Munasolujen / alkioiden laadun parantaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytti82

Jäsen
22.07.2008
334
2
16
Hei,

Meillä meni eka ivf päin seiniä. Folikkelit oli tosi tasakokoisia ja lääkäri niitä ultrassa aina kehui. Punktiossa kuitenkin ilmeni, että kymmenestä kerätysä munasolusta vai viidessä oli soli sisällä. Niistä hedelmöittyi neljä, yksi oli 2 laatuluokalla 4-soluinen ja kaksi vähän huonompia 2-soluinen 2laatuluokkaa ja 4-soluinen 3laatuluokkaa. Nämä hyuonommat sitten pakastetttin ja hyvä siirrettiin.

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että monet munasolut ovatkin tyhjiä? Onko saatu seuraavalla kerralla parempia? Onko lääkitystä vaihdettu yms?

Voiko ylipäätään tilanne vaihdella eri kerroilla vai onkohan meillä odotettavissa seuraavassa punktiossa sama tilanne?

Alkioiden laatu oli kai ihan ok, vähän hidas yksi, mutta kuitenkin saatiin se yksi aika hyvä näin pienellä määrällä.

Kaikki ajatukset on nyt arvokkaita, koska olen aika maassa tämän takia ja pähkäilen tulevaisuutta.

Heips!

Mua kiinnostas sama asia. Meillä ekassa icsissä se tilanne, että 9 munasolusta hedelmöittyi vain 2, joista toinen vieläpä luokkaa 3. Lääkäri ei sanonu mistä johtuu, mutta oon lukenu että munasoluista saattaapi johtua. Oon kans miettiny, että voiko toisessa icsissä silti olla parempi tulos alkioiden suhteen ja että miten munasolujen laatua sais paremmaksi.
Me käydään vyöhyketerapiassa, mutta en tiedä onko sillä laatuun yhtään minkäänlaista vaikutusta.

Sama vika täälläkin.. jakautumiseen saakka meni ihan hyvin (solumäärä, hedelmöittyneiden osuus), mutta sitten alkoi kato käydä. Osa hitaita, osa fragmentoituneita ym. mitä vikoja nyt voi ollakin.. 9stä alkiosta kaksi siirrettiin ja loput liian heikkoja pakastettavaks :( nyt 3kk procren-kuuri, kun se on kuulema jotain mikä on kokeiltava mun tapauksessa.. en tiedä sitten liittyykö mitenkään siihen alkioiden surkeuteen vai miks... ei kai voi muuta kun toivoo että tulis edes vähän parempia soluja enskerran. Varmaan melko sattuman kauppaa minkälaisia tulee..

risis, mitä lääkettä tuo procren on? Mitä sen niin ku toivottas tekevän? Mun täytyy kysellä ens viikolla lääkäriltä ku meen sinne, että kummasta mahdollisesti johtu meidän kato. Tietty ku mieheltä kaivettiin kiveksistä suoraan siittiöt, niin voipi hyvinki johtua siitäki että vaan 2 hedelmöitty.

Duffy Se on semmosta samantyyppistä lamautuslääkettä kun synarela, mutta piikkimuodossa (1/kk). Pitäis siis kuivattaa endoa jos sitä on.. oon tosin lukenu että käytetty jarruna muillakin lyhempiä aikoja, kun vaan niillä joilla on endo. En tiedä sitten voiko alkioiden laatua enää parantaa, jos kuitenkin tauti on jo pilannu soluja..mutta toivottavasti muuten ois vähemmän haittatekijöitä esim. kiinnittymistä ajatellen.

Mulla sama juttu. Ultrassa näytti kaikki hyvältä mutta punktiossa 20 rakkulasta vaan kuudessa oli solu.. Onneks pari oli ihan hyvää laatua että päästiin ees yrittää. Luin netistä että on olemassa "empty follicle syndrome" jossa munarakkulat on tyhjiä. Se on kuulemma harvinainen juttu... lääkäri sanoi että tää mun ivf:n huono tulos saatto johtua lääkkeistä tai sitten tää on mulle normitila, että tyhjiä muodostuu paljon. Mulla on FSH arvo koholla, en tiedä liittyykö se tähän.

^ nosto..

Uutta toivoa kenties tästä? Tanskassa tutkitaan parantaisiko hcg.n antaminen kasvatusvaiheessa solujen laatua

http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00844311
>Purpose

The purpose of this trial is to study whether addition of different doses of human chorionic gonadotropins during controlled ovarian stimulation for patients undergoing IVF will improve the number of top-quality embryos.>

Moi

Olin mukana tuossa tutkimuksessa. Olin keskimmäisessä annosryhmässä, eli 100 hcg:tä samaan aikaan kun pistin pregnyliä. Punktion saalis 8 munasolua, joista 3:n päivän viljelyn jälkeen vain 2 siirtokelpoista. Ne on nyt istutettu ja testauspäivä 23.12. Solut oli vain 5 ja 6 soluisia - minusta kolmantena päivänä olisi pitänyt olla jo 8 soluisia. Lääkärit eivät sanoneet mitään sen kummempaa soluista mutta olivat valmiit siirtämään molemmat, joten eiköhän hekin ajatelleet, ettei niistä mihinkään ole... Vähän on sellainen "me ollaan hävitty tää peli" fiilis. Mutta toivoahan aina saa, ennen kuin se testauspäivä on käsillä!

Jep, en kauaa miettinyt, kun suostuin koekaniiniksi. Ja voihan se olla, että jokin muu annosmäärä on toiminut paremmin. Pyydän lääkäriä kertomaan mulle tulokset, kunhan saavat tutkimuksensa tehtyä. Siihen kyllä voi mennä vielä aikaa... Ja saatiin me sentään kaksi siirtokelpoista - parempi kuin ei yhtään. Mulla ei ollut tyhjiä soluja mutta noissa epäkelpoisissa oli ollut liikaa tumia tai jakautuminen ei ollut alkanut ym. Taitaa johtua paljolti mun iästä, 35v. Mutta niin kauan on toivoa kun on jotain, mitä siirtää!

Nostampa tämmöstäkin.. jos tässä vuosien saatossa kellään ois tietoo mistään uudesta. Itellä ens hoitoon (5.ivf) varmaankin kokeillaan DHEAta. Lisänä nyt myös ubikinon ja gelee royale kuurit. Pitää varmaan kysyä tosta hcg-tutkimuksestakin ja voisko sitä kokeilla, ja ihan mitä vaan tässä vaiheessa.....

risukasa jos olet lähellä 40 kannatta siirtyä ubiquinoLiin, joko otat ubiquinoN tai ubiquinoL sen kanssa kannattaa ottaa myös acetyl L-carnitine, minä otan myös alfha lipoic acid.

Yhteistyössä