V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:No onneks muuttuu. Olis ihanaa kun lapset sais olla lapsia, meinaan just sellanen vaikkapa ap:n aloituksen 11-v on.
Lapsia mekin oltiin, pidempään mitä nykyään ollaan. Jos esim. alkoholi- ja seksiasioita miettii.
Mun mielestä on ylisuojelevaisuutta, jos 11-vuotiaan ei anneta olla yksin. Olettaen siis, että kyseessä on reipas, omatoiminen, luotettava 11-vuotias.
Tätä ristiriitaa olen kanssa joskus miettinyt. Olen vm77 eikä omassa lapsuudessani/nuoruudessani noita kotiin yksin tai kavereiden kanssa jäämisiä pidetty ihmeellisinä. Itselläni oli paljon pieniä sisaruksia eikä vanhemmat käyneet oikeastaan koskaan missään niin että oltaisiin jääty yksin kotiin yöksi, mutta kavereillä muistan olleeni usein vastaavissa tilanteissa ja kivoja muistohan nuo ovat. =) Ja kyllä, kun naapurin porukat lähti jonnekin ja minua pyydettiin heille Maijan seuraksi niin kyllä vanhempani tarjoutuivat ottamaan Maijan meille yöksi, mutta jostain syystä se ajatus ei huokutellut meitä yhtää....Kyllä puhelimet oli tuolloinkin keksitty ja sovittu jonkun naapurin kanssa että lapset ovat yksin yötä ja voivat tulle heille koputtelemaan jos tulee jotain ongelmaa.
Ja tosissaan tästä "itsenäisyydestä" huolimatta oltiin lapsia pidempään mitä nykynuoriso. Tuntuu että saatiin kehittyä rauhassa ja harjoitella pikkuhiljaa vastuunottoa. Nyt tuntuu että isoja lapsia pidetään ihan vauvoina ja sitten yhtenä kauniina päivänä elämä muuttu ihan täysin ja heilutaan kaupungilla juovuksissa ja hypätään sänkyyn ensimmäisen vastaantulijan kanssa. :/
No, omilla lapsilla on ikää vasta niin vähän että vaikea kuvitella elämää siihen asti että olisivat vähintään 11v. Pojusta nyt tietää ettei häntä voi yksin jättää mutta tytöstä nyt ei tiedä. Tosin myös ympäristö ratkaisee, oma lapsuuteni asuinseutu oli lapsille ja nuorille turvallisempaa seutua harjoitella itsenäisyyttä kuin nämä nykyiset kulmamme...
Tekstisi hyvä(kuten aina, osaat kirjoittaa hyvin) mutta on ristiriidassa sen asian kanssa, että Suomessa itsenäistetään lapset liian aikaisin, ja tätä on pidetty suurena ongelmana(psykologit) ja ap:n kanssa samaa mieltä olen.