta on vain niin helppo liukua siihen vanhaan opittuun malliin. Mitenköhän sitä aina muistaisi ennen kaikkea miettiä, että mitä mä haluan..

[QUOTE="aada";26583730]Kiitos Miiu <3 Täytyy yrittää. Mutta on vain niin helppo liukua siihen vanhaan opittuun malliin. Mitenköhän sitä aina muistaisi ennen kaikkea miettiä, että mitä mä haluan..[/QUOTE]

Kyllä ne vanhat ajatusmallit tulevat olemaan läsnä läpi elämän. Mutta älä usko niitä !! Vaienna ne, ja mieti vain että mitä itse oikeasti ajattelet, mitä haluat jne. , vaikka kuinka sisimpäsi ääni soimaa sinua, kun et ollut jollekin mieliksi.

[QUOTE="aada";26583614]Ihanko totta siihen voi vaikuttaa, mitä sisäinen ääni mulle sanoo? Uskonko mä sitä, tai saanko itseni uskomaan sitä?

Mä olen käynyt psykologilla ja kehityin jonkun verran mutta sitten lopetin, kun en saa vauvaa hoitoon, kun hänellä on vain päivisin aikoja ja mies on silloin töissä.

Voiko musta tulla täysin onnellinen? Se mua pelottaa, että ei voi :([/QUOTE]

Naureskelu sille itsehalveksivalle puolelle tehoaa mun mielestä parhaiten. Se kun on kovin tosikko se yliminä. Kun se pilkkaa sun ulkonäköä, niin vedä överiksi:
- tuokin maharöllykkä tuossa, ei sua voi kukaan haluta
- juu, varmasti vastaantulijat saavat sydänkohtauksen ja joudun Haagiin ihmisoikeustuomioistuimeen rikoksesta ihmiskuntaa vastaan, jos lähden napapaidassa ulos.

Mutta siis se on kyltymätön ja järkyttävän ilkeä se sisäinen mattieskohytönen, ja ennen kaikkea pilalle hemmoteltu ja täysin itsekeskeinen ja röyhkeä. Siltä on vain vietävä valta, avaimet ja arvosteluoikeus.

Sulla taas ei ole mitään oikeutta kuunnella sitä haisulia, koska olet vastuussa siitä röllykän hyvänä pitämisestä. Miehen tehtäväksi et voi laittaa semmoisen arvostamista, mitä itse katsot oikeudeksesi halveksia ja inhota. Silloinhan aktiivisesti sabotoit hänen hyviä pyrkimyksiään ja pidät häntä pellenä ja ruoskintanäytelmäsi yleisönä. Se on liian raskasta hänelle.

Myönnä, että sinussa on henkisiä vikoja jotka pitää hyväksyä osaksi itseäsi, että niitä voi ruveta kesyttämään. Silti sulla on oikeus olla olemassa ja riittävän arvokas saadaksesi hyviä asioita lähimmäisiltä ilman, että julistat koko ajan tietäväsi ettet ole mitään ansainnut. Kun selviät näistä tehtävistä, sinulla ei enää pitäisi olla polttavaa tarvetta etsiä koko ajan itsestäsi ratkaisevaa fyysistä vikaa, koska tarve syntipukinmetsästykseen on poistunut.

[QUOTE="aada";26584068]Siis jos pystyn myöntämään itselleni että minussa on vikoja mutta silti olen arvokas, niin sitten tuo sisäinen ääni muuttuu? En oikein ymmärtänyt täysin.[/QUOTE]

Sun pitää mennä terapiaan. Ja käydä siellä tarpeeksi pitkään. Hienoa, että osasit johdatella syyt ja seuraukset lapsuudesta tähän päivään. Mutta tie on vielä pitkä. Tarvitse ammattiapua, jos tahdot muuttaa ajatuksesi suunnan. Miehesi on jaksanut hienosti sinua tukea, mutta varmasti hänkin uupuu jossain vaiheessa. Tuollainen toisen pystyssä pitäminen on todella raskasta. Ja on vaikea pitää toista tasa-arvoisena kumppaninaan. Ennen kaikkea, saat uskomattoman paljon paremman elämän, kun pääset tuosta syyllisyys/syyllistäminen -kierteestä eroon. Terapiaan mars!

Raskausaikana terkkari antoi numeron, että soitapa tuonne. Ja se ei maksanut mitään... Siksi mua nyt vähän jännittäs tuo, kun on taloudellisesti vaikea tilanne. Maksaakohan se sitten? Ja onko psykologilla käynti ja terapia sama asia? :O

[QUOTE="aada";26584197]Raskausaikana terkkari antoi numeron, että soitapa tuonne. Ja se ei maksanut mitään... Siksi mua nyt vähän jännittäs tuo, kun on taloudellisesti vaikea tilanne. Maksaakohan se sitten? Ja onko psykologilla käynti ja terapia sama asia? :O[/QUOTE]

Voit päästä lähetteellä lääkärin kautta. Tai yksityiselle omalla kustannnuksella. En säästelisi tuossa asiassa, jos vaan on mahdollisuus. Psykoterapia on eri asia kuin terapia, lääkäri varmasti kertoo sinulle näistä. Ja katsovat myös sen, mikä sinulle on tarpeen. Kaikki eivät tarvitse psykoterapiaa. Soita aika lääkärille.

Juuh sitä sisäistä ääntä pitää oppia vastustamaan :) Ei se ikinä taida kokonaan vaieta. Pitää tiedostaa tämä mutka omassa mielessään ja antaa sille mahdollisimman vähän valtaa.

Pelottaa se lääkäriin soitto, kun on ihmisiä jotka "oikeesti" tarvii niitä lääkäriaikoja, niin mitä mä sinne meen :(

Vallan anastaminen sisäiseltä ääneltä on mun elämän suuri missio, saa nähdä miten käy :) En haluaisi "tartuttaa" tälläistä ajattelutapaa lapsiini.

[QUOTE="aada";26584248]Pelottaa se lääkäriin soitto, kun on ihmisiä jotka "oikeesti" tarvii niitä lääkäriaikoja, niin mitä mä sinne meen :(

Vallan anastaminen sisäiseltä ääneltä on mun elämän suuri missio, saa nähdä miten käy :) En haluaisi "tartuttaa" tälläistä ajattelutapaa lapsiini.[/QUOTE]

Jos sä haluat pitää avioliittosi kasassa ja onnellisena ja antaa lapsillesi hyvän mallin terveeseen itsetuntoon, niin sä tarvit sitä ihan yhtä paljon kuin joku muukin.

Yhteistyössä