musta tulee isona.. sairaanhoitaja vai lääkäri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pippa

Jäsen
03.07.2007
316
0
16
Nyt otan mielellään vastaan kaikki mielipiteet koskien ongelmaa, jonka olen onnistunut kehittämään:

Opiskelen ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi ja tykkään koulusta. Ala on mielenkiintoinen, enkä osaa edes valita erikoistumisalaani, kun olen kiinnostunut vähän kaikesta. Hoitotyö on mielestäni mukavaa ja tärkeää.

Nyt on alkanut tuntumaan, että koulutuksen taso ei riitä mulle. Haluaisin aina, että kursseilla syvennyttäisiin asioihin enemmän. Kaikilla lääketieteen/lääkärien pitämillä luennoilla mulla valuu kuola, kun asia on niin mielenkiintoista.

Lääkikseen varmaan pääsisin, jos tekisin vähän töitä. Pitkä ma/fy on luettu, ke ei. En ole kuitenkaan varma, haluanko tehdä lääkärin töitä, vaikka koulutus kiinnostaakin. Haluan nimittäin olla oikeasti ihmisten kanssa tekemisissä ja tehdä "likaisia" hommia, eli värkätä omilla käsillä. Mua epäilyttää myös 6 vuotta koulua. Pystyisin aloittamaan vasta 2009 syksyllä, kun on vauva tulossa. Olisin jo ikäloppu valmistuessani (27 v).

Mitä tekisin? Nyt olisi kiva saada vähän muiden näkökulmaa asiaan. Valmistunko sairaanhoitajaksi vai vaihdanko koulua?

Hoitoala on siitä kiva, että vaikka nyt opiskeluaikana oliskin sitä mieltä että tuo erikoisala on mun juttu ja sitten myöhemmin huomaakin että ei se ollutkaan niin pienillä lisäopinnoilla voit 'vaihtaa' alaa sekä aina voit kuitenkin vankan peruskoulutuksen turvin tehdä töissä kaikenmoista hoitotyötä. Hoitajan ja lääkärin työ eroaa toisistaan jonkin verran siinä mielessä, että sellainen oma ammatti-identiteetti kehittyy työssä joten hoitajana on melko vaikea sanoa enää pitäiskö lääkärin ammatista.

Jos jaksaa kuluttaa koulunpenkkiä, niin lääkäriksi tietenkin... mutta tosiasia on että lääkikseen on vaikea päästä eli pitää asennoitua siihen että sisään pääsemiseen menee huonolla tsägällä 3 vuotta... ja tuon kuuden vuoden jälkeen on vasta yleislääkäri eli jos haluaa erikoistua, niin taas napsahtaa lisäaikaa koulun penkille...

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
itsehän sun täytyy päättää tollaset asiat. ala kirurgiksi niin saat värkätä käsilläsi likaisia hommia..

Kirurgien kanssa kun töitä teen niin en ainakaan niitä kadehdi, tekevät tosiaan töitä ja koko ajan pitäis pomppia moneen paikkaan..

Niin, lisään vielä sen verran, että olen melkoisen vapaa-aikaorientoitunut. Sopiikohan sellainen luonne lääkärille ollenkaan, vai pitäiskö opetella työnarkomaaniksi. Oon nimittäin suunnitellut, että voisin tehdä osa-aikatöitä, kun rahanahne en ole ollenkaan.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pippa:
Mihin olet erikoistunut, Fleur de la Cour?

Mä olen sekä sairaanhoitaja että terveydenhoitaja, päivääkään en ole tehnyt terveydenhoitajan hommia kun havaitsin ihan opiskelun loppumetreillä ettei se sovikaan mulle. Sen jälkeen olen tehnyt kaikenmoista sairaanhoitajan hommaa vanhustyöstä erikoissairaanhoitoon. Jonkin aikaa kun olin kierrellyt sisätautiosastoja ja ollut jopa neurologian puolella niin löysin tieni kirurgiselle ja siitä olen pitänyt. Mahakirurgia on nykyään alani ja lisäkouluttaudun nyttemmin työnantajan avustuksella.

