Mun pitäisi tehdä koiran lopettamispäätös *pitkä vuodatus*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"suru"

Vieras
Mun koiralleni ilmaantui reilu kuukausi sitten ihon alle patti, ihan parissa päivässä. Pesin koiran kaksi päivää aiemmin ja olisin silloin huomannut, jos siinä olisi ollut jokin paukama. Patti oli löytöhetkellä ehkä puolikkaan pingispallon kokoinen. Sitä yritettiin hoitaa kortisonilla, sillä oletuksena oli, että se olisi ampiaisenpiston aiheuttamaa turvotusta. Kortisoni ei auttanut, ensi alkuun patti kutistui noin kolmanneksen ja sen jälkeen se suureni hiukan. Pari viikkoa se oli suht koht stabiili, mutta sitten se otti ja kasvoi muutamassa päivässä hurjasti.

Uusi eläinlääkärikeikka kertoi, että koiralla oli kuumetta, tulehdusarvot hiukan koholla ja anemia. Paukamasta yritettiin ottaa ohutneulanäytteet, mutta ne eivät onnistuneet, sillä neula täyttyi aina heti verellä. Näytteenottopäivän jälkeinen yö oli kamala, koira vinkui kipua heti, kun vähänkin hievahti. Vuoroon tulivat antibioottikuuri ja kipulääkkeet.

Ab-kuuri pienensi pattia aavistuksen ja alensi kuumetta. Muutamana päivänä sitä ei ole ollutkaan, alkupäivinä se nousi heti, jos koira liikkui edes etupihalle pissalle. Kipua ei suuremmin näytä olevan, koira ei arista patin silittämistä tms, mutta topisaalta koira on selvästi alamaissa. Ihmekö tuo, kun pattia varmaankin kiristää, kuume tulee ja menee ja lääkkeet ovat vielä rikkana rokassa. Nytkin kirsu on kuuma ja kuiva ja korvat lämpimät.

Kuulemma koirasta voitaisiin leikata näytepala. Viimeksi sitä ei otettu, kun ell arvioi, että patti oli siinä kunnossa, että haava ei umpeutuisi. Kuulin myös, kun hän sanoi hoitajalle, että jos koepala otetaan, siinä on melkoinen homma, sillä patissa on hyvin tiuha verisuonitus, jonka takia ne ohutneulanäytteetkin menivät piloille. Itse olen miettinyt, että jotain on oltava pahasti pielessä, kun edes antibioottikuuri ei ole viikossa vienyt pois kuumetta, anemiaan on oltava syynsä myös. En halua, että koira kokee turhaa tuskaa, miten kipeä se oikein olisikaan koepalan oton jälkeen, kun se oli tuskainen jo neulanäytteen jälkeen? Ja jos lääkärin epäilys patin laadusta pitää paikkansa, sitä ei voi edes hoitaa. Taas tullaan lopettamiskysymyksen eteen, mutta monta, mahdollisesti kivuliasta päivää myöhemmin.

Mulla on puntarissa hatara toivo siitä, että koepala osoittaisi patin olevan helposti hoidettavissa, sekä myös se fakta, että koira ei ole viittäkään vuotta iältään. Entä, jos tapan nuoren koiran pikkuvaivan takia? Toisella puolella on realistisempi arvio siitä, että patti on kuolemaksi ja tutkimus ja sen aiheuttamat kivut turhat. Järki sanoo, että koiraa on turha kiusata. Miksi se sitten on tuossa yhä? Siksi, että mun on vaikea ottaa itseäni niskasta kiinni ja todeta, että nyt on aika. Jos se olisi kipeämmän oloinen, päätös olisi helppo. Tänäänkin se halusi leikkiä ja jaksoi olla virkeä ja touhukas, mutta seuraus ilottelusta oli kuume. Eikä se oikeasti ole ihan oma itsensä. En haluaisi venyttää sen elämää suotta, jos se kärsii, mutta toisaalta päässä jyskttää "jospa sittenkin" ja että ehkä sen elämä on vielä ihan kelvollista. Jos vaikka patti ei enää suurene. Vaikka se on jo ihan liian suuri, ettei se vaivaisi yhtään. Antibioottikuuriakin on vielä jäljellä, mutta en usko, että se enää auttaa. Olisi se viikossa jo jotain tehnyt.

Vittumainen tilanne kaiken kaikkiaan. Huomenna pyydän tänne läheisen, joka tuntee koiran, ulkopuolinen ehkä näkee muutokset koiran kunnossa minua paremmin, itse kun näen sen koko ajan ja muutokset tulevat ehkä hiipimällä. Nyt muistui mieleeni sekin, että olen pitänyt tätä ennen niin hirmuista häseltäjää ihmeen rauhallisena jo jonkin aikaa, luulin, että ikä tekee tehtävänsä ja koira järkevöityy. Taitaapa olla ihan muu syy senkin rauhoittumisen takana. :(

Siis pattia ei voi leikata vaan yksinkertaisesti pois? Miksi ei? Onko koira kuvattu? Miltä kasvain näyttää muuten, onko levinnyt? Jotenkin kuulostaa minusta hurjalta että noilla perusteilla olet lopettamassa koiraa. Jos sitä ei ole edes siis tutkittu kunnolla. Ja mihin sen antibiootin on tarkoitus vaikuttaa ja auttaa? Bakteeritulehdukseen?

