Mun on nyt pakko valittaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lumea

Jäsen
14.12.2009
265
0
16
Vauva tuli taloon jo 3kk sitten ja alussa ei ollut mitään vaikeuksia, mutta nyt noin kuukauden ajan tuo keskimmäinen on ollut niin mustasukkainen. Mä en saisi pitää vauvaa edes sylissä, kun heti lentää tavarat päin vauvaa. Jos mä vaihdan vauvalle vaippaa tai imetän niin heti on tyttö tekemässä pahuuksiaan.
Tänään esim. on repiny kukkia juurineen irti purkista, piirtänyt seinään ja levitellyt kaikki mahdolliset tavarat ympäri kämppää. Ja siis vaan yhden syötön aikana. Lisäksi vessa on aivan ihana paikka tytön mielestä. Joskus on vessan ovi jäänyt auki, ja tyttö on ollut kainaloitaan myöten pytyssä tai seissyt lavuaarissa.

Ollaan kokeiltu olla ihan kahdestaan ilman vauvaa ja muita. Mutta ei, ei mitään vaikutusta. Tyttö vaan kiukuttelee, eikä suostu yhteistyöhön.
Ja kiukku ei kohdistu vaan vauvaan, vaan esikoinen saa siitä osansa.
Mulla menee kaikki aika päivällä kuopuksen ja keskimmäisen kanssa, (kuopus ei mitenkään helppo vauva. Hereillä ollessa suostuu lähinnä olemaan vaan sylissä ) ja esikoinen jää todella vähälle huomiolle.
Miehestä on tullut esikoiselle todella tärkeä, ja usein miehen lähtiessä töihin, esikoinen jää itkien kotiin.

Mä yritän kyllä järjestää ihan kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa, kun toiset ovat esim. päiväunilla, mutta se on ainoa hetki, millon mä pystyisin vähän rauhottumaan tai siivoilemaan tms.
Usein me ollaan esikoisen kanssa lähdetty kaksin kauppaan, kun mies on tullut töistä. Nykyisin illalla kun kaksi nuorinta on mennyt nukkumaan, me puuhaillaan esikoisen kanssa "isojen juttuja". Usein esikoinen suostuu nukkumaan vasta 11 jälkeen ja näin ollen parisuhteelle ei jää aikaa lähes ollenkaan. Iltaisin mä kaadun sänkyyn, ja nukahdan lähes heti. Aamulla lapset herää 7-8 aikaan ja mies lähtee jo 8 töihin. Toki me päivän aikana halaillaan ja pussaillaan ja sanotaan rakastavamme yms. mutta aikaa ei jää kunnon keskusteluille. Se jää vähän harmittamaan :|

Ei kukaan varmaan edes jaksa lukea tätä sepustusta :ashamed:
Helpotti kuitenkin kun jonnekkin sai purkaa näitä ajatuksia :)

Jos yrittäisit alkaa tehdä kahta asiaa yhtäaikaa eli huomioida keskimmäistä samalla kun vauvaakin. Hän on siis reilun vuoden vanha ja tuossa iässä tosi huomionkipeä, oma esikoinen oli 2v kun kuopus syntyi. Ongelmaa ei tullut mustistelussa kun molemmat ovat aina mahtuneet syliin. Ja se on nyt heidän ollessaan 1 ja 3 sellaista, että kun toinen tulee syliin, toinenkin haluaa just sillä hetkellä, kun pienemmälle sanoo jostain että hienoa miten osasit, isompikin on heti että äiti kato, kato. Ja se huomio on annettava tasan sillä samalla hetkellä molemmille. Kun kuopus oli vauva ja imetin, usein samaan aikaan rakentelin esikoisen kanssa palapeliä jne.

Hirveän myöhään valvot esikoisen kanssa, puuhailkaa niitä isojen juttuja jossain välissä päivää ja esikoinenkin nukkumaan ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jos yrittäisit alkaa tehdä kahta asiaa yhtäaikaa eli huomioida keskimmäistä samalla kun vauvaakin. Hän on siis reilun vuoden vanha ja tuossa iässä tosi huomionkipeä, oma esikoinen oli 2v kun kuopus syntyi. Ongelmaa ei tullut mustistelussa kun molemmat ovat aina mahtuneet syliin. Ja se on nyt heidän ollessaan 1 ja 3 sellaista, että kun toinen tulee syliin, toinenkin haluaa just sillä hetkellä, kun pienemmälle sanoo jostain että hienoa miten osasit, isompikin on heti että äiti kato, kato. Ja se huomio on annettava tasan sillä samalla hetkellä molemmille. Kun kuopus oli vauva ja imetin, usein samaan aikaan rakentelin esikoisen kanssa palapeliä jne.

