Mummolassa olo.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja W
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

W

Vieras
Mielipiteitä täältäkin..
Eli aina kun poika siellä pitempään. Eli esim. viimeksi oli 8 h. Aina sen jälkeen itkua ja kitinää pari päivää, yöt ovat pielessä samantien.
Tälläistä ei ole ollut kun esim. mun veli oli hoitamassa päivän sekä yön. Mutta tuolla olo aiheuttaa joka kerta hurjat "jälkioireet".

Missä vika voisi olla?

Tiedän että mummo hoitaa poikaa hyvin. On jopa yli varovainen (voisko johtua sellaisesta yli huolehtivaisuudesta?).

Hankalaa vaan kun nyt tarvis välillä apua, kun en hoitoon halua vielä viedä (ikää on 1v 6kk ).

Meillä on kiellettynä vielä lähes kaikki makea.. mehusta lähtien. Ja oon sanonu siitä moneen kertaan.
Jos antaa salaa en tiedä miten puuttua? Puhuttu on asiasta ja ollaan sanottu että mummolassa pitää noudattaa samoja juttuja esim. ruuan suhteen kun kotona.
Sitten kun sanon, että on ihan mahdotonta kotona niin hymähtelee vähän niin kun että Just Just joo ... Eli ei usko. Mies sanonut myös (kyseessä siis miehen äiti.) asioista.

Sen tiedän, että siellä saa tehdä melkein mitä vaan kun mummo menee perässä.
Kotona meillä aika tiukat säännöt joissain asioissa jo nyt ja muutenkaan mun mielestä lapset ei saa kasvaa kun elopellossa.
Mies ei muista koskaan tilannetta, että mummo (siis miehen äiti) olis huutanut/hermostunut hänelle.
Eli antaa kaiken periksi ja keskeyttää joka homman jos poika vähänkään pyytää.

meillä tuo johtuu siitä että mummolassa "lellitään" ei kielletä mitään ja annetaan herkkuja (ja on tosiaan kans kielletty antamasta) koitahan sitten 2v selittää että mummolassa on semmosta mut kotona ei ookaan...

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
meillä tuo johtuu siitä että mummolassa "lellitään" ei kielletä mitään ja annetaan herkkuja (ja on tosiaan kans kielletty antamasta) koitahan sitten 2v selittää että mummolassa on semmosta mut kotona ei ookaan...

Miten oletteko sanonut mummolassa vai? Kun mietin että pitääkö vaan hyväksyä vai miten päin tässä pitäisi asian kanssa mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja W:
Sen tiedän, että siellä saa tehdä melkein mitä vaan kun mummo menee perässä.
Kotona meillä aika tiukat säännöt joissain asioissa jo nyt ja muutenkaan mun mielestä lapset ei saa kasvaa kun elopellossa.
Mies ei muista koskaan tilannetta, että mummo (siis miehen äiti) olis huutanut/hermostunut hänelle.
Eli antaa kaiken periksi ja keskeyttää joka homman jos poika vähänkään pyytää.

No, siinäpä se. Jätetäänpä vielä päiväunet väliin, niin avot!

Mutta miten puuttua jos syy tässä? Kun olen sanonut, ettei jokaisen koikkaukseen tarvitse mennä mukaan. Esim. kerran yökylässä olleessaan poika oli herännyt neljältä ja mummo oli alkanut leikkimään hänen kanssaan. Ei kertonut itse vaan pappa kertoi.

Miten saisin menemään perille? Kun tää on aina yhtä rankkaa sitten monta päivää pojan kanssa kun vaan kiukuttelee.

Ja muuttuuko sitten siihen, ettei halua olla ollenkaan kotona vaan mummolassa vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:

Miten oletteko sanonut mummolassa vai? Kun mietin että pitääkö vaan hyväksyä vai miten päin tässä pitäisi asian kanssa mennä.

oon sanonut, ja jopa huutanut (kyseessä mun vanhemmat) Mutta he ei mielestään tee mitään väärää, he kun on isovanhempia nii he saa lelliä.
ite ovat kyllä pitäneet lapsilleen tiukan kurin, mutta poika tosiaan saa tehä ihan mitä vaan, joka kauppareissulla saa uuden lelun ja herkkuja jatkuvalla syötöllä.RAIVOSTUTTAVAA!toki ymmärrän että voi johtua siitäkin että poika on ainut lapsenlapsi (vielä kolmisen viikkoa :D) ja sekin vaikuttaa että olen ainut lapsi kun siskoni ovat kuolleet, mutta silti se on niin inhottavaa se kiukuttelu kotona kun täällä ei asiat menekään niinkun mummolassa....
koita nyt ainakin puhua asiasta ja kattoo et miten suhtautuu...

