Mun on nyt ihan pakko kertoa teille mitä se "lastensuojeluilmoitus" oikein tarkoittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On aivan tavallista, että jos nuori pinnaa koulusta niin tehdään lastensuojeluilmoitus. Se kuuluukin tehdä. Kyseessähän on jonkilainen lapsen hätä, johon hän tarvitsee apua- kyseessä on sananmukaisesti lapsen suojelu. Taustalla ei suinkaan ole se, että perheessä epäiltäisiin olevan mitään vikana (vaikkakin on vanhempien velvollisuus huolehtia lapsi kouluun päivittäin). Yleensä lastensuojeluilmoituksen teko on "tehokasta", kuten teilläkin, lapsi lopetti pinnaamisen!

Jos sinulla on murrosikäisiä lapsia niin sitten tiedät, että teinit osaavat olla ovelia :). Vaikka ne kouluun lähtisivätkin ja vaikka näkisit niiden menevän sinne sisään, niin ei se sitä tarkoita että sieltä ei lähdetä kesken päivää pois. Kun elämä olisikin näin yksinkertaista.

Ls-viranomainen lohdutteli meitä ja myönsi, että ilmoitus oli ylireagointia (no en kai nyt yksityiskohtia ala täällä enempää kertoa ventovieraille ). Tilasin ilmoituksen itselleni ja se sisälsi perusteettomia, perättömiäkin kohtia.
Mieheni yritti ottaa yhteyttä ilmoituksen tekijään saadakseen hänet vastuuseen näistä perättömistä sanoista, mutta tämä ei yhtäkkiä ollut tavoitettavissa :)

Eli sanohan terveydenhoitaja, kuka se auttaisi perhettä hädässä, jos kohdalle ei osukaan mukava sos.työntekijä, joka ymmärtää ettei mitään hätää ole? Jos kohdalle osut vaikkapa sinä (mitä en toivo )?

[QUOTE="vieras";24908420]Onko teidän mielestä oikeasti normaalia että lapsi pinnaa niin paljon että jo koulukin puuttuu??[/QUOTE]

Voi taivas kun tietäisit, miten vähästä oli oikeasti kyse. Siinä koulussa on tiukka kuri, eikä teini ehtinyt kovinkaan kauan pinnailla. Tuntimäärä jäi vähäiseksi mutta en nyt halua täällä yksityiskohtia enempää paljastaa. Ihan liikaa olen kertonut jo nyt.

Koulupinnaukseen puututaan koska se voi yhtä hyvin olla merkki syrjäytymisvaarasta kuin voi olla olemattakin. Nimenomaan ei pitäisi katsoa esimerkiksi numeroita vaan puuttua siihen missä mättää. Pahimassa tapauksessa se pinnaus saattaa johtaa (tai aikalailla väistämättä johtaakin) siihen että numerotkin lähtee laskuun tai koulun tilalle tulee jotain muuta mielenkiintoista joka aiheuttaa harmia. Hyvä et DDD teidän tilanteessa asiat alkoivat sujumaan ja lopulta sinulle jäi positiivisemmat mielikuvat ainakin työntekijästä:)

Fakta on kuitenkin se että ihmiset kammoavat kaikenlaisia interventioita ja lastensuojelun "kynsiin" joutuminen koetaan usein ahdistavaksi ja pelottavaksi.

Aivan näin! Meillä teini sai kuitenkin hyviä numeroita yms. ja samat harrastukset jatkuu, mitkä alkoivat jo lapsena. Vika on varmaan siinä että ei ole ns. resursseja tutkia kokonaisuuksia, siksi kokeillaan kepillä jäätä (?).

Oikeassa olet tuossa viimeisessäkin lauseessa. Olin järkyttävän "kokematon", kun en ollut tämmöisten asioiden kanssa koskaan ollut tekemisissä ja säikähdin ihan tosissani. Taisin olla se ainoa, jolla oli hätä ja melkein itku silmässä :) Liikutuin siitäkin, että sos.työntekijä oli niin ymmärtäväinen ja lohdutti, että ei tässä mitään. Hänelle one kiitollinen vieläkin tuesta!

On aivan tavallista, että jos nuori pinnaa koulusta niin tehdään lastensuojeluilmoitus. Se kuuluukin tehdä. Kyseessähän on jonkilainen lapsen hätä, johon hän tarvitsee apua- kyseessä on sananmukaisesti lapsen suojelu. Taustalla ei suinkaan ole se, että perheessä epäiltäisiin olevan mitään vikana (vaikkakin on vanhempien velvollisuus huolehtia lapsi kouluun päivittäin). Yleensä lastensuojeluilmoituksen teko on "tehokasta", kuten teilläkin, lapsi lopetti pinnaamisen!

