mun kättä kutittaa....

Hiero piharatamoa kutiaviin kohtiin.

http://jata.vampula.net/kasvio/kuvat/piharatamo3.jpg

Käyttö rohtona

Kasvirohtoina käytetään piharatamoa, heinäratamoa ja soikkoratamoa. Rohtona ratamoiden tunnetuin käyttötapa on ollut haavojen laastaroiminen käsissä pehmennetyillä lehdillä. Jo muinaiset Rooman legioonan sotilaat hoitivat hiertymiään ratamon lehdillä, ja viikingit nopeuttivat niillä haavojensa paranemista. Ratamon yleinen käyttö ennen haavarohtona aiheutti myös haitallisia seurauksia, sillä kasvia kerättiin teiden varsilta, missä lehdet usein olivat hevosenlannan likaamia. Likaiset lehdet levittivät jäykkäkouristusta. Ratamon lehdet tai niistä puristettu mehu on tehokasta myös finneihin, kutinaan ja hyönteisten puremiin. Erityisesti kaikenlaisiin kasvien ja pesuaineiden aiheuttamiin ärsytysihottumiin lehdillä on suotuisa vaikutus. Ratamon lehdet sisältävät allantoiinia, joka tehostaa ihosolujen muodostumista ja pehmentää arpikudosta. Kasvin sisältämällä aukubosidi-glykosidilla on bakteereja tuhoava vaikutus. Piharatamon lehtiä käytetään rohtona myös vatsa- ja suolistosairauksien hoidossa, ja lisäksi niillä on virtsaneritystä lisäävä vaikutus. Kasvin sisältämät lima-aineet lievittävät ruuansulatuskanavan ärsytyksiä. Ne helpottavat myös yskimistä itsepintaisessa yskässä. Hengitysteiden tulehduksiin voi käyttää lehdistä tehdyn teen lisäksi niistä keitettyä siirappia, joka on hyvä yskänlääke mm. lapsille. Rohdokseksi ratamon lehtiä poimitaan kukkimisen aikana. Heinäratamoa käytetään rohtona lähes samoin kuin piharatamoa; kuitenkin enemmän sisäisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Siipien havinaa:
juu..ei ollu omia puskia...ja kyllä mä piharatamon tunnen ..en oo uusavuton ja se muuten toimii kun laittaa haavoihin..kokeiltu on B)

Heh, ajattelin, ettei kaupungistuneet nykyihmiset välttämättä enää tunne kasveja ja siksi laitoin linkin.

No ei sulla Aloe Veraa ikkunalla olis, se auttais kans? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Siipien havinaa:
on mulla muuten aloe vera "kukka"....joo...hyvä kun muistutit.....sitä nyt äkkiä..ja mää mikään kaupunkilainen oo..heh... B)

Oukkei, mitenkähän kuvittelun sun olevan... :ashamed:

No niin, mie meen nukkumaan nyt. Toivottavasta aloe vera auttaa! Hyvää yötä. :)

Yhteistyössä