MUMMO AUKAISI TILIN LAPSELLE JA EI ANNA MUIDEN LAITTAA RAHAA TILILLE???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiuku

Vieras
lapsen isän puolelta mummo aukaisi lapselle tilin luultavasti nordeaan (meidän lupaamme ei kyselty)..
lisäksi lapsen kummi aukaisi tilin, joten lapsella 2 tiliä, joihin muut ei saa laittaa rahaa.
minä olisin itse halunut aukaista tilin, jonne muut voivat rahaa laittaa lapselle ettei ole montaa eri tiliä sitten.

nyt kuitenkin mummo päättänyt että HÄN on se joka katsoo mitä lapsi tulee tarvitsemaan kun täyttää 16 tai 18 vuotta. eli mummo vissiin tahtoo näin osoittaa minun olevan täysin nolla ja ottaa vallan lapsen rahan käytöstä??

mielestäni minä kuitenkin olen mieheni kanssa lapsen huoltajia jotka katsovat mitä lapsi tarvitsee...ei mummo.

meill ämummelin kanssa muutenin nihkeät välit ja suoraan sanottuna ottaa pannuun että, hän luulee tietävänsä parhaiten mihin lapseni rahaa tarvitsee jne...

kuitenkin meillä erillaiset kasvatusmenetelmät kuin hänellä ja siihen ei tosiaankaan kuulu se miten mummo itse on lapsiensa antanut rahaa käyttää jne...

..anna nyt ihmisten sitte availla tilejä ihan rauhassa, jos niitä tilejäkään ei voi käyttää ennenku lapsi on tietyn ikäinen. Teette sitte ite miten tahdotte.

mä oisin vain onnellinen jos tietäisin että jollakin tilillä on rahaa.. ei kaikkiin rahoihin tarvii päästä käsix. lapsen etuahan mummeli vain ajattelee. ja varmasti sitten isona sitä rahaa tarvitaan kaiken maailman piikkikortteihin, ja ennen kaikkea opsikeluun.. ja silloinhan yleensä muutetaan kotoo pois, niin varmaan mummo sitten ostaa kattilat yms. niillä rahoilla. tai maksaa takuu vuokran?

Ootko sanonut hänelle suoraan?
Siis toi kuulostaa mun mielestä ihan typerältä.. :/
Voithan sä sanoa ihan kohteliaasti että asia ei ole sen tehtävä vaan teidän ja jos haluaa lahjoittaa rahaa niin lahjoittaa sen teidän laittamallenne tilille.
Kyllä mä ainakin haluan ja aion päättää lapseni asioista niin kauan kun on mun huollettavana. :)

Miten mummo ja kummi on lapsen nimelle saanut edes tilin avattua?Itse aikoinani pojalle avasin tiliä ja minun piti toimittaa todistukset siitäkin,että olen yksinhuoltaja,koska molempien vanhempien suostumusta vaativat Nordeassa.

Itse tolaaisessa tilanteessa varmaan avaisin oman tilin lapselle,jonka ilmoittaisin myös sukulaisille.

kuka vaan; nosto-oikeuden voi rajata. Mutta siihen rajaukseen tarvitaan kyllä lapsen vanhempien lupa, MIKÄLI tili on siis avattu lapsen nimellä. Voisit kysäistä ko pankista, millä oikeudella ilaamn vanhempien suostumusta on alaikäiselle avattu tili, ja vielä ehtoja asetettu? Ei pitäisi olla pykälien mukaan mahdollista. Toisaalta, voithan itse avata lapsellesi tilin, jonka nron sitten annat niille, jotka haluavat sitä kartuttaa.

mitä jos mummo tyrkkää lapsen käteen 18 vee päivänä pankkikortin tai haluaa itse päättää mitä lapselle ostaa???
en kuitenkaan halua että lapseni saa kauhean kasaa rahaa käteensä yht'äkkiä eikä opi säännöllistämään rahan käyttöä tai jos mummo päättääkin käyttää rahat lapselle johonkin tyhmään juttuun.

kuitenkin meillä huoljilla olisi oikeus lapsen rahan käytön säännöllistämiseen sekä päättää mitä lapsi tarvitsee, ei mummo.

Jos sua ottaa asia tooosi kovasti päähän, niin voithan soitella pankkiin ja sanoa, että sinä et ole antanut lupaa tilin avaamiseen lapsesi nimellä ja että tili täytyy lopettaa tai vaihtaa mummon nimelle.

