MUNASARJALEIKKAUKSESTA KOKEMUSTA/MIELIPITEITÄ!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ella 20v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ella 20v

Vieras
hei. minulla on todettu munasarjakysta 2005 vuonna jo asialle ei olla tehty mitään ennemmin, mutta nyt vihdoinkin olen ollut leikkausjonossa 4kk ja nyt tänään olin tarkistuksessa leikkausta varten kysta oli kasvanut reilusta 6cm halkaisijasta 7.5-8 centtiin ja seon tehnyt jäätävää alavatsa kipua eniten kuukautisten aikaan myös kuukautisvuodon ulkopuolella. olen nuori vielä ikää n.20v. ei raskauksia eikä keskenmenoja takana päin. kysta leikataan nyt perjantaina eli ylihuomenna tähystys leikkauksella. leikkaus sinänsä ei jännitä mutta se mikä on tuonut pelkoja tulevaisuudesta. munasarjassa missä kysta on siellä todelttiin myös jotain poikkeavaa kasvustoa/ruhokkoa. voi olla syöpä tai jotain muuta vielä ei tiedä. eli pelkkä kystan poisto munasarjasta ei tule riittämään, pitää poistaa koko munasarja munatorvineen. eli nyt haluaisin kuulla kuinka moni on miten toipunut tollaisesta?? onko raskaudet kuitenkin kaikesta huolimatta onnistuneet. meillä kun mun miehen kans sellainen pikkuinen lapsi olis kovin toivittu onj jo ollut hankinnankin alla jonkun aikaa. eli siis onko millaisia ,mahdollisuuksia tulla raskaaksi jos toinen munasarja munatorvineen on poistettu?? vai onko se vaikuttanut raskaaksi tuloa tai aiheuttanut lapsettomuutta. nytt kokemuksia tai jos on jonkinlaista tietoa asista auttaa. kiitos todella paljon jo etukäteen !!!!! hyvää loppu kesää kaikille vastaajille ja myös lukijoille!!

Hei ja tsemppiä leikkaukseen!
Mulla todettiin vuosia sitten isohko muistaakseen n. 6cm kysta ja päädyttiin leikkaukseen kun ei itsekseen puhjennut. Leikkaushan on tähystyksellä tehtävä eli sinällänsä pienehkö operaatio. Siitä jäi muistona kolme pientä arpea. Oikeestaan ikävin osa toipumisessa mulla oli jännä olkapäähän säteilevä kipu mikä johtunee siitä että vatsan alueelle pumpataan jotakin kaasua(ilmeisesti saadaan työskentelytilaa)
Päiväkirugisena olisi mennyt mutta itse jouduin yöpymään koska mulla päädyttiin munasarjan poistoon. Mulla se johtui siitä että kystä oli repaleinen ja niin sotkeentunut munasarjaan että eivät munasarjaa pystyneet pelastamaan. Mun oli kuitenkin hyvän laatuinen. Ja toivotaan että näin sullakin.
Ja saikkua tuli reilu viikko ja haavathan parani hyvin. Raskautuminen meillä onnistui helposti vaikka pelkäsin sitä kovasti varsinkin kun mulla oli lasta yrittäessä ikää jo 35.
Eli kyllä onnistuu yhdelläkin toimivalla munasarjalla. Eli kovasti tsemppiä myös lapsen hankintaan!

kiitos hennamanna vastauksesta. saanko kysyä määrättiinkö sulle pillerit sen leikkauksen jälkeen ja käytitkö ne siis e-pillerit?? mulle kuulemma määrätään noin 3-4 kuukaudeksi. ja kuinka vanha olit silloin jos saan kysyä ja oliko sulla ollut se monta vuotta. itketty ollaan tänään mun tilannetta mieheni kanssa pelkään tovin että raskautuminen ei onnistu.. mutta toivotaan parasta! oliko sulla normaalit kuukautiset kuitenkiin jos sulle jäi vaan toinen munasarja, ?? anteeksi kun uolen utelias, mutta tälläiset tiedot helpottaa ajattelemaan asiaa.

hei taas!
Mä itse asiassa söin pillereitä kun kysta todettiin, mikä sinällänsä kaiketi aika harvinaista, koska e-pillereiden pitäisi estää/hillitä kystien syntyä. Mutta ehkä se oli muhinut jo vuosia ja pikku hiljaa kasvanut pillereistä huolimatta. ja jatkoin siis pillereiden syöntiä leikkauksen jälkeenkin vielä kun silloin ei raskautumisyritys vielä ollut ajankohtaista. Kun lopetin pillereiden syönnin n. vuoden kuluttua leikkauksesta kuukautiset normalisoituivat parin luomukierron aikana ja siitä eteenpäin mun kierto on ollut hyvin täsmällinen edelleenkin vaikka nyt siis oon jo lähes nelikymppinen. Sitten käytettiin vielä muuta ehkäisysuojaa parisen vuotta. Ja raskautuminen meillä onnistui `helposti`. Leikkauksen aikaan olin siis 32 v. ja raskaaksi tullessa juuri täyttänyt 35. Nyt meillä on suloinen 3 vee napero.
Kovasti sulle tsemppiä leikkaukseen ja toipumiseen. Ja edelleen onnea vauvahaaveille.

Yhteistyössä