Hakee samaa jakamatonta huomiota myös kotona. Meilläkin viihtyvät mummolassa, kylläkin ihan useita päiviäkin (3v ja 1v 7kk ikäiset), mutta ei kotona temppuilua silti. Jokainen lapsi reagoi eri tavalla, meillä kans yrittävät kaikenlaista, mm. äiti sun pittää syöttää minua ym, vaikka ovat kotona osanneet syödä jo 1v alkaen itse ja halunneetkin :)
Yöt meillä menee sekaisin reissussa, kun nukkuvat meiän vieressä. Kotona ei sitten niin helposti enää mennäkään omaan petiin, eivät kyllä oo tulossa viereenkään, kukkuvat vain myöhäseen... ja tätä aina viikko kun on palattu reissusta.

mä olen ottanut sen kannan että mummot on mummoja ja annan niille sen vapauden olla niitä mummoja jotka lellii jne...ja minä vanhempana kestän sen sitten vaan ja kasvatan sitten omalla tavallani kun kyse on omastakodistani ja omasta hetkestä jolloin hoidan lasta.

Pääasia että lapsi on turvallisissa käsissää ja ei vaaraa synny. Niin en puutu heidän touhuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
mä olen ottanut sen kannan että mummot on mummoja ja annan niille sen vapauden olla niitä mummoja jotka lellii jne...ja minä vanhempana kestän sen sitten vaan ja kasvatan sitten omalla tavallani kun kyse on omastakodistani ja omasta hetkestä jolloin hoidan lasta.

Pääasia että lapsi on turvallisissa käsissää ja ei vaaraa synny. Niin en puutu heidän touhuihin.

Juu lelliä saa, mutta mummola lähellä ja jos ovat mukana säännöllisesti arjessa muuttuu tilanne tosi vaikeaksi, ainakin täällä.
Poika on pahalla tuulella, itkuinen ja haluaa syliin koko ajan. Mikään ei ole hyvin. En mä ainakaan jaksa sillä tavalla viikosta toiseen pyörittää arkea, nostan hattua sulle!

Mutta miten puuttua jos syy tässä? Kun olen sanonut, ettei jokaisen koikkaukseen tarvitse mennä mukaan. Esim. kerran yökylässä olleessaan poika oli herännyt neljältä ja mummo oli alkanut leikkimään hänen kanssaan. Ei kertonut itse vaan pappa kertoi.

Miten saisin menemään perille? Kun tää on aina yhtä rankkaa sitten monta päivää pojan kanssa kun vaan kiukuttelee.

Ja muuttuuko sitten siihen, ettei halua olla ollenkaan kotona vaan mummolassa vaan..

Hankalaahan se on, varsinkin kun kyseessä anoppi. Järkevintä on - usko tai älä - antaa asian olla. Mun anoppi hoitaa lapsia tavallaan ja mä omallani ja homma sujuu. Kiukutteleehan ja kitiseehän lapset, mutta se on lopulta pientä. Järjenhiventä voisi touhuun (siis ei yöllä leikkimisiä ynnä muuta järjetöntä) kuitenkin yrittää saada vaikkapa tämän papan kautta - josko mumma uskoisi häntä paremmin. Juttelisitte hänen kanssaan kahden ja esittäisitte asian. Menisikö sitä kautta perille?

Mummolassa saa kiukuttelulla helpommin periksi oman tahtonsa. Koittaa josko toimisi kotonakin.
Ihan "normaalia" käytöstä mummolan jälkeen, meillä ainakin.

Olemme pättäneet olla ottamatta stressiä moisesta (nykyään), kyllä lapset jossain vaiheessa tajuaa että mummolassa ja kotona on omat "sääntönsä" ja sääntönsä.
Sillä tavalla pääsee huomattavasti helpommalla eikä tarvitse isovanhemmillekaan huutaa tai kiukuta.

Mitä jos se nyt vaan johtuu siitä vieraasta paikasta. Sinähän sanoit, että veljesi on tullut teille hoitamaan lasta, mutta mummolassahan lapsi menee sinne mummolaan hoitoon. Pitäiskö mummon tulla teille joku kerta?

Minun mielestäni niitä sääntöjä ei koskaan saa hoidossa samanlaiseksi kuin kotona. Ihan varmasti äiti, joka on lapsen kanssa aina, on ihan eri hoitotatsi ja suhtautuminen lapseen kuin sellaisella hullaantuneella mummolla, joka näkee lasta vain joskus.

