Mullakin on sektioasiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sektiomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sektiomamma

Vieras
Mulla on takana kaks sektiota, hätäsektio ja kiireellinen sektio. Ihmettelen sitä, kun leikkaushaavat on kumminkin vedetty vaakasuoraan ihan häpykarvoituksen yläpuolelle. Yleensähän varsinkin hätäsektiossa haava vedetään pystysuoraan niin, että arpi tulee kulkemaan navasta karvoitukseen saakka, koska se on nopeampi tapa saada vauva ulos. Muistan kun jälkitarkastuksessa ihmeteltiin vaaka-leikkausta..Ite oon pähkäilly, että johtuisko siitä, kun kumpikin lapsi oli vain kaksikiloinen, eli pieniä syntyessään, ja näin ollen tulivat helpommin ja nopeammin ulos??

Nyt odotan kolmatta ja mulle sanottiin että synnytystapa tulee olemaan varmasti sektio, kun niitä on kaksi ennestään. Nyt mua huolettaa se, että voiko leikata kolmannen kerran samasta kohtaa? En haluaisi vatsaani vaakasuoraa arpea, ulkonäön takia ja myös sen, että oon kuullu sen olevan kivuliaampi. Siinä kun vedetään samalla myös vatsalihakset auki..

Mutta kestääkö kohtu kolmatta leikkausta samasta kohtaa? Onko kellään kokemuksia?

Enemmän se taitaa riippua lääkäristä miten päin leikkaa. Ei ole yhtä oikeaa vastausta.

Mulla kolme sektiota, kaksi kiirellistä ja yksi hätä. Kaikki ovat vaakaan mutta eri kohti vatsaa.

Eka kiireellinen on sievästi bikinirajassa mutta seuraava hätä ja viimeisin kiirellinen ovat poikittain ylempänä näkyvästi ja kierosti. Mutta hyvän asian puolesta.

Ei ne koskaan leikkaa just samasta kohtaa, kohtuunkin tulee niitä leikkausarpia niin monta kuin sulle leikkausta tehdään. Ja kyllä ne suunnitellussa tekee sen sinne alas, mulle on viimeksi tehty sektio pikkasen yli 3v sitten ja sitä arpea ei kyllä enää pahemmin huomaa. Sitä edellisestä on 10v ja sitä ei näkynyt enää tuossa edellisessäkään.
Neuvola lääkäri sanoi, että tietää tapauksen jolle on tehty 7 sektiota....eli ei sulla hätää. Jos arpeutumia olis ollu liikaa niin sulle olis edellisellä kertaa sanottu että ei saa enää tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua vaan pelottaa ihan hirveästi se kipu, joka pystyviillosta (kuulemma) tulee, kun olin todella kipeä näistäkin.. :(

Mulla tosiaan 2 kertaa pystyviilto leikattu eikä ollut kovin pitkä toipuminen kummassakaan. Kipulääkkeitäkään en tarvinnut kotona tavallisia panadoleja kummempaa ja niitäkin vain ehkä noin viikon.

Kiitos helpottavista vastauksista! :) Mulla on arvet kans parantunu melkeen näkymättömiks, mutta ihossa tuntuu hassulta leikkauskohdassa. Kun siihen koskee, tuntuu sellaista pistelyä ja kihelmöintiä, ja sit siinä on myös tunnottomia kohtia. Varmaan pysyvää, koska sektioista on jo 10 ja 7 vuotta.

Jotenkin näin vanhempana sitä on tullu säikymmäks ja aremmaks, asiat pelottaa enemmän kuin nuorena ja huolettomana! ;)

Kuulemma nykyään usein hätäsektiotkin tehdään bikiniviillolla. Pystyviiltoa pidettiin aikaisemmin nopeampana ja helpompana tapana saada vauva nopeasti ulos, mutta bikiniviillon yleistyttyä on sen tekeminen tullut myös nopeaksi ja helpoksi, jolloin usein sitä käytetään tosiaan. Mulla kiireellinen sektio tehtiin bikiniviillolla. Ja kaksi suunniteltua tehtiin myös, samaan kohtaan.

Yhteistyössä