Mun kaveri teki miehensä gradun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lila81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä miten erilaisia nuo semmat ovat yliopistossa, mutta ainakin AMK:ssa aika alkeellisella tasolla. Väitän, että mun opinnäytetyöseminaarin olisi voinut pitää aikalailla kuka tahansa, joka vain olisi lukenut opinnäytetyön riittävän hyvin.

Toki AMK-tason opparilla ja gradulla on varmaan eroa muutenkin..

En ymmärrä miksi pitää koko ajan mollata noita AMK lopputöitä. Monet lopputyöt tehdään jollekin firmalle, kuten minäkin tein insinööri työni. Ihan tein työtä labrassa sekä analysoin tulokset jne. kaikki siihen kuuluvat jutut eli tutkin sellaista mitä firma halusi. Mieheni on työn ohella suorittanut ylemmän AMK tutkinnon ja kyllä siihen on ihan työtä saanut tehdä. "kotitehtäviä" oli tosi paljon ja lopputyönsä hän tekee nykyiseen työpaikkaansa eli ihan täyttä asiaa tulee hänen opinnäytetyönsä olemaan eikä mitään keksimällä keksittyä huuhaata.

Uskallan väittää että meidän tekemämme lopputyöt pesevät monet gradut mennen tullen.

Mutta vastaus tähän että onpa luuseri mies kun ei edes graduaan osaa itse tehdä.

[QUOTE="vieras";28469454]Musta on tosi kivaa, että puolisot auttaa toisiaan tuollaisissa pikkujutuissa :D[/QUOTE]

Näin. Oikoluin mieheni insinöörityön, korjasin sen oikeastaan alusta lähtien ja rakensin uusiksi ja tein siitä englanninkielisen tiivistelmän. Moni tuntemani pariskunta tekee yhtestyötä yhteistä tulevaisuutta ajatellen.

Onko se sitten niin kamalan väärin. Paskat.

Heh mä tein ton työn silleen, että otin kaverin hyvän arvosanan saaneen opinnäytetyön ja kirjoitin sen "uusiksi". Siis kun se oli tehty yhdelle yritykselle, niin vaihdoin vain yrityksen nimen ja jotain juttuja. Joissakin tapauksissa muutamat kappaleet oli ihan identtisiä, mitä nyt sanajärjestyksiä vaihdoin tms.

Yhteensä tuli todella nopeesti tehtyä. Tietysti "hidasteli" kun tein yhteistyötä ohjaajan kanssa... Ja jotain juttuja korjasin erilaiseksi ohjaajan mukaan. Ja siis... kyllähän muutin ne jutut vastaamaan omaa kohdefirmaa...

Hassua, että kauheesti tuntuu kaikilla olevan jopa AMK:ssa kaiken maailman seminaareja ja opponentteja. Siis mä vaan palautin tuon työn valmiina versiona ohjaajalle ja tarkastajalle. Ei mitään seminaareja sun muita. Nopeesti ohjaajalle joskus selitin työn aiheen ja viitekehyksen ihan pöydän ääressä. Muutaman kerran lähetin ohjaajalle työn väliversioita. Ei se niihin paljoo kommentoinut. Käytännössä tein siis työn kokonaisuudessaan ihan yksin ja lähetin sitten valmiin version ohjaajalle ja tarkastajalle.

Nelonen siitä tuli silti.

Minua taas on ihmetyttänyt tällä palstalla aina opinnäytetöiden helppous. :D Usein täällä on niitä keskusteluja, joissa kysellään kauanko opinnäytetyön tekemisessä meni, ja suuri osa vastaa, että kaksi viikkoa tai jotain sinne päin. Meillä opinnäytteeseen AMK:ssa kuului alkuseminaari keväällä, väliseminaari ja loppuseminaari opponointeineen syksyllä, kirjallinen alkuraportti alkuseminaarin yhteydessä, ohjaajan kanssa tapaamisia ja se kirjallinen raportti. Eihän tuota ole millään mahdollista saada pakettiin kahdessa viikossa. Mutta tosiaan olen tällä palstalla oppinut, että joillakin se opinnäytetyö on pelkästään se kirjallinen raportti ilman mitään välihässäköitä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28469991:
Minua taas on ihmetyttänyt tällä palstalla aina opinnäytetöiden helppous. :D Usein täällä on niitä keskusteluja, joissa kysellään kauanko opinnäytetyön tekemisessä meni, ja suuri osa vastaa, että kaksi viikkoa tai jotain sinne päin. Meillä opinnäytteeseen AMK:ssa kuului alkuseminaari keväällä, väliseminaari ja loppuseminaari opponointeineen syksyllä, kirjallinen alkuraportti alkuseminaarin yhteydessä, ohjaajan kanssa tapaamisia ja se kirjallinen raportti. Eihän tuota ole millään mahdollista saada pakettiin kahdessa viikossa. Mutta tosiaan olen tällä palstalla oppinut, että joillakin se opinnäytetyö on pelkästään se kirjallinen raportti ilman mitään välihässäköitä.