Mitä jos veisit sen toiselle lääkärille joka osaisi hoitaa homman kunnolla? Vai ymmärsinkö jotain nyt ihan väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitäh?;26914689:
Siis pattia ei voi leikata vaan yksinkertaisesti pois? Miksi ei? Onko koira kuvattu? Miltä kasvain näyttää muuten, onko levinnyt? Jotenkin kuulostaa minusta hurjalta että noilla perusteilla olet lopettamassa koiraa. Jos sitä ei ole edes siis tutkittu kunnolla. Ja mihin sen antibiootin on tarkoitus vaikuttaa ja auttaa? Bakteeritulehdukseen?

Mitä jos veisit sen toiselle lääkärille joka osaisi hoitaa homman kunnolla? Vai ymmärsinkö jotain nyt ihan väärin?

Samoja jäin miettimään.
Miksei leikata suoraan pois?
Ehdotan toista lääkäriä.

No et kai päättele koiran kuumetta kirsusta ja korvista? Kai olet oikeasti mitannut sen kuumeen? Kirsusta ja korvista sitä ei kyllä voi päätellä.

Meillä ainakin koirat on aina olleet väsyneitä jo pelkästään niistä lääkekuureista ja heti piristyneet kun kuuri on päättynyt, joten se "alamaissa oleminen" voi johtua siitäkin.

Kyllä mäkin veisin sen jollekin toiselle eläinlääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitäh?;26914689:

Kyseessä ei ole ampiaisenpisto eikä tulehduksen aiheuttama paise, se on selvä. Toiveissa oli, että ab-kuurin jälkeen jäljelle jäisi vain pienempi paukama jos sitäkään, eli että tilanne ei olisi niin paha kuin miltä näyttää. Nyt on kuitenkin niin, että pienenmisen sijaan patti suurenee, kolme viikkoa sitten sen halkaisija oli noin 8cm ja nyt se ei enää ole edes pyöreä ja pisin mitta yli kasvaimen on ainakin vaaksan verran. :(

Tulehdusarvot olivat korkeat, joten siksi tuo ab-kuuri. Ja pienensihän se pattia hetkellisesti hiukkasen.

Lääkäri arveli, että koiralla olisi (pieni) kasvain, joka ärsyttäisi ja tulehduttaisi ylläolevaa kudosta. Mutta näemmä koko patti on kasvainta. Jos se on arvion mukainen, se pitäisi saada pois vihonviimeiseen soluun, tai se tulee takaisin vähintään yhtä ärjynä. Koska se on täynnä verisuonia, riski kasvainsolujen huuhtoutumisesta verenkiertoon leikkauksessa on aikas iso, etenkin kun kasvain tosiaan on suuri. Hoidon onnistumisen todennäköisyys on varsin onneton.

Lääkäri ei ensin uskonut tuon kasvain olevankaan, kun se kasvaa noin hirveää vauhtia, mutta kun ei se kerran ole ajos eikä rasvapatti, niin kasvainhan se on. Anemia ja kuume, joka ei asetu antibiootilla ja siis johdu tulehduksesta, eivät nekään lupaa oikein hyvää. En tiedä, olisiko ultraäänitutkimuksesta mitään apua?

Koira on airedale, niillä on vanhuusiän syöpiä. Tämä ei kuitenkaan ole vanha.

Puhe oli, että patin on pienennyttävä ab-kuurilla selkeästi 10 päivässä, nyt on mennyt 8 päivää ja patti sen kuin kasvaa. Jos patti ei olisi poissa 10 päivässä, sitten toiset 10 päivää loppupaukaman nujertamiseksi.

Näytepalaa ei tosiaan ole otettu, sillä tulehdustilan takia ell arvioi, että haava ei olisi parantunut.

Kuulostaa edelleen siltä että lääkärin hoito on etupäässä arvailua siitä mikä koiraa saattaa vaivata. Toki en voi tietää mikä tilanne on kun teen päätelmäni vain kirjoituksesi perusteella. Kuvaamisella tarkoitin perusteellista röntgenkuvausta josta selviäisi onko kasvain mahdollisesti levinnyt muualle elimistöön. Lääkekuuri tosiaan voi väsyttää koiraa kuin myös itse kasvain, mutta se ei tarkoita mielestäni sitä että tilanne olisi lopullinen. Koska koira on kuitenkin noin nuori, yrittäisin todellakin leikkausta kasvaimen poistamiseksi enkä luovuttaisi vielä tuossa vaiheessa. Ja kysyisin edelleen toisen lääkärin mielipiteen asiasta.

Kiinnostaa minuakin minkä rotuinen koira on ja missä kohtaa kehoa patti sijaitsee?

