Mummin itsekkäät ajatukset :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gimmick
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

gimmick

Uusi jäsen
24.03.2009
9
0
1
Sain viime viikolla kauan odottamani vahvistuksen sectio ajankohdasta, kun kävimme mieheni kanssa synnytysairaalassa. Suunniteltu sectio minulle tehdään aiemmasta leikkauksesta johtuen.

Olen asiasta hyvin iloinen, mutta oman äitini reaktio asiaan ihmetyttää. Hän kysyi milloin se on ja aloitti ensimmäisenä voivottelun, että voi voi kun hän lähtee juuri samana päivänä neljä päiväiselle matkalle. Lapsen syntymä jäi toisarvoiseksi asiaksi kun mummi vaan harmitteli, ettei ole silloin kotona. Ja sectio tehdään tasan viikko ennen laskettua aikaa, joten jos normaali alatiesynnytys onnistuisi, niin lapsihan voisi syntyä jo silloin muutoinkin.

Ärsyynnyin asiasta melkoisesti ja sanoinkin äidilleni, että onhan tuo laskettu aika ollut tiedossa jo kauan ja lapsihan voi syntyä ihan minä päivänä vaan, sillä olen jo 36. raskausviikolla. No seuraavana päivänä hän kehtasi minulta vielä kysyä puhelimessa, mihin aikaan sectio on päivällä, kun hänen lentokoneensa lähtee vasta iltapäivän puolella. Just joo!!!

Jos kyseessä olisi joku muu kuin äitini, katkaisisin välit tuollaiseen ihmiseen heti. Itsekkyyttä on ollut ilmassa melkoisesti meinaa aiemminkin, emmekä ole juuri hoitoapuja esikoisellemme saaneet, kun kaiken maailman kissanristiäiet ovat eläkeläis äidilleni tärkeämpiä. Olen todella pettynyt sekä raivoissani, että hän murehtii vain omaa matkaansa, eikä ole mm. edes vaivautunut kysymään, miten pystymme järjestämään esikoisemme hoidon section aikoihin.

Ai että minua harmittaa, mutta asian kanssa täytyy vaan pystyä elämään, vaikka kuinka ahdistaisi ja masentaisi :kieh: Onneksi on olemassa maksullisia hoitajia sekä mieheni siskon perhe, joka antaa omien arkisten kiireidensä keskellä mielellään aikaansa meidänkin perheelle :)

Mun korvaan kuulostaa vähän kummalliselta. Meidän tuleva mummo on perunut tämä talven reissunsa jo aika päiviä vaikka se on vasta pari kuukautta la:n jälkeen, ei vain malta lähteä :D
Samaten tuleva mummo oli hyvin tyytyväinen että la on jouluna että voi tulla meille jo hyvissä ajoin hoivaamaan esikoista kun hänellä on töistä vapaata.
Mutta tämä on hänen ihan oma valinta ja me ei sitä olla häneltä vaadittu. Ollaan vain onnellisia siitä että on niin kiinnostunut vauvan syntymästä ja haluaa olla läsnä ja apuna.

Samoin kuin Mamacita- ajattelen mummin vain pahoittelevan, ettei ole vauvaa näkemässä heti "tuoreeltaan" - tai ehkä jos ehtisi juuri ennen lennon lähtöä? :) En siis osaa (raskaushormoneissanikaan) tulkita tilannetta niin, että mummia harmittaisi leikkaus tai sen ajankohta sinänsä, vaan tuo oma poissaolonsa tilanteesta. Gimmick toki tulkitset tilanteen äänensävyineen lähempää, mutta tällainen mielikuva minulle tuli.

Ois varmaan pitänyt kirjoittaa vähän enemmän taustoista, niin olis juttu auennut paremmin. Mun vanhemmat on muutaman vuoden aikana useaan otteeseen toistelleet sitä, miten tärkeitä lapsenlapset ovat ja he ovat aina valmiita auttamaan. Mm. ulkopuolisille ihmisille sekä mieheni vanhemmille varsinkin äitini pitää vetää roolia hoivaavana ja läsnäolevana mummina. Mutta mutta mikäs todellisuus on ollut muutaman vuoden ajan....he ovat olleet jatkuvasti matkoilla, mökillä tai muuten vain kiireisiä tai sitten alkoholiongelmainen isäni on aiheuttanut ongelmia poissaoloillaan, humalassa meille tuloillaan yms yms.

Eli mua ärsyttää se, että he esittävät niin huolehtivia isovanhempia, mutta eivät sitä todellisuudessa ole. En todellakaan oleta, että he olisivat aina valmiudessa auttamassa, mutta toivoisin, että heidän puheet edes jollain tasolla kohtaisivat todellisuuden kanssa. Ja kumma kyllä veljeni lapsille heillä tuntuu olevan enemmän aikaa....

Ystävälläni on vähän samanlainen tilanne.. Ja hänen lapsensa pitää osata samat asiat 1,5 vuotiaana kuin hänen siskonsa lapsi 5 vuotiaana.. Heilläkin siskon lapset ovat tärkeämmät ja parempia kuin tämän ystäväni esikoinen sekä tulosssa oleva kakkonen..
Ymmärrän hyvinkin sun pahoittaneen mielen.. Että ensin sanotaan, että ovat käytössä jne.. Mutta eivät todellisuudessa ole...

Meillä taas tulee olemaan luultavasti tilanteena, etten luota miehen vanhempiin siis lasten hoitajaksi keskenään.. Vaan siellä on aina oltava paikalla joku muu johon luotan...
En luota heidän hoitoonsa meidän koiraa..
Mun vanhemmat on onneksi täysillä mukana meidän elämässä..
Meillä ei siis vielä valitettavasti ole lapsia, mutta mun vanhemmat on olleet valmiita hoitamaan meidän koiraakin ja tiedän, että äiti on valmis silloin tällöin hoitamaan meidän mahd. lapsia..
Mutta miehen vanhemmille en voisi jättää hoitoon.. En luota heihin..

Ymmärrän harmituksesi vaikka saakin sen kuvan että äitiäsi tosiaan harmittaa kun matka osuu samaan päivään synnytyksen kanssa. Omalla äidilläni oli mahdollisuus lähteä Pariisiin 15. pvä kun mulla la 10. pvä ja hän ei missään nimessä halunnut lähteä vaan kokee että voi matkustaa koska tahansa mutta tyttären synnytys on ainutlaatuinen tapahtuma.

Minä en varmaan huolis katsomaan vauvaa ennen lentoa vaikka ehtis. Mitäs on varannu matkan just silloin kun on ollut tiedossa et vauva syntyy niihin aikoihin.

Mullaki äiti töissä sun muualla kertoo kuinka lapset on heillä usein hoidossa jne. Olisko ollu yöhoidossa 4 kertaa koko tuon 3 vuotiaan olemassaolon aikana. Joskus pyytävät lapsia päiväsaikaan heille leikkimään ja ulkoilemaan. Mutta jos pyydän hoitoa niin vastaus on "jos ei muuta tule niin sitten. Katsotaan lähempänä". Anoppi taas sanoo et pyytäkää ajoissa niin merkkaa kalenteriin etten ota muuta ohjelmaa. Eipä me onneks usein tarvita hoitoapua ja silloin kun tarvitaanki anoppi tulee meille hoitamaan. Se ei tee siitä edes mitään numeroa eikä kehu kuinka on apuna. Toinen kehuu vaikka todellisuudessa ei edes ole. Ymmärrän siis ap varsin hyvin tunteesi. Ilmeisesti sun olis pitäny siirtää sitä sektiotaki silleen miten hänen aikatauluihin sopii.

Yhteistyössä