No ei se meilläkään kauheen nopeesti mennyt. Musta tuntuu, että tosi suuria eroja on eri AMK:illa. Niinkuin varmaan yliopistoillakin. Musta ainakin tuntuu, että jotkut sairaanhoitajat (AMK) tekee aina parityönä jonkun ihan naurettavan Survey-kyselyn, jota sitten tulkitsevat miten tulkitsevat. Sitten joissakin tapauksissa (ainakin liiketaloudessa) opinnäytetyön on ihan kelpo tekeleitä, sisältäen jopa omaa ajattelua.

Siis onhan se nyt muutenkin huvittavaa, että jonkun ihan kökösti tehdyn kyselyn perusteella voi tommosen työn tehdä. Mutta kaipa se on tärkeempi saada ihmisiä ulos sieltä koulusta nopeesti.

No ei se meilläkään kauheen nopeesti mennyt. Musta tuntuu, että tosi suuria eroja on eri AMK:illa. Niinkuin varmaan yliopistoillakin. Musta ainakin tuntuu, että jotkut sairaanhoitajat (AMK) tekee aina parityönä jonkun ihan naurettavan Survey-kyselyn, jota sitten tulkitsevat miten tulkitsevat. Sitten joissakin tapauksissa (ainakin liiketaloudessa) opinnäytetyön on ihan kelpo tekeleitä, sisältäen jopa omaa ajattelua.

Siis onhan se nyt muutenkin huvittavaa, että jonkun ihan kökösti tehdyn kyselyn perusteella voi tommosen työn tehdä. Mutta kaipa se on tärkeempi saada ihmisiä ulos sieltä koulusta nopeesti.

Niin ja lähinnä olen ihmetellyt tällä palstalla sitä, että se työ on suurimmalle osalle sama, kuin se kirjallinen lätyskä ja siitä sitten mittaillaan, miten kauan kukin on sitä näpytellyt. Meillä helpoin vaihe oli se teoriaosuus ja raportin kirjoittaminen. Eniten aikaa meni toimeksiantajan ja muiden työhön liittyvien eri tahojen kanssa säätämiseen, lähteiden etsimiseen, aiheen rajaukseen ja sellaisiin asioihin. Aihe kun oli sellainen, että kirjallisuutta ei ole ja toimeksiantajakaan ei oikein tiennyt mitä halusi ja mitä tietoja meille halusi antaa.

[QUOTE="ap";28469942]No jos kuule on valmistuminen siitä kiinni ja hommasta ei tahdo tulla oikein mitään? Tää mies on ihan fiksu ja todella hyvä työssään. Ei kuitenkaan ole sellainen tyyppi, että jaksaisi tommosia asioita tehdä aina niin hyvin ja tekstin tuottaminen vaikeeta, ainakin jos pitää lähteitä käyttää. Vapaasti tulee kyllä...

Noilla oli se tilanne, että ukolla nousi palkka tonnin kuussa kun sai paperit. Lisäksi hyvin vähän aikaa valmistumisen jälkeen sai vielä parempia hommia. Tästä on nyt kaksi vuotta. Jos vaimo ei olis auttanut (lievästi ilmaistuna), niin ukolla ei olis papereita ja se vääntäis tota edellistä duunia jollain 2500 euron kuukausipalkalla. Nyt se sitten tekee mielekästä työtä yli 5000 euron kk-palkalla. Että siitä voi miettiä.[/QUOTE]

Voihan sitä perustella itselleen miten haluaa, mutta huijausta se on silti. Aika moni pystyy vapaasti kirjoittamaan vaikka mitä, mutta kun akateemisen opinnäytteen idea on osoittaa ne AKATEEMISET perustaidot. Mutta jos raha ratkaisee, niin sittenhän huijauskin on sallittua :D

[QUOTE="vieras";28469475]Turha käräyttää ellei mies ole lääketieteen kandi. Muilla aloilla yliopostotutkinnot ovat yhtä tyhjän kanssa.[/QUOTE]

lääketieteen saralla tätäkin tapahtuu.

Varmaan tosta oli hyötyä tulevaisuutta ajatellen, mutta mulle tuli mielee pyyhkiikö kaverisi miehensä takapuolen ja voitelee leivätkin valmiiksi? Jos ei mies tai nainen sen vertaa vaivaudu että hoitaa opiskelunsa alusta loppuun itse ei se varmaan viitsi mitään arkipäivän juttujakaan hoitaa

Kai oot ilmoittanut asiasta eteenpäin?
Kenelle ja miksi?

