Muslimeille rukoushuoneet kouluihin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Wallin järjestäisi muslimeille rukoustilan kouluihin - Räsänen kimpaantui | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Wallin järjestäisi muslimeille rukoustilan kouluihin

Torstai 10.3.2011 klo 18.25

Päivi Räsänen tivaa, miksi ministeri Wallin ei kanna huolta kristittyjen oppilaiden oikeuksista.

RKP:n puheenjohtajan Stefan Wallinin mielestä muslimioppilaille pitäisi tarvittaessa järjestää kouluun rukoustila.

RKP:n puheenjohtaja kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin tarjoaa puoluettaan suvaitsevaksi vaihtoehdoksi ennakkoluuloja heijastavalle ja suvaitsemattomuutta ajavalle perussuomalaisille.

Wallin olisi valmis tarvittaessa järjestämään esimerkiksi muslimeille oman rukoustilan kouluihin, jos suuri osa koulun oppilaista on tämän uskontokunnan edustajia.

Wallin onnittelee Timo Soinia siitä, että tämä on vuosien uurastuksen jälkeen onnistunut rakentamaan "gallup-raketin".

- Mutta minua huolestuttaa se, että olemme joutuneet tienhaaraan, jossa on valittava avoimen tai suljetun yhteiskunnan välillä, Wallin sanoo.

RKP ei kuitenkaan ennen vaaleja sulje pois hallitusyhteistyötä minkään puolueen kanssa. Puolue on ollut hallituksessa yhtäjaksoisesti vuodesta 1975.

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsänen kimmastui Wallinin rukoustilakommentista. Räsänen huomauttaa, että monessa koulussa on kristittyjä oppilaita kielletty järjestämästä rukouspiiriä tai raamattuhetkeä välitunnilla koulun tiloissa.

- Miksi Wallin ei kanna huolta kristittyjen oppilaiden oikeudesta rukoushetkiin, Räsänen tivaa.

Räsänen sanoo, että Wallinin kommentti osuu samaan aikaan kun hallitus on tehnyt useiden kristillisten koulujen kohdalla kielteisen päätöksen.

- Toivon, että uskontoministeri Wallin kantaisi huolta myös kristittyjen vanhempien ja lasten oikeudesta uskonnonvapauslain mukaan harjoittaa uskoaan.

IL-STT

Oikeesti?

Eli tämä johtaa siihen että tulevaisuudessa tulee olemaan " muslimikouluja" :snotty:
Pieniä maaseutukouluja lakkautetaan säästösyistä, mutta kyllähän muslimeille täytyy rukoushuoneet ( eli omat koulut jos kerran huone tehtäisiin sellaiseen kouluun jossa heitä on paljon ) olla..Ja verovaroin tottakai - kuten moskeijat ja kaikkiea muutakin...kalustetut kämpät kun tulevat tänne ja isot asunnot somaliperheille kun tarvitsevat paljo tilaa isoille perheilleen...

Eräässä nimeltämainitsemattomassa korkeakoulussa tehtiin opettajanhuoneeseen tämmönen rukoushuone... häädetyt opet sit joutu muuttaa pienempään. Aika härskiä toimintaa mun mielestä.

Eli tämä johtaa siihen että tulevaisuudessa tulee olemaan " muslimikouluja" :snotty:
Pieniä maaseutukouluja lakkautetaan säästösyistä, mutta kyllähän muslimeille täytyy rukoushuoneet ( eli omat koulut jos kerran huone tehtäisiin sellaiseen kouluun jossa heitä on paljon ) olla..Ja verovaroin tottakai - kuten moskeijat ja kaikkiea muutakin...kalustetut kämpät kun tulevat tänne ja isot asunnot somaliperheille kun tarvitsevat paljo tilaa isoille perheilleen...

Pohjoisessa voi kouluunkin olla yli sata kilometriä matkaa, ihan perseestä että kantasuomalaista syrjitään asiassa kuin asiassa, ja mamuja nostetaan tolpan nokkaan ja ylistetään maasta taivaisiin. Uhrataan omia kansalaisia MUSLIMIMAMUJEN takia.

Kristittyhän voi rukoilla missä vaan.
Sikäli ymmärrän.

Siinä vaiheessa kuun kohteliaisuussyistä pitäis kristittyjen ängetä muslimien rukouksiin mukaan niin siinä vaiheessa ärähtäisin.

Harjoittakoot uskontoaan, mitäs minä siitä. Mä haluan lasteni kanssa laulaa enkeli taivaan ja suvivirren. Niih.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23328267:
Sikäli ymmärrän.

Siinä vaiheessa kuun kohteliaisuussyistä pitäis kristittyjen ängetä muslimien rukouksiin mukaan niin siinä vaiheessa ärähtäisin.

Harjoittakoot uskontoaan, mitäs minä siitä. Mä haluan lasteni kanssa laulaa enkeli taivaan ja suvivirren. Niih.

