Mulle on oikeasti yllätys, että lapset nirsoilevat pk-ruoalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk:ssa harjoittelemassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin no, ootappa vaan kun saat omia ja yks niistä sattuu olemaan nirsopetteri...

Meillä tehdään päivittäin kotiruokaa, joka kerta on tarjolla salaattia/hedelmää/vihanneksia ja ei poika huoli. Ikää nyt 2 v. Lihat, perunat jne uppoo, mutta esim tomaattia suostui MAISTAMAAN vasta 2 vuoden iässä, eli kun sitä oli ehditty tarjoilemaan hänelle jo yli vuodenpäivät :D

semmosia ne lapset joskus on. Kokematon syyttää ekana vanhempia.. ;)

Ei tehdä kotona kunnollista kotiruoka, nykypäivän vanhemmat ei osaa edes perunoita keittää.

Mun tuttavaperheessä niin äiti ostaa lettutaikinan kaupasta kun ei osaa tehdä lettuja muuten! Kerran tein lettutaikinan ja paistoin vieraille letut, niin ihmetteli vaan suu auki että miten noista letuista saa noin herkullisia...

Saman perheen isä työntää nälkäiselle lapselle kylmän lenkkimakkaran käteen, toinen syö purkkihernekeittoa. Ihan sama mitä kakarat syö, kunhan itsellä on mäyräkoira kylmässä odottamassa...

Mites luulette että nää lapset syö sitten koulussa ja päiväkodissa...?

Jotkut on jo ihan luonnostaan nirsompia kuin toiset ja ei, sillon EI pidä missään nimessä laittaa lapselle sitä ainoota spagettiruokaa mitä ei nirsoile, vaan tarjota vaan mitä muutenkin tarjoaisi. Kitkeä tuo nirsous pois jo heti kättelyssä. Se silti ehtii näkyä päiväkodissa ja siitä sitten jotkut joille lapset eivät ole yksilöitä, vetelevät omia johtopäätöksiään.

Tosin voisin enemmän kuvitella, että lapseni nirsoilisivat päiväkodin einesruualle, koska ovat tottuneet parempaan kuin toistepäin. :DD
Jos teistä päiväkodin ruoka vastaa sitä kunnon kotiruokaa niin heh...no se mitä meillä näki niin ei ole hyvin teillä asiat.

Omat lapset on jo lähtökohtaisesti tässäkin olleet hyvin erilaisia. Pienemmälle pitää toteuttaa jatkuvasti jotain kahtakymmentä maistelukertaa kun isompi söi aina kaiken epäröimättä. Onneksi ei tarvitse viedä päiväkotiin arvosteltavaksi, voin kitkeä tämän hankalemmankin tapauksen nirsoilut.

Jos lapseni menisi nyt kahteen eri päiväkotiin ja molemmissa olisi näitä perinteisiä yksinkertaisia ihmisiä niin toisessa pudisteltaisi päätä kun miten tuolla nykyajan nuorella äidillä ei onnistu selkeästikään mikään kotiruoka kun lapsi kääntää kaikelle päätään. Varmaan syövät nakkeja ja ranuja vaan. Toisen lapsen päiväkodissa taas hihkuttaisi miten tuo lapsi syö ihan mitä vaan noin hyvin ja hakee aina lisääkin, äiti varmaan sellainen pullantuoksuinen kotikokki jonka lapsella aina kunnon ruuat pöydässä. Ainiin vaihtoehtoisenkin olen kerran kuullut tähän yhdeltä, sitten kuulemma kotona ei saa tarpeeksi ruokaa.

Ei v... vihaan tyhmiä ihmisiä vaikka ne antavatkin viihdettä elämälle. :D Miten jotkut ei vaan oikeasti OSAA AJATELLA?

[QUOTE="malla";30202389]Juu samaa mieltä olen, että on hätiköityä ja turhaa vetää johtopäätöksiä perheen ruokavaliosta päiväkodin perusteella. Sehän voi olla ihan millaista vaan. Ja tuon kuvailemasi tilanteekin tunnistan ja pointtisi kilpailusta. Se kilpailuasetelma on oikeasti tosi surullista ja syö varmasti turhaan monen äidin voimia :( siksi laitoinkin oman viestini loppuun, että minulle on ihan sama mitä naapurit syö! Se on oikeasti ihan sama ja ihan samanlaisissa väleissä olen heidän kanssaan tekivätpä juustotkin itse tai ostavat eineksiä. Silti toivon että tämä toimii myös toiseen suuntaan eli että naapurinäiti ei koe minua "kilpailijana" vaikka tulisikin puhe että teen ruuat itse. Se on vain meidän valinta ja sillä hyvä ja toisaalta se ruoanlaittoaika on aina myös jostain pois. Silti haluan että meillä tehdään ruoka itse. En kuitenkaan koe, että aloitan jonkun kilpailun jos kerron asian siitä puhuttaessa. Jos joku kokee sen niin, kannattaa ehkä myös miettiä miksi kokee asian kilpailutilanteena. En nyt ala valehdella siksi ettei joku pahoita mieltään.[/QUOTE]

