Mummille palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yanita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yanita

Vieras
Mitä mieltä olette siitä, että lapsemme mummipuoli vaatii rahaa, jos auttaa lastenhoidossa, tai siivouksessa. :snotty:

Maksaako muut?

Toisinaan tämä nainen (isäni uusi vaimo, tai ei mikään uusi; ollut jo 14 vuotta) ei varsinaisesti vaadi mitään palkkaa mutta sitte kun kääntää selkänsä hän alkaa haukkua hyväksikäytöstä ja puhuu, että häntä käytetään orjana.

Enpä ole hänen apua näistä syistä sitten halunnut ja nyt hän ihmettelee miksi en vie ½-vuotiastamme koskaan hoitoon hänelle.

Minulle annetaan lounasseteleitä kun lapsenlapsi on yökylässä.
Lounasseteleitä on yleensä 4-5 yhden yön yöpymisestä.
Ne on kyllä osaksi tarkoitettu siihen että käymme lapsukaisen kanssa yhdessä syömässä, mutta jäävät yleensä käyttämättä kun "mummin ruoka on parempaa". Käyttämättömät setelit jäävät sitten minun käyttöön.

Varsinaista rahapalkkaa en saa enkäpä haluaisikaan.
Kerran on minut kustannettu äitienpäivänä risteilylle. Tosin silloinkin olin lastenvahtina yön ajan.

Miksipä ei mummille voisi maksaa hoidosta jos mummi ei muuten niin usein ottaisi lasta hoidettavakseen. Eri asia sitten jos mummi itse haluaa olla lapsen kanssa.

Oudolta ajatukselta kuulostaa rahan antaminen mummolle. Käsitin ettei mummolle tule mitään ansionmenetyksiä jos hän on teillä apuna. Siis en ole kuullut kenenkään antavan mummolle rahaa satunnaisesta hoidosta. Jos mummo on työttömänä ja tulee hoitamaan lapsia säännöllisesti, silloin on syytä maksaa sama palkka kuin vierallekin maksaisi.

meillä 2 vanhinta lastamme olivat pienenä mummolla hoidossa 2-3 pv/viikossa maksoimme 600mk/kk ( saimme khtukea kun lapset eivät olleet kunnan päivähoidosssa ja vanhemmat töissä)

Ei ole edes tullut mieleen maksaa!Tosin eivät kyllä mummit rahaa odotakkaan.Minusta meidän mummoille on tarpeeksi iloa siitä että saavat hoitaa lastenlastaan.Kumpikin mummo vaatimalla vaatii saada hoitaa ja kyselee yökylään ym.

Jos itse on vailla että tuokaa lasta hoitoon tai tarjoutuu siivousavuksi niin kummalle kuulostaa että haluaa siitä rahaa.
Käsitän kyllä, kun lapsi on jatkuvasti päivähoidossa niin siitä maksetaan tai vaikka kauan mummolassa niin ruokarahaa tms. Tosin en usko, että omat tai miehen vanhemmat ottaisivat rahaa mummolavierailuista johtuvista kustannuksista.

Mun siskon lapset on ollut aika paljon meidän äidin luona hoidossa , koulun jälkeen muutaman tunnin ja niin ed. Systeri ostaa äidille aina mitä milloinkin tarvitsee joskus uuden vaate kaapin tai mitä nyt keksii. Musta on reilua korvata jotenkin jos lapset paljon viettää aikaa mummolassa. Satunnaiset hoidot on sitten erikseen. Siivonnut ei meidän äiti ole ikinä meidän koteja enkä kyllä päästäisikään, tykkään siivota itse. B)

Olen lähdössä risteilylle ja pyydin äitiäni hoitamaan poikaa. Tämä on eka kerta kun ovat keskenään viikonlopun. Äiti ei halua rahaa, tietenkään, mutta minusta tuntuisi hyvältä hyvittää "vaiva" ( kuulemma suuri ilo sanoo äiti ) jotenkin. Ajattelin ihan tuliaisilla kuitata..eli likööriä, namia, ym pientä kivaa..

Tuntuu kovin vieraalta ajatus että, jos itse pyydän tai tarjoudun auttamaan lasteni perheissä minulle pitäisi siitä jotain korvausta antaa.
Itse vielä työelämässä mukana olevana en voi kovinkaan paljon osallistua lastenlasten hoitoon, mutta silloin he tulevat on mielestäni ilo olla heidän kanssaan.
Olemme joskus pitäneet ns. talkoopäiviä jolloin on tehty yhdessä suursiivousta, matonpesua, ikkunanpesua jne, ja silloin on hommat jaettu niin että joku katsoo lapsien perään ja toiset hoita sen päivän talkoohommat. Kaikilla on ollut mukavaa, illalla on vietetty yhdessä grilli-iltaa tms.
En voi ajatella että vaatisin lapsenlapsien hoidosta palkkaa muutoin kuin jos tekisin päätyökseni. Oma äitini hoiti lapsani heidän ollessaan pieniä, ja silloin maksoin hänelle "liian pientä palkkaa" - omasta mielestäni.

