mun mies on täyspaska.. tai tyhmä.. vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiinu

Vieras
pakko purkaa...

meillä pieni lapsi 11k ja toinen tulossa rv 31. mies ei oo oikeastaan ainkaan osallistunut hoitoon.. on 22-vuotias.. mut on ollut kotona eikä menossa missään..

taustat on nää.. mies oli ihan täys alkoholisti..veloissa..työtön.. kortiton.. istu vaan kotona ja joi.. sit tulin minä.. ja "pelastin sen" eli pakotin sen hankkimaan koulutuksen..työn.. ajokortin.. lopettamaan juomisen.. polttamisen ym.. se teki kaiken MUN vuoksi..et sais olla mun kanssa.. aika nopsaan meille tää eka lapsi tuli ja sit päätettiin tehdä toinen heti perään..
kaiken piti olla ok..
mut nyt.. miestäni ei oo ikinä kiinnostaneet kaverit.. nyt niiden kanssa täytys mennä koko ajan.. en sanoin mitään jos myös hoitais meen poikaa.. mut jos mies on 12 tuntia (14h) matkoineen pois kotoa.. ja ei jaksa koskaan olla meen kanssa ni ei pitäis kyllä jaksaa hillua kavereittensa kanssa missään..
ja toinen mies ei tajua rahankäytöstä mitään.. se tyhjensi meen tilin pikkuostoksilla.. se ei tajua et 20-50e ostoksista tulee nopeesti aika isosumman ku niitä on parikymmentä..

on aina sanonut et välittää meistä ja haluaa ola meen kanssa.. mut eilen ensin meinas tahallaan me kyydissä ajaa pari kolaria.. vaik on luvannut ajaa nätisti ku me kyydissä.. sit suutuin ni sieltä alko tulemaan kaikkea et lapsi hankaloittaa elämää..esim joka kauppareissun ajaksi lapsen pitäis mennä hoitoon..et hän saa pitää ikkunoita auki autossa tai soittaa täysillä musiikkia.. eli minä on ok mut lapsia hän ei nyt sitten ilmeisesti enää haluakkaan.. sano vaan et kasvais nopeesti et päästäis niistä eroon..
alan olemaan ihan loppu.. hoidan kaiken yksin kotona..stressaan et miten riittää rahat ku tää tolvana käyttää ne kaikki.. sit sen äiti antaa sille kiltisti rahaa ku se pyytää.. ja sanoo et töihin on pakko päästä..

oonko mä sit liian vaativa.. ku pyydän et joskus vois imuroida..tai silittää n. 10 vaatetta..mennä esikon kaa kävelee hetkeksi.. ? tai sit jos en mielelläni sitä päästä ulos koska tiedän et se herättää meidät kun tulee.. koska ei osaa tula hiljaa.. ja kyl musta jos haluaa nähdä kavereitaan niin pitää myös hoitaa kotia..
nyt mies sitten mun äidille eilen totes et apset tulee koska mä niin halusin ja se halus tehdä mulle mieliksi.. helvetin kiva..

ostettiin just uusi rivari 4h+k ei ihan mikään halpaa.. oon kotihoidontuella ja oli puhe et eletään säästeliääsi mut ei..mitkään sopimukset ei pidä..

tiedän et jos erotaan mies on pian siellä mistä lähtikin.. ilamn työtä ja pullo kädessä... mut onko se mun vastuu huolehtia et näin ei pääse käymään..?

Kuulostat läheisriippuvaiselta, tai ainakin melkein. Koet, että sun tehtävä on "pelastaa" mies, vaikka hän kohtelee perhettään tai ainakin sinua huonosti ja epäkunnioittavasti.

Miehesi ensinnäkin tarvitsee apua, etkä sinä voi, eikä sinun tarvitse apua antaa! Tuo liikennehomma kuulostaa todella pahalta ja vastuuttomalta, oletko valmis ottamaan tällaisia riskejä miehesi takia, vai olisiko ehkä sittenkin parempi joko a) erota tai b) vaatia, että ellei mies hae apua ongelmiinsa, niin ero tulee.

