Mulla on syömishäiriö... miten saan itseni kuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Kai tää joku syömishäiriö on, kun en malta olla napostelematta.

En syö mielestäni paljon ruokaa, herkkujakaan tai mitään, mutta jostain ne kalorit vaan kertyy... oon päätellyt, että se jatkuva napostelu aiheuttaa lihomisen. Oon siis tosi ylipainoinen... :( Aamupalalla syön yleensä (omasta mielestäni) aika kevyesti. Sitten seuraava ateria on illalla, noin klo 18, syön aika ison aterian. Sittenpä ei muuta aterioita, ellen iltapalaksi ota pientä.

Laitanpa tähän tiivistyksen eilispäivän aikana suuhun menneistä aterioista:

aamupala: kinkku-juustosämpylä, mehukeittoa 3 dl
päivällinen: 2 grillimakkaraa, broileripihvi, 3 perunaa, paljon salaattia
iltapala: mehukeittoa 6 dl ja ruisleipää 2 viipaletta juustolla+kinkulla

MUTTA: se ongelma mun mielestä onkin noiden aterioiden välinen syöminen... eli jotain suklaapatukkaa, mehua, limsaa, jäätelöä... joskus myös sipsejä tai muuta suolaista. Esim. eilen söin 2 tuplapatukkaa, 1 valion eskimojäätelöpuikon ja varmaan litra laimeaa mehua... :ashamed:

Tuleeko näistä eväistä niin paljon kaloreita, että lihoo jatkuvasti? Kun samanlaista se on päivästä toiseen, napostelua siis. Miten saan itseni olematta napostelematta herkkuja? Ajattelen jatkuvasti jotain herkkuja ja ravaan jääkaapilla tms. Mikä on mielestänne mun ongelma? Herkut vai liian paljon ruokaa?

Kokeile karppausta! Saat aivan liikaa hiilaria joka ylläpitää nälkää ja makeanhimoa. Mulla lähti karppauskella muutamassä päivässä makeanhimo. Syön nykyään niin paljon että olen kylläinen enkä liho enää millään, ja todellakin syön paljon (kaloreita en laske ollenkaan).

Kato: www.karppaus.info Ois myös hyvä lukee joku karppikirja ennen ku alotat esim. Karpin tapaan.

tää oli varmasti vitsi. Kai jokainen kirjoitustaitoinen tietää, että ruoka ei lihota, paitsi jos grillimakkara lasketaan ruuaksi. Tietenkin patukat, sipsit ja limut lihottaa.

kuka ne sun jääkaappiin raahaa? kiellä tuomasta!

On mun syöminen säännöllistä joka päivä, on siis ruoka-ajat mutta en viitsi itselleni alkaa tekemään mitään erillistä ruokaa lounaalle, joten tulee vaan naposteltua, vaikka ei nälkäkään olisi. :( Ja kyllä tuo on mielestäni kunnollista ruokaa mitä syön, lukuunottamatta naposteluja.

Ei sulla mitään syömishäiriöö ole vaan syöt huonoa ruokaa ja liian harvoin ja liian paljon kerralla. Esim tuo päivällinen on todella runsas. Ei yhtään ihme että napostuttaa jos yrittää olla päivän ilman kunnon ruokaa. Ihminen tarvii jotain syötävää 3-4 tunnin välein ja jos nälän päästää suureks sillon himottaa kaikki herkut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On mun syöminen säännöllistä joka päivä, on siis ruoka-ajat mutta en viitsi itselleni alkaa tekemään mitään erillistä ruokaa lounaalle, joten tulee vaan naposteltua, vaikka ei nälkäkään olisi. :( Ja kyllä tuo on mielestäni kunnollista ruokaa mitä syön, lukuunottamatta naposteluja.

No mitä jos söisit lounaalla esim hedelmää ja täysjyväleipää kinkulla sen tuplan sijaan. Ja pari grillimakkaraa ei kuulu kunnolliseen päivälliseen.

pyri syömään noin 3-4 tunnin välein jotain järkevää ja terveellistä. Pidä kaapissa ruisleipää, kasviksia, leikkelettä tms., raejuustoa, jogurttia ja vastaavaa evästä. Lounaaksi tekaisee äkkiä vaikka feta- tai tonnikalasalaatin, välipalaksi voileipää, hedelmää, jogurttia tms., iltapalalla sama. En yhtään ihmettele, että tulee syötyä herkkuja, aamusta klo 18 asti on hirmuisen pitkä aika selviytyä ilman ruokaa. Jos sallit itsellesi kunnon aterian vain kerran päivässä, on aivan selvää, että sorrut herkutteluun. En siis näe tuota herkuttelua syömishäiriönä, sen sijaan mietin, mikset syö kunnon ruokaa kuin kerran päivässä. Ei kunnon ruoan aina tarvitse merkitä mitään lasagnen tai lihapullien vääntämistä - kasviksilla, täysjyväleivällä ja hyvillä proteiininlähteillä (raejuusto, kalkkuna, kala jne.) pääsee jo aika pitkälle.