Miten teillä tulee jopa naapureiden kanssa puhetta siitä, kuka tekee mitäkin itse kotona? Siis kysyn oikeasti ihan mielenkiinnosta, kun itse en juttele ikinä kenenkään kanssa tuollaisia asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämä on totta;30202411:
Mun tuttavaperheessä niin äiti ostaa lettutaikinan kaupasta kun ei osaa tehdä lettuja muuten! Kerran tein lettutaikinan ja paistoin vieraille letut, niin ihmetteli vaan suu auki että miten noista letuista saa noin herkullisia...

Saman perheen isä työntää nälkäiselle lapselle kylmän lenkkimakkaran käteen, toinen syö purkkihernekeittoa. Ihan sama mitä kakarat syö, kunhan itsellä on mäyräkoira kylmässä odottamassa...

Mites luulette että nää lapset syö sitten koulussa ja päiväkodissa...?

:headwall:

Ja tämä teidän lettukohtaus kertoo ... mistä? Kävikö mielessä, että halusivat ehkä olla vain kohteliaita ja imarrella sinua (jolle vieläpä on kunnia-asia ilmeisesti tuo ruuanlaitto, ja ehkä tiesivätkin sen)? Ainahan kylässä on tapana kehua tarjottavia, jopa silloin kun ne eivät mitään kummoisempia ole.

Ja kaljakin mainittu ja oikein mäyräkoira. Vaikea arvata mitähän tuon perheen lapset syövät päiväkodissa... ehkä lettuja?

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
[QUOTE="malla";30202293]Miksi ruuasta ei saa sanoa ettei se ole hyvää? Pitääkö valehdella? Onko tämä nyt joku tämmöinen juttu että ruuasta täytyy olla niin kiitollinen ettei saa sanoa sitä pahanmakuiseksi tai ravitsemuksellisesti huonoksi. Se on ikävää ettei jokaisella maailmassa ruokaa ole, mutta on silti luonnotonta kehua kaikkea ruokaa vain sen takia![/QUOTE]

Eihän sitä valehdella tarvitse, mutta on hieman eroa siinä sanooko ruokaa ravinneköyhäksi kuin syömäkelvottomaksi paskaksi/roskaksi. Ja jos ei ole hyvää sanottavaa, niin onko pakko sanoa mitään.

Minustä tässä kamalinta on ap:n asenne lapsia ja perheitä kohtaan. Toivon, että hän on trolli eikä oikeasti päiväkodissa työssä. Ap ei ymmärrä mitään lasten erilaisuudesta, vaan kuvittelee, että kaikki muutaman maostamisen jälkeen tykkää kaikesta. Kaikille vaan ei ne ruotoisat silakat maistu tai keitetyt porkkanat tai ruokaa sullotut turhat ällöt purjot.

Kaikkiruokaisuus on yliarvostettua.

Ei tehdä kotona kunnollista kotiruoka, nykypäivän vanhemmat ei osaa edes perunoita keittää.
Aika monessa perheessä on luovuttu kokonaan perunasta, pastasta ja riisistä. Kyse ei ole osaamattomuudesta vaan VHH-ruokavaliosta. Muutenkin monissa lapsiperheissä ruuan laatuun ja makuun satsataan huomattavasti enemmän kuin mitä tehtiin vaikkapa 20 vuotta sitten. Lapsi voi siis olla päiväkodissa ronkeli jo senkin vuoksi, että on tottunut kotona saamaan maukasta ruokaa. Laitosruoka on yleensä mautonta ja ylikypsää kuten eineksetkin, joten eineksillä kasvatetuille lapsille luulisi laitosruuan kelpaavan.

Onpas taas päätelmiä. Että lapsen nirsoilu johtuisi siitä, ettei kotona tehdä kotiruokaa vaan syödään eineksiä. Itse oli lapsena kova nirsoilemaan eikä meillä ollut minkäänlaisia einesruokia kotona ellei makkaraa lasketa einekseksi. Äiti teki kaikki ruuat alusta alkaen. Hoidossa en ollut koskaan, mutta vieraissa paikossa en tahtonut syödä mitään. Kotonakin söin huonosti, mistä äiti jaksoi valittaa.

Uusimmat

Yhteistyössä