Hirveän myöhään valvot esikoisen kanssa, puuhailkaa niitä isojen juttuja jossain välissä päivää ja esikoinenkin nukkumaan ajoissa.

On yritetty ottaa molempia yhtäaikaa syliin, mutta ei onnistu kun tyttö alkaa potkimaan ja lyömään vauvaa ja huutamaan. Ja tuolla vauvalla on se vaihe, että alkaa itkemään, jos joku toinen itkee.

Ja on yritetty että esikoinenkin menisi aikaisemmin nukkumaan, mutta ei nukahda vaan pyörii vaan sängyssä ja huutelee käymään milloin mistäkin syystä.

Mitenkäs, jos ottaisit tämän keskimmäisen mukaan vauvan hoitoon? Vaihdat hänen kanssaan vaippaa ja kehut ihan kaikesta pienestäkin mitä hän tekee HYVIN! Et kiinnitä siihen negatiiviseen huomiota. Nyt hän tekee sitä koska tietää mitä sillä saa, huomiota, vaikka ei niin positiivista. Voit myös sanoa että syömisen aikana vauva tykkää kauheasti kun sitä silittää tms. otat mukaan kaikkeen!

Pääasia,ettei tämä keskimmäinen koe nyt jäävänsä vauvan jalkoihin, vaan hän on edelleen yhtä ihana kuin oli ennen vauvan syntymää! Kuulostaa siltä, että häneen suunntattu huomio ei ole kovin positiivista.

TSEMPPIÄ! Kyllä se siitä sitten suttaantuu ja helpottuu!

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Mitenkäs, jos ottaisit tämän keskimmäisen mukaan vauvan hoitoon? Vaihdat hänen kanssaan vaippaa ja kehut ihan kaikesta pienestäkin mitä hän tekee HYVIN! Et kiinnitä siihen negatiiviseen huomiota. Nyt hän tekee sitä koska tietää mitä sillä saa, huomiota, vaikka ei niin positiivista. Voit myös sanoa että syömisen aikana vauva tykkää kauheasti kun sitä silittää tms. otat mukaan kaikkeen!

Pääasia,ettei tämä keskimmäinen koe nyt jäävänsä vauvan jalkoihin, vaan hän on edelleen yhtä ihana kuin oli ennen vauvan syntymää! Kuulostaa siltä, että häneen suunntattu huomio ei ole kovin positiivista.

TSEMPPIÄ! Kyllä se siitä sitten suttaantuu ja helpottuu!

Luin tämän jo aikaisemmin, mutta en kerennyt kommentoimaan.

Äsken sitten menin syöttämään vauvaa ja pyysin tyttöä tulemaan viereen ja sanoin että vauva tietää, että hän on vauvan sisko ja vauva tykkäisi, jos sisko vaikka silittäisi.
Alkuun meni ihan hyvin ja tyttö silitteli vauvaa ja höpötteli samalla omiaan.
Lopuksi vissiin kyllästyi ja veti vauvaa täysillä hiuksista :( Vauva alkoi itkemään ja tyttö sai uhmakohtauksen, kun nousin kävelemään vauvan kanssa.

Annoin tytön raivota omiaan, ja hetken päästä kysyin halusiko syliin. No tyttö tuli syliin ja mä sitten selitin että vauva on vielä pieni ja sille sattuu jos koskee lujaa. Annoin tytölle vielä vauvan syliin ja tyttö niin hellästi rutisti ja pyysi anteeksi siskolta :heart:

Vaihdettiin vielä vaippa vauvalle ja tyttö sai laittaa teipit kiinni ja pitää samalla vauvan tuttia suussa, kun mä puin vaatteet vauvalle. Kehuin kuinka hienosti tyttö osaa hoitaa vauvaa ja että on iso tyttö ja tosi reipas.

Äsken kun vein vielä vauvan ensin sänkyyn, tyttö halusi vielä pitää vauvaa ja vakuutteli että vauva on tytön oma kulta :laugh: :heart:

Vietiin yhdessä vauva sänkyyn ja sen jälkeen mentiin lukemaan iltasatua.
Nyt olis kaks nuorinta nukkumassa ja esikoinen saunassa miehen kanssa. Mäkin taidan tästä sinne häipyä. Kiitos teille vinkeistä :)

Yhteistyössä