munasarjakysta, oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kystako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kystako?

Vieras
minulla on ollut nyt neljä kertaa ovulaation aikana välivuotoa, jota ei ole ennen ollut. terkkari ultrasi ja löysi munasarjasta jotain kystaan viittaavaa. koko oli jotain 1,5cmx2cm. ens viikolla ois aika gynekologille. vatsakipua mulla on ollut pari-kolmeviikkoa vaihtelevasti. kipu tuntuu alavatsalla ja on polttavaa. välillä tuntuu, ettei pysty käveleen. nyt on ollut polte alavatsassa noin neljä tuntia ja ei lähtenyt särkylääkkeellä. haarovälissä on painon tunnetta, aivan ko jalkapallo ois siellä. mietin josko lähtis nukkuun ja jos ei saa nukuttua niin kai se on lähettävä ensiapuun. normaaleja kystaoireita?? olen kolme lasta synnyttänyt, tämä kipu on kuin supistus, mutta vaan koko ajan...

Ei mulla ainakaan kystasta ollut mitääm oireita. 6cm x 8 cm eli aikalailla kananmunan kokoinen kysta löytyi sattumalta ensimmäisen raskauden yhteydessä. En huomannut silloin mitään oiretta, enkä poistamisen jälkeenkään hoksannut mitään, mikä olisi muuttunut. Ja kysta ehti olla olemassa todistettavastikin lähes kaksi vuotta, kun sitä ei raskauden ja pitkän imetyksen takia kiirehditty poistamaan. Sitä taas ei tiedä miten kauan se ehti siellä kasvaa ennen löytymistään. Eli kauan ehdin oireita miettiä ja tunnustella, mutta ei mitään ollut.

Siispä verraten omaan kokemukseeni rohkenisin epäillä tuntemustesi olevan oireita jostain muusta.

Jos kovin on kivulias, niin voihan se johtua kystan puhkeamisesta tai sitten on mahdollisuus, että se munasarja jotenkin kiertyy. Eli jos kipu ei helpota niin soita nyt ainakin sinnenaistenpolille.

Minulla todettiin ultrassa myös noin kananmunan kokoinen kysta, ei ollut oireillut mitenkään.

Puhkesi sitten kerran kotona ja se oli kumma/kamala tunne se. Ambulanssin ajattelin itselleni soittaa, mutta ehti kuitenkin pahin helpottaa ennen kuin soitin. Pari päivää myöhemmin varmistettiin ultralla, että oli puhjennut.

Puhkeaminen tuntui kipuna, ja sitten ikäänkuin hulvahti lämmintä nestettä elimistöön (niin kuin siis varmaan kävikin). En pystynyt kävelemään enkä makaamaan suorassa, ja oksetti aivan hirvittävästi.

Mulla vas. munasarjassa ollut kystia, löydös jo -08 ja poistettiin vasta -12.
Kipua oli ainoastaan ovulaation aikaan ja yhdynnässä. Tietysti silloinkin sattui kun gyne paineli munasarjoja tosta vatsan päältä. Mutta mitään jatkuvaa tai pitkäkestoista kipua ei ollut.

mulla oli 3x3 senttinen kysta munasarjassa ja se oli ihan piip kamalan kipeä: tärähdyskipua kävellessä eli kävely rajoittui pakollisiin, vihlova kipu vähän sarjoittain ja jomotusta vähän koko ajan, kuumetta, koska alamaha oli niin kipeä niin pissatti koko ajan vaikkei sinänsä virtsarakkoon kysta ilmeisesti osunutkaan...oireiden perusteella lääkärikunta mietti et se on jotain pahempaa mut onneks se oli ihan ok :)

Mulla oli lapsettomuushoitojen aikana kystia. Suurin oli kananmunan kokoinen. Kuivatettiin e-pillereilllä pois. Kysta tuntui tietyssä asennossa ja välillä vihlaisi tai sattui hiukan, mutta enempi muistaakseni oli sellaista painon tunnetta tuolla sivussa. Jos sulla oikein kovia kipuja ja tiedät että jotain ylimääräsitä siellä ultran mukaan on niin menisin lääkäriin viimeistään aamulla.

Mulla tuntui kipua vasta sitten kun kysta kiertyi. Se löytyi kyllä aikaisemmin 10 x 12 cm kokoisena, mutta tuntui vain selälllään maatessa, siis tunsin sen vatsan peitteiden läpi ja siirtelin sitä, kun se painoi suolia, muttta mitään varsinaista kipua ei ollut. Mutta sitten kun se kiertyi, oli kipu niin kova, etten pahempaa voi kuvitella. No, munuaiskivikipu oli yhtä kova. Kiertyessään kysta meni kuolioon ja kasvoi 25 cm pitkäksi. Silloin se pullotti jo ihan näkyvästi vatsalla.

Yhteistyössä