Mulla tulee itku noiden päivähoitomaksujen takia!! :( :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viddu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
korkein maksuluokka eli ekasta 230 ja tokasta 210. eihän noissa mitään laskemista ole nelihenkinen perhe joka tienaa 1800e-4800eur maksaa täyden maksun [/quote]

No ei sinnepäinkään...

Alkuperäinen kirjoittaja Lush:
onhan ne paljon, mutta todellisuudessa se lapsen päivä tulee paljon kallimmaks kun toi mitä me maksetaan

No niimpä, tän takia ihmettelen, et miksei tueta enemmän sitä, et alle 3-v lapsia hoidettaisiin kotona. Harva pärjää sillä kh-tuella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lush:
onhan ne paljon, mutta todellisuudessa se lapsen päivä tulee paljon kallimmaks kun toi mitä me maksetaan

No niimpä, tän takia ihmettelen, et miksei tueta enemmän sitä, et alle 3-v lapsia hoidettaisiin kotona. Harva pärjää sillä kh-tuella.

Näin.Olisin todellakin kotona pidempään, jos saisin enemmän kuin joku 300 euroa kuussa miinus verot. Tolla ei paljon asuntolainoja maksella.

Olen ehkä hieman outo kaikinpuolin, mutta miusta nuo päivähoitomaksut on ihan ok. Tosiaan, maksammehan vain murto-osan siitä, mitä lysti tulee yhteiskunnalle maksamaan, niinkuin joku jo mainitsikin. Ok, maksammehan itsekukin veroja, joilla hoitomaksut sitten rahoitetaan. Mutta yhtälailla veroja maksavat lapsettomatkin ihmiset. En osaltani ymmärrä tätä ainaista valitusta korkeista päivähoitomaksuista. Kaikista palveluista on maksettava, ja tulevat kulut + elinkustannusten nousu säännöllisin väliajoin lienee tiedossa kaikilla, jotka lapsia ryhtyvät hommaamaan.

juuh, meillä menee 200e hoitomaksuihin, ja yksi lapsi. Molemmat ollaan myyjiä, eli palkka ei päätä huimaa, lisäksi miehen palkasta menee kolmasosa suoraan ulosottoon...mut sitähän ei noissa tulokyselyissä tietenkään oteta huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Olen ehkä hieman outo kaikinpuolin, mutta miusta nuo päivähoitomaksut on ihan ok. Tosiaan, maksammehan vain murto-osan siitä, mitä lysti tulee yhteiskunnalle maksamaan, niinkuin joku jo mainitsikin. Ok, maksammehan itsekukin veroja, joilla hoitomaksut sitten rahoitetaan. Mutta yhtälailla veroja maksavat lapsettomatkin ihmiset. En osaltani ymmärrä tätä ainaista valitusta korkeista päivähoitomaksuista. Kaikista palveluista on maksettava, ja tulevat kulut + elinkustannusten nousu säännöllisin väliajoin lienee tiedossa kaikilla, jotka lapsia ryhtyvät hommaamaan.

Mun mielestä ei oo ok. Pieni palkka, silti täysi hoitomaksu. Mut voivoi, jos oot työtön, niin pitäähän lapselle hoitopaikka olla, jos vaikka joskus löytyis töitä. Ja voivoi uudestaan, kun oot työtön, niin hoitomaksu 0 ?.

Mun mielestä ei oo ok. Pieni palkka, silti täysi hoitomaksu. Mut voivoi, jos oot työtön, niin pitäähän lapselle hoitopaikka olla, jos vaikka joskus löytyis töitä. Ja voivoi uudestaan, kun oot työtön, niin hoitomaksu 0 ?.

Miten vähän pitää saada, että voi sanoa että on pieni palkka??

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:

Niin, se unohtui sanoa että meillä maksetaan tosiaan ihan hyvillä mielin tuota täyttä maksua. Onko nykysin olemassa vielä joku 0-maksuluokkakin? Olen luullut että se on jo poistunut. Hieman katkeralta kalskahtaa tuo kommenttisi...

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Alkuperäinen kirjoittaja Maa:
Jokainen varmaan tietää jo lapsia hankkiessaan, että heistä tulee olemaan kuluja.

Kaikki ei kyllä tiedä ja osa luulee, että sossu maksaa kaiken!

Niin se tuntuu olevan. Sitä paitsi vähänhän se on, jos kahdesta lapsesta menee vain reilu 200 euroa kuukaudessa. Vai kuka muka olisi samalla rahalla valmis itse vahtimaan vieraita lapsia? Pieni osahan tuo vain on, mitä itselle tulee maksettavaksi.

Jokainen varmaan tietää jo lapsia hankkiessaan, että heistä tulee olemaan kuluja.

Niin se tuntuu olevan. Sitä paitsi vähänhän se on, jos kahdesta lapsesta menee vain reilu 200 euroa kuukaudessa. Vai kuka muka olisi samalla rahalla valmis itse vahtimaan vieraita lapsia? Pieni osahan tuo vain on, mitä itselle tulee maksettavaksi.

