Mulla on nyt vähän hankala tilanne, pakko jonnekki taas purkaa.... En tiedä mitä tekisin...

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36

Mun veljellä on masennus ja on alkoholisti. Ikää 35v, eli aikuinen ihminen. Mun äiti soittaa mulle joka päivä ja paasaa, että mun ois autettava mun veljeä, tuettava sitä, soitettava sille ja haettava se meille istumaan iltaa. MUTTA MÄ EN JAKSA! Mulla on täys työ itessäniki ja vauvanki kanssa on aika rankkaa. Rahkeet ei riitä.

Mä en voi ottaa vastuulleni toisen ihmisen henkeä ja mielenterveyttä, ku omaki on vaan just ja just jälellä. Ja silti äiti syyllistää "Kun M:llä on se masennus, sun pitää ymmärtää. Ajattelisit joskus muitaki ku itteäs! Ootko sitte onnellinen, jos se tappaa ittensä, ku on niin yksinäinen?!".

En tietenkään halua että mun veli tappaa itteään! Ja mä soittelen sille ja se mulle joka päivä. Me käydään auttamassa sitä miehen kanssa aina ku keritään ja se käy meillä n kerran kuussa istumassa iltaa (siis ryyppäämässä ja me istutaan silmät ristisä ja haluttais nukkua). Se on tosi ihana ihminen, mut mä en vaan VOI olla siitä vastuussa...

Mitä ihmettä mä teen? Mä oon yrittäny äitille sanoa, etten nyt voi enää ratketa enempää, mut silloin saan kulla olevani itsekäs, saamaton, laiska ja täysin välinpitämätön....

Olet oikeassa, ensin on hoidettava istensä kuntoon, ennenkuin voi auttaa toista. Eli jos tunet, ettei resurssisi riitä veljesi auttamiseen, sinusta ei ole mitään hyötyä. Älä anna äitisi sanojen masentaa itseäsi.

Älä välitä äitisi puheista ja pääse eroon syyllisyydestä! Vaikka ne äidit nyt niin kovin rakkaita ovatkin, ei niitä tarvitse enää aikuisena ihmisenä uskoa. Sinulla on oma elämä, omat ajatukset, oma tahto ja teet mihin sinun rahkeet riittää.

Kehoittaisin veljeäsi kääntymään ammattiauttajan puoleen... Tuo yhdistelmä masentunut alkoholisti ei hoidu läheisten paapomisella sen voisit äidillesi yrittää kertoa... Itseäsi ei kannata syyttää!!!! Teet sen mihin itse koet kykeneväsi ja jätät äitisi kommentit huomiotta. Muuten teitä on kohta koko suku masentuneena ja väsyneenä kun ei ehdi pitää huolta itsestään...

Eli siis veljelle ammattiapua! Ja läheisten tukea tässä...

Koita tehdä äidillesi selväksi että et ole mikään ammatti auttaja ja että oot ite kanssa tiukilla. Ja jos ei auta niin pitäisin taukoa myös äidin kanssa soitteluun.
Saako veljesi mistään mitään apua? Eli voisko jostain muualta saada sitä kuin sinulta ja veljeltäsi. Miksei äitisi pyydä veljeäsi kylään ym?

Hoidat itsesi ja lapsesi +miehesi!

Veljesi on aikuinen ja jos äitinne haluaa että joku siitä huolen pitää niin menköön itse!!
Sehän sen on tänne maailmaan tehnytkin :saint: :D
Jokainen hoitakoot "omansa" ensin ja sitten muut ;)

Sä olet vastuussa lapsestasi ja itsestäsi. Ja oman perheesi hyvinvoinnista. Aikuinen isoveljesi on vastuussa itsestään ja äitisi on typerys.

Suoraa tekstiä, mutta hei oikeesti!!! Itse vakavan masennuksen kärsineenä voin kertoa että mun mielestä olis ollut kauheeta jos mun läheiset ihmiset olis joutuneet ponnistelemaan äärimmäisyyksiin mun vuokseni. Kyllä mä olin masentuneenakin itsestäni vastuussa. Ja velvollinen hakemaan itselleni apua. Toki läheiset oli huolissaan ja takuulla teki töitä omalta osaltaan saadakseen mut kuntoon. Mutta ikinä koskaan sitä ei edellytetty keneltäkään. Eikä ikinä koskaan kukaan joutunut ratkeamaan liitoksistaan.

Sä olet veljesi kanssa tekemisissä ja se on hyvä. Muuta sun ei tarvi tehdä ja äitisi on melkoinen mulkero kun sitä sulta vaatii. Revetköön itse sitten kun ei kerran pienen ja haastavan vauvan äiti ole.

Ja mitä veljeesi tulee: jos hän haluaa riistää hengen itseltään, hän tekee sen vaikka olisit 24/7 hänen vierellään. Sä et ole aikuisen ihmisen valinnoista vastuussa. Mutta todella hyvä olisi jos veli hakisi itselleen apua. Sekä alkoholismiin että masennukseen. Ja se että sä et ole veljesi teoista ja valinnoista vastuussa ja järkevästi peset itsesi pois niistä, ei todellakaan tarkoita ettetkö rakastaisi veljeäsi. Tai jos jotain sattuisi, niin se ei tietenkään olisi pienimmässäkään määrin sun vikasi.

