Mun pitäis keksiä hätäkaste nimet,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja täh;24409266:
Ja mitäs luulit että se hätäkaste hyödyttäis? Jos vauva kuolee niin ei se hätäkaste sitä pelasta.

Voi tyhmyys! Meidän perhe on vain tavallisia tapauskovaisia. Silti halusin, että lapsi ehtii ennen kuolemaansa saada nimen, mahdollisimman nopeasti. Ettei ilman nimeä kuole.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;24409266:
Ja mitäs luulit että se hätäkaste hyödyttäis? Jos vauva kuolee niin ei se hätäkaste sitä pelasta.

Ei kai hätäkastetta anneta sen takia että siitä jotain hyötyä olis? Jos vauva kuolee niin musta tuntuis paremmalta että sille on keritty antaa nimi. Aina ei tietysti kerkiä ja voihan sitä silti kutsua milla nimellä haluaa mutta silti...

Lisäksi mua on auttanut lopullisen nimen päättämisessä se että oon tässä vaiheessa miettinyt noita nimiä siihen lappuun.

[QUOTE="vieras";24409254]Laitat vaan yhdet etunimet siihen. Sellaiset, jotka voisit kuvitella lapsillasi. Meidän enkelityttö hätäkastettiin sillä nimellä, mikä kaavakkeessa luki. Silti hoitajat ehtivät kysyä ja kastetilanteessa kysyttiin mikä nimeksi tulee.[/QUOTE]

:hug:

Me olemme laittaneet yhdet nimet, sellaiset jotka menevät ainakin toisena nimenä. Varsinaisesti nimiä on mietitty vasta sitten kun lapsi on syntynyt. Minä haluan että lapseni kastetaan ja kyllä hätäkasteessa annettu nimi rekisteröidään (on ihan käytännön kokemusta asiasta), joten onhan se ihan hyvä edes jokin nimi miettiä valmiiksi, siinä tilanteessa kun hätäkaste tarvitaan, ei välttämättä tule yhtäänmitään mieleen.

Kyllä mullekin on ollut tärkeää, että siinä kaavakkeessa on valmiina sellaiset nimet, jotka voisin normaalistikin lapselleni antaa. Olen ajatellut sen siihen tilanteeseen, että vauva kuolee nopeasti synnytyksen jälkeen. Kai sen nimen voi vielä vaihtaakin, en tiedä, kun ei ole sattunut mitään ( onneksi ), mutta en ainakaan halua, että lapseni hautakivessä lukee joku Jorma Kalevi.

Voi se yleisesti ottaen olla yhdentekevää mutta MULLE ei oo.

Taidan laittaa ton Mintun, se rupes tuntuun melko hyvältä, keksin siihen jo toisenkin nimen. Pojan nimi onkin vaikeempi, noista ehdotetuista ykskään ei oo sen tyylinen mistä tykkäisin. Noille kahdelle olemassaolevallekin pojalle nimen keksiminen oli tosi vaikeeta. Likan nimen valinta oli paljon helpompaa.

No tuotahan minä yritin sanoa, että JOS asia on vakaumuksesi mukaan tärkeä, se tehdään, mutta yritin myös sanoa, että valitsemasi nimen ei ole välttämättä jäätävä viralliseen käyttöön, eli siksi ei kannata ihan julmettua stressiä ottaa. :)

No tuotahan minä yritin sanoa, että JOS asia on vakaumuksesi mukaan tärkeä, se tehdään, mutta yritin myös sanoa, että valitsemasi nimen ei ole välttämättä jäätävä viralliseen käyttöön, eli siksi ei kannata ihan julmettua stressiä ottaa. :)

Niin mutta ei se minkään vakaumuksen takia oo tärkeetä vaan siks kun se vaan on. Ja JOS hätäkaste joudutaan antamaan niin sillon haluan että siinä yhteydessä myös nimetään ja sit se nimi olis ja pysyis. KOSKA MÄ NYT VAAN HALUAN NIIN. Nih.

[QUOTE="Sara";24409407]Kyllä mullekin on ollut tärkeää, että siinä kaavakkeessa on valmiina sellaiset nimet, jotka voisin normaalistikin lapselleni antaa. Olen ajatellut sen siihen tilanteeseen, että vauva kuolee nopeasti synnytyksen jälkeen. Kai sen nimen voi vielä vaihtaakin, en tiedä, kun ei ole sattunut mitään ( onneksi ), mutta en ainakaan halua, että lapseni hautakivessä lukee joku Jorma Kalevi.[/QUOTE]

No eipä se nimi hautakiveen koskaan suoraan mistään rekistereistä tule....

Niin mutta ei se minkään vakaumuksen takia oo tärkeetä vaan siks kun se vaan on. Ja JOS hätäkaste joudutaan antamaan niin sillon haluan että siinä yhteydessä myös nimetään ja sit se nimi olis ja pysyis. KOSKA MÄ NYT VAAN HALUAN NIIN. Nih.

Äh... Jos ei ole vakaumusta, miksi pitää kastaa? Jos asia on tärkeä ja "vain haluaa niin", on kyse jostain vakaumuksesta - ja täysi kunnioitukseni heille, jotka toimivat vakaumuksensa pohjalta ja aidosti. Nimeämisen ymmärrän kyllä, on oleellista, että ihmisellä on nimi ja nimen saa ilman kastettakin.

Mutta toivottavasti sopivat nimet löytyvät. :)

Yhteistyössä