Olen päälle 30+ -vuotias ja lukioikäisenä lintsasin koulusta aivan järkyttävästi. Siihen aikaan ei ls- ilmoituksia tehty, mutta jos olisi tehty niin se olisi varmasti ollut minulle hyvä opetus.

Minulla on (no, oli, isä on jo kuollut) maailman ihanimmat vanhemmat; rakastavat, kannustavat, hyväksyvät, rajat vetävät jne. Isäni vaan sairastui niin vakavasti (kävi lähellä kuolemaa monta kertaa kun olin 13-18 -vuotias), että se järkytti minunkin itsetuntoani ja maailmaani syvästi. Kun minut vielä raiskattiin 16-vuotiaana, ja kiusattiin koulussa, niin voin aika huonosti. Koska vanhemmillani oli minun mielestäni muutenkin niin paljon murheita, en kertonut heille kiusaamisesta enkä raiskauksesta ja poissaolotodistuksiin väärensin allekirjoitukset.

Olisin todella kaivannut apua, ja yritin olla avuksi vanhemmilleni aivan väärällä tavalla -työntämällä murheeni pois. Ja ne näkyivät kuitenkin mm. lintsaamisena. Ilmoitusta ei siihen aikaan tehty, mutta luokanvalvojani onneksi soitti vanhemmilleni. Siihen loppui lintsaaminen ja meidän perheessä alettiin todella selvittää mitä minulle kuuluu.

Voi taivas kun tietäisit, miten vähästä oli oikeasti kyse. Siinä koulussa on tiukka kuri, eikä teini ehtinyt kovinkaan kauan pinnailla. Tuntimäärä jäi vähäiseksi mutta en nyt halua täällä yksityiskohtia enempää paljastaa. Ihan liikaa olen kertonut jo nyt.

Se minulle on jäänyt epäselväksi, mikä siinä ilmoituksessa niin kamalaa oli? Lapsellehan niillä apua haetaan.

Ilmoitus tehdään, lastensuojelun työntekijä tutkii onko aihetta huoleen/tukitoimenpiteisiin, jos ei ole niin se siitä. Miksi se oli sinusta niin kamalaa, ddd?

[QUOTE="Jonna";24901170]sen verran kummallisia ja aivan vääriä tietoja leviää tälläkin palstalla.

Ensinnäkin varhaisen tuen piiriin EI nykyään pääse ellei lastensuojelu arvioi sen tarvetta, eli olisit silloin ls-asiakas. ( uskokaa pois, yksikään ns. turha ei päädy asiakkaaksi)
Ja se että on ls-asiakas, ei tarkoita huostaanottoa tms. Se tarkoittaa, että teidän vanhemmuutta/lasta tuetaan kaikin mahdollisin keinoin.

Nykyään se että pääsee ls-asiakkaaksi on lottovoitto. Vähän sama kuin se että lapsi saa paikan e-luokalta. Siitä pitäisi olla kiitollinen eikä pelätä.
Se tarkoittaa myös taloudellista tukea.

Ne vanhemmat jotka väittää että heidän lapsensa on turhaan otettu huostaan eivät itse ymmärrä lapsiaan. Heille on yhdentekevää, miten lapsi voi, kunhan perheen mainetta ei mustata.
Äiti tai isä voi ajatella että pärjäävät hyvin, vaikka totuus olisi toinen.
Tai että lapsi ei kärsi, vaikka vanhemmat vetää viinaa tai riitelee tai...[/QUOTE]

Peesaan tätä. Täällä palstalla käsitys lastensuojelusta on aivan vääristynyt.

En sano, ettei yhtään aiheetonta huostaanottoa ole koskaan voitu tehdä (ja tietysti jokainen on liikaa), mutta sen sanon että niiden määrä on aivan häviävän pieni.