Ajan kanssa nuo ongelmat pahenee. Aivan kamalan pahasti sanottu, että lapset on tehty vain sinulle mieliksi. Ansaitset parempaa, et vain nyt ymmärrä sitä. Älä vain jää loppuelämäksi tuohon miehesi holhoojaksi ja hoitajaksi, ethän?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinu:
tiedän et jos erotaan mies on pian siellä mistä lähtikin.. ilamn työtä ja pullo kädessä... mut onko se mun vastuu huolehtia et näin ei pääse käymään..?

Aika yleisesti ottaen ikävä tilanne jos mies on noin hölmö mutta tuohon viimeiseen viitaten:jokainen on vastuussa itsestään.Eli jos menee takaisin sinne katuojaan niin se on ihan oma valinta.Elä pilaa omaasi ja lasten elämää mokoman kanssa.

Piti vielä lisätä, että lapset varmasti huomaavat, ettei isä halua heitä! Miehesi on ehdottomasti ryhdistäydyttävä, mutta sinä et voi tehdä sitä hänen puolestaan.

Rakasta oikeasti itseäsi ja lastasi, äläkä tyydy tuohon. Hae tukea ystäviltä, jos sinulla sellaisia on. Lämmin halaus joka tapauksessa minulta!!

Kuulostaa siltä, että miehesi taitaa olla yllättynyt siitä, kuinka paljon vaivaa lapsesta on. Ja saattaa hän olla salaa mustasukkainen vauvalle, koska se on vienyt sinut lähes kokonaan häneltä.

Kuinka paljon miehesi leikkii esikoisen kanssa? Entäs kuinka paljon leikitte kolmestaan?

kävi puhumassa lääkärille.. ja niitten ansiosta.. on kunnostautunut.. näkemään kavereita.. mä oonkin aina ollut ihminen joka kerää lauman ressukoita joita koen et pitää auttaa.. mies oli yksi näistä ainoa vaan et aluksi tosiaan näytti siltä et haluaa muuttua..
en ajatellut jäädä.. olen miettinyt eroa.. mut vasta kun lapsi on syntynyt.. mies tulee pistämään vastaan koska tietää miten hänen käy..

mut se ei oo kyllä mun mielestä mun ongelma.. että hän haluaa elää vapaata elämää mut hän haluaa et oon hoitamassa hänen asioitaan..
kyllä musta mieheen pitää luottaa.. mut sano ihan selvästi eilen et jos kuolen niin hän joutuu antamaan lapset pois.. elä nyt tollasen kanssa..

mitään kiitosta en saa.. maksoin omistani hänen velkansa pois.. huolehtinut et oon saanu rahani takaisin.. kuskannut autokouluun.. kouluun.. ja nyt tämä päättää et meitä ei enää tarvita.. kivaa sillä on taas kavereita..
säälittää vaan hänen tueva kohtalonsa.. ei mies oo PAHA.. hällä on ollut rankkaa mut tyhmä on kun ei tajua et jos me lähdetään häneltä menee kaikki.. ei ne kaverit saa häntä olemaan kunnolla.. päin vastoin..

ja nyt on vähän alkanut jos menen käymään kaupassa ym.. mut esim.. kun tulee kotiin niin harvoin edes huomioi lasta.. ja tekee pahaa katsoa ku lapsi yrittää ottaa kontaksia ja mies ei edes sano moi.. saati et menisi katsomaan..

Aika raskasta sun ottaa harteillesi toisen hyvinvointi..Kyllä aikuinen ihminen päättää omista asioistaan, joen jos eroatte, ei ole sun syy että mies retkahti.
Tiedän kyllä miten vaikea tuo tilanne on :hug:
Entä jos kerrot hänelle tämän minkä täällä? keskusteöette avoimesti asiasta.

perillä:) hyvää alkavaa päivää, illalla nähdään halej ja pusuja<3

onko se vielä tyhmempi ku luulen.. ? ei edes tajua et mulla on oikeus olla vihanen jos se on mennyt tuhlaamaan 600e energia´juomiin ja ruokaan.. siis heseym.. aterioihin..

oon jutellut. mies ei kuuntele ja sanoo vaan jooo jooo.. lupaa yrittää.. paskat se mitään yritä.

erolla.. mut mihinkään en oo päässyt.. osittain siks et oon halunnut yrittää .mut nyt loppu yitän kestää tän pari kuukautta ja sit häippäsen vähin äänin.. yritän elää sopuisasti.. mut neutraalisti.. sen kuitenkin tein et siirsin netissä kotihoidontuen tulemaan omalle vanhalle tilille.. näin eds mulla on varaa ostaa ruokaa itselleni ja lapselle.. nyt yhteinen tili ja yhteiset rahat..