Otat säännölliset ruoka-ajat ja syöt kunnolla ruokaa. Kun totut, ei tee mieli napostella. Tottumuksesta on pirun vaikea päästä eroon, mut vaatii kuria, lopussa sitten kiitos seisoo. Kukaan ei tee näitä juttuja sun puolestasi, sen varmasti tiedostat.

Hei! Elikkä tiedän syyn tohon. Oon itsekin tällä hetkellä Taas lähes sata kiloinen reilu kakskymppinen nainen. Vähän sua nuorempana painoin satakiloa. Ja sain itseltäni aikoinaan 30 kiloa pois. Ja pitkään olin noin seiskytkiloinen, pyöreä, mutta mulle riitti.
Nyt sitten vauvan syntymän kautta lihoin uudestaan samoihin mittoihin. Ja pitkään kesti että sain itseni uudestaan päättävän että pakko laihtua... Nyt sit uudestaan päätin että nyt on kilot tiputtava, piste. Nyt ollut maanantaista itsehillinnällä laihdutuskuurilla, ja nyt tuntuu että tää kestää. En ole enää tyytyväinen itseeni. Pakko siis tehdä jotain... Teen sen ALUKSI TÄYSIN ruokavalion avulla vain...

Eli tiedän hyvin lautasmallit ja muut, minkä vuoksi mun on helppo ruoan avulla se tehdä...

Mutta sulle neuvoksi, eli se mitä kerroit ruoastasi, kuulosti oikeasti aika hurjalta :D Samalla tavalla mä oon lihonu, tai olen syönyt kaks ruokaa, mutta lisäksi HIRVEESTI HERKKUJA lakuja, sipsejä jne. Mutta nyt niiden on täysin jäätävä pois...

Et täysin kertonut, haluatko laihtua, vaiko vain miettiä ruokavaliota?

Eli tätä mieltä ruokatavoistasi, aamupalasi leipä olisi mielummin oltava ruista mutta ei se sämpylä niin paha ole, mutta pistä siihen väliin, kevyt levitettä, kevyt juustoa, kevyttä leikkelettä, jotain "vihreetä" salaattia/kurkkua/tomaattia tmv. Sitten juo sen mehukeiton asemasta, vaikka lasi tuoremehua ja lasi rasvatonta maitoa(mikäli sopii). Luultavasti sopii jos suklaakin... Tai mikäli mehukeitto on tehty sokeriin niin vaihda se sokerittomaan.

Sitten välipalaksi eli lounaaksi aterian veroinen ateria, eli mikäli ei ole mahdollista lämminttää ruokaa tai pitää edes kylmäsäilytyksessä, niin kevyttä säilyvää ruokaa, ei patukoita! Tai muita herkkuja. Mutta muista syödä, paastolla ei laihdu, vaan se pahentaa vain asiaa...

Päivällisen broitsu ja peruna (vapaasti syötävää, ellei rasvaa lisää) kuulosti hyvältä, mutta makkaroita ei saisi syödä ollenkaan. Vaihda se vaikka toiseen (yhden pitäisi riittää) broitsuun ja syö salaattia ja leipää kevyellä margariinilla pari siivua lisänä. Ja muista ruokajuoma!

Iltäpalana esim. hedelmä, leipä ja lasi rasvatonta maitoo/piimää.

Tälläin mä ajattelen :) Liekö kirjoitinko kaikkea mitä aattelin :) Suklaa, karkki, keksit, jätskit ja sipsit pois niin hyvää tulee :) Ja etsipä netistä lautasmalli ja käytä sitä :)

Syöt tosiaan kunnon ruokaa aamupalan, päivällisen, välipalan, iltaruuan ja iltapalan. Tarkkailet annosten kokoja ja koostumuksia. Pidä kerran viikossa herkkupäivä ja syö niitä suklaita ja muita herkkuja niin paljon kun huvittaa. Jos ei-herkkupäivänä tekee mieli jotain makeeta, tee vaikka mehujäitä light-limusta tai -mehusta. Mene lenkille tai suihkuun, lakkaa kynnet tai kokeile jotain kivaa kampausta, vie ajatukset pois herkuista. Syö vain ruokapöydässä, älä sohvalla,sängyssä tai muualla. Näin rupeat laihtumaan kun päätät! :D

Herkuista tulee niin älyttömän helposti kaloreita.. jo pienet määrät päivittäin ihan varmana nostaa painoa. Niistä pitäis päästä eroon mieluiten kokonaan, koska jos napostelet makeaa, niin se makeanhimo ei lopu siihen naposteluun, vaan vain lisää sitä. Eli se on kierre, joka on vaikea katkaista. Kokeile vaikka kirsikkatomaatteja, tai porkkanoiden napostelua.

