Mulla tulee itku noiden päivähoitomaksujen takia!! :( :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viddu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viddu

Vieras
Hitsinvitsi... laskin eilen, paljonko menis...no, sain 213 ?/kk. Me ollaan tavallinen duunariperhe, ei mitenkään isot palkat, silti noin iso hoitomaksu :( . Ja 2 lasta on menossa hoitoon. Nyt vielä oon kotona, mut pian on työt taas edessä. Ja wow, kh-tuki nousee 20 ?. On tää jumalauta niin vitun kummallista touhua!! Aina lapsiperheitä rokotetaan. Jos oot kotona, kituutat pienellä kh-tuella, jos meet töihin, hoitomaksut maksaa hunajaa. Perkele ku oon kiukus!!!!

Mä tulen tekemään osa-aikaista työtä ja työ ei tule olemaan säännöllistä... Kahden lapsen hoitomaksut lähes 500e (tai mitä 450e se maksimi nyt on) eli parhaimmillaan mun kuukauden palkka. En usko, että joka kuukaus voi hakea erikseen sitä päätöstä, joten se on vaan kiltisti maksettava... |O

On tuo kuitenkin aika edullista verrattuna siihen, mitä monet maksaa lastenhoitajalle joka hoitaa lapsia heidän kotonaan (vaikka siihen saa kyllä tukia).

Jos kuukaudessa teidän 2 lasta on 20 päivää hoidossa, niin yhden päivän hinnaksi tulee 10,65euroa, eli yhdeltä lapselta yksi hoitopäivä maksaa 5,30euroa. Mitä yksi lapsi saa yhden hoitopäivän aikana 5,30 eurolla: hoitoa, huolenpitoa, kasvatusta, leikkiä, kavereita, ruokaa jne.. Minusta se on aika edullista.

Kyllähän päivähoidon kustannukset ovat huomattavasti suuremmat kuin "tulot". Subjektiivinen hoito-oikeus ei suinkaan vähennä kustannuksia.. Erityistä hoitoa ja kasvatusta vaativien lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja sekin vaatii enemmän resursseja (hoitohenkilöstöä, tiloja, välineitä jne) Eipä nuo maksut loppujen lopuksi hirveät ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Missä kävitte kattoon ne ohjeet miten uusi maksu määräytyy?

NO mulle tuli ainakii lippu kotiin siitä. esim meillä 4 henkinen perhe tuloraja olikohan jotain 1600 ? ja rapiat ja sitten päääm korkeimpaan maksuluokkaan.

Tyhmänä kyselen, mut miten se menee se tuloraja? 1600e/kk/hlö vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Missä kävitte kattoon ne ohjeet miten uusi maksu määräytyy?

NO mulle tuli ainakii lippu kotiin siitä. esim meillä 4 henkinen perhe tuloraja olikohan jotain 1600 ? ja rapiat ja sitten päääm korkeimpaan maksuluokkaan.

Tyhmänä kyselen, mut miten se menee se tuloraja? 1600e/kk/hlö vai?

Perhe

no se ei oo onneks montaa vuotta elämästä. pääsevät ilmaiseen kouluun sitte, josa lämmin ruoka! sitäpaitsi kunnalle hoito ei oo niin kallista kun yleistetään, koska hoitava vanhempi tuo jälleen lisää verotuloja kunnan kirstuun, kun kotona oleva verorahatuloistaan, maksaa veroja..

Alkuperäinen kirjoittaja callu:
no se ei oo onneks montaa vuotta elämästä. pääsevät ilmaiseen kouluun sitte, josa lämmin ruoka! sitäpaitsi kunnalle hoito ei oo niin kallista kun yleistetään, koska hoitava vanhempi tuo jälleen lisää verotuloja kunnan kirstuun, kun kotona oleva verorahatuloistaan, maksaa veroja..

Tällä mä lohduttaudun, ei nuo onneksi oo koko elämää hoidossa ja onneksi vanhin lapsista on jo koulussa. Harmittaa vaan kun taas nostettiin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tällä mä lohduttaudun, ei nuo onneksi oo koko elämää hoidossa ja onneksi vanhin lapsista on jo koulussa. Harmittaa vaan kun taas nostettiin...
Taitaa ne palkatkin nousta joka vuosi... (ja ennenkuin joku älähtää että siellä taas joku suurituloinen narisee niin oma palkkani on 730?/kk brutto, miehen tulot on sen verran paremmat että hoitomaksukin on ihan reilu)

Ymmärrän täysin. Mutta eikös ookin hienoa, kun kolmas lapsi saa nyt peräti 10 euroa lisää lapsilisää, heh?? Tota hehkutettiin just telkassa, mutta eipä puhuta, että hoito kallistuu kymppitolkulla.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:

Taitaa ne palkatkin nousta joka vuosi... (ja ennenkuin joku älähtää että siellä taas joku suurituloinen narisee niin oma palkkani on 730?/kk brutto, miehen tulot on sen verran paremmat että hoitomaksukin on ihan reilu)

kannattasko ettiä paremmin palkattu työ? mä en ikimaailmassa suostus töihin alle tonnin liksalla. siis kokopäivätöihin.

Tässä nähdään se asia: Hoitomaksut sidotaan indeksiin eli nousevat tasaisesti, mutta lapsilisiä ei sitten millään voitu sitoa indeksiin. Turha haastella siitä miten hoitomaksu ei peitä kustannuksia. Ei pidäkään peittää, yhteiskunnan tulee tukea lapsiperheitä. Lisäksi pitäisi saada takaisin lapsivähennnys verotukseen. UGH.

Yhteistyössä