Mun mielestä koko kummihomma on hanurista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ja perusteluni on se, että niin usein sekä kummi, että kummilapsen äiti ovat keskenään aivan eri mieltä kummin "velvollisuuksista ja oikeuksista" josta seuraa täysin turhia riitoja.

Joko homma menee niin, että kummi antaa lahjoja liian harvoin ja liian pienellä summalla ja sitten lapsen äiti vetää herneen nenäänsä tai sitten kummi ostaa liian kalliita ja liian paljon josta lapsen äiti kilahtaa.

Vastavuoroisesti kummi itse saattaa repiä herneen nenään mikäli häneltä odotetaan lahjaa lainkaan tai vastaavasti mikäli hän ei saa ostaa sitä määrää/sillä summalla kuin haluaa koska äiti haluaa kasvattaa lapsensa minimalistisemmin.

Jos kummi hoitaa lasta liian harvoin, äiti suuttuu. Jos taas mentäisiin äidin toiveiden mukaan niin kummi kokee kummiuden rasitteeksi jne.

Toki on niitä kummi-kummilapsi-kummilapsen äiti-suhteitakin jotka toimivat, mutta niitä taitaa olla aika vähän...varsinkin näin joulunalla.

En yhtään ihmettele miksi perheiden, joissa on useampi lapsi, on niin vaikeaa saada lapsilleen kummeja. Kukaan tervepäinen ei siihen hommaan ryhdy jos haluaa pitää lapsen äitiin vielä jatkossakin hyvät välit.

Olen puhunut.

Tuota olen monesti täällä toitottanut. Missäköhän raamatussa määrätään että lapsella pitää olla kummit jotta voidaan kastaa? Kun seurakunnat tätä vaatii niin saisivat hommata seurakuntatyöhön ammattikummeja.

aika usein kuulee ettei kummisuhde toimi. nimimerkillä paketoin juuri joulupakettia lapseni kummin (joka pitänyt vimeks yhteyttä..? en muista millon, ei ainakaan pariin vuoteen) lapselle, jonka nimeä en edes tiedä. Yritetty soitella mut ilemisesti vaihtanut puhnumeroa... Synttärilahja ja paketti tulee jouluna. Itse en piittaa paketeista, yhteydenpito olis kiva...

Me on yritetty antaa lastemme kummeille hyvin vapaat kädet sen suhteen, miten haluavat kummina toimia. Ja pidetään tosi tärkeänä sitä, että laitetaan kummeille menemään säännöllisesti kuvia ja lapsen kuulumisia, kun asuvat kaukana ja nähdään harvakseltaan. Kummit on itse kysyneet lahjatoiveita ja me ollaan niitä kerrottu niin, että lahjat on olleet arvoltaan 5-20 euroa ja aina on korostettu, että myös mitä tahansa muuta saa tuoda tai että pelkkä kortti ja käynti on oikein mainio muistaminen =) Kaikki kummit on ilmaisseet halunsa myös puuhastella meidän lasten kanssa yhdessä jotain (tosin pienemmän kohdalla tämä ei vielä ole toteutunut).

Ainakin mulla on siis todella lämmin, hyvä tunne lasten kummien ja meidän väleistä ja toivon tosiaan, että tunne on molemminpuolinen. Mutta ymmärrän kyllä mielipiteesi ja paljon olen huomannut kaiken kaikkiaan kummisuhteissa kitkaa olevan :|

olen samaa mieltä vaikka mulla onkin hyvät välit kummlapsen vanhemppiin, eikä meillä ole ollut näitä lahja tappeluita. Mutta olen läheltä seurannut muiden perheiden kummi juttuja. Se homma menee aina vain röyhkeämmäksi. Lähetetään sähköpostilla lapsen lahjalista. jossa on luonnollisesti kaikki kalliimmat lahjat tms...

tämäm takia pyydämme kummeiksi vain omia sisaruksia vaikka kaikilla melkein samat kummit,ja jotkut sitä ihmettelee heille voi sanoa suoraan asiat ja noi kaveri kummit kun aina ei kaveri suhde kestä

VOI, VOI TEITÄ RAUKKOJA! Ei se kummin tehtävä ole taloudellinen vaan ennenkaikkea henkinen... tukea vanhempia...vaativassa kasvatustehtävässä... ja jos tarkkoja ollaan kristillisessä kasvatuksessa...Turha riidellä kummilahjojen euromääristä! Antakaa kummilapselle aikaanne! Pelatkaa lautapelejä! Viekää luontoretkelle, kirjastoon yms. kaikki ilmaisia juttuja...

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Samaan oon kiinnittänyt täällä palstalla huomiota.
Meillä kummeilta ei vaadita mitään, saavat oman päänsä mukaan tehdä mitä näkevät tarpeelliseksi.

Samoin meillä. Itse olisin valmis luopumaan koko kummi systeemistä. Eikö sitä nyt lapselle nimeä saada ilman kummejakin. Just tuo on alkanut ärsyttää kun sitten tälläkin palstalla niin paljon parjataan sitä teki kummi tahi lapsen vanhemmat niin tahi näin.

En ole kyllä oikeassa elämässä koskaan kuullut kenenkään valittavan kummeista tai kummilasten perheistä. Kummilapseni perheen kanssa meillä on hyvät välit ja vaikka asun kaukana, pidetään silti yhteyttä ja nähdään niin usein kuin mahdollista. Lahjatoiveita kyselen, mutta yleensä sieltä tulee lähinnä lapsen kiinnostuksen kohteita, esim. tänä vuonna lapsi on aloittanut taitoluisteluharrastuksen ja äiti ehdotti jotain siihen liittyvää, esim kirja tai luistinkassi. Omalla lapsellani on kolme kummia joista kaksi on nuoria poikamiehiä. Toinen muistaa lasta lahjoilla, toinen ei, mutta molemmat ovat todlela otettuja tehtävästään ja tapaavat lasta usein (vaikka kyseessä alle 2- vuotias tyttö) ja touhuavat lapsen kanssa.

Oletteko valinneet kummit väärin vai odotatteko vain jotain mitä kummille ei kuulu?

jaah, no vaikka lasta ei oel edes kastettu niin kummit löytyy... lähinnä halusin lapselle turvallisia aikuisia elämään...
mitä lahjoihin tulee niin mä kyllä kerron että mitä lapsi toivoo taikka tarvitsee.. en suutu tai pety jos saa jotain muuta... mutta kuten kaikissa lahjatoiveissa mitä esitän (isovanhemmille,sisaruksilleni etc) niin tyytyväinen olen jos lapsi saa jotain mitä haluaa/tarvitsee.. kun kurjaa on saada jotain epämieluisaa/tarpeetonta