Niin, lisään vielä sen verran, että olen melkoisen vapaa-aikaorientoitunut. Sopiikohan sellainen luonne lääkärille ollenkaan, vai pitäiskö opetella työnarkomaaniksi. Oon nimittäin suunnitellut, että voisin tehdä osa-aikatöitä, kun rahanahne en ole ollenkaan.. :)

Kumpikaan noista ei sovi vapaa-aikaorientoituneelle :laugh:

Samaa mieltä kuin Fleur de la Cour... Hoitajan ammatti-identiteetin kehityttyä en vaihtaisi työtäni lääkäriksi! Ja voihan se hoitajakin syventyä lääketieteelliseen tietoon, ei siitä ainakaan haittaa töissä ole. Koulussahan opetetaan vain se välttämätön ja loput opiskelet itse tai työssä!

Minäkin lisäisin, että jonkinlainen työnarkomaani molemmissa hommissa täytyy olla! Lääkäriksi ei ainakaan kannata alkaa, jos vapaa-ajasta haaveilee! Päivystykset yms. taitavat täyttää sairaalalääkäreiden ajan aika tehokkaasti!

Kyllä hoitajan hommat niitä likaisimpia ovat - lääkäri toteaa eritteen, hoitaja sotkee näppinsä...
Nojoo, itse olen kätilö ja kaikkeen tottuu (melkein)
- ja pidän vielä työstäni valtavasti!

Olen kyllä ihan varma, että viihtyisin hoitajana. En vaan vielä ole 100% varma siitä, että tyydyttäisikö se mun kunnianhimoa (tiedollista). Olisipa hyvä saada vielä lääkärin näkökulma asiaan.

Minäkin huomasin sairaanhoitajakoulussa, ettei asioihin syvennytty tarpeeksi. Mutta työelämässä ne asiat piti kuitenkin tietää syvällisemmin. Itse en haluaisi lääkäriksi, niillä on tosi paljon vastuuta ja joutuvat tekemään joitain ihan hirveitä "temppuja" työssänsä. Itse pystyn kyllä antamaan injektiolääkkeitä ja poistamaan tikkejä ym. mutta siinä menee minun rajani.

Olen kyllä ihan varma, että viihtyisin hoitajana. En vaan vielä ole 100% varma siitä, että tyydyttäisikö se mun kunnianhimoa (tiedollista). Olisipa hyvä saada vielä lääkärin näkökulma asiaan.

Kyllä hyvä hoitaja voi ihan samaan tietoon tutustua erikoisalassaan kuin lääkärikin vaikka ei teekään samoja asioita. Ainahan siitä etua on, että ymmärtää myös sen mitä lääkäri on tehnyt ja osaa yhdistää sen potilaan kulloiseenkin olotilaan.

Minäkin huomasin sairaanhoitajakoulussa, ettei asioihin syvennytty tarpeeksi. Mutta työelämässä ne asiat piti kuitenkin tietää syvällisemmin. Itse en haluaisi lääkäriksi, niillä on tosi paljon vastuuta ja joutuvat tekemään joitain ihan hirveitä "temppuja" työssänsä. Itse pystyn kyllä antamaan injektiolääkkeitä ja poistamaan tikkejä ym. mutta siinä menee minun rajani.

Minä taas rakastan kaikkea ällöä! Voi kun pääsisi rapsuttamaan katetta haavasta tai puhdistamaan jotain paiseita! Viime vkl sain rasvata oikein pahan psori-ihon, nams. :p

En jaksanut lukea koko ketjua, joten ehkä toista samoja asioita.

Sairaanhoitajan osus potilaan hoidossa on ihan toinen kuin lääkärin. Sairaanhoitaja on oman alansa asiantuntija ja lääkäri omansa. Kyse on ihan eri ammateista ja lähtökohdista potilaan auttamiseen. Kumpi sinua kiinnostaa? Tiedän, että somaattisella puolella asiat saattavat olla hieman toisin, mutta omalla alallani psykiatrialla minä edustan hoitotyön näkemystä ja lääkäri sitten taas lääketieteellistä näkökulmaa. Tavoite on sama, potilaan hyvinvointi mutta kyse on täysin eri ammateista.

Mieti siis, kumpaa haluat? Yhtä hyvin voisit kysyä, ryhdytkö parturiksi vai lakimieheksi. Kummasta pidät enemmän?

Alkuperäinen kirjoittaja eräs sh:

Moni hoitaja tekee myös 'hirveitä temppuja' :D

Lääkärien palkkaus on huomattavasti parempi kuin sairaanhoitajien.

Yhteistyössä