alkioiden huono laatu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lyyli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lyyli"

Vieras
Olen vuonna 84 syntynyt nainen, mieheni on 4 vuotta minua vanhempi. Olemme käyneet nyt läpi 2 munasolujen keräystä. 1. IVF-hoidossa saatiin kerättyä 16 munasolua, joista vain 9 hedelmöittyi. Tuoresiirrossa siirrettiin 1 alkio, pakastimeen meni 6 "hyvää" ja 2 "huonompaa". Tuoresiirto ei johtanut raskauteen. 1. PAS-hoidossa jouduttiin sulattamaan yhteensä 6 alkiota, joista lopulta saatiin kohtuun 1 "ok" ja toinen huono, mutta elossa yhä oleva. Pakastimeen jäi 2 huonoksi luokiteltua. Raskautta ei alkanut.

Halusimme itse aloittaa uuden IVF-kierroksen, vaikka pakastimessa on ne kaksi huonoa. Nyt tuloksena oli 25 munasolun poiminta, joista taas 9 hedelmöittyi. Nyt pyysimme alkioille pitkää viljelyä ja ensi viikko paljastaa, päästäänkö edes siirtoon asti :(

Molemmissa hoidoissa lääkkeenä on ollut puregon 100 yksikköä/päivä + orgalutran + pregnyl + lugesteron.

Mielestäni meidän alkioiden laatu on ollut todella huono kun ajattelee hedelmöittymisprosenttiä ja säilymistä hengissä pakastuksen jälkeen.

Kuinka tavallista on, että hävikki on näin suurta? Meidän klinikalla asiaan ei ole suhtauduttu ainakaan vielä vakavasti (katsotaan mikä on tilanne ensi viikolla jos yksikään alkio ei selviydy pitkän viljelyn jälkeen kohtuun).

hei "Lyyli"!

Kiitos kysymyksestäsi.

On kovin vaikea lähteä arvioimaan tilannettanne vain näiden tietojen perusteella. Ja oikeastaan yhden tai kahdenkaan hoidon jälkeen on vielä vaikea vetää johtopäätöksiä siitä miksi raskaus ei ole alkanut. Yleensä vasta kolmannen epäonnistuneen hoidon jälkeen suositellaan jatkotutkimuksia.

Normaalistikin luonto karsii aina osan alkoista, niin että kaikki munasolut eivät hedelmöity tai jakaudu normaalisti. Tähän vaikuttaa mm. lapsettomuuden syy, munasolujen ja tietysti myös siittiöiden laatu. Toisinaan hoitoihin voidaan kokeilla myös toisenlaista lääkitystä tai hoitokaavaa, nämä ovat asioita joista kannattaa keskustella hoitavan lääkärinne kanssa.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä