Mulla on niin paha mieli :( Äitini suosii pelkästään toista lastani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Jos komennan tätä lasta (vanhempi) niin äitini tokaisee, "miksi aina komennat pelkästään X:ää?" Nuorempi kun tekee jotain, äitini komentaa tätä ja kun vanhempi lapsi tekee samaa juttua heti perään, ei hän reagoi mitenkään.

Minä kun sanon jotain vanhemmalle lapselle, alkaa äitini mäkätys, että miksi aina komennat X:ää. Sanon, että minä komennan tasan sitä lastani joka väärin tekee niin hän suuttuu, ettei omalle äidille saa noin puhua. Totta helvetissä olen hänelle vihainen, kun käyttäytyy noin lapsiani kohtaan, huomaa vain ne kerrat kun komennan vanhempaa lastani vaikka taatusti joudun nuorempaa komentamaan useammin/kovemmin. Hänen lellilapsenlapselleen ei vain ikinä saisi mitään sanoa. joka ikinen kerta kun nähdään, mäkättää siis tästä, että sanon KOKOAJAN kuulemma vanhemmalle lapselle hänen tekemisistään... Autossa vanhempi ärsytti nuorempaa koko ajomatkan ajan mummolaan, sanomalla tiettyä asiaa joka toista otti päähän (minua myös) 10 kertaa sanoin, ettei sanoisi enää sitä ja korotin mummolan pihassa ääntänikin jo, että lopeta nyt jo.... johon äitini sanoi; Miksi kokoajan X:lle sanot... :o siis hän oli sen 2min meitä nähnyt ja tiesi jo, kuinka paljon olen kenellekkin sanonut :o

Alkuperäinen kirjoittaja annu:
Oletko varma, ettet ole kovempi esikoiselle? Jos et vain itse näe sitä.

Kysy muilta mitä mieltä ovat.

Omalle käytökselleen voi tulla sokeaksi.

ja vaikka olisinkin, ei se silti oikeuta äitiäni käyttäytymään noin. Vanhemmalta lapselta voi odottaakkin vähän enemmän mitä nuoremmalta.

Kyllä samat säännöt koskee kumpaakin, jos pienempi ei saa koskea esim johonkin juttuun, niin kyllä vanhempaakin pitää kieltää, jos heti perään menee tekemään samaa juttua. Tuosta sen jo huomaa, että lapsetkin tajuavat tämän suosimishomman, koska esikoinen tekee juuri kiusaaltaan tuon, että jos nuorempi ei ole saanut tehdä jotain mummon mielestä, hänen pitää heti kokeilla samaa ja näyttää, että sepäs ei mulle sanokkaan siitä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ja vaikka olisinkin, ei se silti oikeuta äitiäni käyttäytymään noin. Vanhemmalta lapselta voi odottaakkin vähän enemmän mitä nuoremmalta.

Kyllä samat säännöt koskee kumpaakin, jos pienempi ei saa koskea esim johonkin juttuun, niin kyllä vanhempaakin pitää kieltää, jos heti perään menee tekemään samaa juttua. Tuosta sen jo huomaa, että lapsetkin tajuavat tämän suosimishomman, koska esikoinen tekee juuri kiusaaltaan tuon, että jos nuorempi ei ole saanut tehdä jotain mummon mielestä, hänen pitää heti kokeilla samaa ja näyttää, että sepäs ei mulle sanokkaan siitä

Huomaatko itse miten ristiriitaista: "vanhemmalta lapselta voi odottaa enemmän kuin nuoremmalta."
"ei esikoinen saa tehdä, jos kuopuskaan ei saa".

Jos kerran on enemmän vastuuta pitää saada myös oikeuksia.

Äitisi kenties yrittää vain hyvittää sinun käytöstäsi esikoiselle.

Esikoisella voi sallai joitain asioita mitä kuopus ei saa tehdä, jos hänen kerran vaaditaan osaavankin enemmän. Onhan esikoinen vanhempi.

Esimerkiksi vaikka 5-vuotias voi saada vatkata kakkutaikinaa sähkövatkaimella, vaikka mummo 2-vuotiaalta kieltäisikin vatkaimeen koskemisen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Huomaatko itse miten ristiriitaista: "vanhemmalta lapselta voi odottaa enemmän kuin nuoremmalta."
"ei esikoinen saa tehdä, jos kuopuskaan ei saa".

Jos kerran on enemmän vastuuta pitää saada myös oikeuksia.

Äitisi kenties yrittää vain hyvittää sinun käytöstäsi esikoiselle.

Esikoisella voi sallai joitain asioita mitä kuopus ei saa tehdä, jos hänen kerran vaaditaan osaavankin enemmän. Onhan esikoinen vanhempi.

Esimerkiksi vaikka 5-vuotias voi saada vatkata kakkutaikinaa sähkövatkaimella, vaikka mummo 2-vuotiaalta kieltäisikin vatkaimeen koskemisen.

No kyse ei olekkaan tuollaisista tilanteista. Vaan sellaisista, joita ei tosiaan kumpikaan lapsista saa tehdä. Esikoiselle kun mummo ei vain ikinä voi sanoa mistään asiasta, nuorempaa mulkoilee välillä tosi pahan näköisesti. Kaikki tappelut on aina nuoremman syytä ja niissäkään tilanteissa en saisi sanoa mitään kuin nuoremmalle, vanhemmalle jos sanon niin äitini sanoo kovaan ääneen, ei se kyllä X:n vika ollut

Nuorempi aina aloittaa kaiken ja vaikka vanhempi hakkaisi nuorempaa, se on nuoremman vika aina jollain lailla.. Ärsyttää niin kovin, etten haluaisi lapsien kanssa enää edes käydä siellä. Joululahjaksikin oli ostanut nuoremmalle 10e maksavan jutun ja isommalle 40e maksavan

No meillä vähän sama että äitini huomaa mielestään nuoremman aina ärsyttävän. Ehkä he ovat omasta mielestään aikanaan kohdelleet esikoista huonommin, jälkikäteen ajateltuna?

Kyllä äitinä käy usein niin, että sen, mitä vaati esikoiselta, ei vaadi nuoremmalta. Kun kuopus on samanikäinen jolloin esikoiselta vaadittiin käyttäytymistä ja itse selviämistä, niin edelleen kuopus on se pieni ja tas vaaditaan esikoiselta enemän mutta kuoukselta ei mitään.

Kaikki mummotkaa eivät ole tällaisia, että suosivat vanhinta. On niitäkin, jotka ovat vauvahulluja, ja suosivat aina nuorinta. sekään ei ole kivaa.
kaikilta pitää vaatia juuri samaa. kaikilla samat säännöt iästä riippumatta. 2vuotiaale voi opettaa että ei lylödä eikä oteta kädestä, ihan kuten voi opettaa 5vuotiaallekin.
ja jokaine nvoi osallitua kotitöihin iästä riippumatta jne.

Yhteistyössä