Jep, mars toiselle eläinlääkärille. Älä nyt vaan tee vielä päätöstä tämän perusteella. Toinen ell saattaa ottaakin sen näytepalan (mikä mun mielestä olis nyt kaikki kaikessa, loppuu arvailu). Huonompi homma tosin jos asut niin pienellä paikkakunnalla että tuo hatusta vetäjä on ainoa siellä päin.

Käytäpä toisella ell. Mä henkilökohtaisesti lähtisin käyttämään eläinsairaalassa että saisin diagnoosin arvailujen sijaan. Sitten jos todetaan että ei mitään tehtävissä niin sitten voisin rauhassa tehdä päätöksen lopettamisesta.

En missään nimessä lopetuttaisi nuorta koiraa yhden ell arvailujen/veikkailujen takia.

[QUOTE="suru";26916148]Koira oksenteli viime yön ja nyt se huokuu pöydän alla eikä syö. :| Pakko soittaa eläinlääkäriaikaa taas ja varautua siihen, etä reissu voi olla viimeinen.[/QUOTE]

Tää kyllä kuulostaa jo vähän siltä, että olet itse päättänyt lopettavasi koiran. Et tunnu kovin halukkaalta mihinkään muuhun, esimerkiksi siihen, että selvittäisin sen mikä koiraa oikeasti vaivaa... Sääli, nuori koirakin.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Tää kyllä kuulostaa jo vähän siltä, että olet itse päättänyt lopettavasi koiran. Et tunnu kovin halukkaalta mihinkään muuhun, esimerkiksi siihen, että selvittäisin sen mikä koiraa oikeasti vaivaa... Sääli, nuori koirakin.

Mulla alkaa usko loppua, että koira paranee. Eri ell saa vielä katsoa koiraa ja jos toivoa on, katsotaan uudelleen. Jos ei ole, panen pelin poikki sitten mieluummin heti kuin kauhean kitumisen päätteeksi.

[QUOTE="suru";26916239]Mulla alkaa usko loppua, että koira paranee. Eri ell saa vielä katsoa koiraa ja jos toivoa on, katsotaan uudelleen. Jos ei ole, panen pelin poikki sitten mieluummin heti kuin kauhean kitumisen päätteeksi.[/QUOTE]

Olet käynyt tasan yhdellä eläinlääkärillä, joka ei edes tutkinut koiraa, ja nyt olet jo luopunut toivosta? Kuulostaa provolta jo tämä :headwall:

Olet käynyt tasan yhdellä eläinlääkärillä, joka ei edes tutkinut koiraa, ja nyt olet jo luopunut toivosta? Kuulostaa provolta jo tämä :headwall:

no jaa, mä olin valmis lopettamaan koiran kun sen ristiside katkesi ja ainut hoitomuoto oli leikkaus.. koska se aiheuttaa koiralle pitkään kipua ja kärsimystä ja eläin ei sitä kykene ymmärtämään että sen omaksi parhaaksi se vain on niin mä olin sillä kannalla että koiralle parempi nukkua pois (sen lisäksi että koiran leikkaus ja tutkiminen on noin pääsääntöisesti törky kallista)

ap:n koiralla on suurikokoinen patti ja koira on huonossa kunnossa, patissa selvästi on verisuonia ja tulehduskin on jo elimistössä.. eipä se leikkausennuste todella kovin hyvä taida olla varsinkaan jos kyseessä on agressiivinen kasvain.
koirahan ei ymmärrä että se kaikki kipu/pahaolo jne hoito on loppupeleissä sen parhaaksi tehty, vaan se koira kärsii ja jos todella ennuste on huono niin aivan tarpeettomasti vielä.

[QUOTE="Neith";26919452](sen lisäksi että koiran leikkaus ja tutkiminen on noin pääsääntöisesti törky kallista)

[/QUOTE]

Siinäpä vasta varsinainen aivopieru! :headwall:

Vietkö lapsesikin "piikille" jos hän sattuu vaikka sairastumaan vakavasti ja lääkkeet + hoitokulut maksaa?

Miksi sitten eläimen? Jos elukka on otettu, se HOIDETAAN asianmukaisesti kuntoon sen sairastuttua, maksoi mitä maksoi.
Itselläni on mennyt koiran hammaslääkäriin viimeksi 400 €, + rokotukset, sirutukset ja muu lysti yli 140 € viimeisen kuukauden aikana.

Ei tullut mieleenkään lopettaa koiraa tai olla hoitamatta sitä kuntoon. Minä olen vastuussa siitä enkä halua, että perheenjäseneni kärsii yhtään turhaan.

Tokikin VOI olla että ap:n koira on niin sairas, että eutanasia on ainoa oikea vaihtoehto = koiralle armeliaampi mutta en mä yhden eläinlääkärin tuomiolla sitä ratkaisua tekisi. Varsinkaan kun ei ole edes vielä varmaa, mikä patti on kyseessä.

Uusimmat

Yhteistyössä