Mun kaveri aikoo jättää 11.v poikansa yöksi kotiin samanikäisen kaverinsa kanssa!!!!!!

punatukkainen

Aktiivinen jäsen
09.01.2005
2 604
0
36
Mä en ymmärrä tätä ollenkaan. Mun kaveri soitti mulle ja kysyi, että saako mun kohta 12.v poika mennä heille yöksi huomenna 11.v poikansa seuraksi, kun he vanhemmat lähtevät keskenään 200km päähän omaa aikaa viettämään.

En todellakaan suostunut. Tän mun kaverin poika oli sitten kysynyt yhtä toista poikaa heille ja oli suostunut menemään. Tuskin on kertonut vanhemmilleen, että siellä ei ole aikuisia koko yönä paikalla.

Mun poika kertoi, että olivat pyytäneet hänen lisäksi vielä kolmatta poikaa mukaan sinne ja hänen äitinsä minä tunnen.
Kävelin suoraan tämän pojan oven taakse ja kerroin hänen äidille tilanteen. Ei tiennyt ollenkaan, että ei ole vanhemmat kotona.
Oli aivan kauhuissaan, että miten voivat jättää tämän ikäiset lapset yksin kotiin. Kiitteli kovasti, kun menin hänelle kertomaan. Ei aikonut tämä äiti poikaansa päästää sinne. Olen samaa mieltä, en ymmärrä ollenkaan.
Ilmoittaisitteko eteenpäin??

Siis... Onko niillä pojilla jotain ongelmia, eivätkö käyttäydy kuin ikäisensä? Jotenkin mä en kyllä nää tossa mitään kauheeta. Melkeen yläaste-ikäisiä kuitenkin. Ja on varmasti puhelimet millä soittaa jos joku hätä tulee.

kyllä mä olen ollut tuon ikäisenä yksin kotona. Mut lapset taisi olla erilaisia silloin 20v sitten. Katottiin elokuvia, syötiin äidin laittamia herkkuja ja valvottiin pitkään. Turvallisempaa kai tuon ikäinen on jättää kuin kännäävä 15v. Mut toi on niin lapsikohtaista etten tuijottaisi pelkkää ikää.

minä olin tuon ikäisenä kyllä yksin koirien ja isoveljen (oli vuoden vanhempi ) kanssa. Ei mitään ongelmaa. ja 90-lukua oli. Riippuu varmaan lapsista, koska varmasti suurinosa 12v pärjää kyllä hyvin.

minä vietin 11 vuotiaana viikonlopun serkkuni luona kun vanhemmat lähti mökille ja ihan itse vielä menin hänen luo käpylään ja usein!! kyllä voi tuon ikäiset olla keskenään jos ovat luotettavia!

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja StarSisu:
Me oltiin pienenpinäkin keskenämme, mutta aika oli eri....

Miten ihmeessä se aika tähän liittyy?? Samallalailla lapsi kokee turvattomuutta, vaikka aika olis mikä. :o

enpä sanois kyllä noin..LAPSET OVAT ERILAISIA!
Meillä oli safkat kaapissa tarvinnut kuin mikroon laittaa ja puhelin sitä varten jos jotain tulee..ja oltiin sisarusten kans keskenään joskus 1-2 päivää..eikä musta tän kummosempi tullut ja todellakaan mitään traumoja tai muuta saanut..
sanoisin tohon et jos on "nyhverö" laps niin ei saa missää nimessä jättää..

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Siis... Onko niillä pojilla jotain ongelmia, eivätkö käyttäydy kuin ikäisensä? Jotenkin mä en kyllä nää tossa mitään kauheeta. Melkeen yläaste-ikäisiä kuitenkin. Ja on varmasti puhelimet millä soittaa jos joku hätä tulee.

Mutta lastensuojelun mukaan pojat ovat alaikäisiä, eivätkä saa öitä vielä yksin viettää. Miten se äiti ja isä pääsee apuun 200km päästä, jos jotain sattuu?? Mitä he syövät??

Mutta lastensuojelun mukaan pojat ovat alaikäisiä, eivätkä saa öitä vielä yksin viettää. Miten se äiti ja isä pääsee apuun 200km päästä, jos jotain sattuu?? Mitä he syövät??

ruokaa on kaapissa, puhelin on keksitty, naapurit on lähellä

siis mitä he syövät???? Ehkä äiti on tehnyt pellin pizzaa jääkaappiin. Pojat itse lämmittää mikrossa, tekevät voileipää ja syövät jogurttia. Siis haloo, ei ne nyt ihan pieniä ole. Kai tuon ikäinen osaa jo jotain huolehtia, kun on nälkä vai voiteletko leivät valmiiksi?

No mikäs se ikäraja on että voi lastensuojelun mielestä olla yön ilman vanhempia? Eivät ehkä pääse henkilökohtaisesti apuun, mutta osaavat ainakin neuvoa. Ja eiköhän ne vanhemmat ruuasta huolehdi, on aika avuttomia tuonikäisiä jos ei osaa mikroa käyttää.

En kyllä ihmettele miks monet on niin uusavuttomia kun näitä aloituksia lukee..

No huh huh taas, soita ihmeessä poliisi ja palokuntaa paikalle.Ja sitä paitsi ruuat voi aina laittaa valmiiksi ja mistä tiedät jos joku aikuinen on valmiuksissa tulla apuun jos jotain erkoista siellä kotona tapahtuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Niimpä:
Miksi et pyytänyt tätä poikaa teille sitten yöksi?

Poika oli jo viime yön ja ei enää halua tulla, kun haluaa olla YKSIN kotona.

no, tuskin sitten kovin turvaton olo hänellä on!

Miksi sitten lastensuojelu on erimieltä??

Yhteistyössä