Mun lapset on Steiner-koulussa ja heille ei tule läksyjä oikeastaan yhtään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja GianaSister
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

GianaSister

Vieras
Sitä aina lukee juttuja siitä minkälainen taistelu ala-astelaisten kanssa on läksyistä sun muista. Tietysti jotkut tykkää (kuinka moni poika?), mutta pakkopullaa enempi tai vähempi. Mun lapset ovat Steiner-koulussa (viidennellä ja kolmannella) ja läksyjä ei ole juuri lainkaan. Mun mielestä se on hyvä, että lapset saa olla lapsia. Ja mun mielestä on hyvä, että liiallisella pänttäämis-pakottamismeiningillä ei tapeta aitoa tiedonhalua lapsista. Lapsi kyllä ehtii oppimaan vastuulliseksi noiden asioiden suhteen, se on minun mielipiteeni.

Itse en ole käynyt Steiner-koulua, mutta siskoni kävi Steiner-ala-asteen. Silti menestyi heti tavallisella yläasteella kun sinne meni. Mun mielestä aika optimiratkaisu se, että rupee käymään vähän vakavammin koulu vasta seiskaluokalla. Mitäs mieltä?

on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin liiallinen pänttäämis-pakottamismeinikin ja se että mitään ei vaadita.

Jotkuthan oppivat hetkessä ja heille ei tavallinen koulu tuota yhtään mitään vaikeutta - he varmasti oppivat stainer-metodillakin hyvin - kerrasta. USkon, että osa tarvitsee kertausta ja harjoitusta. Voisi tulla suurikin hyppy 7-luokalla, jos sitä ennen ollaan oltu "pellossa" ja sitten aletaan vaatia vastaavaa oppimistasoa kerrasta.

Mitäs 7-luokalla tehdään, jos vastaava tietotaso ei ole hankittuna? Sitähän ne läksytkin tarkoittavat monille.

Tiedätkö, minkä verran lapsesi osaavat verrattuna tavallisella ala-asteella oleviin ikätovereihin nähden? Jos tiedot ja taidot ovat samat, niin sitten ei ongelmaa. Mutta jos kutosluokkalaisen tiedot ovat ekaluokkalaisen tasolla, niin sitten onkin isompi ongelma.

Itse olen nähnyt stainer-koululaisia jotka olivat ihan pihalla lukemisestakin vielä viidennellä luokalla.siis lukivat samalla tavalla kuin moni ekaluokkalainen alussa normi kouluissa. silloin päätin, että meidän lapset ei staineriin mene

Voiko saada selvyyden tähän huhuun, että Steiner-koulussa alaluokilla opetetaan, että Aurinko kiertää Maapalloa (perusteena, että pieni lapsi jotenkin ymmärtää ja hahmottaa asiat omalla tavallan).

Ala-aste väännetään savikakkuja ja käpylehmiä. Missä välissä opitaan lukeminen ja matematiikka?

Jaa, mä ainakin olen käynyt Steiner-koulua kuus ekaa vuotta ja olin heti yläasteella hyvä koulussa. Pitkästä matikasta ja äidinkielestä kirjoitin laudaturit, että jotenkin noi hommat oli hallussa. Uskoisin kyllä, että vanhempien rooli on merkittävämpi Steiner-koulussa. Eli vanhempien pitää tajuta missä lapsi menee. Mutta jos se on kunnossa, niin ihan hyvä vaihtoehto. Silti uskon, että joillekkin lapsille (ja etenkin vanhemmille) peruskoulu on parempi. Jos vanhempia ei kiinnosta lapsen oppinen lainkaan ja Steinerissa menee huonosti, voi se olla huono yhdistelmä.

[QUOTE="vieras";27128488]Onko totta, että steiner-koulussa ei ole oppikirjojakaan, vaan lapset itse tuottavat oppimismateriaalin vihkotyyppisesti?[/QUOTE]

Pääosin näin, mutta kyllä jotain oppimismateriaalia tulee koulultakin.

[QUOTE="vieras";27128506]Voiko saada selvyyden tähän huhuun, että Steiner-koulussa alaluokilla opetetaan, että Aurinko kiertää Maapalloa (perusteena, että pieni lapsi jotenkin ymmärtää ja hahmottaa asiat omalla tavallan).[/QUOTE]

EN tiedä onko asia näin, mutta en pitäisi asiaa edes pahana. Mulle opetettiin ala-asteella ihan uskomattomia juttuja Jeesuksesta ja otin ne ihan tosissaan aika pitkäänkin. Silti oma ajattelu puski joskus pintaan.

Sitä aina lukee juttuja siitä minkälainen taistelu ala-astelaisten kanssa on läksyistä sun muista. Tietysti jotkut tykkää (kuinka moni poika?), mutta pakkopullaa enempi tai vähempi. Mun lapset ovat Steiner-koulussa (viidennellä ja kolmannella) ja läksyjä ei ole juuri lainkaan. Mun mielestä se on hyvä, että lapset saa olla lapsia. Ja mun mielestä on hyvä, että liiallisella pänttäämis-pakottamismeiningillä ei tapeta aitoa tiedonhalua lapsista. Lapsi kyllä ehtii oppimaan vastuulliseksi noiden asioiden suhteen, se on minun mielipiteeni.

