Munatorvet tukossa + PAS luonnolliseen kiertoon

09.06.2008
343
0
16
Vaikee oli otsikoida, mut koitan nyt selittää asian jotenkin ymmärrettävästi ja toivoisin myös kommentteja aiheesta... Tyhmäksi itseni jälleen tuntien :ashamed:

Eli taustaa: Meillä ennestään yksi lapsi, Clomi-tyttö -06. Clomit sain yritettyämme lasta 2 vuotta ilman ainoatakaan raskautta. Menin tutkimuksiin yksityiselle lääkäriasemalle, gynen mukaan minulla ei kehittynyt yhtä johtavaa rakkulaa, vaan oli useita samankokoisia rakkuloita, joten ovulaatiota ei tapahtunut. 4 kuukauden Clomi-tablettikuurin jälkeen tulin seuraavasta kierrosta raskaaksi ja saimme tytön -06.

Tytön syntymän jälkeen odottelin menkkoja, turhaan. Juoksin 2 vuotta lääkäriltä toiselle, kävin gynellä useaan otteeseen, söin Teroluteja + erinäisiä e-pillerikuureja, joilla oli tarkoitus saada menkkakierto käyntiin. Lopulta sain onneksi lähetteen naistentautienpolille, siellä totesi gyne heti ensitutkimuksella, että jotain on vialla... Kohtu oli täynnä kiinnikkeitä.

Kiinnikkeitä on poistettu kahteen otteeseen, viimeeksi 1/09 ja kiinnikkeiden poiston yhteydessä on todettu molempien munatorvien olevan tukossa. 4/09 tehtiin vielä munatorvien aukiolotutkimus varmuuden vuoksi, molemmat tukossa.

11/09 meille tehtiin 1.IVF:n tuoresiirto, tulos nega.

Nyt soittelin tuloksesta hoitajalle sekä jatkosta. Tammikuun menkat vielä odotellaan, sitten ultra kierron 10-12 päivä ja ovis-testejä eli PAS luonnolliseen kiertoon.

Mietinkin tässä, onko ovulaatio edes mahdollinen minun tapauksessani??

En ole varma ymmärsinkö sinut nyt oikein, mutta kerron silti oman kokemukseni.. Eli minullakin on todettu ( tosin laparoskopiassa ), että molemmat munatorvet on tukossa. Syytä siihen ei tiedetä.. ei ollut endoa, eikä ainakaan minun tietääkseni mitään tulehduksia tai sukupuolitauteja. Minulle PAS tehdään aina luonnolliseen kiertoon, koska on todettu että ovuloin normaalisti. Eli ainakaan tuo munatorvien tukos ei estä ovulaatiota, se estää vain munasolun kulkeutumisen kohtuun. Luulisin että ne on nyt samalla tarkkaillut sun munasoluja, ja tulleet siihen tulokseen että tilanne parempi kuin tuolloin -06.

Yhteistyössä