Päivitän välissä tätä meidän tilannetta, sillä olemme päätyneet lähemmäs eroa kuin koskaan aiemmin suhteen aikana. Arvioin myös postaustenne yllyttämänä mieheni todellisia juomamääriä per keskivertoviikko.
Viikottaisella baarireissullaan hän tuntuu juovan pikemminkin 4-10 isoa tuoppia, eli noin 6-15 alkoholiannosta. Tuo tosiaan ottamatta huomioon näitä jarrutusteni takia harvinaisempia episodeja, jolloin arvioin, että alkoholia voi kulua yössä kolmisenkymmentäkin alkoholiannosta. Mitä olemme puhuneet nyt riidan keskellä asiasta, nuo rankat jaksot hänen omastakin mielestään saattaisivat tihentyä vuoroviikoin tapahtuviksi, aina välissä siis "väliviikkoina" menisi vain tuo 12-14 alkoholiannosta. Joku ehtikin jo kysyä väkevistä, ja syy miksi hän ei niitä juo, on että hän tahtoo sammua niistä nopeaan, koska juomatahti tosiaan ilmeisesti on aika rivakka. Välillä tosiaan on viikkoja, ettei hän juo ollenkaan. Ruoan kanssa hän ei tahdo juoda, eikä ottaa saunaoluita.
Meillä oli välillä riita jo rauhoittunut, ja ajattelin että jospa kuitenkin ylireagoin sitä viimeisestä yökerhoreissusta vihastellessani. Viime keskiviikkona kävimme kuitenkin tietovisassa, ja tavalliseen tapaani olin maininnut, että koska huomenna on muutakin hommaa niin haluaisin lähteä visan jälkeen, eli noin kymmenen maissa, kotiin. Mies oli ihan tavallinen visan ajan, ja lähtiessämme koko tuttavaseurueemme yhtä lukuunottamatta laittoi kanssa takkia päälle. Tämä yksi sitten ihan vain yleisesti kysyi ovatko kaikki lähtemässä jos hän jää vielä tuopille ja itse vastasin enemmänkin omasta puolesta, että juu, huomenna on työpäivä. Miehenikään ei tässä vielä mitään sanonut, mutta kotiin päästyämme sitten alkoi hyvin dramaattisesti mesota siitä, kuinka on saanut tarpeekseen ja tahtoo erota. Hän oli jo valmiiksi juonut tuon 8-10 isoa olutta, vartissa oluen tahtiin, jota yksi tuttunikin ääneen ihmetteli visan aikana. Kotona hän jatkoi ainakin yhdellä oluella ja samalla nousuhumalan tuomalla innolla selvensi että meidän pitäisi hänen mielestään lähteä erilleen, koska en voi olla rento ja normaali hänen kanssaan.
Koitin korostaa että kyseessä oli vain tuo yksi asia, ja että onhan hän huomannut että muista asioista meillä ei ole lainkaan erimielisyyttä. Hän piti minun suhtautumistani juomiseen käsittämättömänä, hänestä kun juomistavat olivat ihan normaalit. Hän vetosi kovasti siihen, että vaikka puolet hänestä on järjestystä rakastavaa insinööriä, toinen puoli on vapautta rakastavaa taiteilijaa tms. joka ei halua elää orjallisesti normien mukaan, herätä aamu kahdeksalta töihin tms. Juomistavat ja rakkaus rokkarielämään (hän ei siis ole erityisen innostunut keikoista tms. vain näistä rokkityylisistä yökerhoista) vain ovat osa häntä. Tämä kahtiajakoisuus kunnollisen ja toiset aina huomioon ottavan miehen ja baarissa "kapinalliseksi" heittäytyvän persoonan välillä näkyy myös tuossa juomisen jakamisessa melko tiukasti arjesta ulos. Kirjoittamisen yhteydessä hän joskus aloittaa kotonakin tuoppien kumoamisen, mutta ostaa tosiaan vain sen 4-6 isoa tuoppia inspiraatio-oluiksi. Tämän termin hän on oppinut kaiketi netin kirjoittajaporukastaan, jossa juominen, rankkakin sellainen, nähdään vain positiivisena ja yksilön vapautta korostavana asiana, joka sitä paitsi vapauttaa mielikuvituksen kirjoittamiseen. Näitä "inspiraatio-oluita" hän ei ole kuitenkaan koko syksynä monestikaan ottanut, sillä hän ei ole ollut niin kiinnostunut kirjoittamisesta ja tietää kaiketi kotona otettujen oluiden usein johtavan mielihaluun lähteä keskellä viikkoakin yöelämään.
Olin järkyttynyt, itketti kovasti ja mietin tettä se on nyt tässä. Mies vielä rauhallisin ja hyväntuulisin mielin tuli vain vähän taputtelemaan selkää, ja kertomaan että "kyllä nää sen eron jaksat, pääset jaloillesi, ei tarvi stressata juomisista" . Kovasti hän oli sitä mieltä, että minun kannattaisi tulevaisuudessa harkita vain täyttä absolutistia. Herkkiä tunteita hän ei minun romahtamisen aikana osoittanut tuota ei-intiimiä halaamista lukuunottamatta ja oli tosiaan oudon tyyni, näpytteli vain nettifoorumeilla samalla kun puhui. Yhdessä vaiheessa hän käsitti minun puhuvan asunnosta kun viittasin vaikeuteen lähtä (tarkotiin siis suhteesta häneen) ja hän kovin ilveilevä hymy kasvoillaan vain kehaisi että "kuka se sinä olet sanomaan, että se olen minä joka lähtee?".
Nyt loppuviikosta ja viikonloppuna minun on ollut vaikea keskittyä töihin ja olen ollut allapäin. Aamupäivisin etenkin tahtoo aina itkettää. Mies on nyt selvinpäin olltu sitä mieltä, että on vain puhunut siitä, että siinä tapauksessa, että kärsin hänen omasta mielestään normaalista käytännöistään, meidän pitäisi harkita eroa. Eilen kun puhuin hänelle käytännön asioista, kuten jo valmiiksi asuntohakemuksen laittamisesta (uskoisin haluamaltani alueelta vuokra-asuntoja vapautuvan sitä tahtia, että joudun mahdollisesti odottamaan pari, kolme kuukautta). Korostin, ettei sitä asuntoa tarvitse ottaa vastaan jos päätämmekin olla eroamatta. Mies oli sitä mieltä että hätiköin, hän ei itse haluaisi tehdä mitään niin äkillistä, kun meillä molemmilla on tunteita toisiamme kohtaan seksuaalinen vetovoima yms. ei ole kadonnut minnekään. Mietin vain, että hänen käytöksensä keskiviikkona on jo jossain määrin katkeroittanut minut. Muutenkin eroasioista puhumiseen eteneminen tuntuu sellaiselta asialta, josta ei enää ole paluuta.
Suurin murheeni tuntuu olevan miten selvitä rakkaasta ihmisestä luopumisesta. Tunteet ja kaipuu toisen lähelle kun ovat kutakuinkin ennallaan. Tuntuu kuitenkin vaikealta jatkaa etenkin kun olen enemmänkin miettinyt tuota toisen persoonan muuttumista juomisen takia. Usein sitä ei tosiaan nykyään ole tapahtunut, suhteemme alkuaikoina rankemmin. Pelkän kuitenkin paluuta tuohon nyt kun miehen pinna kiristyy jo pelkästä maininnasta järkevästä kotiinlähtöajasta.