Vielä, että suurimmalla osalla se 2 lapsesta menevä summa on kylläkin 443 ja enemmänkin, jos lapsia vaikka 3 hoidossa, kuten meillä. Toki hoito maksaa saa, mutta kyllä nyt kertakorotus oli liian suuri. Noita ilmaislapsia ja pienen hoitomaksun lapsia on hyvin vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja mamaA:
minen ymmmärrä uhtään kuin toi lasketaan.

eli otetaan esimerkki, että miä tienaan 1500 e/kk ja mies 1700e/kk ja meillä 2 lasta ja net olis kokopäivä hoijossa, niin kuin paljon on hoitomaksu kuukaudessa?
viittiskö joku laski kaavan kans, niin ymärtäsin ja voisin ittekki laskia?

eli lasket näin 1500+1700=3200-1609=1591*0,079=125.68*2=251,37..

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:

Vielä, että suurimmalla osalla se 2 lapsesta menevä summa on kylläkin 443 ja enemmänkin, jos lapsia vaikka 3 hoidossa, kuten meillä. Toki hoito maksaa saa, mutta kyllä nyt kertakorotus oli liian suuri. Noita ilmaislapsia ja pienen hoitomaksun lapsia on hyvin vähän.

Menoihin on varauduttava. Lapsien kasvatus ei ole ilmaista.

Tuolla 2 lapsen, 443 eurolla, 20 arkipäivän hoito, tulee maksamaan 22,15 euroa per päivä ja yhtä lasta kohden 11euroa. Minusta 11 euroa per lapsi on edelleen todella edullista yhden täyden päivän hoidosta. Kun miettii mitä se lapsi yhden päivän aikana tekee/saa/syö siellä tarhassa.

En ole niin perillä näistä tarhamaksuista, kun hoidan lapsia vain heidän omassa kotona. Mutta välillä aina mietin sitä, kun vanhemmat valittaa päivähoidon hinnoista oli hoitomuoto mikä tahansa, niin etteikö vanhemmat ollenkaan ajattele mitä heidän lapsensa saa sillä rahalla mitä vanhemmat maksavat ja eivätkö vanhemmat halua lapsilleen vain parasta ottaen huomioon miten paljon lapset viettävät aikaa hoitopaikassaan. Todellisuudessa tarhassa olo tulee lapselle paljon kalliimmaksi mitä vanhemmat siitä maksavat.

Menoihin on varauduttava. Lapsien kasvatus ei ole ilmaista.

No kyllä meitä on aika paljon ketkä ei tienaa sitä 4500 ja risat kahdestaan
kuukaudessa, ja jos te sen verran tienaavat pidätte itseänne pienituloisina
niin mitähän me 3500 kuukaudessa tienaavat ollaan..? Että kyllä tähän
vähän enemmän järkeä on tullut...

Alkuperäinen kirjoittaja cherries:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Mä laskin et meil menis 3:sta lapsesta yli 500 :o :o

Miten sait tuon verran? Eihän se ole ollenkaan mahdollista.

taitaa se olla. ekasta 233e,tokasta 211e ja kolmas 49,90e ihan vähä jää alle 500e.juu meil kolhta kolmesta pitää maksaa nuo täydet.

On tuo kuitenkin aika edullista verrattuna siihen, mitä monet maksaa lastenhoitajalle joka hoitaa lapsia heidän kotonaan (vaikka siihen saa kyllä tukia).

Jos kuukaudessa teidän 2 lasta on 20 päivää hoidossa, niin yhden päivän hinnaksi tulee 10,65euroa, eli yhdeltä lapselta yksi hoitopäivä maksaa 5,30euroa. Mitä yksi lapsi saa yhden hoitopäivän aikana 5,30 eurolla: hoitoa, huolenpitoa, kasvatusta, leikkiä, kavereita, ruokaa jne.. Minusta se on aika edullista.

Olen täysin samaa mieltä. Ainakin minä maksan mielelläni päivähoitomaksut (kuulun myös ylimpään tuloluokkaan). Sitäpaitsi maksujahan rukattiin vähän aikaa sitten minusta juuri oikeaan suuntaan: pienituloisimmat maksavat nyt vähemmän, ja enemmän ansaitsevat maksavat enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
On tuo kuitenkin aika edullista verrattuna siihen, mitä monet maksaa lastenhoitajalle joka hoitaa lapsia heidän kotonaan (vaikka siihen saa kyllä tukia).

Jos kuukaudessa teidän 2 lasta on 20 päivää hoidossa, niin yhden päivän hinnaksi tulee 10,65euroa, eli yhdeltä lapselta yksi hoitopäivä maksaa 5,30euroa. Mitä yksi lapsi saa yhden hoitopäivän aikana 5,30 eurolla: hoitoa, huolenpitoa, kasvatusta, leikkiä, kavereita, ruokaa jne.. Minusta se on aika edullista.

Olen täysin samaa mieltä. Ainakin minä maksan mielelläni päivähoitomaksut (kuulun myös ylimpään tuloluokkaan). Sitäpaitsi maksujahan rukattiin vähän aikaa sitten minusta juuri oikeaan suuntaan: pienituloisimmat maksavat nyt vähemmän, ja enemmän ansaitsevat maksavat enemmän.

Peesaan kanssa ihan täysillä. Kyllä tosiaan rahalle saa melkoisen vastineen. Melko edullisesti saavat rakkaat pilttimme huolenpitoa.

Yhteistyössä