Mun kaveri teki miehensä gradun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lila81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lila81

Vieras
Tuli mieleen näistä opinnäytetyöketjuista, että mun kaveri teki käytännössä miehensä gradun! Itte oli valmistunut jo ja sitten aluksi auttoi kun ei siitä miehen touhusta tullut mitään. Lopulta voi sanoo, että ainakin 75 prosenttisesti kaverini teki sen. No eipä siinä mitään, kaiken takana on nainen!

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28469432:
No kypsyysnäytteessä tai seminaarissahan tuo voisi kosahtaa.

En tiedä miten erilaisia nuo semmat ovat yliopistossa, mutta ainakin AMK:ssa aika alkeellisella tasolla. Väitän, että mun opinnäytetyöseminaarin olisi voinut pitää aikalailla kuka tahansa, joka vain olisi lukenut opinnäytetyön riittävän hyvin.

Toki AMK-tason opparilla ja gradulla on varmaan eroa muutenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28469432:
No kypsyysnäytteessä tai seminaarissahan tuo voisi kosahtaa.

Tästä on jo pari vuotta aikaa, joten ei kosahtanut. Kyllä mies nuo asiat osasi sinällään ja hän oli niinkuin projektin johtaja. Ihan sama se joillakin duunipaikoilla on, että miespomo säätää suurpiirteisesti kun muutama naisalainen hoitaa perushommat.

En tiedä miten erilaisia nuo semmat ovat yliopistossa, mutta ainakin AMK:ssa aika alkeellisella tasolla. Väitän, että mun opinnäytetyöseminaarin olisi voinut pitää aikalailla kuka tahansa, joka vain olisi lukenut opinnäytetyön riittävän hyvin.

Toki AMK-tason opparilla ja gradulla on varmaan eroa muutenkin..

Itsekään en vielä yliopistosta tiedä, mutta meillä ainakin amk:ssa olisi helpostikin voinut kosahtaa, kun oli jo väliseminaareissakin opponoijat ja ohjaus oli niin tiivistä, että kyllä asiasta piti todellakin keskustella ohjaajien kanssa. Ja opponoijat eivät todellakaan päästäneet helpolla. :D

[QUOTE="ap";28469472]Tästä on jo pari vuotta aikaa, joten ei kosahtanut. Kyllä mies nuo asiat osasi sinällään ja hän oli niinkuin projektin johtaja. Ihan sama se joillakin duunipaikoilla on, että miespomo säätää suurpiirteisesti kun muutama naisalainen hoitaa perushommat.[/QUOTE]

No siinä tapauksessa mielestäni ei ole tapahtunut edes mitään kovin väärää, jos on kuitenkin itse tehnyt sen oppimistarkoitukseen kuuluvan työn. Eihän sillä ole periaatteessa väliä, kuka tekstin kirjoittaa ja takkuaa lähdeviittausten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28469490:
Itsekään en vielä yliopistosta tiedä, mutta meillä ainakin amk:ssa olisi helpostikin voinut kosahtaa, kun oli jo väliseminaareissakin opponoijat ja ohjaus oli niin tiivistä, että kyllä asiasta piti todellakin keskustella ohjaajien kanssa. Ja opponoijat eivät todellakaan päästäneet helpolla. :D

Niin no siis, ei meilläkään sen työn teettäminen kenelläkään muulla olisi onnistunut, koska tein toiminnallisen opinnäytetyön. Ohjaajan ja opponoijien kanssa tuli tosiaankin keskustelua. Mutta sen loppuseminaarin olisi kyllä kyennyt pitämään, vaikka ei ko. työtä olisikaan itse tehnyt.

Joskus aikoinaan minä oikoluin silloin poikaystäväni opinnäytetyön ja korjasin virheet. Monessa kohtaa kävikin niin, että sain muotoilla lauseet tai kokonaiset kappaleet kokonaan uusiksi. En silti koe, että minä olisin sen työn varsinaisesti tehnyt :)

Niin no siis, ei meilläkään sen työn teettäminen kenelläkään muulla olisi onnistunut, koska tein toiminnallisen opinnäytetyön. Ohjaajan ja opponoijien kanssa tuli tosiaankin keskustelua. Mutta sen loppuseminaarin olisi kyllä kyennyt pitämään, vaikka ei ko. työtä olisikaan itse tehnyt.

