Murrosikäinen ei halua olla mökillä -kuis menetellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myös uhmaikäisen äiti murkun lisäksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myös uhmaikäisen äiti murkun lisäksi

Vieras
Olemme lähdössä elokuussa mökkeilemään viikoksi. Murrosikäinen haluaisi olla kanssamme ainoastaan 3 yötä ja tulla sitten lopuiksi 4 yöksi kotiin yksin olemaan. Tyttö täyttää kohta 15. Hän on aina ollut "ei ikävöivää-tyyppiä" ja viihtynyt omissa oloissaan. Hän ei ole liikuskellut vielä iltaisin porukoissa ulkona ja on ollut vaivaton tapaus. Mitä nyt näyttää pitkää naamaa ärsyttävyyteen asti ja heittää sappea nostattavia lausahduksia. Eli biletysjuttuja ei tarvitse pelätä.

Pitäisikö käskeä tyttö olemaan koko viikko kanssamme vai onko väärin antaa hänen olla omissa oloissaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Itse tunnette varmaan lapsenne parhaiten ja tiedätte voiko luottaa.
Mutta toisaalta, ei tuon ikäisen tarvitse tässä asiassa saada tahtoaan läpi.
Eikä kuole siihen jos joutuu olemaan viikon mökillä.

Samaa mieltä.

Meillä lapset menee sinne minne minäki, eikä asiasta neuvotella. Rutista toki saa mutta lopullinen päätös on vanhemmilla. Ja liika luotto on just kaiken pahan alku ja juuri. Just ne jotka ei vanhempien mielestä tee mitään sopimatonta tekee niin taatusti. 15v on just kaikista pahin ikä jättää valvomatta lapsi.
Kohta valitat palstalla miten joku jengi ryykäs sisään lapsen kotibileisiin ja hajotti kaikki paikat.

Pärjää yksin kotona. Itsekin olin tuollainen luotettava teini. Oli mielestäni ihanaa tehdä itse itselle ruokaa, syödä vähän herkkuja, katsella omassa rauhassa telkkaria, leikkiä suosittua poplaulajaa peilin edessä oikein urakalla jne... :)

Yks keino on ottaa joku kaveri mukaan, keksivät tekemistä. Toki välillä on hyvä olla ihan perheen kanssa, mutta ehkä kannattaa keksiä sellaistakin ohjelmaa, mikä on nuorelle uutta ja kokeileminen kiinnostaa. Ja siinä yhdessätekemisen makua.

Olen myös sitä mieltä, että aikuinen päättää eikä lapsen pidä aina saada tahtoaan läpi. 4 päivää yksin tuntuu pitkältä. Miten olisi 5 päivää mökillä ja 2 kotona, jos matkojen puolesta onnistuu. Muutoin koko viikko mökillä. Oma 15-v on ollut yhden yön yksin kotona. Kaksikin menisi hätätilassa mutta ei mielellään, mutta kolme olisi jo liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kesäpäivänhattu:
Yks keino on ottaa joku kaveri mukaan, keksivät tekemistä. Toki välillä on hyvä olla ihan perheen kanssa, mutta ehkä kannattaa keksiä sellaistakin ohjelmaa, mikä on nuorelle uutta ja kokeileminen kiinnostaa. Ja siinä yhdessätekemisen makua.

Peesi tälle! Tulisiko joku kaveri mökille mukaan muutamaksi päiväksi? Koko viikoksi en ottaisi. Olisi nuorella omanikäistään seuraa ja aika kuluisi paremmin. Ei sekään ole hyvä että väkipakolla viedään mökille, alkaa vain tappelemaan kahta pahemmin mökille menoa vstaan. Yritä tehdä mökilläolo nuorellekin kivaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ei:
Meillä lapset menee sinne minne minäki, eikä asiasta neuvotella. Rutista toki saa mutta lopullinen päätös on vanhemmilla. Ja liika luotto on just kaiken pahan alku ja juuri. Just ne jotka ei vanhempien mielestä tee mitään sopimatonta tekee niin taatusti. 15v on just kaikista pahin ikä jättää valvomatta lapsi.
Kohta valitat palstalla miten joku jengi ryykäs sisään lapsen kotibileisiin ja hajotti kaikki paikat.