Olen työni puolesta ollut hakemassa lastensuojelusta apua perheelle, jonka lapset olivat aivan heitteillä. Talvipakkasilla saattoi jalassa olla kumisaappaat ilman sukkia, ohuen takin alla t-paita. Ruokaa ei ollut kotona, olivat niin väsyneitä että nukahtelivat mihin saattuu. Lähivanhempansa eli mielikuvistusmaailmassaan luullen olevansa aivan toinen henkilö mitä oli, lakkasi puhumasta omaa kieltänsäkin kun luuli olevansa ulkomaalainen. Lastensuojelun vastaus: Vain akuuteimmille on tällä hetkellä resursseja, tämä perhe ei ole vielä akuuteimpien listalla. Perheestä tein yhteensä muistaakseni 3 ls-ilmoitusta ja lisäksi ilmoituksia oli 4 muuta.

Samaten toinen vanhempi yritti itsemurhaa lasten ollessa kotona, taustalla alkoholi- ja mielenterveysongelmia. Itsemurhayritys johti ls-ilmoitukseen, joka ei johtanut mihinkään, syy: ei resursseja muuta kuin aivan akuuteimmille.

Näin täällä Tampereella. Minun on äärettömän vaikea uskoa, että huostaanottoja tehtäisiin missään kevyesti. Noissa kummassakaan tapauksessa vanhempi ei omasta mielestään tarvinnut apua, pikku "hairahduksia" sattuu ja muuten jälkimmäinenkin oli mitä "rakastavin ja huolehtivin vanhempi".

[QUOTE="vierailija";24908834]Peesaan tätä. Täällä palstalla käsitys lastensuojelusta on aivan vääristynyt.

En sano, ettei yhtään aiheetonta huostaanottoa ole koskaan voitu tehdä (ja tietysti jokainen on liikaa), mutta sen sanon että niiden määrä on aivan häviävän pieni.

Olen työni puolesta ollut hakemassa lastensuojelusta apua perheelle, jonka lapset olivat aivan heitteillä. Talvipakkasilla saattoi jalassa olla kumisaappaat ilman sukkia, ohuen takin alla t-paita. Ruokaa ei ollut kotona, olivat niin väsyneitä että nukahtelivat mihin saattuu. Lähivanhempansa eli mielikuvistusmaailmassaan luullen olevansa aivan toinen henkilö mitä oli, lakkasi puhumasta omaa kieltänsäkin kun luuli olevansa ulkomaalainen. Lastensuojelun vastaus: Vain akuuteimmille on tällä hetkellä resursseja, tämä perhe ei ole vielä akuuteimpien listalla. Perheestä tein yhteensä muistaakseni 3 ls-ilmoitusta ja lisäksi ilmoituksia oli 4 muuta.

Samaten toinen vanhempi yritti itsemurhaa lasten ollessa kotona, taustalla alkoholi- ja mielenterveysongelmia. Itsemurhayritys johti ls-ilmoitukseen, joka ei johtanut mihinkään, syy: ei resursseja muuta kuin aivan akuuteimmille.

Näin täällä Tampereella. Minun on äärettömän vaikea uskoa, että huostaanottoja tehtäisiin missään kevyesti. Noissa kummassakaan tapauksessa vanhempi ei omasta mielestään tarvinnut apua, pikku "hairahduksia" sattuu ja muuten jälkimmäinenkin oli mitä "rakastavin ja huolehtivin vanhempi".[/QUOTE]

tarkoitatko, että lastensuojelu ei puuttunut tilanteisiin ollenkaan tarjoamalla minkäänlaista apuaan, vai että lapsia ei otettu huostaan???

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tarkoitat;24908963:
tarkoitatko, että lastensuojelu ei puuttunut tilanteisiin ollenkaan tarjoamalla minkäänlaista apuaan, vai että lapsia ei otettu huostaan???

Kumpikaan perheistä ei saanut mitään apua. Tai no, toisen mukana kuljin ammattimielessä 1,5 vuotta ja sen jälkeen en ole heistä kuullut enää. Toivottavasti he ovat saaneet nyt jo apua.

Toinen perhe voi nyt vähän paremmin, mutta lastensuojelusta ei tullut heille mitään apuja.

Kumpikaan perheistä ei saanut mitään apua. Tai no, toisen mukana kuljin ammattimielessä 1,5 vuotta ja sen jälkeen en ole heistä kuullut enää. Toivottavasti he ovat saaneet nyt jo apua.

Toinen perhe voi nyt vähän paremmin, mutta lastensuojelusta ei tullut heille mitään apuja.

Anteeksi pieni virhe vastauksessani, molemmissa kävi sosiaalityöntekijä käynnillä n. 3-4 kuukauden välein, tunnin pari kerrallaan. Mutta en laske sitä tueksi tässä tilanteessa.

Yhteistyössä