Sinuna harkitsisin myös etäisyyden ottamista äitiisi. Melkoinen tapaus.

kun hoidin liikaa mielisairasta sisarusta ja sairaita vanhempia kun mulla oli pieni vauva. väsyin ja mies vei mut mielisairaalaan. ymmärsin että oma pää pitää pitää kunnossa. vauva ja omat lapset maailman tärkeimpiä. älä välitä äitisi syyttelyistä. sulla on oikeus lopettaa puhelu sanomalla "nyt en jaksa" ja luuri kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Sä olet vastuussa lapsestasi ja itsestäsi. Ja oman perheesi hyvinvoinnista. Aikuinen isoveljesi on vastuussa itsestään ja äitisi on typerys.

Suoraa tekstiä, mutta hei oikeesti!!! Itse vakavan masennuksen kärsineenä voin kertoa että mun mielestä olis ollut kauheeta jos mun läheiset ihmiset olis joutuneet ponnistelemaan äärimmäisyyksiin mun vuokseni. Kyllä mä olin masentuneenakin itsestäni vastuussa. Ja velvollinen hakemaan itselleni apua. Toki läheiset oli huolissaan ja takuulla teki töitä omalta osaltaan saadakseen mut kuntoon. Mutta ikinä koskaan sitä ei edellytetty keneltäkään. Eikä ikinä koskaan kukaan joutunut ratkeamaan liitoksistaan.

Sä olet veljesi kanssa tekemisissä ja se on hyvä. Muuta sun ei tarvi tehdä ja äitisi on melkoinen mulkero kun sitä sulta vaatii. Revetköön itse sitten kun ei kerran pienen ja haastavan vauvan äiti ole.

Ja mitä veljeesi tulee: jos hän haluaa riistää hengen itseltään, hän tekee sen vaikka olisit 24/7 hänen vierellään. Sä et ole aikuisen ihmisen valinnoista vastuussa. Mutta todella hyvä olisi jos veli hakisi itselleen apua. Sekä alkoholismiin että masennukseen. Ja se että sä et ole veljesi teoista ja valinnoista vastuussa ja järkevästi peset itsesi pois niistä, ei todellakaan tarkoita ettetkö rakastaisi veljeäsi. Tai jos jotain sattuisi, niin se ei tietenkään olisi pienimmässäkään määrin sun vikasi.

Sinuna harkitsisin myös etäisyyden ottamista äitiisi. Melkoinen tapaus.

KIITOS KAIKILLE, mutta Turkilmas, varsinki sun teksti herätti ajatuksia. Jotenki sitä on ite niin tuurta omassa sopassaan, ettei aina ihan nää koko kokonaisuutta...

Mun äiti ei tiedä mun masennuksesta, ahdistuksesta, pakko-oireista, unettomuudesta tai mistään, koska tiedän, että se vaan vähättelis niitä. Kai se ois vaan ryhdistäydyttävä ja saada asia sanottua suoraan. :ashamed:

Tässä olisi veljellesi hyvä osoite http://www.sosiaalisairaala.fi/ Kalliola ei välttämättä sovi veljellesi, kuten ei sopinut minunkaan veljelleni, joka kuoli 40-vuotiaana.

Veljen kuoleman jälkeen koin syyllisyyttä siitä, että en ollut tehnyt riittävästi hänen eteensä. Nyt olen ymmärtänyt, että en voinut tehdä enempää - kukaan ei voinut. :/

käykö veli koskaan teillä selvinpäin? voisiko hän osallistua lapsesi hoitoon, jos silloin tuntisi itsensä tarpeelliseksi.
alkoholistia/masentunutta ei auta "pieni auttelu". avohoidon piiriin veli on saatava, aloittaa voisi vaikka a-klinikalta ja mielenterv.toimistolta.

Alkuperäinen kirjoittaja ¤:
käykö veli koskaan teillä selvinpäin? voisiko hän osallistua lapsesi hoitoon, jos silloin tuntisi itsensä tarpeelliseksi.
alkoholistia/masentunutta ei auta "pieni auttelu". avohoidon piiriin veli on saatava, aloittaa voisi vaikka a-klinikalta ja mielenterv.toimistolta.

Ei ikinä oo käyny. On aina pienessä pöhnäsä.

Ei voi noin vaan tulla meille, kun on pyörätuolissa ja me asutaan neljännessä kerroksessa hissittömässä talossa. En saa yksin ylös, ku en voi jättää vauvaakaan....

Lisäänpä vielä että käyttäköön äitisi energiansa paremmin. Eli sen sijaan että soittelee sulle jatkuvasti haukkuakseen sua, niin auttakoon itse omaa poikaansa. HÄN sun veljestäsi on enemmän vastuussa, jos nyt kukaan voi aikuisesta ihmisestä vastuussa olla.

Ja juu, kerropa äidillesi että koitat itse selvitä omasta elämästäsi ja siinä on sulle jo enemmän kuin tarpeeksi. Ilman äitisi haukkumisiakin.

Voi hitsi rypäle. Mun tekis mieli tulla ja halata sua. Aika HEMMETIN rankkaa sulla tällä hetkellä kaikin tavoin :hug: :hug:

Jos veljesi haluaa apua, hän menee johonkin vieroitukseen. Muuta ei hänen auttamiseksi voi tehdä. Kaikki apu mitä annat, mahdollistaisi vaan sitä juomista.

Ei voi auttaa, jos toinen ei halua tulla autetuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos veljesi haluaa apua, hän menee johonkin vieroitukseen. Muuta ei hänen auttamiseksi voi tehdä. Kaikki apu mitä annat, mahdollistaisi vaan sitä juomista.

Ei voi auttaa, jos toinen ei halua tulla autetuksi.

Sirkka on tässä erittäin oikeassa!

Yhteistyössä