Tämä oli hauskasti kirjoitettu, sain hyvät naurut.

Kiusaus antaa murkun olla omissa oloissaan on suuri, koska siten saan itsekin lepoa. Olen varmaan kauhea äiti. Mutta joskus murkun ja uhmaikäisen äitinä olo on hermoja riipivää. Varsinkin tuo yhdistelmä.

Alkuperäinen kirjoittaja Julia:
Mä sain jäädä tuossa iässä ja vähän ennen pois reissuilta. Eikä vanhemmat tätä pitäneet ongelmana.

Lisään vielä että mitään bileitä ei pidetty vaan pari kaveria oli yötä. Valvoimme myöhään ja vieläpä selvinpäin.

Mä olen eri mieltä. Mun mielestä luotto kasvattaa luottoa. Jos lähtökohtana on epäluottamus, ei nuori voi millään osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen.

Hei yksi ainoa viikko menisi mökillä vaikka väkisin. Jo on ihme kersa kun ei osaa tuota arvostaa. Jospa vain vaatii sen pakottamisen että alkaa nauttimaan. Suunnittelee jotain niiksi kotipäiväiksi kun saisi yksin olla...

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:

Mä olen eri mieltä. Mun mielestä luotto kasvattaa luottoa. Jos lähtökohtana on epäluottamus, ei nuori voi millään osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen.

No sanotaan nyt niin että olen työkseni hoidellu päihdeongelmaisia nuoria 13v ylöspäin ja nuorten oma ohje siihen että miten vanhemman pitäis hoitaa hommaansa vanhempana ettei tulis ongelmia on se et: älä luota liikaa, älä ole liian sinisilmäinen nuoren asioissa, älä anna rahaa "holtittomasti" ilman vaatimusta tietää mihin se menee, älä jätä yksin, älä päästä kavereille yökylään/kaupungille ilman että ihan varmasti varmistat missä nuori on, älä jätä lomalta kotiin yksin ilman valvontaa jne. jne. lista on pitkä mut nää ohjeet on oikeesti nuorilta itseltään tulleita ohjeita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:

No sanotaan nyt niin että olen työkseni hoidellu päihdeongelmaisia nuoria 13v ylöspäin ja nuorten oma ohje siihen että miten vanhemman pitäis hoitaa hommaansa vanhempana ettei tulis ongelmia on se et: älä luota liikaa, älä ole liian sinisilmäinen nuoren asioissa, älä anna rahaa "holtittomasti" ilman vaatimusta tietää mihin se menee, älä jätä yksin, älä päästä kavereille yökylään/kaupungille ilman että ihan varmasti varmistat missä nuori on, älä jätä lomalta kotiin yksin ilman valvontaa jne. jne. lista on pitkä mut nää ohjeet on oikeesti nuorilta itseltään tulleita ohjeita.

Juu, toki järki käteen, mutta miten nuori voi ikinä osoittaa, että osaa olla fiksusti vaikka yhden päivän ja yön kotona jos hänelle ei koskaan anneta siihen mahdollisuutta? Muhun on luotettu paljon ja olen saanut vapaahkon kasvatuksen, johon on kuulunut paljon oman ajattelun tukemista. Sain esim. neuvotella kotiintuloajat ja vastasin seurauksista jos tulin humalassa kotiin. Se, että antaa nuorelle vapautta ja luottoa ei tarkoita sitä, että jätetään se tuuliajolle. Ehkä sun kuvasi nuorista on vääristynyt, jos tapaat jatkuvasti vain päihdeongelmaisia nuoria...

Yhteistyössä