Pojan isän äitin luona sekin saa tehä mitä vain ja mummo menee vaa perässä. Ei mitää rajoja, puhumattakaan äidin laatimista kasvatusperiaatteista. Oireili myös monta vuotta, nyt 4v ja tajuaa et kotona ei mummolan säännöt enää päde.
Sielläkin makeaa ja muuta lapsille sopimatonta tuputetaan jatkuvalla syötöllä, ja osa multa salassa muka.

jos hänellä on vaan ikävä mummoa ja ilmaisee sen noin? me ollaan joskus oltu porukalla mummolassa ja kotiin tullessamme poika on ärtynyt tms. kun mummoa ja pappaa ei ole enää kuvioissa. ei se vältsysti mitään sen kummosempaa tarvitse...

No tottakai kotona yritetään saada yhtä hyvää palvelua kuin mummolassa ;) Lisäksi, jos on ollut kovin mukavaa ja lepo jäänyt väliin, lapsi menee ylikierroksilla.

Mutta en minä siitä välitä, kotona on kodin meiniki, päiväkodissa omansa ja mummolassa lellitään urakalla. Kyllä puolitoista vuotias pian oppii logiikan. Ihan turhaa stressaamista vaatia, että mummulat tekisivät kaiken samoin kuin itse teet. Edes mun mies ei tee samoin kuin minä. Jotkut perusjutut kun on samoin, niin se riittää.

Mitä jos ne ei anna sille hetken rauhaa, vaan hössöttää liikaa? Meillä oli näin ja siihen reagoi lapsi juuri noin kuin teilläkin. Lapsi oli liian ihana niiden mielestä, hyvä kun se päiväunille laitettiin, kun niin paljon sitä höykyytettiin. Lapsi tarvitsee myös omaa rauhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja meiks:
jos hänellä on vaan ikävä mummoa ja ilmaisee sen noin? me ollaan joskus oltu porukalla mummolassa ja kotiin tullessamme poika on ärtynyt tms. kun mummoa ja pappaa ei ole enää kuvioissa. ei se vältsysti mitään sen kummosempaa tarvitse...

Veikkaisin kuitenkin että enemmän on kyse epäsäännöllisestä rytmistä ja muusta mutuksesta mitä tulee kun tuosta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
No tottakai kotona yritetään saada yhtä hyvää palvelua kuin mummolassa ;) Lisäksi, jos on ollut kovin mukavaa ja lepo jäänyt väliin, lapsi menee ylikierroksilla.

Mutta en minä siitä välitä, kotona on kodin meiniki, päiväkodissa omansa ja mummolassa lellitään urakalla. Kyllä puolitoista vuotias pian oppii logiikan. Ihan turhaa stressaamista vaatia, että mummulat tekisivät kaiken samoin kuin itse teet. Edes mun mies ei tee samoin kuin minä. Jotkut perusjutut kun on samoin, niin se riittää.

Siis pointti ei ollu siinä että haluaisin mummolan tekevän asiat samalla tavalla vaan pohdin tätä siellä olon jälkeistä tilaa. Kun ei tosiaan ole ihan helpoimmasta päästä.
Jokainen hoitaa omalla tavallaan niin minä, kuin mies, mun veli jne.. Mutta kun mummo on ainut kenen kanssa oireilee noin.

Ja on ollut myös täällä hoitamassa ja sama meininki silti. Ja vastaavasti poika ollut veljen luona eikä mitään tälläistä. (Vaikka sielläkin saa huomioo ja lellimistä osakseen paljon, mutta rajat on kuitenkin.)

Meidän pikkuinen on myös levoton isovanhempien vierailun jälkeen, mutta olen huomannut sen johtuvan siitä, että siellä hän on ykkönen.
Vanhempani ovat eläkkeellä ja silloin kun pikkuinen on siellä kaikki muut hommat pysähtyy ja he ovat ja touhuavat vain pikkuisen kanssa. Ja ovat täysin hänen lumoissaan.

Kotona on kotihommia ja muuta tehtävää myös ja lapsi ei ole kaiken keskipisteenä kokoajan. Protestoi jotenkin tätä, mutta kaipa siihen ajan myötä löytyy tasaantuminen.

Vanhempani rakastavat niin paljon tyttöä, että antaa hemmotella kyllä se siitä.

Totta kai hemmotella saa, se on isovanhempien oikeus!
Mutta se jos rytmit kaikki pistetään aina sekaisin niin ei se mun mielestä ole missään määrin lapsen edunkaan mukaista, vaikka kuinka rakastavatkin.
Siis että aamupalaa ei ole pakko syödä jos ei maistu eikä ruokaa jne.. nukutaan kun nukuttaa jos ei niin sitten ei ja herätään kun huvittaa.
Hankalia asioita. annan juu varmaan olla, mutta sinne viemisen mielekkyys alkaa olla jo pakkasella kun sitten tietää että monta päivää ja yötä pilalla.

Yhteistyössä