MUMMO AUKAISI TILIN LAPSELLE JA EI ANNA MUIDEN LAITTAA RAHAA TILILLE???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Tätä tiliasiaa nyt jauhetaan monessa ketjussa, mutta kerronpa vielä: Keväällä kysyin pankista tilin avaamisesta lapsenlapselle. Tiliä ei voinut tuolloin avata, koska lapsen isä oli ulkomailla ja molempien vanhempien allekirjoitukset olisi pitänyt saada. Muistaakseni virkailija sanoi tähän tapaan että "molempien nimet vaaditaan, koska huoltajilla on kuitenkin käyttöoikeus alaikäisen lapsen tiliin".

mikäli tiliin on asetettu ehto, kuka tiliä saa käyttää, ja koska.
Esim lapsi itse kun on 18v.

minä ainakaan en tiedä tilinnumeroa...
ja kyse ei ole siitä että, minua sapettaisi etten itse saa käyttää rahoja, vaan että mummo yrittää luulevansa tietää premmin mitä lapseni tulevaisuudessa tulee tarvitsemaan! hän ei suinkaan aio antaa rahoja lapselleni vaan kyse on nimenomaan siitä ETTÄ HÄN PÄÄTTÄÄ MITÄ LAPSENI TARVITSEE!!!

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
minä ainakaan en tiedä tilinnumeroa...
ja kyse ei ole siitä että, minua sapettaisi etten itse saa käyttää rahoja, vaan että mummo yrittää luulevansa tietää premmin mitä lapseni tulevaisuudessa tulee tarvitsemaan! hän ei suinkaan aio antaa rahoja lapselleni vaan kyse on nimenomaan siitä ETTÄ HÄN PÄÄTTÄÄ MITÄ LAPSENI TARVITSEE!!!

Mut mitä sä siinä välissä sohlaat? Anna lapses ja mummon keskenään päättää mitä lapsi haluaa. Jos se saa ne rahat vasta kun on täysi-ikäinen, mä luulen ettei siinä mummon haluumiset paljon paina.

Minäkin olen avannut kummilapselleni tilin, ilman tämän vanhempien suostumusta, sitä ei edes kysytty. Mutta, piti ainakin toiselle vanhemmista laittaa käyttöoikeus tiliin. Eli kyllä ap tai miehensä saa pankista tiedon tilistä jos se on lapsen nimellä. Eikä mummo näin voi estää muita laittamasta rahaa sille tilille. Paitsi jos onkin avannut tilin omiin nimiinsä, mutta pitää sitä lapsen tilinä omasta mielestään.

Tässä faktaa oikeusministeriltä. Näyttää siltä, että jotkut pankit eivät noudata lakia.

Kysymyksen perusteluissa viitataan tapauksiin, joissa esimerkiksi mummi tai kummi haluaisi avata alaikäisen lapsen nimellä pankkitilin tallettaakseen sinne pienen summan. Sellainen ratkaisu, jonka mukaan kummankin huoltajan suostumuksen tarpeellisuus riippuisi siitä, kuinka paljon varoja tilille sen avaamisen yhteydessä talletetaan, olisi kuitenkin ongelmallinen. Olisi vaikeaa määritellä, millaisen rahamäärän tallettamisen yhteydessä kummankin huoltajan suostumusta ei vaadittaisi. Esimerkiksi velvollisuus antaa maistraatille holhoustoimesta annetun lain 51 §:ssä tarkoitettu vuositili alaikäisen edunvalvonnasta riippuu edunvalvojan hoidettavana olevan omaisuuden kokonaismäärästä. Jos edunvalvoja ei saisi tietoa lapsen nimellä avatusta pankkitilistä ja tilille talletetuista varoista, voisi syntyä tilanne, jossa hän ei tietäisi, että lapsella on yhteensä niin paljon omaisuutta, että edunvalvonnasta on annettava vuositili. Jos kummankin huoltajan suostumusta pankkitilin avaamiseen ei edellytettäisi, olisi myös mahdollista, että edunvalvoja ei saisi tietoa kysymyksessä olevasta omaisuudesta siinäkään vaiheessa, kun tilille mahdollisesti myöhemmin talletetaan lisää varoja.

