Mulle oli yllätys, että Ventoline avaa myös nenän :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Kävin päivystyksessä räkäisen vauvan kanssa joka oli itkenyt yön ja päivän. Niistämällä ei tullut mitään vaikka nenä oli aivan tukossa, keittosuola ei auttanut, suppo ei auttanut. Ei syönyt, nukkunut, tutti ei kelvannut, ei rauhoittunut mihinkään.
Vastaanotossa mut suurinpiirtein haukuttiin että mitä mä sinne väännyn kun meillä on jo hoito. Tuo Ventoline, joka oli kirjoitettu yskään tiistaina. En ehtinyt käydä sitä edes hakemassa, tiistaina en ehtinyt apteekkiin ja sitten oli eiliseen asti taas ihan ok, ei yskinyt tai mitään mutta taas tää räkätauti pukkas ihan ykskaks.
Kummastelin sitten että eikö se vaikuta vain keuhkoihin, johon täti totesi että ei, kun tietysti se avaa kaikki röörit ja katsoi mua kuin idioottia. Teki mieli pyytää anteeksi sitä ettei mulla ole minkään valtakunnan kokemusta mistään astmalääkkeistä ja kaikista vähiten vauvoilla..Ja ennen kaikkea sitä että kehtasin vielä vauvan kanssa sinne päivystykseen mennä. Huoh..

Mä taas olen saanut moitteet lääkäriltä soitettuani yöllä päivystykseen, että kohkaan tyhjästä ja lapsella on vain nenä tukossa. Painotin ja alleviivasin, että nenä EI OLE tukossa, eikä yhtään räkäinen, mutta kai lääkäri ei sitten uskonut, että osaan tarkastaa lapselta moisen asian.

Pienellä oli kurkunpäätulehdus, se selvisi samana yönä, kun vein lapsen sairaalaan.

Kirjoittelin jo eilenkin tänne, että me ollaan tosiaan lasten (6kk ja kohta 2v) kanssa oltu kuukausi kipeänä. Itsellä tuli uudestaan nyt neljännen kerran ja tuntuu vähän että saattaisi olla ehkä poskiontelontulehdus :( Lapsilla sama kierre, saattavat olla monta päivää ihan ok ja vaikuttaa siltä että olis menossa ohi ja sitten taas aamulla saa niistää esikoiselta vihreää räkää ja sillä on ääni painoksissa.
Tukkoisuus on ollut vaihtelevaa, mutta noin räkäinen vauva ei ole vielä kertaakaan ollut..

Tuon takia otin lapselleni vakuutuksen jo odotusaikana ja olen ollut todella tyytyväinen kun on saanut hoitoa heti ilman selityksiä. Julkinen terveydenhuolto on niin ruuhkautunut, että niiden on pakko yrittää priorisoida, jolloin pitäisi itse olla jo lääkäri, että osaa selittää oireet oikein ja tietää millon sinne hoitoon on pakko päästä. Eilen juuri vauvani hieroi korvaansa, jolloin varasin varalta ajan korvalääkäriin. Korvatulehdushan se oli, mutta ei sitä julkiselle puolelle olisi otettu tarkastukseen pelkästään sen takia, että vähän hieroo korvaansa. Tietenkin kun tilanne ois ehtinyt pahentua, niin oireetkin olisi pahentuneet, mutta nyt sai heti hoitoa.

[QUOTE="vieras";29065099]Tuon takia otin lapselleni vakuutuksen jo odotusaikana ja olen ollut todella tyytyväinen kun on saanut hoitoa heti ilman selityksiä. Julkinen terveydenhuolto on niin ruuhkautunut, että niiden on pakko yrittää priorisoida, jolloin pitäisi itse olla jo lääkäri, että osaa selittää oireet oikein ja tietää millon sinne hoitoon on pakko päästä. Eilen juuri vauvani hieroi korvaansa, jolloin varasin varalta ajan korvalääkäriin. Korvatulehdushan se oli, mutta ei sitä julkiselle puolelle olisi otettu tarkastukseen pelkästään sen takia, että vähän hieroo korvaansa. Tietenkin kun tilanne ois ehtinyt pahentua, niin oireetkin olisi pahentuneet, mutta nyt sai heti hoitoa.[/QUOTE]

Ja pahimmassa tapauksessa turhan antibioottikuurin, suurin osa korvatulehduksista kun paranee itsekseen.
Se että kaikki pikkuvaivoja ei heit hyökätä hoitamaan niinkuin tilanne olis vakava, ei välttämättä ole huonoa hoitoa.

Teidän tapauksessanne kunnollista hoitoa olisi ollut kipulääkitys ja kontrolli päivän-parin päähän, JOS korvasta ei vuoda mätää.
Kaikki vähäkin lievemmät korvatulehdukset voi jättää seurantaan.

Minä ole. Myös ollut tyytyväisempi kunnallisen kuin yksityiseen. Yksityisellä rahastetaan kaikenmaailman tutkimuksilla ja kirjoitetaan reseptit päälle, vaikka pelkkä terveydenhoitajilla käynti voisi riittää. Julkišella puolella olemme saaneet asianmukaista hoitoa. Siihen että vauva vähän haroo korvaansa ei todellakaan tarvita erikoislääkäriä eikä edes sitä antibioottikuuria.

Yhteistyössä