Sitten vain aukaiset itse uuden tilin. :)

Outoa, sillä tilin avaamiseen tarvitaan yleensä molempien huoltajien suostumus tai todistus siitä että on yksinhuoltaja. Mummo ei käsittääkseni pysty avaamaan siis lapsen nimille tiliä, olisiko avannut omalle nimelleen? Ootko nähnyt mustaa valkoisella koko tilin avaamisesta? Meinaan vaan että jospa mummeli kusettaa yleensä koko avaamisesta...Vähäks oon pessimisti mut Siperia opettaa ;)

Voiko tileihin todella laittaa rajoituksen, että kuka saa laittaa tilille rahaa. Sen ymmärrän, että nosto-oikeus on vain tietyillä henkilöillä. Meillä kummit avasi tilin ja nosto-oikeus on vain minulle, kummit olivat tämän rajoituksen laittaneet.

en edes tiennyt tuosta kummin tekemästä tilistä.
mummolta kysyin että kai muutkin saavat laittaa sille tilille rahaa niin hän vastasi että "ei saa mielelellään, hän pitää sen itsellään ja katsoo sitten kun lapsi on aikuinen että mitä tarvitsee ja mihin rahat käyttää"
olin että, jaahas..

voin soittaa siis pankiin ja kysyä että, onko lapselleni aukaistu tilejä??

jos tilille on asetettu ehto, jossa sanotaan lapsen saavan sen varat käyttöönsä täysi-ikäisenä, ei etillä ole oikeutta käyttää niitä rahoja edes lapsen hyväksi. Vaan lapsi saa ne itselleen kun aika on. Eri asia on, kuinka tilille on voitu ehto asettaa ilman vanhempien suostumusta. sitä kysyisin pankista. Toisaalta, ei se mummo teille sitä rahaa ole säästämässä, vaan lapselle. Ja täysi-ikäisenä hän sitten itse päättää mihin rahansa laittaa. Ajokorttiin, autoon, omaan kotiin, matkailuun? Teillä ei ole siihen mitään sanottavaa. Luulenpa, että aapeeta nyt oikeasti sapettaa, se, ettei voi noita rahoja käyttää itse. Mummo olettaa että lapsen perushuollosta vastaavat lapsen vanhemmat, hän voi antaa lapselle sitten ylimääräistä. Eikä siinäkään ajatuksessa ole mitään väärää, päinvastoin.

Tätä tiliasiaa nyt jauhetaan monessa ketjussa, mutta kerronpa vielä: Keväällä kysyin pankista tilin avaamisesta lapsenlapselle. Tiliä ei voinut tuolloin avata, koska lapsen isä oli ulkomailla ja molempien vanhempien allekirjoitukset olisi pitänyt saada. Muistaakseni virkailija sanoi tähän tapaan että "molempien nimet vaaditaan, koska huoltajilla on kuitenkin käyttöoikeus alaikäisen lapsen tiliin".

Vaikka mulla ei ole ollut mitenkään lämpimät välit ex-anoppiin (siis sanoisin että jäätävä tunnelma vallitsee), olen osannut olla kiitollinen siitä, että hän avasi aikanaan lapselle tilin jota säännöllisesti kartutti. Lapsi täytti juur 18-v ja oli ne rahat todella tarpeeseen hänelle, kun ajokorttia hankki. Ehkä mulla on senverran hyvä itsetunto, etten osannut ajatella sitä loukkaukseksi itseäni kohtaan.

mummo tuskin haluaa mitään lahjaveroja valvoa...kyse taitaa olla siitä että, näin saa hän jotenkin vallan lapsesta + että pelkää minun käyttävän rahat..hahahah! tai vielä pahempaa..me yhdessä lapsen kanssa katsotaan miten rahat "sijoitetaan" mm. opiskelu, ajokortti tms...eikä mummo olisikaan päättämässä mitä lapsi hänen mielestään tarvitsee...

mielestäni olisi vaan ollut helpompaa jos olisi yksi tili jonne kaikki halukkaat voivat laittaa rahaa ja elämän varrella jos tulee tarvetta johonkin isompaan ostokseen, sieltä voi ottaa rahaa esim. leirit tms...tai muita isoja hankintoja.

Yhteistyössä