V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ NEUVO, ever.
Olen monesti miettinyt, että mikä niillä äideillä on, kun ei voida ottaa sitä apua vastaan ja kauhea paniikki, jos joku muu ottaa vauvan syliin tai hoitaa sitä (isommankin vauvan kohdalla). Ollaan niinkuin mustasukkaisia ja omistushaluisia vauvan suhteen. Ehkä se on joku primitiivinen vaisto, huoh!
Itsellä meni muutama eka viikko niin, että en nukkunut päiväunia enkä tietty kauhean hyvin yölläkään, mutta jossain höyryissä menin niin ettei edes väsyttänyt yhtään...
Meillä 3kk ikäinen vauva syö edelleen useamminkin kuin 3h välein, joten se nyt on ihan normaalia että vastasyntynyt syö useamminkin, usein kai noin 2h välein mutta joskus voi nukkua pidempäänkin.
Oma äitini on ollut tosi innostunut ekasta lapsen lapsesta ja on ollut avuksikin, kun tämä meidän vauva on ollut tosi itkuinen (kuten minäkin lapsena). Eniten on ollut apua siitä, että koira on otettu pariksi päiväksi hoitoon tai mummi on käynyt joskus viemässä lenkille. Mummi on myös tullut vahtimaan vauvaa päiväunien aikana, niin että olen saanut käydä rauhassa vaikkapa kaupassa.
Kyllä niitä päiväuniakin oppii nukkumaan jos väsyttää, mutta siihen menee muutama viikko ennen kuin malttaa ja uskaltaa, kun sitä käy alkuun niin ylikierroksilla että puuhaa vaan jotain koko ajanTosin itse en mitään kiukkukohtauksia kyllä saanut, mutta nyt kuukausien itkurumban jälkeen kyllä välillä meinaa hermo mennä, mutta onneksi meitä on kaksi ja jos tuntuu ettei jaksa, niin vauva isälle ja meen ite vaikka koiran kanssa ulos taikka suihkuun tms niin helpottaa
Siitä oli itselle iloa, että kun isyysloma loppui niin äitini kävi välillä minua aina moikkaamassa, kun mies oli pitkiä päiviä välillä töissä. Juotiin vaan kahvia ja juteltiin tai jos vauva oli hereillä, niin mummi kanniskeli vauvaa niin sai itse vaikka rauhassa syödä tai tehdä jotain kotijuttuja.
Anna vaan tuore mummi uusien vanhempien rauhassa opetella muutama viikko, kun on tullut paremmin tutuksi sen oman vauvan kanssa niin sitten varmasti osaavat jo ottaa sitä apuakin vastaan![]()
Tuo nyt oli ääritapaus (tulla ja ottaa vauva..). Eniten keskusteltiin neuvoista ja avusta yleensä.On kaks eri asiaa sanallisesti neuvoa kuin tulla, ottaa vauva ja määrätä "sinä nukut ja mä hoidan nyt vauvan" jos on sanottu ettei apua kaivata.
Ja ei ne mummojenkaan neuvot aina ole oikeita.
Jos on sanottu ettei kaivata kävelevää vauvaopas-kirjaa niin sopu säilyy kun uskoo kerrasta. Nykyisin on tukiryhmiä, netti, kirjastot pullollaan kirjoja, omat kaveripiirit ja toivoakseni sairaalassakin evästetään kuinka vauvan perustarpeet tyydytetään.
Mä olen luonteeltani sellainen että kysyn ja pyydän apua jos tarvitsen, tykkään itse hakea tietoni ja päättää mitä kokeilen ja mitkä keinot koen parhaimmiksi. Mutta ymmärrän kyllä ettei kaikki toimi näin.
Tuore äiti saadaan helposti puolustuskannalle ja hyökkääväksikin vastauksissaan jos astutaan varpaille eikä anneta omaa tilaa opetella.
Mutta tuossa kävi jo aiemmin ilmi että tuoreella mummolla onkin syytä huolestua jos äidiksi tullut saa "kiukkukohtauksia."
En ymmarra miksi mummi ei saisi neuvoa asiassa jonka varmasti tietaa paremmin kuin esikoisen vanhemmat? Neuvoa voi myos ystavallisesti. Tulee ihan teinit mieleen jotka haluavat aina tehda oman paansa mukaan.