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinu:
pakko purkaa...

meillä pieni lapsi 11k ja toinen tulossa rv 31. mies ei oo oikeastaan ainkaan osallistunut hoitoon.. on 22-vuotias.. mut on ollut kotona eikä menossa missään..

taustat on nää.. mies oli ihan täys alkoholisti..veloissa..työtön.. kortiton.. istu vaan kotona ja joi.. sit tulin minä.. ja "pelastin sen" eli pakotin sen hankkimaan koulutuksen..työn.. ajokortin.. lopettamaan juomisen.. polttamisen ym.. se teki kaiken MUN vuoksi..et sais olla mun kanssa.. aika nopsaan meille tää eka lapsi tuli ja sit päätettiin tehdä toinen heti perään..
kaiken piti olla ok..
mut nyt.. miestäni ei oo ikinä kiinnostaneet kaverit.. nyt niiden kanssa täytys mennä koko ajan.. en sanoin mitään jos myös hoitais meen poikaa.. mut jos mies on 12 tuntia (14h) matkoineen pois kotoa.. ja ei jaksa koskaan olla meen kanssa ni ei pitäis kyllä jaksaa hillua kavereittensa kanssa missään..
ja toinen mies ei tajua rahankäytöstä mitään.. se tyhjensi meen tilin pikkuostoksilla.. se ei tajua et 20-50e ostoksista tulee nopeesti aika isosumman ku niitä on parikymmentä..

on aina sanonut et välittää meistä ja haluaa ola meen kanssa.. mut eilen ensin meinas tahallaan me kyydissä ajaa pari kolaria.. vaik on luvannut ajaa nätisti ku me kyydissä.. sit suutuin ni sieltä alko tulemaan kaikkea et lapsi hankaloittaa elämää..esim joka kauppareissun ajaksi lapsen pitäis mennä hoitoon..et hän saa pitää ikkunoita auki autossa tai soittaa täysillä musiikkia.. eli minä on ok mut lapsia hän ei nyt sitten ilmeisesti enää haluakkaan.. sano vaan et kasvais nopeesti et päästäis niistä eroon..
alan olemaan ihan loppu.. hoidan kaiken yksin kotona..stressaan et miten riittää rahat ku tää tolvana käyttää ne kaikki.. sit sen äiti antaa sille kiltisti rahaa ku se pyytää.. ja sanoo et töihin on pakko päästä..

oonko mä sit liian vaativa.. ku pyydän et joskus vois imuroida..tai silittää n. 10 vaatetta..mennä esikon kaa kävelee hetkeksi.. ? tai sit jos en mielelläni sitä päästä ulos koska tiedän et se herättää meidät kun tulee.. koska ei osaa tula hiljaa.. ja kyl musta jos haluaa nähdä kavereitaan niin pitää myös hoitaa kotia..
nyt mies sitten mun äidille eilen totes et apset tulee koska mä niin halusin ja se halus tehdä mulle mieliksi.. helvetin kiva..

ostettiin just uusi rivari 4h+k ei ihan mikään halpaa.. oon kotihoidontuella ja oli puhe et eletään säästeliääsi mut ei..mitkään sopimukset ei pidä..