Ainakin Ranskassa myös muslimit voivat rukoilla missä vain. Valtaavat rukousaikana kokonaisia katuja pysäyttäen kaiken muun liikenteen. Kyseessä on varmasti myös vallannäyttöä vääräuskoisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23328267:
Sikäli ymmärrän.

Käsittääkseni muslimikin voi rukoilla missä vaan? Eikös ne levitä sen maton maahan ja kumarra Mekkaa kohti...? Korjatkaa jos olen aivan väärässä. Mun käsitys voi hyvinkin olla jostain viime vuosikymmeneltä tai sarjakuvasta.... :)

Mä kannatan kyllä täysin uskonnotonta koulua. Jokainen uskontokunta opettaisi sitten omille jäsenilleen sitä uskoa ja oppia mitä haluavat.

Ja miksi muslimeille pitäisi rakentaa oma rukoushuone kun suuressa osassa kouluja ja tarhoja on luovuttu mm. jouluevankeliumista ja suvivirrestä koska se loukkaa niitä jotka eivät kuulu kristittyyn kirkkoon?

Ja vielä tähdennän, ettei mulla ole mitään muslimeja vastaan.

Ainakin 90-luvulla meidän yläasteella muslimi oppilas sai mennä koulun pommisuojaan välitunneilla rukoilemaan, sinne sai muutkin mennä hiljentymään. Ei rukoilu vaadi kuin rauhallisen tilan ja koulujen pommisuojat ovat tähän oikein mainioita, vaalien läheisyydessä vain asioista tehdään suurempio kuin mitä ne ovat.

Hyvin harvoin olen räsäsen kanssa ( tuskin ikinä ) samaa mieltä mistään mutta nyt täytyy kyllä peesata.

Kouluista yritetään tehdä uskonnollisesti neutraaleja ja samalla sit haluttas tarjota muslimeille omat rukoustilat 0.o! wtf!

Saatasko me ortodoksit sinne kans omat ikonostaasit:D

Itse hieman ensin hämmästyin tällaista vetoa Wallinilta, mutta sitten olen miettinyt toisin. Miksi ei, koska eipä se olisi mitään pois meiltä kristityiltä eikä kyllä keneltäkään muiltakaan.

Jos lähdetään Wallinin tielle niin sitten kaikille uskonneille rukoushuoneet. Shiia-muslimeille omat ja sunneille omat. Katolisille omat ja luterilaisille. Herätysliikkeille, joita Suomessa noin 100 omansa. Buddhalaisille (zen(tiibeti/mahayana), shintolaisille, sikheille, voodoo, ufouskovaiset. -- Ateisteille, vapaa-ajattelijoille ja skeptikoille on tasa-arvon nimissä tehtävä hiljentymishuone. Entäs saatanan palvojat? Wallinin olisi syytä yhdessä uskontotieteenlaitoksen kanssa tehdä selvitys kaikista maailman uskonnoista ja uskomuksista, että tulevat kaikki edustetuiksi. Krusifiksit tietysti johonkin nurkkaan, jos paavi sattuu tulemaan vierailulle. Koulut ovatkin kohta täynnä temppeleitä, kirkkoja, moskeijoita, ylistys- ja rukoushuoneita, reiki-hoitoja, kiviterapiaa ja vaika mitä. Mihin mahtuvat enää fysiikan- ja kemianluokat?

HALUAA RAKENTAA. --- VAALIT TULOSSA.
Pelottavaa jengiä noi rkp-läiset. Kohta ne perustaa koraanikouluja ala Pakistan. Siihen viereen ulraortodoksijuutalaisten koulu ja hyvä tulee. Toiset pitävät koraania pyhänä ja noudattavat sharian lakeja ja toisessa koulussa Mooseksen lakeja. Tulee hieno ja rauhallinen Suomi. -- Rkp:n ja vihreiden monikulttuurinen rinnakkaiselo -- apuva!

Minkä ihmeen takia siihen rukoukseen pitäisi olla joku erillinen rukoushuone? Siis itsekin olen muslimi ja kyllä se rukoileminen onnistuu hätätapauksessa vaikka ruuhkabussissa omalla paikallaan istuen. Tietysti olisi hyvä jos olisi joku rauhallinen paikka, mutta onhan näitä jotka keskellä kauppakeskusta tai lentoasemaa rukoilee lattialla rukousmaton päällä. Olisiko se ihan mahdoton ajatus, että opettaja antaisi jonkun sillä hetkellä tyhjän luokan käyttöön rukoushetkeksi vaikka välitunnin aikana?

Kyllä pitää taas tehdä yksinkertaisista asioista vaikeita.

Meillä on koulussa rukoushuone kristityille. Kyseessä tosun amk :D

En mä ymmärrä mitä pahaa siinä on lopulta. Yksi ovi, jonka takana löytyy tietylle ryhmälle oma hiljentymishuone. Oli se ryhmä mikä tahansa.

