Mun lapseni ei saa nyt seiskalla ollenkaan läksyjä kotiin

No miten tohon nyt kommentois...meidän likkojen opettaja sanoi jo viime vuonna että läksyjä tulee päivittäin paitsi pyritään että vk-lopuksi ei anneta läksyjä, et jos mukust toista väittää ni puhuvat omiaan. likat nyt 7 ja 9 luokilla.

Eli jos opettaja ei oo sulle erikseen tuosta maininnut ni ei kannata heti uskoo mitä se teini höpöttää!

Meillä yläasteen vanhempainillassa erikseen painotettiin, että kotiläksyjä tulee :) Eli lapsi tuossa iässä kuvittelee ettei tule :) Opiskelu yläasteella on niin erilaista!

Kiva juttu!
Minusta siinä koulussa istumisessa onkin ihan tarpeeksi, miksi kotiinkin pitää tuoda koulutöitä. Läksyistä vois luopua kokonaan.
Miksi siellä koulussa istutetaan lapsia päivät pääksytysten n.kymmenen vuotta, jos siellä ei niitä tietoja opita.

Musta on tullu erittäin kouluvastanen, oon nyt alkanut miettiä kunnolla miten järjetön koko peruskoulusysteemi on. Lapset istuu pulpeteissa parhaan lapsuutensa, kun niiden pitäs olla ulkona ja leikkiä. Kammottavaa kun oikein miettii.

Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;21902160:
Mä en tiedä minkälaisia te olette vanhempina, mä kyllä kuulin tän ihan opettajan suusta, päinvastoin lapsi ei edes maininnut asiasta.

Opettajan? Meillä oli ainakin ylä-asteella monta opettajaa ja läksyistä luistaminen oli todella helppoa. Kiva oli sitten mennä korkeakouluun kun joutuikin tekemään niitä läksyjä..

Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;21902160:
Mä en tiedä minkälaisia te olette vanhempina, mä kyllä kuulin tän ihan opettajan suusta, päinvastoin lapsi ei edes maininnut asiasta.
Tarkoititko ap avausviestissäsi, ettei juuri sinun lapsesi saa läksyä vai ettei heidän luokkansa saa läksyä? Haluatko kertoa tarkemmin? Lapsellasihan on monia opettajia, voiko yksi sanoa muittenkin opettajien puolesta, ettei lapsellesi tule läksyä? Olen pahoillani aiemmista vastauksistani, mikä minä olen epäilemään sanaasi. Mutta kuulisin mielelläni enemmän tästä.

Tarkoititko ap avausviestissäsi, ettei juuri sinun lapsesi saa läksyä vai ettei heidän luokkansa saa läksyä? Haluatko kertoa tarkemmin? Lapsellasihan on monia opettajia, voiko yksi sanoa muittenkin opettajien puolesta, ettei lapsellesi tule läksyä? Olen pahoillani aiemmista vastauksistani, mikä minä olen epäilemään sanaasi. Mutta kuulisin mielelläni enemmän tästä.

Anteeksi töykeyteni! :)
mun lapsellani on vain muutamassa aineessa eri opettaja, kuten esim musiikki. Toki JOSKUS varmasti laittavat kotitehtäviä, mutta opettaja kertoi että mikäli lapset ( koko luokka ) edistyvät opinnoissaan jne, ei läksyä tule. Ja kokeisiin lukemisesta puhuttiin myös, hänestä lapsen pitää oppia aidosti eikä vaan opetella kirjasta ulkoa tiettyjä juttuja.
Koulumenestykseenhän ei vaikuta se, paljonko sulla on läksyjä ja oletko nyt lukenut sen äikän kirjan kannesta kanteen...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;21902678:
Anteeksi töykeyteni, mun lapsellani on vain muutamassa aineessa eri opettaja, kuten esim musiikki. Toki JOSKUS varmasti laittavat kotitehtäviä, mutta opettaja kertoi että mikäli lapset ( koko luokka ) edistyvät opinnoissaan jne, ei läksyä tule. Ja kokeisiin lukemisesta puhuttiin myös, hänestä lapsen pitää oppia aidosti eikä vaan opetella kirjasta ulkoa tiettyjä juttuja.
Koulumenestykseenhän ei vaikuta se, paljonko sulla on läksyjä ja oletko nyt lukenut sen äikän kirjan kannesta kanteen...
Onkohan kyseessä aika pieni koulu, jos opettajia ei ole kovin montaa? Minulla on nyt yksi lapsi peruskoulun kahlannut läpi ja toinen on loppusuoralla, heillä on kyllä aina ollut enemmän läksyjä, kuin ovat antaneet ymmärtää. Sitten on vähän paniikissa välillä lukeneet kokeisiin, joten omaa vikaahan se on. Minusta läksyissä on se hyvä puoli, että asioita tulee kerrattua. Meillä ainakin ovat pojat sen verran tasapaksuja tapauksia, että kerrasta eivät vaativammat asiat jää mieleen, etenkään aineista, jotka eivät niitä mieluisampia ole:) joten läksyillä on selkeä tarkoitus heille ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;21902716:
Ei narraa :D esikoisellakin tuli aikoinaan todella vähän läksyjä seiskalla ja nyt on tuo 13v samassa koulussa ja yhtä vähän tulee kotiin asti tehtäviä. :) Pojat ehtivät tehdä tunnin lopussa ja välitunnilla suurimman osan läksyistä.

