mun käy sääliks serkkuani..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nöppönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nöppönen

Aktiivinen jäsen
13.05.2005
22 173
1
36
lähti vasta kouluun vieraalle paikkakunnalle ja aika kauas kotoa. isänsä on alkanut äkkäilemään tälle serkulleni kuinka hänen muuttoonsa on mennyt paljon rahaa eikä aio maksaa tyttärensä koulukirjoja. serkku ei saa opintotukea, koska on alaikäinen eikä isä aio ilmeisesti antaa lapsilisä rahoja tyttärelleen vaikka ne hälle kuuluu kun on kirjoilla muualla. opintolainan serkku sai, mutta tarvitsee pankissa asioidakseen valtakirjan vanhemmiltaan (siis kun pankki siirtyy toiselle paikkakunnalle) ja on kotiinsa menossa vasta kk päästä. elatusmaksut yrittää serkun äiti saada menemään suoraan tyttärensä tilille. isänsä oli haukkunut serkun ja käskenyt menemään terapiaan kun ei kuulemma ymmärrä et sellaista se opiskelija elämä on, et ollaan ilman rahaa. serkku itkee silmät päästään uudessa vieraassa paikassa, isänsä sanojen jälkeen.. että ärsyttää hänen puolestaan ja käy sääliksi kun isänsä (mun eno) osaa olla tuollainen tollo välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Jarkyttavia vanhempia kylla. On kylla pokkaa pitaa ne lapsilisat itse, vaikka tytar itse ne rahat tarvitsisis, jos isa ei kerran kirjojakaan aio maksaa.

niimpä.. ja äitipuolellansa on varmasti lusikka tässä sopassa, sitä tyttöähän ei saa auttaa vaik mikä olis. nehän ehdotti ihan pokalla mun siskolle et serkku olis muuttanut heille kolmeks vuodeks :o

ja kun muuttoon oli mennyt tältä isältä alle 400e, toisaalta iso raha, mut eipä sillä paljon saa tänä päivänä. tietokoneen opintoja varten oli hommannut äiti, sängyn sai kotoaan mukaan. pöydän ja tuolin osti tyttö itse kirpputorilta, maton ja keittiö tarvikkeet myös (onneksi oli kesällä töissä).. en edes ymmärrä mihin sillä on mennyt muka niin paljon rahaa, muuttoautonkin lainasivat enon kaverilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkäikäinen serkkusi on? 17vuotiaana saa jo opintotukea, mut muistelen että 16v tyttöni sai asumislisää

16v vielä ens vuoden alkuun asti.. maaliskuussa täyttää 17v. asumislisää saa mut se menee luonnollisesti vuokraan.

Onneksi koulu on ilmainen ja saa kerran päivässä ilmaisen aterian. Toivottavasti saa edes osan kirjoista lainattua kirjastosta. Voiko hän tienata jollain vkonlopputyöllä itselleen rahaa (lastenkaitseminen tms? paikkakuntalaiset kaksplussalaiset ehkä tarvisi joskus apua korvausta vastaan?) Ihme isä kyllä kun noin hylkää lapsensa :(

Lisäksi serkkusi kannattaa kääntyä seurakunnan puoleen, jos sais jotain avustusta + mahdollisia eu-ruokapaketteja kysellä. Kerran isästä ei muuta iloa ole kuin lapsensa alkuunsaattamisessa 16v sitten :/

Voihan :( En mä tässä tapauksessa suris kirjoja. Tärkeempää on että saa ruuan ja välttämättömät menot maksettua. Saako koulusta tosiaan ilmaisen aterian? Se auttaa jo kummasti.

Ainakin osan kirjoista pystyy tosiaan lainaamaan, ja varmasti käytettynä saa halvalla. Serkkusi on vielä kovin nuori, aika raju aloitus itsenäiseen elämään. Mut esim. jatko-opinnoissa harva ostaa kirjansa, niitä tulee niin plajon että pakko niitä on lainata, vaikka aina ei kaikkai onnistukaan saamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sister:
Voihan :( En mä tässä tapauksessa suris kirjoja. Tärkeempää on että saa ruuan ja välttämättömät menot maksettua. Saako koulusta tosiaan ilmaisen aterian? Se auttaa jo kummasti.

Ainakin osan kirjoista pystyy tosiaan lainaamaan, ja varmasti käytettynä saa halvalla. Serkkusi on vielä kovin nuori, aika raju aloitus itsenäiseen elämään. Mut esim. jatko-opinnoissa harva ostaa kirjansa, niitä tulee niin plajon että pakko niitä on lainata, vaikka aina ei kaikkai onnistukaan saamaan.

yhden ruoan saa koulussa, luojan kiitos. käytettyjä kirjoja on siskoni kysellyt tuttaviltaan, osan ainakin saa sitä kautta. sehän siinä onkin, kun ekaa kertaa lähtee pois kotoa niin lähtö on sit tollaista. ikävä kuitenkin vaivaa ja sit tollaista päälle :/

Olisi se kuitenkin varmasti ihan kiva muuttaa kotoa ilman kamalia haukkuja, ja heti miettia, mista saa seuraavan aterian. jos tyttoa kannustettaisiin positiivisesti, varmasti kouluintokin olisi erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Olisi se kuitenkin varmasti ihan kiva muuttaa kotoa ilman kamalia haukkuja, ja heti miettia, mista saa seuraavan aterian. jos tyttoa kannustettaisiin positiivisesti, varmasti kouluintokin olisi erilainen.

niimpä. kun itsellä olis enemmän rahaa niin antaisin, tällä hetkellä vaan ei onnistu sellainen millään.

Eikö eka vuosi ole aika paljon lukuhommia? Jaksaisko hän tehdä jotain osa-aikaista tai keikkatyötä? rankkaa on ja tulee olemaan, kun täyttää 17v ni vähän helpottaa, toivottavasti jaksaa sinne asti :)

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö?:
Pääseekö lähihoitaja koulutukseen nykyään jo 16 vuotiaana?
Aiemmin ainakin oli muistaakseni korkeampi ikäraja??
Vai onko koulu Porvoossa?

on päässy jo useamman vuoden ajan suoraan peruskoulusta, kannattasko pysyä ajan tasalla ennenkuin rupeaa...