Mun lapseni ei saa nyt seiskalla ollenkaan läksyjä kotiin

Entäs jos keskiarvo alkaisi vitosella tai kuutosella? Etkö silloinkaan puuttuisi läksyjen tekoon/tekemättä jättämiseen?

Pulpetissa istuminen ja hiljaa kuunteleminen käy kyllä varmasti työstä mutta ei oppimisesta (no ehkä muutamalle poikkeustapaukselle). Asioiden sisäistämiseen yleensä vaaditaan toistoa, harjoittelua ja asiaan paneutumista, jota on hyvä tehdä myös kotona. Opiskelua (oli se sitten ala/yläkoulussa/lukiossa/ammatillisissa kouluissa/yliopistossa/ jne) on vähän väärin verrata työntekoon.

En puuttuisi. Toisella lapsista ala-asteella olikin keskiarvo lähellä kuutosta. Tietysti kokonaisvaltaisesti mietitittiin mistä nuo alhaiset numerot johtuivat. Kokeisiin lukeminen on mielestäni kuitenkin tärkeää. Ja siihen panostettiin enemmän. Oikeaan opiskelutekniikkaan. Ja siihen tunnilla opiskeluun. Läksyihin en silloinkaan puuttunut.

Ja tosiaan opiskelua on väärin verrata työntekoon, koska se on paljon raskaampaa kun töissä käyminen. Työelämässä pääsee paljon helpommalla.

Alkuperäinen kirjoittaja näin pitäisi olla kaikilla;21903135:
Ja tosiaan opiskelua on väärin verrata työntekoon, koska se on paljon raskaampaa kun töissä käyminen. Työelämässä pääsee paljon helpommalla.

Tämä on toisaalta ihan totta. :) Töissä on sinänsä helpompaa, kun yleensä työtä tehdään toista (=työnantajaa) varten. Opiskellessa kaikki työ (=tietojen ja taitojen kartuttaminen) on pelkästään itseä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;21902678:
Anteeksi töykeyteni! :)
mun lapsellani on vain muutamassa aineessa eri opettaja, kuten esim musiikki. Toki JOSKUS varmasti laittavat kotitehtäviä, mutta opettaja kertoi että mikäli lapset ( koko luokka ) edistyvät opinnoissaan jne, ei läksyä tule. Ja kokeisiin lukemisesta puhuttiin myös, hänestä lapsen pitää oppia aidosti eikä vaan opetella kirjasta ulkoa tiettyjä juttuja.
Koulumenestykseenhän ei vaikuta se, paljonko sulla on läksyjä ja oletko nyt lukenut sen äikän kirjan kannesta kanteen...

Itse asiassa saat olla todella iloinen, että lapsellesi on osunut kohdalle opettaja, joka selvästi on motivoitunut saamaan lapset oppimaan, ei vain teeskentelemään oppimista. Pahoin pelkään, että monessa tapauksessa tämä ei edes onnistuisi kun opettajat ovat yläkouluissa yleensä joka aineessa eri henkilöitä ja toisaalta moni opettaja on ehkä niin urautunut, ettei osaisi/uskaltaisi edes yrittää samaa kuin lapsesi opettaja.

Ala-asteella tehtiin kuunnelmia, pienoismalleja ja näytelmiä, esim. historia eri tapahtumista. Ylä-asteella oli jokaiselle aineelle oma opettaja, usein läksyt ehti tehdä välitunneilla ja muilla tauoilla. Ei tunnit ollut vain paikoillaan istumista hiljaa, ei todellakaan, asioista keskusteltiin ja fysiikassa esim. tehtiin kaikenlaisia kokeita. Jos on ammattitaitoisia opettajia niin käyttävät erilaisia opetusmenetelmiä opetuksessa. Koulu oli kaikin puolin mukavaa.