Mutta tulihan niitä silloin, ehtivät vain tehdä ne ennen kotiintuloa:DNiin meilläkin pojat useimmiten tekevät, ruokavälitunnilla monesti.

Minusta ainakin kielten opiskelussa läksyjen tekeminen on tärkeää - sanoja ei opi kuin lukemalla niitä - ja siihen ei riitä tunnit koulussa - tähän tarkoitukseen niitä on auttamattomasti liian vähän.

Mutta tulihan niitä silloin, ehtivät vain tehdä ne ennen kotiintuloa:DNiin meilläkin pojat useimmiten tekevät, ruokavälitunnilla monesti.

Tulee joo joskus, mutta erittäin vähän, kysyttiin silloin esikoisen aikaan vanhempainillassakin etteikö läksyjä oikeasti tule. Opettajat vakuuttelivat asian olevan noin ja uskottavahan se oli. Minusta muutenkin oppilas oppii parhaiten olemalla tunnilla 'hereillä' ei ulkolukuna, esim esikoinen ei ole lukemalla lukenut kokeisiin koskaan. :)

Niin, jos oikein ruvetaan vääntämään, niin eikö tässäkin opeteta jo pienestä pitäen tuomaan myös sitten aikuisiällä niitä töitä kotiin, vaikkei pitäisi.

Jotain pieniä läksyjä silloin tällöin ihan ok, mutta jos hukutetaan muksut kotitehtäviin, niin se ei ole enää hauskaa ja alkaa vaatimaan veronsa myös opiskelun mielekkyydestä :whistle:

Toki kokeisiin lukeminen kuuluu minusta kuvioon.

Viimeksi muokattu:
Mä olen myös sitä mieltä, että läksyjen annon voisi lopettaa. Varsinkin yläkoulussa on hyvin usein 7 tunnin koulupäiviä, 6 ainakin. Eikös siinä jo ole tarpeeksi. Ja se pulpetissa istuminen, hiljaa kuunteleminenkin käy kyllä työstä. Mielestäni koulujen pitäisi panostaa siihen, että opetussuunnitelman mukaiset asiat saadaan opetettua siellä koulussa. Olkoonkin siellä vaikka sitten niitä itsenäisen harjoittelun tunteja..

Eihän monikaan aikuinenkaan työ töitään kotiin. Tai se ei ainakaan ole hyväksi.

Lapsilleni en tietenkään ole tätä asiaa julki tuonut, mutta vahvasti sitä mieltä olen. Enkä kyllä ole puuttunut heidän läksyjen tekoon eka luokan jälkeen. Tekevät jos tekevät.. (luultavasti tekevät linja-autossa matkalla kouluun).

Eikä ole koulumenestykseen vaikuttanut. Molemmilla oli yli 9 keskiarvot keväällä.

Seiskaluokkalaisella yleensä monta eri opettajaa...eriaineita opettavat eri opettajat eikä niin kuin ala-asteel jossa suurimmaks osaks 1 opettaja.

Epäilen suuresti etteikö 7luokkalainen saisi ollenkaan läksyjä :rolleyes:

Ite 8luokkalaisen pojan äiti joten jotai kokemusta ylä-aste elämästä...muustakin ku aikoinaan omasta jolloin ei tullut ikinä läksyi ku ne kopsattiin enne tunninalkuu niilt joille läksyi tuli :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Näin pitäisi olla kaikilla;21902989:
Mä olen myös sitä mieltä, että läksyjen annon voisi lopettaa. Varsinkin yläkoulussa on hyvin usein 7 tunnin koulupäiviä, 6 ainakin. Eikös siinä jo ole tarpeeksi. Ja se pulpetissa istuminen, hiljaa kuunteleminenkin käy kyllä työstä. Mielestäni koulujen pitäisi panostaa siihen, että opetussuunnitelman mukaiset asiat saadaan opetettua siellä koulussa. Olkoonkin siellä vaikka sitten niitä itsenäisen harjoittelun tunteja..

Eihän monikaan aikuinenkaan työ töitään kotiin. Tai se ei ainakaan ole hyväksi.

Lapsilleni en tietenkään ole tätä asiaa julki tuonut, mutta vahvasti sitä mieltä olen. Enkä kyllä ole puuttunut heidän läksyjen tekoon eka luokan jälkeen. Tekevät jos tekevät.. (luultavasti tekevät linja-autossa matkalla kouluun).

Eikä ole koulumenestykseen vaikuttanut. Molemmilla oli yli 9 keskiarvot keväällä.

Entäs jos keskiarvo alkaisi vitosella tai kuutosella? Etkö silloinkaan puuttuisi läksyjen tekoon/tekemättä jättämiseen?

Pulpetissa istuminen ja hiljaa kuunteleminen käy kyllä varmasti työstä mutta ei oppimisesta (no ehkä muutamalle poikkeustapaukselle). Asioiden sisäistämiseen yleensä vaaditaan toistoa, harjoittelua ja asiaan paneutumista, jota on hyvä tehdä myös kotona. Opiskelua (oli se sitten ala/yläkoulussa/lukiossa/ammatillisissa kouluissa/yliopistossa/ jne) on vähän väärin verrata työntekoon.

Yhteistyössä