[QUOTE="Mä";23328461]Itse hieman ensin hämmästyin tällaista vetoa Wallinilta, mutta sitten olen miettinyt toisin. Miksi ei, koska eipä se olisi mitään pois meiltä kristityiltä eikä kyllä keneltäkään muiltakaan.[/QUOTE]

Niinhän sitä vois ajatella ettei se keneltäkään ole pois. Sinunkin verorahoista ne rukoushuoneet maksettaisiin, eli onhan se sinultakin pois. Ja kuten tuossa yllä joku kirjoitti, että pieniä kouluja suljetaan säästösyistä, mutta rahaa silti löytyy muslimien rukoushuoneisiin.

Ainakin Ranskassa myös muslimit voivat rukoilla missä vain. Valtaavat rukousaikana kokonaisia katuja pysäyttäen kaiken muun liikenteen. Kyseessä on varmasti myös vallannäyttöä vääräuskoisille.

Ranskassa nimenomaan kukaan ei saa harjoittaa uskontoaan julkisesti, mutta muslimit tekevat joukkorukouksia perjantaisin kaduilla eika poliisi uskalla puuttua, koska heilla on jo kokemusta mita siita seuraa kun muslimeita yrittaa saada seuraamaan vaarauskoisten lakia.

YouTube - Islam valtaa alaa Pariisissa - varoitus länsimaille (CBN.com)
ja:
YouTube - The Islamization of Sweden
ja jalkiruuaksi ohjeita kuinka vaimo pidetaan kurissa:
YouTube - How to Beat a woman according to islam.wmv
= hamarapuolella ja ei sitten kasvoihin!

Poliisin ja armeijan on turha sekaantua, ettei vaan kenenkaan tunteita loukata. Nakeehan sen jo, kuinka Israelissa ollaan kusessa kun naille rauhaa rakastaville muslimiveljille on yritetty kertoa demokratiasta. Koko maailma kilpaa kaataa paskaa Israelin niskaan, kun havyttomat kehtaavat loukata viattomien rauhankyyhkysten tapoja ja tottumuksia!

[QUOTE="tiina";23329246]Löytyykö teiltä tuollainen hiljentymsihuone myös muille ryhmille? Vai saavatko kaikki käyttää tuota huonetta?[/QUOTE]

Tottakai saa käyttää. Eriasia haluaako esim. Muslimi sinne mennä. Koulu tosin on kristillinen ja esim. Messu järjestetään kuukausittain, joskus ihan luentosalissa. Korostan että tässä koulussa kristilliset asiat ovat näkyviä arjessa. Tavallaan se on silloin oma valinta mikäli tähän kouluun hakee.

En näe mitään ongelmaa rukoushuoneessa koulussa. Sehän voi olla ihan tavallinen huone joka on varattu vain johonkin tiettyyn käyttöön jos tarve vaatii. Oven takana taphtuvat asiat eivät kenellekkään näy. Räsästä komppaan siinä mielessä että muillekkin uskontokunnille tulisi tata mahdollisuus omiin hetkiinsä. Periaatteessa en kuitenkaan tälläkään hetkellä näe mitään ongelmaa miksi niin ei voisi tehdä oma-aloitteisesti. Rinkiin vaan ja kirja käteen, kuka siihen mitään sanomaan.

Tottakai saa käyttää. Eriasia haluaako esim. Muslimi sinne mennä. Koulu tosin on kristillinen ja esim. Messu järjestetään kuukausittain, joskus ihan luentosalissa. Korostan että tässä koulussa kristilliset asiat ovat näkyviä arjessa. Tavallaan se on silloin oma valinta mikäli tähän kouluun hakee.

En näe mitään ongelmaa rukoushuoneessa koulussa. Sehän voi olla ihan tavallinen huone joka on varattu vain johonkin tiettyyn käyttöön jos tarve vaatii. Oven takana taphtuvat asiat eivät kenellekkään näy. Räsästä komppaan siinä mielessä että muillekkin uskontokunnille tulisi tata mahdollisuus omiin hetkiinsä. Periaatteessa en kuitenkaan tälläkään hetkellä näe mitään ongelmaa miksi niin ei voisi tehdä oma-aloitteisesti. Rinkiin vaan ja kirja käteen, kuka siihen mitään sanomaan.

Tuollainen hiljentymishuone on jopa oikein hyvä idea minunkin mielestäni, tosin en kannata sitä pätkääkään että jotain rukoushuoneita ruvettaisiin osoittamaan nimenomaan ja ainostaan muslimeille.
Mutta teidän koulussa tuo on oikein hyvin ajateltu, huone jossa rauhoittua, rukoilla, levähtää tai mitä vaan ja kaikkien käytössä.

Yhteistyössä