muutaman kohdan tuolta lihavoin ja niistä heitän pari ajatusta. Saattaa olla että ajatukset ei käy ollenkaan yksiin ajatustesi kanssa, mutta oletan että lupa kommentoida jos kerran tänne tarinan heitit-
Ekaksikin ei pidä ajatella sitä että voi ja kenenkään velvollisuus on ketään pelastaa. Eli tuo juominen tms. vaikka se oma rakkaus tuntuu kaikkivoivalta, niin ei sillä välttämättä kuitenkaan toisen elämää täysin muuteta jos ei toinen halua. eikä pakottamalla saa oikeastaan mitään pysyvää aikaan. ainoan pakottamiskommentin olen kuullut erään tuttavani miehen alkoholin käyttöä koskien "älä uhkaa vaan jätä, sano että tulet takaisin vasta kun on tietyn aikaa juomatta" eli ei se äkäinen akka kotona vahdissa saa aikuista miestä ainakaan aina kuriin eikä edes se rakastava vaimo, jos pullo elämää hallitsee-
En tiedä ajattelitko että lapset sitoo kunnolliseen elämään, mutta ei se näin ole. Ei siihenkään voi pakottaa. rakkaus lapsiin tulee ja kaikille se ei tule jos ne lapset ei ole oikeasti rakkaudella ja molempien halusta hankittu.
ja tuo että sinä määräät ja annat luvan saako mennä ulos vaiko ei. Ei aikuinen ihminen siitä pidä että toinen asettuu ylemmäs kotona ja jakaa määräykset ja iltalomaluvat.
Toki ei ole kovin fiksua asettaa kavereita tärkeämmäksi kuin perhettä, mutta hakeeko mies sieltä jotakin mitä ei sitten kotoa saa, esim sitä kaverilta kaverille keskusteluseuraa ja vertaistukea.
ja sitä tukea mies voi oikeasti tarvita jo siinä että miten selviää kun on uudet asunnot ja kaikki pitänyt hankkia ja rahaa muuhunkin menisi. ehkä tuosta rahankäytöstä kannattaisi enemmänkin molempien puhua ja miettiä mikä oikeasti tärkeää on. Ei se oma iso koti aina se elämän ensimmäinen iso yhteinen ostos tarvitse olla vaan elämän voi aloittaa pienemmin kuvioin rahojen mukaan, mutta ostettu on jo ostettu.
tällaista ajattelin, en puolusta miestäsi vaan mietin mistä asiat voisi johtua....

mut hän on vaan halunnut muuttua ja muuttunut.. mut ilmeisesti nyt sitten pakolla ja mun mielikseni.. ja saa varmaan vertaustukea.. auton laittamiseen..ei korjaamiseen vaan siihen et kaverit neuvoo sitä ostamaan mitä tyhmempia turhuuksia autoon.. ja onhan se helppoa ajella kavereitten kanssa ja käydä ostoksilla.. eihän siinä mitään vastuuta tarvita.. se on kumma juttu et nykyään kaikki pitää olla niin helppoa.. mistään ei saa olla vaivaa.. kyllä mä tiesin et ku lapsia tulee mun menot jää muutamaksi vuodeksi.. mut oon nuori ja tiedän et ei ne lapset kauaa ole pieniä ja sit voin taas mennä vapaammin.. mä kun luulin et löysin miehen joka kerrankin haluaa olla mun ja perheen.. ja elää sitä normaali arkea.. eikä aina olla menossa..

niin ettei välitä toisen menemisistä.. vaikea katsoa kun poika yrittää olla isänsä kanssa mut isä ei välitä mitään.. pakko kai se on kestää.. ja keksiä pojan kaa aina jotain tekmistä kun mies tulee...

Kirjoitit:
"maksoin omistani hänen velkansa pois.. huolehtinut et oon saanu rahani takaisin.. kuskannut autokouluun.. kouluun.. "
"mies oli ihan täys alkoholisti..veloissa..työtön.. kortiton.. istu vaan kotona ja joi.. sit tulin minä.. ja "pelastin sen" eli pakotin sen hankkimaan koulutuksen..työn.. ajokortin.. lopettamaan juomisen.. polttamisen ym.."

Miehesi on vielä todella nuori ja arvelisin sinun olevan samaa ikäluokkaa.
Noiden kirjoituksien perusteella tuli vain mieleeni ajatuskuva, että suhteen alussa miehesi oli sinulle lapsen "korvike". Autoit, hoidit, opastit ja rakastit.
Sen jälkeen kun hän tuli kuntoon teit uuden lapsen itsellesi. Ja vielä toisen perään.