Pöh kuule, tätä tämä on. Arkipäivää. Liukuhihnamaisterit vaan uunsita ulos ja lisärahoitusta nuppiluvun mukaan yliopistolle. Ei sitä gradulla kukaan töitä hae tai saa. Olisi ilomielin antanut jonkun tehdä munkin graduni, jos joku siihen paskaan olisi valmis ollut kätensä lykkäämään.

Tuossa ap:n tapauksessa, jos nyt ihan asiaa pohditaan, ei pystytä asia mitenkään todistamaan. Puoliso varmaan vapaasta tahdosta homman teki, ja kysyttäessä tuskin myöntää. Ja on se valmistunut ilmeisen vakuuttavasti prosessiin osallistunut, jos on kypsärinkin selvittänyt.

Ei tämä mikään uutinen ole. Itsekin tiedän pari tapausta, joissa muut ovat keränneet aineiston ja siloittaneet tietä vähän muissakin kohdissa.

Joo jollekkin on lopputyön teko helppoa kuin vettä vaan. Mutta mulle ei ollu. Kaksi vuotta se projekti kesti, tietysti suurin osa ajasta oli ihan nollaa kun ei vaan osannu. Olis pitäny joku opas lukee ennen työtä. Kumminkin sitten sain sen puserrettua ja olen ihan helvetin ylpee. Ja ei ollut turha. Opin siinä enemmän kuin muilla kursseilla yhteensä.

Mutta kyllä se on totta, että jokku sepustukset ovat ihan nollaa. Ensin kirjoitetaan kyllä pitkiä pätkiä teoriaa. Sitten on se empiria-osuus jossa tuota teoriaa ei sovelleta millään tavalla vaan ladataan tosiaan jonkun naurettavan kyselyn tulokset vailla minkäänlaista johdonmukaisuutta.

Mutta siis oikeesti, suurin osa kaiken maailman tradenomeista kyllä suuntautuu semmosiin hommiin, että ei tuollaisella osaamisella ole edes merkitystä. Itselle kävi toisin, pääsin heti sellaisiin hommiin jotka tuntuivat olevan suoraa jatkoa opinnäytetyölle.

Nyt kun on huomannut, että rahkeita olis vähän muuhunkin, niin vankasti harkitsen jatko-opintoja.

[QUOTE="Oppari";28470663]
Mutta kyllä se on totta, että jokku sepustukset ovat ihan nollaa. Ensin kirjoitetaan kyllä pitkiä pätkiä teoriaa. Sitten on se empiria-osuus jossa tuota teoriaa ei sovelleta millään tavalla vaan ladataan tosiaan jonkun naurettavan kyselyn tulokset vailla minkäänlaista johdonmukaisuutta.[/QUOTE]

Olen aikoinaan ohjannut pari-kolmekymmentä gradua ja totta on, että noitakin mahtui joukkoon. Ei auttanut, vaikka kuinka moneen kertaan koetti asiaa esimerkkien kanssa selventää. Tai ehkä en vaan osannut ohjata?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28470705:
Olen aikoinaan ohjannut pari-kolmekymmentä gradua ja totta on, että noitakin mahtui joukkoon. Ei auttanut, vaikka kuinka moneen kertaan koetti asiaa esimerkkien kanssa selventää. Tai ehkä en vaan osannut ohjata?

Ei vaan kaikilla henkiset resurssit riitä. Tuskin se sun vikas oli.

[QUOTE="vieras";28469971]Näin. Oikoluin mieheni insinöörityön, korjasin sen oikeastaan alusta lähtien ja rakensin uusiksi ja tein siitä englanninkielisen tiivistelmän. Moni tuntemani pariskunta tekee yhtestyötä yhteistä tulevaisuutta ajatellen.

Onko se sitten niin kamalan väärin. Paskat.[/QUOTE]

Yhteistyötä yhteistä tulevaisuutta ajatellen... valheelle perustuva tulevaisuus. Surullista ja väärin. Oikoluku on eri asia kuin kirjoittaa toisen puolesta. Toisen puolesta kirjoittaminen on väärin.

Luulis painavan syyllisyyden loppuelämän jos ei oo omaa lopputyötään itse tehnyt. Se on vähän niin kuin ois valetutkinto.

Hah hah mitä paskaa. Onhan siinä iso osa muita juttuja. Hah hah. Vain joku nainen voi olla näin itseään syyllistävä. Ja ihmekkös ettei sitten mihinkään edetä työuralla vaikka oltiin niin kilttiä ja kunnollista siellä koulussa... hah hah.

Yhteistyössä