Lounas kehiin. Ei ihminen pärjää kahdella ruokailulla päivässä. Silloin sortuu kokoaikaiseen välipalojen napsimiseen. Syö aamiainen kuten ennenkin, tosin onko mehukeitossa sokeria? Jos on, niin vaihda se sokerittomaan.

Sitten syö lounas keskellä päivää. Lounas voi olla esim. tonnikala/lohi/kana-salaatti tai vaikka kasvissosekeitto, jos "tavallinen ruoka" tuntuu liian raskaalta.

Välipala voisi olla hedelmä, ei mikään suklaapatukka tai muu mössö.

Illalla syöt sitten päivällisen. Se kuulosti ihan ok:lta, mutta ne pari grillimakkaraa pitäisi kyllä heivata pois ruokavaliosta.

Mutta joo, sanoisin, että sinut on lihottanut mehun kittaaminen ja herkkujen napsiminen.

Äkkiseltään mulkastuna, sulla voi olla jotain sairautta taustalla. Kannattaa säännöllisesti käydä lekurilla, eikä siellä kunnallisessa. Mutta syödä pitäisi säännöllisesti, mielummin useemmin pienesti, kuin kerralla isosti. Kun elimistö toimii oikein, ei normaali ruoka lihota.

Uni ja stressi kannattaa korjata, ne lihottaa myös, salakavalasti. Huonosti nukkuminen tekee väsyneeksi, sitten sitä laitetaan suuhun jotain millon sattuu jotta jaksais vähän paremmin ja siitä tulee salkavalasti ylimääräsiä kaloreita.

aamupala: kinkku-juustosämpylä, mehukeittoa 3 dl
päivällinen: 2 grillimakkaraa, broileripihvi, 3 perunaa, paljon salaattia
iltapala: mehukeittoa 6 dl ja ruisleipää 2 viipaletta juustolla+kinkulla

Missä ruoka! Aamulla valkoista vehnäjauhoa ja mehukeittoa, joka ei ole ruokaa nähnytkään, oli sokeritonta tai ei, molemmat pahoja.

2 grillimakkaraa a broileripihvi, päivän ainoa proteiini, aika heikkoa.

Ah tuttavamme mehukeitto taas illalla (ei edes hedelmiä tilalla) ja oikein puoli litraa (??), nyt tulee ruista jo edes.

Puuttumaan jää energiaa?, proteiinia, kuitua, hyvää rasvaa, vitamiineja ja hivenaineita (esim. kalsiumia). Ja kysyt miksi naposteluttaa. Aloita vaikka jättämällä painonvartijoiden suosikki mehukeitto pois ja siihen tilalle oikeaa ruokaa (keinomakeutusaineet muuten lisäävät näläntunnetta).

Tosiaan, jos käytät keinomakeaa, siitä kannattaa hankkiutua eroon. Lisää näläntunnetta, kun kroppa luulee saaneensa sokeria, ja huomaa tulleensa "huijatuksi". Vettä (vaikka sitruunalla maustettua) janojuomaksi, mehuja ja sokerilimuja rajoitetusti, jos lainkaan.

Tuo ruokarytmi on tosi yksilöllinen, jotkut pärjäävät kolmella ateriointikerralla, toiset kaipaavat viisi tai kuusi. Joka tapauksessa, alle kolmen aterian ei kannata yrittää.

En minä aina syö sämpylää ja mehukeittoa tai grillimakkaroita, ne oli vain eilisen ruokalistalla. Tänään olen syönyt eri tavalla. Tosin aamiaisella join mehukeiton loput. Joskus syön ruisleipää, joskus sämpylää... joskus syön grillimakkaroita, joskus makaronilaatikkoa tai lihapullia jne. vaihtelevasti. Tänään en ole syönyt yhtään suklaata vaan pullaa... :ashamed:

Ei minulla ole aikaa eikä rahaa tehdä päivällä ruokaa, joten tulee syötyä epäterveellisesti kun se on helppoa... :/ Veden mausta en oikein tykkää, paitsi kun on tosi kova jano (kuten näillä helteillä) joten tulee juotua laimeaa mehua, maistuu paremmalle. Eikä hedelmät toimi... tai siis jos syön vaikka banaanin/omenan niin kohta olen jo haluamassa jotain muuta, esim. suklaata, pullaa tai vaikka leipää. (leipää tosin en syö "välipalaksi")

Yhteistyössä