Sitä ihmettelen, että miksi ihmeessä teit tuollaiselle miehelle lapsen. Maailma on täynnä kunnollisia miehiä, jotka huolehtivat ja ottavat vastuuta elämästään.
Kyllähän sitä nuorena saa kaikenlaisia kokeiluja ihmissuhteissa tehdä, mutta viattoman lapsen sotkeminen siihen on ajattelematonta.
Nyt kun teillä on lapset tehty ei voi kuin rukoilla, että miehesi ajan kuluessa, vähän vanhennuttuaan ja viisastuttuaan ottaa vastuun heistä ja elämästä.
Sinun pitää nyt jaksaa olla sekä äiti että isä lapsillenne.

Tuollainen mies kuuluu sinne minne joutuukin eronne jälkeen. Se ei ole sinun päänsärkysi.
Pakkaat tavarat ja yrität tehdä itsesi ja lasten elämän nin hyväksi kuin mahdollista.
Yksinhuoltajana pärjää kyllä.

Nyt seuraavat ihmissuhteet sinun on valittava sen mukaan mikä mies on parasta lapsillesi ja jätettävä nämä lapseksi jääneet ressukat taaksesi.

siis se miten hän halusi muuttua alussa.. tehdä kaiken oikein niin se sai mut vakuuttumaan että hän on hyvä ja luotettava.. ekan lapsen aikana kävi kaikissa ultrissa ja neuvoloissa.. oli synnytyksessä.. oli INNOISSAAN.. nyt ei mitään.. ei koskaan kysy miten voin jos vaitan jotain.. valittaa itse päälle.. ei auta missään.. hänen mielestään mun pitäis jaksaa kaikki yksin.. jos huomaa et tuun vauva syissä.. ruokakassa toisessa niin et vaivaudu edes tulemaan auttamaan..

ja leikitään.. ei mies tule tai sit tulee ja nököttää vaan paikoillaa.. jos yritän sanoa et mitä teet tai et puhu jotain niin suuttuu heti ja lähtee pois.. on aivan lapsellinen

parikymppisinä.. ei musta 22-vuotias oo mitään lapsi.. kyllä siinä iässä pitäis olla jo aikuinen.. se on vaan kun kaiken pitäis olla helppoa..mistään ei sais koitua yhtään vaivaa..
tälläisiä miehiä on varmasti myös vanhemmissa.. ei ole iästä kiinni.. ja moni tän ikänen on jo hyvin aikuistunut..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
parikymppisinä.. ei musta 22-vuotias oo mitään lapsi.. kyllä siinä iässä pitäis olla jo aikuinen.. se on vaan kun kaiken pitäis olla helppoa..mistään ei sais koitua yhtään vaivaa..
tälläisiä miehiä on varmasti myös vanhemmissa.. ei ole iästä kiinni.. ja moni tän ikänen on jo hyvin aikuistunut..

ei aikuisuutta iästä yksin katsota vaan myös siitä aikuismaisesta käyttäytymisestä ja vastuunotosta elämässä. Varsinkin jos toisella on ongelmia niin ei siihen kyllä pitäisi lähteä lapsia hankkimaan vaan ensin selvittää ne ongelmat kunnolla.
ja kyllä 22 v kahden lapsen vanhempi vielä aikalailla nuori on ja jos siihen lasten syntymään asti on saanut elää nuoren aikuisen huoletonta elämää niin askel vastuullisen vanhemman kenkiin on aika iso.

Entäpä jos annat vain olla? Kerrot, että jo hänen läsnäolonsa on tärkeää.

Voisikohan miehestäsi tuntua siltä, että hän tekee kaiken väärin? Hänestä saattaa tuntua siltä, että hän on huono isä ja ei hänestä sellaista tulekaan, joten hän luovuttaa.

En sano, että on oikein, että miehesi käyttäytyy lapsellisesti. Yritän vain ymmärtää, miksi miehesi käyttäytyy noin.

Minun mieheni näet käyttäytyy vähän samantapaisesti. Masentuu helposti ja jos jokin ei ota onnistuakseen, niin se on helpompi luovuttaa kuin yrittää kerta toisensa jälkeen. Esimerkkinä voisi mainita masennukseni. Mieheni turhautuu, kun minä olen niin usein masentunut ja hänestä tuntuu monesti, että vaikka hän tekisi mitä, ei se auta asiaa. Joten hän ei edes yritä. Pöhkö mies.

Yhteistyössä