Itse en ole käynyt Steiner-koulua, mutta siskoni kävi Steiner-ala-asteen. Silti menestyi heti tavallisella yläasteella kun sinne meni. Mun mielestä aika optimiratkaisu se, että rupee käymään vähän vakavammin koulu vasta seiskaluokalla. Mitäs mieltä?

Se opetus on vähän samaa kuin aikuis-opiskelu sinun on kiinnostuttava oppi aineista.

Aikuis -opiskelijat harvemmen tekee läksyjä. Se pakottaminen "syö ihmistä" ja kun olet aikuinen ei sinun sitä tarvitse opiskella jos ei kiinnosta.

vuosi luokkaa kekkonen. Se opiskelu tehdä kiinnostavaks. Jos oisin opettaja oisin elokuvan "paha opettaja" Se kyllä sai lapset opiskelemaan siinä elokuvassa kun itsellä oli motivaatio opettamiseen.

[QUOTE="vieras";27128589]vuosi luokkaa kekkonen. Se opiskelu tehdä kiinnostavaks. Jos oisin opettaja oisin elokuvan "paha opettaja" Se kyllä sai lapset opiskelemaan siinä elokuvassa kun itsellä oli motivaatio opettamiseen.[/QUOTE]

Juu tyhmää ku opet ei oo niinku siin leffas tai sit niinku siin yhes leffas Misel pfaiffer. Se niinku sai syrjäytyneet mustat nuoret innostuu koulust. Tosi damii ku opet ei oo semmosii. Jos ois niin kaikil ois kivaa ja kaikista tulis viisaustohtoreit.

mä oiskin voinu rupeeta lakinaiseks mut ku opet oli tyhmii ni koulu ei maistunu. Olis ollu kuulia olla lakinainen ja palkkakin kiva. Opet on tosi tyhmii.

No siis itse olen käynyt Steiner-koulun ja toimin nyt Steiner-koulun opettajana. Kävin siis 1 luokalta ihan ylioppilaaksi asti (yo todistuksessa 4 L, 2 E eli kyllä Steinerissa oppii ihan hyvin...) Lapset tuottavat omat oppikirjansa eli työvihkonsa alaluokilla (lukukirjoja tietenkin on erikseen). En ole kertaakaan opettanut kenellekään että aurinko kiertäisi maapalloa. Sen sijaan satua kertoessani sanon että aurinko laski ja nousi...kukapa ei sano? Matematiikkaa lapset oppivat ihan normaalisti. Tehtävät kirjoitetaan omakätisesti työvihkoon johon ne myös ratkotaan. Läksyjä ihan pikkuluokilla vältetään koska lapsi työstää asioita myös alitajuisesti - tekee ikään kuin "läksyjä" mielessään. Kyllä niitä läksyjä myöhemmin tulee ihan yhtä paljon kuin muissa kouluissa, ehkä jopa enemmän.

[QUOTE="ope";27130520]No siis itse olen käynyt Steiner-koulun ja toimin nyt Steiner-koulun opettajana. [/QUOTE]

Hei, nyt kun on steiner-opettaja linjoilla, saako kysellä kuulemistani jutuista?

Kuinka paljon itse uskot Steinerin uskonnollisiin näkemyksiin (antroposofia)? Pitääkö paikkansa, etteivät tietyn ikäiset saa käyttää mustaa väriä piirroksissa/maalauksissa? Pitääkö oppilaiden piirtää kuvistunnilla opettajan tekemästä mallista kopioita? Minkä ikäiset saavat teidän koulussa käyttää atk-laitteita? Jos oppilas ei halua opiskella jotain ainetta, mitä teet?

EN tiedä onko asia näin, mutta en pitäisi asiaa edes pahana. Mulle opetettiin ala-asteella ihan uskomattomia juttuja Jeesuksesta ja otin ne ihan tosissaan aika pitkäänkin. Silti oma ajattelu puski joskus pintaan.

Et ole tainnut Steinerin uskonkäsityksiin perustua, hänen mukaansa Jeesuksiakin oli kaksi, jotka vaihtoivat välillä ruumista keskenään. Ja itse Muutenkaan antroposofia ei jää "uskomattomissa" jutuissaan kakkoseksi kristinuskolle. Ei ole tarkoitus mollata Steiner-aatetta tässä mitenkään. Kukaanhan meistä ei varmasti tiedä totuutta.
(Paitsi että maa on auringon kiertolainen, eikä toisinpäin)

Juu tyhmää ku opet ei oo niinku siin leffas tai sit niinku siin yhes leffas Misel pfaiffer. Se niinku sai syrjäytyneet mustat nuoret innostuu koulust. Tosi damii ku opet ei oo semmosii. Jos ois niin kaikil ois kivaa ja kaikista tulis viisaustohtoreit.

mä oiskin voinu rupeeta lakinaiseks mut ku opet oli tyhmii ni koulu ei maistunu. Olis ollu kuulia olla lakinainen ja palkkakin kiva. Opet on tosi tyhmii.

tuolta? Hei en pakota mutta jos et osaa oot heikoilla! Paska kuskin paikka on sinun!

Yhteistyössä