Joskus aikoinaan minä oikoluin silloin poikaystäväni opinnäytetyön ja korjasin virheet. Monessa kohtaa kävikin niin, että sain muotoilla lauseet tai kokonaiset kappaleet kokonaan uusiksi. En silti koe, että minä olisin sen työn varsinaisesti tehnyt :)

Juuri tätä minäkin tarkoitin tuossa aiemmin, että itse tekstin kirjoittaminenhan ei ole niin vakavaa, eihän se ole varsinaista työn tekemistä, vaan tekstinkäsittelyä ja kielenhuoltoa. Ja kaverilla oikoluettamistahan jopa suositellaan opinnäytetöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28469584:
Juuri tätä minäkin tarkoitin tuossa aiemmin, että itse tekstin kirjoittaminenhan ei ole niin vakavaa, eihän se ole varsinaista työn tekemistä, vaan tekstinkäsittelyä ja kielenhuoltoa. Ja kaverilla oikoluettamistahan jopa suositellaan opinnäytetöissä.

Ja meillä luki ope joka teki korjausmerkinnät äidinkielen osalta. Sisältöön ja sen käsittelyyn ei tietenkään puuttunut.

Meillä olisi ainakin ihan hyvin voinut joku toinen tehdä toisen työn. Seminaariin tehtiin seminaarityö, josta sitten vasta ruvettiin muokkaamaan gradua. Seminaarityön pituus oli n. 20 sivua. Se työ opponoitiin, mutta senkin olisi kyllä joku toinen voinut kirjoittaa helposti. Eikä tuo opponointi niin erikoista ollut. Gradun kypsyysnäyte on nykyään työn tiivistelmä, joten se tehdään kotona. Eli senkin voi kirjoittaa kuka tahansa. Näin meillä yliopistossa.

[QUOTE="vieras";28469475]Turha käräyttää ellei mies ole lääketieteen kandi. Muilla aloilla yliopostotutkinnot ovat yhtä tyhjän kanssa.[/QUOTE]

siinä kans varsinainen asiantuntija. Lääketieteellisessä ei tehdä gradua, vielä vähemmän kandi, joka on pätevä vasta aloittamaan kliiniset opinnot. Lisuriksi ei tehdä kummoista kirjallista työtä, mitäpä hyötyä siitä lääkärin työssä ois...

[QUOTE="vieras";28469475]Turha käräyttää ellei mies ole lääketieteen kandi. Muilla aloilla yliopostotutkinnot ovat yhtä tyhjän kanssa.[/QUOTE]

Harmittaako, kun et itse ole viitsinyt opiskella peruskoulua pidemmälle?

[QUOTE="vieras";28469722]En tiedä onko verrattavissa tuohon, mutta mä teen usein miehen puolesta työhakemuksia...olen suulaampi ja juttua tulee paperille paremmin kuin miehellä.[/QUOTE]

Eiminusta oikein voi verrata. Mun mielestä toi on selkeää huijausta, tuo työhakemusten tekeminen vain auttamista.

[QUOTE="Jenis";28469889]Totta kai on huijausta, aiheuttaisi työn hylkäämisen jos tulisi ilmi.

Enkä kyllä muutenkaan tajua tuollaista hyväksikäyttöä, en alkais ikinä tehdä tuollaista työtä toisen puolesta/nimellä.[/QUOTE]

No jos kuule on valmistuminen siitä kiinni ja hommasta ei tahdo tulla oikein mitään? Tää mies on ihan fiksu ja todella hyvä työssään. Ei kuitenkaan ole sellainen tyyppi, että jaksaisi tommosia asioita tehdä aina niin hyvin ja tekstin tuottaminen vaikeeta, ainakin jos pitää lähteitä käyttää. Vapaasti tulee kyllä...

Noilla oli se tilanne, että ukolla nousi palkka tonnin kuussa kun sai paperit. Lisäksi hyvin vähän aikaa valmistumisen jälkeen sai vielä parempia hommia. Tästä on nyt kaksi vuotta. Jos vaimo ei olis auttanut (lievästi ilmaistuna), niin ukolla ei olis papereita ja se vääntäis tota edellistä duunia jollain 2500 euron kuukausipalkalla. Nyt se sitten tekee mielekästä työtä yli 5000 euron kk-palkalla. Että siitä voi miettiä.

Hassua, että kauheesti tuntuu kaikilla olevan jopa AMK:ssa kaiken maailman seminaareja ja opponentteja. Siis mä vaan palautin tuon työn valmiina versiona ohjaajalle ja tarkastajalle. Ei mitään seminaareja sun muita. Nopeesti ohjaajalle joskus selitin työn aiheen ja viitekehyksen ihan pöydän ääressä. Muutaman kerran lähetin ohjaajalle työn väliversioita. Ei se niihin paljoo kommentoinut. Käytännössä tein siis työn kokonaisuudessaan ihan yksin ja lähetin sitten valmiin version ohjaajalle ja tarkastajalle.

Nelonen siitä tuli silti.

Yhteistyössä