Musta punkki, vai mikä ihmeen ötökkä minua puri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Tultiin juuri Virosta, ja siellä minua puri pari pv sitten noin 2-3 mm pitkä, väriltään sinisenmusta ötökkä, jolla oli raajat etuosassa kuin punkilla, mutta tosiaan ihan musta väriltään. Itse asiassa mies löysi sen aamulla kyljestäni kun heräsin. Oli aika mukava herätys... :xmas: :xmas: :x

En löytänyt googlesta mikä se voisi olla, ei ainakaan Suomessa käsittääkseni tuollaisia mustia punkkeja ole. Kiinnostaisi vaan tietää että levittääköhän ko. öttiäiset borrelioosia tms.. nyt vaan pitää tarkkailla ilmestyykö mitään oireita, rengasta tms. :(

On Suomessa ainakin mustia punkkeja. Tai siis, kun ne ei oo vielä imenyt verta, niin on mustia, mut sit kai kun ovat ihossa jo kiinni ja imeneet verta, menevät harmaiksi. Eli oliks se ötökkä ihan kiinni sillai ku punkki, vai kävi vaan purasemassa ja lähti sit pois?

Alkuperäinen kirjoittaja dgd:
On Suomessa ainakin mustia punkkeja. Tai siis, kun ne ei oo vielä imenyt verta, niin on mustia, mut sit kai kun ovat ihossa jo kiinni ja imeneet verta, menevät harmaiksi. Eli oliks se ötökkä ihan kiinni sillai ku punkki, vai kävi vaan purasemassa ja lähti sit pois?

Oli kiinni ihan kunnolla. Mies sen otti pois punkkipihdeillä, ja reikä jäi.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Aika tummiahan osa noista on.

http://www.punkki.net/artikkelit/punkki_ihossa.jpg

Ei ollut tuollainen, vaan koko kroppa oli sinisenmusta ja yhtenäinen, ja pyöreämpi, vähän kuin pellavansiemen, mutta musta. Taisikin olla joku ihan muu ötökkä. meillä on se tallessa, mutten jaksa nyt ottaa kuvaa. Täytynee käydä kysymässä jostain mikä se on.

Kasvokuva punkista:
punkinkarsa.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
http://www.uku.fi/~holopain/stt/Ixodes-ricinus.jpg

googleta punkkien kuvian googlen kuvahaun puolelta

Kiitos, niin teen. Tuo kuva oli jo aika lähellä, juuri tuon mallinen ja kiiltävä, mutta tummempi, tosiaan sinimusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Se oli tuollainen mutta ilman tuota harmaata reunusta. Yäks. :xmas: http://yle.fi/ecepic/archive/00123/Punkki-480_123673b.jpg

*iuh* samanlaisen öttiäisen olen minäkin pojalta poistanut, ja ihan Suomessa sen saimme.

Se oli varmaan jätkä. Jäbäpunkit on mustia. Ne ei normaalisti kyllä ruokaile ihmisistä tai eläimistä vaikka kyytiin halajavatkin. Jätkillä on ihan toiset puuhat mielessä. Etsivät kesäheilaa itselleen. Joskus ne saattavat myös ruokailla mahdollisesti löytämistään naaraspunkeista. Ilmeisesti jos naaraita ei löydy niin paremman tekemisen puutteessa saattavat kai purra myös kyytiään.

Oon myös joutunut itsestäni kerran kuvatun laisen ällötyksen nappaamaan pois. Yritin vähän selvitellä silloin mikä otus mahtoi olla, mutta ei oikein löytynyt. Koirassa samanlainen ollut kerran kiinni ja parikertaa vaan matkustellut sitten vissiin, tänään viimeksi. Hyvä tietää, että kyseessä lienee uros/koiraspunkki. Vasta muutettuani Espoon rannikolle näitä olen kylläkin tavannut.

Kaarinassa 03.09.23 aamulla kyljessä pieni kova sinimusta punkki, ollut varmaan eilisestä asti. Ei näyttänyt siltä, kuin normaalit punkit, on niitä tavallisia ollut monta ihossa kiinni vuosien mittaan.