Eipä ole tullut mieleenikään vaatia palkkaa lastenlasten hoitamisesta.
Oma äitini hoiti aikanaan lapsiani,kun pätkätyöläisellä ei silloin ollut oikeutta pysyviin tarhapaikkoihin. Olisin ollutkin huutavassa hukassa,jos äitini ei olisi ollut apuna. Joskus tarjosin maksua, mutta hän ei huolinut.
Nyt, kun pojallani on lapsi ja tytölläni myös, on ilo, kun saa heidät tänne kaveriksi. Pojan poika asuu toisella paikkakunnalla, joten häntä ei edes näe niin usein, kuin haluaisi. Tyttärelläni on vasta 2kk. ikäinen tyttövauva, jota olen pari kertaa hoitanut, että hän on päässyt asioille. Hoidan varmasti mielelläni aina kun he hoitajaa tarvitsevat. Enkä todellakaan ota maksua.

Kesäloman ajan poitsu oli yhtämittaan viikon mummulla. Tarjosin rahaa, ei halunnut, kun ei ole tyttärensä lapsien hoidostakaan ottanut.
Olen kuitenkin vienyt mummon useana vuonna kesäteatteriin ja joskus piffataan pizzat tms.

Silläköhän saisi nuo isovanhemmat enemmän innostumaan lastenlapsistaan...? Tosin epäilen kyllä tuotakin keínoa, osa kun on vielä työelämässä ja osa saa hyvää eläkettä...Ulkopuoliselle täytyy tässä ruveta maksamaan että miehen kanssa pääsisi myös kaksistaan jonnekin. Me kun mennään aina erikseen omille menoillemme (toinen on sillä aikaa lapsenvahtina)...

Joo no minä olen joutunut kyllä maksamaan minun äidilleni kun hän on minun lastani katsonut viikonloppuisin kun olen ollut töissä. Viikkosin on perhepäivähoitajalla ja en haluaisi vielä juuri 1 vuotiasta lasta viedä vuoropäiväkotiin.
No minun mielestä se on kanssa toissaalta tyhmää maksaa hoidosta koska lapselle ja mummille olen ostanut ruuat valmiiksi. Ja hän on itse vapaa ehtoisesti tarjonnut hoitoapua (mutta siitä tarvii maksaa). Hän on eläkkeellä että aikaa kyllä riittä . No tähän asti ollaan näin menty mutta olen miettinyt että jos ensi syksynä sitten hakisi tuohon vuoropäiväkotiin. Niin ei sitten tarvii mummia vaivata lapsen hoidolla.

Silloin kun veljeni olivat pieniä ja olin lapsenvahtina niin sain aina palkkaa, ja jotenkin sitten oon saanut sellaisen tunteen että minunkin sitten pitää maksaa kun äitini katsoo minun poikaa.
Ja pari kertaa maksoinkin, mutta sitten ku sain tietää että ei kukaan muukaan maksa äidilleen palkaa lapsensa kaitsimisesta, niin miksi minun sitten pitäisi ja oudoltahan se kyllä tuntuukin maksaa.
Joten en ole enää maksanut ja eipä ole sitten pyydettykkään, joten nyt on sitten ilmainen mummi :)

minusta taas tuntuisi oudolta että minä jollakin ilmaiseksi lapsiani hoidattaisin, olisi siinä kyseessä mummo tai naapurin täti, ihan sama juttu. Kyllä mummollekin voi sen hoidon jotenkin korvata, jos ei sileinä seteleinä niin sitten jotenkin muuten, vaikka viedä kahvi- ja keskipaketin mennessään, joskus vaikka jonkun kukan tai viinipullon tai sitten vaikka ostaa villapaidan näin syksyn kohta tullessa.
Minun ajatusmaailmaan vaan ei istu ajatus että odottaisin jonkun tekevän ilmaiseksi minulle jotakin. Toki joku sanoo ettei ota mitään maksua mutta ei ne yleensä sitä kahvipakettia tai pullapussia ottamatta jätä. Mutta tämä ei tarkoita sitä että en tekisi itse jotakin ilmaista "palvelusta" ystävälle tai naapurille. Sehän on kuitenkin jokaisen asia ottaako palkan vastaan, mutta minun mielestä tapoihin kuuluu tarjota maksua palveluksista eikä odottaa että jokin asia kuuluu mummon "velvollisuuksiin". Mummot teki velvollisuudet silloin kun he meidät kasvatti ja nauttikoot nyt omasta elämästään ilman mitään "palkattomia pakotteita"

Yhteistyössä