Meillä saa aina tuo 9-luokkalainen läksyjä. Nuorempi veljensä on 8:lla, mutta pienluokalla, eikä koskaan saa läksyjä. Ope sanoikin että riittää, että tekee koulussa tarpeeksi. meidän poika on pienluokalla paniikkihäiriön takia, ja osaa ihan hyvin, mutta liian iso luokka saa paniikkihäriön pahentumaan, pienluokassa ja tietysti lääkityksellä pysyy hyvin aisoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;21902678:
Anteeksi töykeyteni! :)
mun lapsellani on vain muutamassa aineessa eri opettaja, kuten esim musiikki. Toki JOSKUS varmasti laittavat kotitehtäviä, mutta opettaja kertoi että mikäli lapset ( koko luokka ) edistyvät opinnoissaan jne, ei läksyä tule. Ja kokeisiin lukemisesta puhuttiin myös, hänestä lapsen pitää oppia aidosti eikä vaan opetella kirjasta ulkoa tiettyjä juttuja.
Koulumenestykseenhän ei vaikuta se, paljonko sulla on läksyjä ja oletko nyt lukenut sen äikän kirjan kannesta kanteen...

Saman tyyppisesti meilläkin. toki toisinaan on tehtäviä jostain aineesta, kasiluokkalaisella, mutta aika vähän ja satunnaisesti. Oppiminen on prosessi, joka ei välttämättä juuri läksyjä vaadi.

Yläasteella vaikka ei läksyjä tuliskaan, niin itsestäänselvyytenä tulisi tulla se, että lukuainetunneilla käsitellyt kappaleet luetaan kirjasta uudelleen, kerrataan. Helpottaa huomattavasti kokeisiin lukua.. Mutta kukapa ei olisi yläasteella silloin tällöin ja joskus useamminkin ehkä jättänyt lukematta.

Mielestäni läksyjenteko kuuluu olennaisesti koulunkäyntiin (vaikka olisi kuinka lahjakas ja oppivainen..). Sitä kautta pystyy tosiaan tehokkaastikin kertaamaan tunnilla käytyjä asioita, ja kun ne läksyt kuitenkin tulevat tod. näk. taas lukiossa/amk:ssa ajankohtaiseksi. Ja elämässä muutenkin.

Muoks: Tietty kaikk ieivät siis ilmeisesti läksyjä tarvitse, mutta omalla kohdallani olen pitänyt niitä hyvänä asiana. Voitaisiin tietty laittaa asia niinkin, että opetus ei ollut aina kovin innokasta tai tasokasta yläasteellani. Eikä työ-/oppimisrauhakaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja näin pitäisi olla kaikilla;21903135:

:o No ilmeisesti jos ei tähtää elämässään kovin korkeelle. itse olin koulussa hyvä oppilas, mutta silti työelämässä olen saanut PALJON enemmän haasteita kuin koulussa. Riippuu siis aivan täysin työstä. Työelämä ei oo mitään liukuhihnahommaa kaikilla.

[QUOTE="jaa";21903537]:o No ilmeisesti jos ei tähtää elämässään kovin korkeelle. itse olin koulussa hyvä oppilas, mutta silti työelämässä olen saanut PALJON enemmän haasteita kuin koulussa. Riippuu siis aivan täysin työstä. Työelämä ei oo mitään liukuhihnahommaa kaikilla.[/QUOTE]

Niin juuri. Haasteiden, vaihtelevien päivien, mielenkiintoisten projektien yms. vuoksi työelämässä pääsee helpommalla.

Itse en tiedä mitään raskaampaa, kun istua tunti toisensa jälkeen paikallaan (pulpetissa) kuunnellen opettajan opetusta. Toki koulussakin "kevennyksiä" on, mutta ei läheskään kaikki opettajat harrasta projektitöitä, esitelmiä, ryhmätöitä yms. Jos näin olisi sehän olisi ihanne ja myöskin motivoisi oppilaita opiskelemaan siellä koulussa.

Koulupäivä on todella raskas monelle koululaiselle. Myös niille hyville. Soisin heille kyllä vapaat illat, jolloin voisi keskittyä harrastuksiin ja ystäviin. Kokeisiin lukemisessa on mielestäni ihan tarpeeksi.

Miksi olisi mahdotonta sisällyttää ne läksyt siihen koulupäivään?

Yhteistyössä