Holhoustoimesta annetun lain säännökset mahdollistavat puuttumisen tilanteeseen, jos toinen huoltajista esimerkiksi avioerotilanteessa käyttää asemaansa lapsen edunvalvojana kiusantekoon. Tuomioistuin voi tarvittaessa päättää tehtävien jaosta edunvalvojien kesken. Lisäksi tuomioistuin voi vapauttaa huoltajan edunvalvojan tehtävästä, jos hän osoittautuu siihen kykenemättömäksi tai sopimattomaksi tai jos vapauttamiseen on muu erityinen syy. Ongelmat huoltajien yhteistoiminnassa voivat äärimmäisissä tapauksissa johtaa siihen, että lapsen huolto lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (361/1983 ) nojalla uskotaan yksin toiselle vanhemmalle.

Esitetyistä syistä asia ei tässä vaiheessa anna aihetta erityisiin toimenpiteisiin oikeusministeriössä.

Helsingissä 8 päivänä lokakuuta 2002

Oikeusministeri Johannes Koskinen

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
mummo tuskin haluaa mitään lahjaveroja valvoa...kyse taitaa olla siitä että, näin saa hän jotenkin vallan lapsesta + että pelkää minun käyttävän rahat..hahahah! tai vielä pahempaa..me yhdessä lapsen kanssa katsotaan miten rahat "sijoitetaan" mm. opiskelu, ajokortti tms...eikä mummo olisikaan päättämässä mitä lapsi hänen mielestään tarvitsee...

mielestäni olisi vaan ollut helpompaa jos olisi yksi tili jonne kaikki halukkaat voivat laittaa rahaa ja elämän varrella jos tulee tarvetta johonkin isompaan ostokseen, sieltä voi ottaa rahaa esim. leirit tms...tai muita isoja hankintoja.

Teillä lapsen huoltajina on velvollisuus huolehtia noista menoista joita luettelit tuossa. Muiden lahjoittamat rahat tulevat sitten aikanaan lapsen käyttöön, ja oman harkintansa mukaan. Jos vanhemmat haluavat, voivathan pyytää erikseen käteen avustusta lapsen esim harrastuksiin, vaikkapa synttärilahjana. Mutta kyllä itse antaisin lapsen käyttää osan noista lahjarahoista ja laittasin loput vaikkapa lapselle avaamalleni tilille. Enkä käyttäisi niitä rahoja mihinkään, koska ovathan sitten lapselle käytettävissä kun omaa elämää alkaa ja on suuriakin hankintoja tehtävä.

Lapsen nimellä olevaa tiliä varten tarvitaan MOLEMPIEN vanhempien allekirjoitukset -ainakin meidän pankissa. Ilman allekirjoituksia ja suostumusta ei voi lapsen nimellä tiliä siis aukaista. Ja molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus tileihin. Minusta oli yllättävää, että tilin aukaiseminen oli niin iso prosessi -ja miten monta allekirjoitusta vaadittiin. Ilmankos kukaan sukulainen ei ole ainakaan lasten nimellä kyseisestä pankista hankkinut tilejä..Muuten hyvä pankki ja luotan täysin. Itse en olisi nöksähtänyt vanhempieni tai muiden sukulaisten innosta säästää lapsillemme. Siinäpähän säästäisivät...Omat tilit aukaisisin ja lastani rahankäyttöön ja sopivaan törsäilyynkin ohjaisin! :laugh:

Huom..näin meidän käyttämässä pankissa...on varmaan eroja..

Anna mummun kerätä rahaa omalle tililleen ja kummin toiselle, vai oliko se kummi, joka toisen tilin avasi. Te voitte itse avata oman tilin lapselle, joihin teillä ja lapsella on käyttöoikeus. Niistä muiden avaamista tileistähän teille ei ole mitään iloa, ellei niihin ole edes käyttöoikeutta. Te olette lapsenne huoltajia, te saatte avata hänelle vaikka kymmenen tiliä eri pankkeihin, siihen ei tarvitse kysyä mummulta lupaa!

Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Olen kyl ite avannut kummipojal tilin rajoituksineen ja siihen ei vanhemmilta tarvittu minkäänlaista suostumusta. Eihän sitä niille edes tarttis kertoa.

Eikös tilin avaamiseen tarvita lapsen henkilötunnus?? Eihän sitä tiedä tai ainakaan saa tietää kukaan muu kuin vanhemmat ja lapsi itse!

Meillä pappa avasi esikoiselle tilin ja meidän piti molempien käydä siellä allekirjoittamassa paperi. Vanhemmilla on oikeus lapsen tiliin.
(pappa muuten alittoi sinne 100e ja nyt siitä on jälellä n 95e kun joka vuosi menee jotain "palvelumaksua" vaikka kukaan ei edes käy pankin ovea avaamassa)

Tilinumeron muuten saat viimeistään vuodenvaihteessa, kun siitä tilistä lähetetään tiliote. Ja se tulee teille kotiin jos tili on lapsen nimellä. (JOs on lapsen nimellä ja mummon osoitteella, niin tekisin oitis kantelun pankin huolimattomuudesta.)

Kivahan se on, että rahaa säästetään, ei se vanhemmilta ole pois. Mutta toivottavasti mummi vahtii sitten kun lapsi on 18-vuotias, ettei lapsi tuhlaa rahoja ihan turhuuksiin. Minä sain käyttää oman säästötilini (johon vanhempani olivat säästäneet) rahat 18-vuotiaana, ja tuli ostettua vaatteita, käytyä leffassa ja hampurilaisella aika paljon... Vaikka 18-vuotias onkin täysi-ikäinen, ei sen ikäisellä ole todellakaan vastuuta rahankäytössä. Jälkeenpäin harmittaa kun en säästänyt niitä rahoja siihen kun muutin omaan kotiin ja aloitin opiskelut. Joo, olihan minulla toki täysi oikeus käyttää ne rahat, mutta luulisin että sillä olisi ollut edes jotain vaikutusta jos vanhempani olisivat yrittäneet takoa päähäni järkeä.

Minua siis ehkä harmittaisi jos 18-vuotiaani saisi ison summan rahaa törsättäväksi johonkin turhuuteen, joka mummin mielestä on ehkä ok, mutta minun mielestäni ei. On tässä jo nähty kuinka mummit eivät todellakaan kanna mitään vastuuta lastenkasvatuksesta, vaan tekevät ihan mitä lystäävät, "koska lapsi niin tykkää", vaikka se olisi lapselle vahingollistakin. Toivottavasti ap:n äiti (vai anoppiko se oli?) on hiukan fiksumpi ja tajuaa vastuunsa.

Vaatimus siitä, että vanhemmilla pitää olla tieto lapsen varoista (nimet pankin papereissa) perustuu siis lainsäädännölliseen edunvalvontavelvollisuuteen. Vanhempien on tiedettävä, kuinka paljon lasten nimissä on varallisuutta, että he osaavat, silloin kun varoja on niin paljon, antaa edunvalvonnasta valvoville viranhaltijoille vuositilin. Tämä vuositilin antaminen ontavallista esim. tapauksissa, joissa alaikäisen vanhemmista toinen on kuollut ja jättänyt alaikäiselle lapselle perintöä.

Suomen laki sanoo että 18v on täysi-ikäinen ja täten täysivaltainen omien rahojensa ja päätöstensä suhteen. Eli ei tod kuulu kellekään, edes mummolle, mihin se nuori rahat käyttää, jos tili on avattu lapsen nimelle. Mutta on hyvinkin mahdollista aapeen tapauksessa että ko mummo on avannut itselleen tilin, jonne rahaa kerää, ja luovuttaa ne sitten aapeen lapselle kun itse parhaaksi näkee, joko rahana käteen tai tavarana ym. (voipi vaikka antaa asunnon ostoa varten sen oman osuuden, mitä pankki haluaa ennenkuin laina annetaan "ulos"). Eri asia on, miten verokarhu siihen lahjoituksen sitten suhtautuu. Mutta sekin on sitten nuoren ja mummon välinen asia, miten homma hoidetaan.

Yhteistyössä